Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

ras?

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Rob*
Zeer actief

ras?

Ongelezen bericht door Rob* »

Zijn deze 2 hondjes van hetzelfde ras?Mij is ooit gezegt dat Prince een kruising was, maar vind hem er veel op lijken eigenlijk, mijn pa en ma zeiden dat het een kruising was en als klein jochie neem je dat aan.

Maar ik was wat gaan zoeken en ik vond deze foto, en vind hem heel veel erop lijken.De een is een reu en de ander teef dus dat geeft een andere bouw, maar verder lijkt het me dat het hetzelfde ras is?

Afbeelding

Afbeelding
jenny*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cockertje
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door jenny* »

Tja ze lijken wel op elkaar.
Vooral met de kleuren en zo.
Maar het lijkt wel of die op de onderste foto een wat spitsere kop heeft.
Vraag mij niet teveel over rassen, ik zie dus wel veel overeenkomsten net als jij. Maar zou het ook niet weten :19:
Afbeelding
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Ik vind de bovenste meer een windhondachtige bouw hebben een beetje, de onderste weer ansoluut niet. Ook vind ik de kop een totaal andere uitstraling hebben. Wel een mooi, apart beestje.

Anne
Rob*
Zeer actief

Ongelezen bericht door Rob* »

starfleet schreef:Ik vind de bovenste meer een windhondachtige bouw hebben een beetje, de onderste weer ansoluut niet. Ook vind ik de kop een totaal andere uitstraling hebben. Wel een mooi, apart beestje.

Anne

Prince hadden we uit het voormalig Joegoslavie en uit het Kroatische deel, en dit ras komt uit Istrie wat weer in Kroatie ligt, hier is de rasbeschrijving, jammer dat er niks over het karakter staat, maar Prince was een heel 1kennig hondje, niemand mocht ook in zijn buurt komen, want dan kon die lelijk tekeer gaan, alleen was ik zo stom om er gewoon heen te lopen en knuffelen en dat vond ie nog prachtig ook :

ISTARSKI KRATKODLAKI GONIC

Land van herkomst: Voormalig Joegoslavie

Korte geschiedenis van het ras

De ras is waarschijnlij het oudste brakkenras in voormalig Joegoslavie. Het komt uit Istrie in het noordwesten van Kroatie. Het ras wordt speciaal voor de jacht op hazen en vossen gebruikt, maar ook om op wilde zwijnen te jagen. Het is ook een erg goede speurhond. Er komen twee haarvarieteiten voor, kort- en ruwharig, die onder andere in schofthoogte van elkaar verschillen. De hond wijkt met name door zijn kleur en tekening af van de andere Joegoslavische lopende honden. Hij heeft een lichte en welluidende blaf. Het ras komt voornamelijk in het land van herkomst voor.
Rasbeschrijving

De Istarski Kratkodlaki Gonic is een bijna middelgrote, ruwharige, licht rechthoekige lopende hond.

Hoofd: langgerekt, met een licht gewelfde schedel, die goed behaard is, een uitgesproken voorhoofdsgroef en achterhoofdsknobbel, vrij breed voorhoofd en zwak uitgesproken stop. Krachtige voorsnuit met brede neusrug. Droge en niet al te dikke lippen met veel pigment, donkere neusspiegel.

Ogen: groot en donker, met een duistere blik, borstelige wenkbrauwen.

Oren: matig hoog aangezet. Vrij lang en bedekt met fijn haar. Ze zijn vrij breed aan de basis, worden naar het midden toe breder en eindigen in een zachte punt.

Gebit: schaargebit.

Hals: gematigd lang, gespierd en droog.

Lichaam: de bovenbelijning helt licht van de geprononceerde schoft naar de croupe toe. Rechte en brede rug, goed bespierd en met een licht gewelfde lendenpartij en croupe. Brede, diepe en lange borstkas met normaal gewelfde ribben. Weinig voorborst, gerond borst. Matig diepe flanken en licht opgetrokken buiklijn.

Ledematen: normale hoeking van voor- en achterhand, goede botten, goede gespierde benen en dijen, veerkrachtige voormiddenvoeten en sterke sprongen.

Voeten: goed gesloten, zgn. kattenvoeten, goed ontwikkelde en sterke voetzolen.

Staart: in het verlengde van de lendenen en de croupe aangezet, vrij grof en goed behaard. Wordt hangend en in sabelvorm gedragen. Moet minstens tot de sprongen komen.

Gangwerk: zacht, wijd uitgrijpend en levendig.

