Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Pijnshock?
Moderator: moderatorteam
- Scooby
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse dog
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Pijnshock?
Hoi allemaal,
Vanochtend is de dog van vrienden van ons plotseling overleden. Hij zou volgende maand twee jaar geworden zijn...
Afgelopen donderdag was hij geopereerd aan een gescheurde kruisband. De operatie was heel goed gegaan en hij leek goed te herstellen. Hij had wel heel veel pijn, maar dat had Lana ook na haar kruisbandoperatie en omdat ze dat wisten, maakten ze zich daar geen extra zorgen over.
Vanochtend hoorden ze wat gestommel en toen stond hij middenin de kamer. Ze wilden hem buiten laten plassen, maar hij liet binnen zijn plas al lopen. Daarna ging hij weer liggen en ging Karin, de vriendin van ons, bij hem zitten. Toen rekte hij zich ineens helemaal uit en begon keihard te gillen. Hij bleef maar gillen, ongeveer 20 seconden lang en toen was hij dood...
Er wordt nu gedacht dat hij een pijnshock heeft gehad. Iets wat normaal gesproken alleen voorkomt bij honden die bijvoorbeeld aangereden zijn en inwendig enorm veel letsel hebben opgelopen. De dierenarts had het echter nog nooit meegemaakt na een dergelijke operatie.
Is iemand hier misschien bekend met het fenomeen: pijnshock na een operatie? Wij hadden er namelijk nog nooit van gehoord.
Vanochtend is de dog van vrienden van ons plotseling overleden. Hij zou volgende maand twee jaar geworden zijn...
Afgelopen donderdag was hij geopereerd aan een gescheurde kruisband. De operatie was heel goed gegaan en hij leek goed te herstellen. Hij had wel heel veel pijn, maar dat had Lana ook na haar kruisbandoperatie en omdat ze dat wisten, maakten ze zich daar geen extra zorgen over.
Vanochtend hoorden ze wat gestommel en toen stond hij middenin de kamer. Ze wilden hem buiten laten plassen, maar hij liet binnen zijn plas al lopen. Daarna ging hij weer liggen en ging Karin, de vriendin van ons, bij hem zitten. Toen rekte hij zich ineens helemaal uit en begon keihard te gillen. Hij bleef maar gillen, ongeveer 20 seconden lang en toen was hij dood...
Er wordt nu gedacht dat hij een pijnshock heeft gehad. Iets wat normaal gesproken alleen voorkomt bij honden die bijvoorbeeld aangereden zijn en inwendig enorm veel letsel hebben opgelopen. De dierenarts had het echter nog nooit meegemaakt na een dergelijke operatie.
Is iemand hier misschien bekend met het fenomeen: pijnshock na een operatie? Wij hadden er namelijk nog nooit van gehoord.
Groetjes, Karen
Duitse doggen 'Uut Sutfene'
-
Jolly
- Zeer actief
Jeetje.........wat een ellende en verschrikkelijk om je hond zo te horen gillen van de pijn. Dit vergeet je je hele leven niet meer.
Heb er nog nooit van gehoord en snap het ook niet helemaal, bij een kruisbandoperatie heb je toch geen inwendig letsel !! Hoop dat er snel opheldering mag komen.
Heel veel sterkte voor jullie vrienden
Heb er nog nooit van gehoord en snap het ook niet helemaal, bij een kruisbandoperatie heb je toch geen inwendig letsel !! Hoop dat er snel opheldering mag komen.
Groetjes Jolanda

-
chrico
- Zeer actief
Een shock vanwege pijn is mogelijk.Het is een soort "verdediging ' van het lichaam omdat die de pijn niet meer aankan, maar ik moet zeggen dat ik het alleen ken bij heel extreme plotselinge pijnen.
Meestal is er meer aan de hand, vooral omdat je zegt dat het 3 dagen na de operatie is. Het lijkt mij dat hij de juiste pijnmedicatie meegekregen heeft?
