Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

100% betrouwbaar hierkomen

Moderator: moderatorteam

Mark-fryslan
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mark-fryslan »

Ik ben er zelf nog niet aan toe gekomen om alle 23 pagina's door te spitten maar staat er niks voor je tussen? Alle tips moeten zo langzamerhand wel een keer gegeven zijn denk ik.

Groetjes Mark
"Life is what happens to you while you're busy making other plans" - John Lennon -

In mijn hart nog steeds bij me, Malou 01-06-2000 - 03-11-2005
Benji&Brenda
Zeer actief
Mijn ras(sen): Teckel
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Benji&Brenda »

Ik ben er zelf nog niet aan toe gekomen om alle 23 pagina's door te spitten maar staat er niks voor je tussen? Alle tips moeten zo langzamerhand wel een keer gegeven zijn denk ik.

Groetjes Mark
Ik heb wel alles gelezen en ook mee gewerkt. Het ging dan ook heel goed, tot nu dus weer... maar ik vroeg me bij deze dus af of je iets kunt doen om te zorgen dat ik leuker ben dan het zoeken naar een kat...
Okay ik zie wel in dat stel dat ze los naast me loopt en er een kat voor haar neus weg schiet dat ze dan door het instinct niet bij me blijft, dan moeten ze wel heel erg goed onder appél staan... maar dat ze helemaal met mij bezig is met een balspel en dan toch besluit eens van het veld te verdwijnen om te kijken of er misschien katten zitten, daar baal ik dan van...
Helaas kun je katten niet vragen mee te werken, een kat van de buren werd pas heel boos op haar (blazen en rug opzetten) dus die laat ze tegenwoordig links liggen...
Groetjes Brenda en een pootje van Britt en Bram - www.stativo.nl
Afbeelding
Mark-fryslan
Zeer actief

Ja joh dat zijn lastige zaken. Zeker als de honden er al zo vaak succes mee hebben gehad. Als je alles al hebt geprobeerd dan weet ik het ook niet meer. Bij mij werkt een luide "NEE!" vaak heel goed. Ik gebruik dat bijna nooit en als ik het roep is er echt wat aan de hand. Maar ja dat zal niet bij elke hond werken. Als je met haar aan het werk bent dan zou je misschien toch eerst even met een lange lijn moeten werken om echt te voorkomen dat ze ervandoor gaat. Maar ja die tip is ook al eerder geveven hier. Dus ik verval dan toch weer in herhaling.

En altijd leuker zijn dan alle afleiding lukt niet altijd met elke hond.

Groetjes Mark
"Life is what happens to you while you're busy making other plans" - John Lennon -

Zoie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zoie »

Benji&Brenda schreef:Met Britt ging het ook een tijdje super met komen (en met geen weglooppogingen meer doen). Okay, in het bos had ik het nog niet gewaagd omdat dat wel heel moeilijk is maar ik begon haar echt weer te vertrouwen met het komen...
Tjah, tot van de week, het is haar gelukt om van achter het huis door de poortdeur te glippen en op jacht te gaan (kattenjacht, er zijn hier heel veel buren met katten en ze rent rondjes door de straten en vliegt de poortjes in op zoek naar een kat om daar dan vervolgens gillend achteraan te sjezen)... Toen had ze zo de smaak te pakken dat het vlak erna weer gebeurde. Op zo'n moment is ze helemaal in jacht (ook al in het geen wild :roll: ) en kun je hier roepen wat je wilt, het is dan echt een kwestie van insluiten in een poortje en grijpen (wachten tot ze wel een keer komt is te gevaarlijk aangezien er ook auto's rijden).
Vervolgens is het op het speelveld ook mis gegaan. Achter honden aan rennen is een net zo leuk jaagspel als achter katten aanrennen zou je denken maar dat vindt Britt niks aan. Wat ze wel leuk vindt is met de bal spelen en dat doe ik dan ook altijd met haar. Zo ook nu dus en het ging heel goed, totdat... ik zag haar kijken en riep haar toen al maar ze bleef staan en toen koos ze toch voor de uitgang. In het begin stond ze nog wel een paar x stil op mijn geroep maar toen sjeesde ze er dus echt weer vandoor en kon ik haar uiteindelijk weer vangen in een poortje :N:

Iemand tips voor dit probleem? Ze heeft duidelijk weer gemerkt van goh ik kan toch wel weer ontsnappen en dan gaat ze dus in de wijk rondrennen duidelijk op zoek naar een kat (volgens mij dan). Nu ben ik dus weer terug bij af en durf ik haar weer niet goed meer los te laten op het speelveld :jank:
Tsja, ik kan me de situatie niet erg goed voorstellen, dus ik kan ook werkelijk niet zeggen of het anders kan, maar als ik dit lees denk ik dat dat insluiten en pakken bijzonder averechts werkt op het terug kunnen roepen.