Vacht: er komen twee varieteiten voor. De ruwharige varieteit moet harde, ruwe dekharen met een lange van 5-10 cm hebben en onderhaard. De korthaar heeft een korte, harde en dichte vacht.

Kleur: wit moet de basiskleur zijn. Oranje aftekening komt voor op de oren, en op het voorhoofd in de vorm van een vlek of een ster, ook komt het voor dat er een klein aantal vlekken op het lichaam zitten. De vlekken mogen nooit de basiskleur domineren.

Schofthoogte: ruwharige reu 52 cm, teef 50 cm, kortharige reu 50 cm, teef 48 cm.
Podenji
Zeer actief
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
Aantal honden: 8
Contacteer:

Ongelezen bericht door Podenji »

UItgaande van de foto's , de rasstandaard en wat gegoogle en het feit dat ze beiden uit dezelfde streek komen kan je er haast wel vanuit gaan dat het hetzelfde ras is, o ja ik zie wel verschillen maar dat heb je binnen elk ras, hoe klein het rasbestand ook is, beide hondjes voldoen aan de rasstandaard die het ras beschrijft en als ik foto's op internet erbij zoek worden de overeenkomsten tussen Prince en het ras alleen maar groter

deze ruwhaar heeft ook de meer"windhondachtige"bouw zoals Prince

Afbeelding

een teef die heel anders is qua bouw dan die andere teef
Afbeelding

nog een ruwhaar, denk dat haar eens weg en kijk wat je dan ziet ;)
Afbeelding
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Angel-eyes schreef:

Prince hadden we uit het voormalig Joegoslavie en uit het Kroatische deel, en dit ras komt uit Istrie wat weer in Kroatie ligt, hier is de rasbeschrijving, jammer dat er niks over het karakter staat, maar Prince was een heel 1kennig hondje, niemand mocht ook in zijn buurt komen, want dan kon die lelijk tekeer gaan, alleen was ik zo stom om er gewoon heen te lopen en knuffelen en dat vond ie nog prachtig ook :
Ik denk dat je er dan wel vanuit kunt gaan dat het of een hond is van dat ras, ofwel een kruising waar heel veel van dat ras (sorry de naam is lastig :wink: ) inzit.

Anne
Renske
Zeer actief
Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund
Aantal honden: 2

Re: ras?

Ongelezen bericht door Renske »

Angel-eyes schreef:Zijn deze 2 hondjes van hetzelfde ras?Mij is ooit gezegt dat Prince een kruising was, maar vind hem er veel op lijken eigenlijk, mijn pa en ma zeiden dat het een kruising was en als klein jochie neem je dat aan.
Vind je raar dat je ouders dachten dat het een kruising was? Hoeveel raszuivere ISTARSKI KRATKODLAKI GONIC zullen er in Kroatie voorkomen?

Het zou prima een hond van dat ras kunnen zijn, maar dan misschien niet geheel "raszuiver", oftewel zonder officieel afstammingsbewijs.
Podenji
Zeer actief
Contacteer:

Renske schreef: maar dan misschien niet geheel "raszuiver", oftewel zonder officieel afstammingsbewijs.
dat zijn twee verschillende dingen :denken:
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
Renske
Zeer actief
Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Renske »

Podenji schreef:
Renske schreef: maar dan misschien niet geheel "raszuiver", oftewel zonder officieel afstammingsbewijs.
Zonder afstammingsbewijs kun je niet checken wie de voorouders zijn, dus niet raszuiver.

Bijvoorbeeld de Staby-tjes in Friesland zijn vaak niet 100% raszuiver, hebben geen stamboom, maar zijn toch wel staby's!

Verder zijn er vaak verwante rassen in een bepaalde streek, ook een aantal rassen lijken op de Gonic, Billy bijv. en er zijn meer brakachtigen op lange poten.
Podenji
Zeer actief
Contacteer:

Renske schreef:
Podenji schreef:
Zonder afstammingsbewijs kun je niet checken wie de voorouders zijn, dus niet raszuiver.

Bijvoorbeeld de Staby-tjes in Friesland zijn vaak niet 100% raszuiver, hebben geen stamboom, maar zijn toch wel staby's!

Verder zijn er vaak verwante rassen in een bepaalde streek, ook een aantal rassen lijken op de Gonic, Billy bijv. en er zijn meer brakachtigen op lange poten.
ik snap je wel maar geen afstammingsbewijs wil nog niet zeggen dat een hond niet raszuiver is, hoeveel nestjes worden er wel niet gefokt uit van hetzelfde ras met stamboom maar waarvan de pups geen stamboom mee krijgen? :wink:
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”