Wel heel erg voor ze. Wens ze maar heel veel sterkte met het verlies
. Laten ze sectie verrichten?
Meestal is er meer aan de hand, vooral omdat je zegt dat het 3 dagen na de operatie is. Het lijkt mij dat hij de juiste pijnmedicatie meegekregen heeft?
Wel heel erg voor ze. Wens ze maar heel veel sterkte met het verlies
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
- Mama Sanneke
- Zeer actief
- Gonny
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
- Scooby
- Zeer actief
- Contacteer:
Hoi,Jolly schreef:Jeetje.........wat een ellende en verschrikkelijk om je hond zo te horen gillen van de pijn. Dit vergeet je je hele leven niet meer.
Ja, vreselijk hè? Die gil zal hun ook altijd bij blijven, ben ik bang...
Een pijnshock komt normaal gesproken dus ook niet voor na een dergelijke operatie, vandaar dat ik me afvroeg of mensen er wel eens van gehoord hadden na een 'gewone' operatie.
Groetjes, Karen
- Eline*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Jezus, wat vreselijk!
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...

Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...

Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
- starfleet
- Erelid
- Scooby
- Zeer actief
- Contacteer:
Hoi Whera,chrico schreef:Een shock vanwege pijn is mogelijk.Het is een soort "verdediging ' van het lichaam omdat die de pijn niet meer aankan, maar ik moet zeggen dat ik het alleen ken bij heel extreme plotselinge pijnen.
Wel heel erg voor ze. Wens ze maar heel veel sterkte met het verlies. Laten ze sectie verrichten?
Dat is het dus juist; het is zo vreemd dat dit na deze operatie is gebeurd. Dat vond de dierenarts, die ongeveer wekelijks een kruisbandoperatie uitvoert bij dog-achtigen, dus ook.
Die vrienden van ons denken nu ook dat hij misschien te weinig pijnstilling heeft gehad, maar aan de andere kant: als een dierenarts zoveel ervaring heeft met deze operatie bij dog-achtigen, zou je er toch vanuit kunnen gaan dat hij weet welke en hoeveel pijnstilling hij nodig heeft?
De dierenarts heeft ze wel een autopsie aangeboden, maar dat wilden ze niet.
Groetjes, Karen
-
binno
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): labrador
maltezer - Aantal honden: 2
- Contacteer:
-
laeken
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Zou de hond geen bloedstolsel gehad hebben? Dat komt wel eens voor na een operatie en dan is dat misschien in zijn hersenen terecht gekomen waardoor hij een herseninfarct heeft gekregen.
Of een hartstilstand, kan in allerlei organen terecht zijn gekomen natuurlijk.
Wat een drama moet dat zijn geweest zeg. Heb je net het gevoel dat alles weer goed komt
Wat een drama moet dat zijn geweest zeg. Heb je net het gevoel dat alles weer goed komt
- marian*
- Erelid
- Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
- Contacteer:
-
chrico
- Zeer actief
Aan de ene kant kan ik me voorstellen dat zij geen sectie wilde doen maar persoonlijk zou ik willen weten wat er aan de hand was met mijn hond.
Zelf denk ik ook eerder dat het zoals Marc al aangeeft iets anders zou moeten zijn zoals bijv een bloedstolsel.
Dat gegil gaat door merg en been en dat blijft in je geheugen staan, dat vergeet je nooit meer.
Zelf denk ik ook eerder dat het zoals Marc al aangeeft iets anders zou moeten zijn zoals bijv een bloedstolsel.
Dat gegil gaat door merg en been en dat blijft in je geheugen staan, dat vergeet je nooit meer.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
- Scooby
- Zeer actief
- Contacteer:
Hoi Marc,MARC_S schreef:Zou de hond geen bloedstolsel gehad hebben? Dat komt wel eens voor na een operatie en dan is dat misschien in zijn hersenen terecht gekomen waardoor hij een herseninfarct heeft gekregen.