Niet hetzelfde, maar toen Spok het hier voor het eerst op een lopen zette naar de buren, en ik hem terug had geroepen, dacht mijn moeder hem even flink op zijn kop te moeten geven. Ik heb haar duizend maal op het hart gedrukt dit nooit te doen - heb het even goed zelf overigens wel een keer gedaan - , want dan krijg je echt zo'n kat en muis spel dat je altijd verliest. Met insluiten is dat ongeveer net zo denk ik.

Wat ik zelf doe in een potentieel gevaarlijke of zeer onwenselijke situatie is met een soort van noodkreet Spok roepen. .En dan echt of je totaal in paniek bent. Nou ja, alsof, dan ben ik het ook echt min of meer. Hier werkt dat tot nu toe, maar gebruik het uiteraard zelden.

Laatst liepen we op een pad langs weilanden met een klein slootje ertussen, en wat schapen ver genoeg weg om los te laten durven lopen. Had er alleen niet op gerekend dat daar hazen lopen. Ik zie die hazen, Spok ruikt een spoor, begint opgewonden te snuffelen, en normaal houd ik hem dan niet tegen, maar met mijn noodkreet wel.
Afbeelding
Zoie
Zeer actief

ik ben er overig steeds meer van overtuigd geraakt dat hierkomen eigenlijk veel verschillende soorten oefeningen behelst met in iedere situatie een andere optimale aanpak. Als mijn hond b.v. de keus heeft tussen vechten, vluchten en bij me komen, dan is iha gesproken beschermen een veel effectievere manier van belonen dan een koekkie.

op neutrale toon "no 'zeggen als je hem dat als negatieve straf hebt aangeleerd ( zeg ik dat goed ? ) zal niet helpen als je jachthond op het punt staat op een konijn te gaan jagen. Geloof er tenminste niks van.

Soms moet je ook een beetje mazzel hebben. Luna stond een keer aan het ijskoude water midden in de winter, ze was nog erg jong, en van plan er in te springen. Ik zeg: "Nee ! " . Ze plonst in het water, schrikt zich rot, wil er meteen weer uit, waarbij ik haar even help. Laatst had ze een kat in de bek - grote schrik - en liet meteen los op mijn " nee, nee. " Misschien is het onzin hoor, maar ik heb het idee dat ze "nee " vanwege dat koude water zeer goed heeft geleerd.
Afbeelding
jacq1970
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

Volgens mij is geen enkele hond 100% betrouwbaar in hierkomen.
Het zijn en blijven dieren en het kan jaren goed gaan maar er komt een dag dat tie gewoon lekker niet komt!
Duimen dan maar dat het op een goed moment is dat tie niet wil kome :mrgreen:

Jacqueline
Afbeelding
Benji&Brenda
Zeer actief
Mijn ras(sen): Teckel
Contacteer:

Ongelezen bericht door Benji&Brenda »

Wat ik zelf doe in een potentieel gevaarlijke of zeer onwenselijke situatie is met een soort van noodkreet Spok roepen. .En dan echt of je totaal in paniek bent. Nou ja, alsof, dan ben ik het ook echt min of meer. Hier werkt dat tot nu toe, maar gebruik het uiteraard zelden.
Helaas is dat bij Britt niet effectief dus dan moet je wat.
Groetjes Brenda en een pootje van Britt en Bram - www.stativo.nl
Afbeelding
Mark-fryslan
Zeer actief

Zoie schreef:ik ben er overig steeds meer van overtuigd geraakt dat hierkomen eigenlijk veel verschillende soorten oefeningen behelst met in iedere situatie een andere optimale aanpak. Als mijn hond b.v. de keus heeft tussen vechten, vluchten en bij me komen, dan is iha gesproken beschermen een veel effectievere manier van belonen dan een koekkie.

op neutrale toon "no 'zeggen als je hem dat als negatieve straf hebt aangeleerd ( zeg ik dat goed ? ) zal niet helpen als je jachthond op het punt staat op een konijn te gaan jagen. Geloof er tenminste niks van.

Soms moet je ook een beetje mazzel hebben. Luna stond een keer aan het ijskoude water midden in de winter, ze was nog erg jong, en van plan er in te springen. Ik zeg: "Nee ! " . Ze plonst in het water, schrikt zich rot, wil er meteen weer uit, waarbij ik haar even help. Laatst had ze een kat in de bek - grote schrik - en liet meteen los op mijn " nee, nee. " Misschien is het onzin hoor, maar ik heb het idee dat ze "nee " vanwege dat koude water zeer goed heeft geleerd.
Het commando Nee kan heel krachtig werken hoor. Mijn hond is er mee opgevoed. Nee, was altijd het einde van alle leuke acties zodra ze zich niet goed gedroeg (bijten niet komen enz.) dus dat wil ze liever niet horen. Als mijn hond nog aan het fixeren is op een prooi kan ik het inzetten van de jacht nog voorkomen met een krachtige "NEE" Het is me een keer gelukt een jacht van haar te onderbreken met een hele luide "NEE!!!!!" Ze zat achter een ree aan.

Ik zeg niet dat ik haar altijd kan stoppen want met een haas is het me ook wel eens mislukt. Mijn hond er vandoor het maïs in en is verdwaalt. Ik heb een uur gezocht en kon dat beest nergens meer vinden. Niet denken dat ze de weg terug naar mij kon vinden. Ik dacht eerst ik wacht wel dan komt ze wel weer terug. Nou mooi niet. Ik heb haar een kilometer verderop uit een weiland moeten halen. Ze zat echt middenin het weiland op haar kont. Toen ik haar toen riep. Zo snel is ze nooit meer naar me toe gekomen. Dat uur heeft paar jaar van mijn leven gekost.

Groetjes Mark

Zoie
Zeer actief

Mark-fryslan schreef:[Het commando Nee kan heel krachtig werken hoor. k
Ja, dat geloof ik wel hoor. Zoals jij het gebruikt is typisch een voorbeeld van wat ik bedoel: je gebruikt het als positieve straf, en gezien je opvattingen heb je het w.s. als negatieve straf aangeleerd ?

Maar eigenlijk reageer ik impliciet op een item uit een ander topic, en dat kan niemand volgen behalve ik w.s.
Afbeelding
Mark-fryslan
Zeer actief

Zoie schreef:
Ja, dat geloof ik wel hoor. Zoals jij het gebruikt is typisch een voorbeeld van wat ik bedoel: je gebruikt het als positieve straf, en gezien je opvattingen heb je het w.s. als negatieve straf aangeleerd ?

Maar eigenlijk reageer ik impliciet op een item uit een ander topic, en dat kan niemand volgen behalve ik w.s.
Positieve straf snapt een hond niet denk ik. Of ik begrijp niet zo goed wat je ermee bedoeld. "Nee!" is gewoon een verbale correctie. Daar is mijn hond erg gevoelig voor. Mar dat werkt vast niet voor alle honden. Dat ben ik me wel bewust.

Groetjes Mark

Zoie
Zeer actief

Mark-fryslan schreef:
Zoie schreef:

Positieve straf snapt een hond niet denk ik. Of ik begrijp niet zo goed wat je ermee bedoeld. "Nee!" is gewoon een verbale correctie. Daar is mijn hond erg gevoelig voor. Mar dat werkt vast niet voor alle honden. Dat ben ik me wel bewust.

Groetjes Mark
Ben ook niet zo'n ster in de terminologie, dus als ik me vergis verbetert iemand me wel weer.

Positieve straf: toedienen van onaangename prikkel. Dus b.v. en verbaal foei of nee, of een tik, enz. De meeste honden begrijpen dat wel;

negatieve straf: onthouden van beloning. aangename prikkel. Dus b.v. negeren.

Nee als negatieve straf aangeleerd: stop en koekje in je hand en sluit je hand als je hond het wil pakken en zeg "nee. "

De discussie nu was dus of je met dit negatief aangeleerde nee ( dus zonder straf te gebruiken ) een hond kon aanleren b.v. achter een konijn aan te laten lopen.