Ja, dat zou misschien kunnen...? Maar dan denk ik op de één of andere manier eerder aan een hartstilstand. Vooral dat enorme gillen wat hij deed, is zo raar hierin. Daarom zou je bijna denken dat hij heel veel pijn had, hoewel dat ook wel eens voorkomt bij een hartaanval heb ik gehoord?
Maar zou je een bloedstolsel kunnen krijgen na een kruisbandoperatie?
Groetjes, Karen
- Scooby
- Zeer actief
- Contacteer:
Hoi Marian,marian* schreef: Ik zou toch voor sectie hebben gekozen;gewoon om te weten waaraan hij nou gestorven is....
Ja, wij ook, maar niet iedereen denkt hetzelfde en het was hun hond...
Groetjes, Karen
- Scooby
- Zeer actief
- Contacteer:
Hoi Whera,chrico schreef:Aan de ene kant kan ik me voorstellen dat zij geen sectie wilde doen maar persoonlijk zou ik willen weten wat er aan de hand was met mijn hond.
Ja, ik denk ook dat wij sectie hadden laten verrichten in dit geval, maar iedereen is en beslist anders in dergelijke situaties.
Vooral dat gegil is zo vreselijk voor hun geweest inderdaad...
Groetjes, Karen
- bram en thijs
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grote Zwitserse Sennenhond
- Gonny
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
- jip007
- Erelid
- Mijn ras(sen): naakthonden .
- Aantal honden: 4
- Femia
- Zeer actief
- Contacteer:
-
laeken
- Zeer actief
Maar er kan dus ook makkelijk een bloedstolsel in de hartspier vastlopen waardoor dus een infarct ontstaat. Dat schijnt heel pijnlijk te zijn en dus kan de hond ook zwaar in paniek schieten.
Hij moest mee dus hij stond op, makkelijk een reden om een propje los te laten schieten dat dan vastloopt in een bloedvat dat het hart van bloed voorziet. Ineens sterft een stuk hart af en stopt soms het hele hart met kloppen als het een te groot stuk spier is dat zonder bloed is gekomen. Van de schrik laat de hond zijn urine lopen om vervolgens om te vallen en dood te gaan.
Een pijnshock zou ik eerder verwachten bij een hond die eerst non-stop een poos niet weet waar hij het zoeken moet van de pijn. Dan zal de hond dus niet ineens bij een pijnscheut omvallen en doodgaan. Eerder verzwakken en flauwvallen bij teveel aanhoudende pijn. Een kreperende aangereden hond bv zal wel wegvallen verwacht ik.
Hij moest mee dus hij stond op, makkelijk een reden om een propje los te laten schieten dat dan vastloopt in een bloedvat dat het hart van bloed voorziet. Ineens sterft een stuk hart af en stopt soms het hele hart met kloppen als het een te groot stuk spier is dat zonder bloed is gekomen. Van de schrik laat de hond zijn urine lopen om vervolgens om te vallen en dood te gaan.
Een pijnshock zou ik eerder verwachten bij een hond die eerst non-stop een poos niet weet waar hij het zoeken moet van de pijn. Dan zal de hond dus niet ineens bij een pijnscheut omvallen en doodgaan. Eerder verzwakken en flauwvallen bij teveel aanhoudende pijn. Een kreperende aangereden hond bv zal wel wegvallen verwacht ik.
- jip007
- Erelid
- Mijn ras(sen): naakthonden .
- Aantal honden: 4
onze macy kreeg na haar maagtorsie operatie , een verlamming aan de rechterkant van haar kop , 1 week later kreeg ze een hersenbloeding , maar dit alles zonder gegil.Scooby schreef:Hoi Marc,MARC_S schreef:Zou de hond geen bloedstolsel gehad hebben? Dat komt wel eens voor na een operatie en dan is dat misschien in zijn hersenen terecht gekomen waardoor hij een herseninfarct heeft gekregen.
Ja, dat zou misschien kunnen...? Maar dan denk ik op de één of andere manier eerder aan een hartstilstand. Vooral dat enorme gillen wat hij deed, is zo raar hierin. Daarom zou je bijna denken dat hij heel veel pijn had, hoewel dat ook wel eens voorkomt bij een hartaanval heb ik gehoord?