Ik denk van niet, dat je altijd zoals Inge al schrijft een bepaalde mate van positieve straf moet gebruiken om b.v. zeer zelfbelonend gedrag te ontmoedigen of om te keren middels een commando ( ik heb het nu niet over afleiden. )

Aangezien jij je in het begin voor zover ik je gevolgd heb, nogal hebt laten kennen als voorstander van de positieve trainingsmethode, had ik verwacht dat je nee als negatieve straf had aangeleerd, terwijl je het feitelijk positief gebruikt, door boos en indringend " nee " te roepen.

Maar dat is niet zo begrijp ik, en gebruik je het als correctie, dus positieve straf.
Afbeelding
Mark-fryslan
Zeer actief

Zoie schreef:
Mark-fryslan schreef:
Zoie schreef:

Groetjes Mark
Ben ook niet zo'n ster in de terminologie, dus als ik me vergis verbetert iemand me wel weer.

Positieve straf: toedienen van onaangename prikkel. Dus b.v. en verbaal foei of nee, of een tik, enz. De meeste honden begrijpen dat wel;

negatieve straf: onthouden van beloning. aangename prikkel. Dus b.v. negeren.

Nee als negatieve straf aangeleerd: stop en koekje in je hand en sluit je hand als je hond het wil pakken en zeg "nee. "

De discussie nu was dus of je met dit negatief aangeleerde nee ( dus zonder straf te gebruiken ) een hond kon aanleren b.v. achter een konijn aan te laten lopen.

Ik denk van niet, dat je altijd zoals Inge al schrijft een bepaalde mate van positieve straf moet gebruiken om b.v. zeer zelfbelonend gedrag te ontmoedigen of om te keren middels een commando ( ik heb het nu niet over afleiden. )

Aangezien jij je in het begin voor zover ik je gevolgd heb, nogal hebt laten kennen als voorstander van de positieve trainingsmethode, had ik verwacht dat je nee als negatieve straf had aangeleerd, terwijl je het feitelijk positief gebruikt, door boos en indringend " nee " te roepen.

Maar dat is niet zo begrijp ik, en gebruik je het als correctie, dus positieve straf.
Tjonge, ik moest het echt drie keer overlezen. Maar mooi stukje theorie. Ik denk dat je gelijk hebt.

Ik negeer weinig als straf. Ik geloof daar niet zo in. Jan Fanell negeert haar honden wel eens drie dagen in extreme gevallen. Ik geloof niet dat een hond zolang een vergrijp kan onthouden. Mijn hond zou daar enorm onzeker van worden. Ik negeer haar wel eens een vrij korte periode. Dat heeft een behoorlijke impact op mijn hond. Ik doe dat dus niet zo vaak en zeker niet erg lang. Ik gebruik meestal de “Nee!â€

MJ
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door MJ »

Hahaha,ik moet wel zo om je lachen, Mark,hoe jij dingen kunt brengen! :mrgreen:

Maarre.....ik moest het niet 3 x lezen maar wel 10 x!! Ach ja,blond en vrouw zullen we maar zeggen. ( :neenee: zolang deed ik er nu ook niet over maar het duurde toch effe eer het kwartje viel :mrgreen:
Mark-fryslan
Zeer actief

Marie-José schreef:Hahaha,ik moet wel zo om je lachen, Mark,hoe jij dingen kunt brengen! :mrgreen:

Maarre.....ik moest het niet 3 x lezen maar wel 10 x!! Ach ja,blond en vrouw zullen we maar zeggen. ( :neenee: zolang deed ik er nu ook niet over maar het duurde toch effe eer het kwartje viel :mrgreen:
Blij dat er iemand lol om heeft. Grappig er zijn ook mensen die zich blaauw ergeren aan mij. Ik heb eens gelezen dan 60% je wel mag en 40% gewoon niet. Verander je iets aan je eigen gedrag dan vallen er mensen af als vrienden en win je bij de vijanden een paar zieltjes bij. Maar de verhouding zouden hetzelfde blijven. (kan ook andersom zijn hoor weet de percantages niet meer precies). Leermoment: Blijf vooral jezelf! (een ieder is verantwoordelijk voor zijn eigen gevoelsleven)

Groetjes Mark

Plaats reactie

Terug naar “G&G en Obedience”