Maar zou je een bloedstolsel kunnen krijgen na een kruisbandoperatie?

Knuffies van Flirtje, Sophietje, Pommelien en Splinter.
- Scooby
- Zeer actief
- Contacteer:
Hoi Irene,bram en thijs schreef:Ja, door weinig lichaamsbeweging. Mensen krijgen dan vaak preventief een bloedverdunner.Scooby schreef:Maar zou je een bloedstolsel kunnen krijgen na een kruisbandoperatie?
Kan dat ook al na twee dagen na de operatie optreden?
Groetjes, Karen
- Scooby
- Zeer actief
- Contacteer:
Hoi Annemieke,basil schreef:wat afschuwelijkhoe heeft de hond het tijdens de operatie gedaan? is er op het anesthesierapport nog iets bijzonders opgevallen? ik neem aan dat de dierenarts dat helemaal heeft teruggelezen inmiddels?
De operatie was juist heel goed verlopen. De hond haaft aan de beademing gelegen en aan de hartbewaking er dat is allemaal goed gegaan. Daarom was de dierenarts ook zo ontzettend verbaasd dit gisterochtend te horen.
Groetjes, Karen
- Scooby
- Zeer actief
- Contacteer:
Hoi Femia,Femia schreef:Zelf zou ik inderdaad ook niet meer in mijn hond laten snijden om te kijken wat het nu geweest is. Je doet er toch niets meer aan.
Heel veel sterkte voor je vrienden!
Dat klopt, maar je kunt misschien wel ertoe bijdragen door autopsie te laten doen dat de dierenartsen iets vinden waar ze bij een volgende hond rekening mee kunnen houden. Voor jouw hond levert het inderdaad niets meer op, maar misschien kun je er wel andere hondenlevens mee sparen?
Groetjes, Karen
- Scooby
- Zeer actief
- Contacteer:
Hoi Marc,MARC_S schreef:Hij moest mee dus hij stond op, makkelijk een reden om een propje los te laten schieten dat dan vastloopt in een bloedvat dat het hart van bloed voorziet.
Nee, hij stond al in de kamer toen ze beneden kwamen. Hij moest dus niet mee.
Groetjes, Karen
- Scooby
- Zeer actief
- Contacteer:
Hoi Marc,MARC_S schreef:Van de schrik laat de hond zijn urine lopen om vervolgens om te vallen en dood te gaan.
Dit is dus ook niet gebeurd. De hond heeft in de kamer geplast en is toen zelf weer op zijn plaats gaan liggen. Die vriendin van ons heeft toen eerst nog zijn plas opgeruimd en is toen bij hem gaan zitten en daarna gebeurde die gil.
Groetjes, Karen
- Femia
- Zeer actief
- Contacteer:
Je hebt helemaal gelijk, dit is ook zuiver iets gevoelsmatigs, iets wat ik niet op zou kunnen brengen. Daarom begrijp ik goed dat deze mensen het niet willen.Scooby schreef:Hoi Femia,Femia schreef:Zelf zou ik inderdaad ook niet meer in mijn hond laten snijden om te kijken wat het nu geweest is. Je doet er toch niets meer aan.
Heel veel sterkte voor je vrienden!
Dat klopt, maar je kunt misschien wel ertoe bijdragen door autopsie te laten doen dat de dierenartsen iets vinden waar ze bij een volgende hond rekening mee kunnen houden. Voor jouw hond levert het inderdaad niets meer op, maar misschien kun je er wel andere hondenlevens mee sparen?

- Scooby
- Zeer actief
- Contacteer:
Hoi Femia,Femia schreef:Je hebt helemaal gelijk, dit is ook zuiver iets gevoelsmatigs, iets wat ik niet op zou kunnen brengen. Daarom begrijp ik goed dat deze mensen het niet willen.
Wij hebben er ook alle begrip voor.
Groetjes, Karen