Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
castreren of steriliseren
Moderator: moderatorteam
-
regina
castreren of steriliseren
Hoi, ik heb een reu en een teef, allebei rotties, bibi is pas loops geweest, en ik werd echt gek thuis, daarom wil ik er een laten helpen, maar wat is het beste en het minst belastend, de reu of teef, wat vinden jullie
- Scooby
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse dog
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Hoi Regina,
Als je naar de operatie op zich kijkt, is de operatie voor de reu het minst belastend.
Als je naar de operatie op zich kijkt, is de operatie voor de reu het minst belastend.
Groetjes, Karen
Duitse doggen 'Uut Sutfene'
Duitse doggen 'Uut Sutfene'
-
Charlotte*
- Zeer actief
Het ligt ook aan de karakters van je honden.
Is je reu bv wat onzeker of snel angstig dan is het niet bevordelijk om hem te laten castreren. Je hebt dikke kans dat dit gedrag alleen maar erger wordt.
Is je teef niet snel onder de indruk en fel van karakter, dan is een sterilisatie niet bevordelijk. Ze kan hier nog feller van worden.
qua ingreep is een castratie voor de reu inderdaad minder belastend.
Is je reu bv wat onzeker of snel angstig dan is het niet bevordelijk om hem te laten castreren. Je hebt dikke kans dat dit gedrag alleen maar erger wordt.
Is je teef niet snel onder de indruk en fel van karakter, dan is een sterilisatie niet bevordelijk. Ze kan hier nog feller van worden.
qua ingreep is een castratie voor de reu inderdaad minder belastend.
-
Wil de hond
- Zeer actief
- Contacteer:
-
miekmiek
Hoi,
Ik heb ook een intacte reu en teef, en ben er zelf ook nog niet uit. Ik vind het een enorm moeilijke beslissing en zolang ik er niet 100% zeker van ben wat het beste is gebeurd er voorlopig nog even niets.
Het is idd vreselijk rond de loopsheid om de boel te regelen, maar dat doe ik toch liever dan dat ik naderhand spijt krijg van mijn beslissing.
Ik lees dus met interesse mee.
Ik heb ook een intacte reu en teef, en ben er zelf ook nog niet uit. Ik vind het een enorm moeilijke beslissing en zolang ik er niet 100% zeker van ben wat het beste is gebeurd er voorlopig nog even niets.
Het is idd vreselijk rond de loopsheid om de boel te regelen, maar dat doe ik toch liever dan dat ik naderhand spijt krijg van mijn beslissing.
Ik lees dus met interesse mee.
- linda
- Zeer actief
Ik heb 2 reuen en een teef. Ik heb t teefje laten helpen omdat ze een baarmoederontsteking kreeg na de eerste loopsheid,ook nog een schijnzwanger werd en niet meer wilde eten.De reuen zijn trouwens allebei niet geholpen
Laatst gewijzigd door linda op 26 sep 2005 13:02, 1 keer totaal gewijzigd.

in loving memorie Djengis 15-04-04 tot 27-09-05
- starfleet
- Erelid
Re: castreren of steriliseren
Zolang het allebei gezonde honden zijn, een adresje zoeken voor de loopsheid, eventueel een goed pension voor de reu als je geen familie hebt die wil oppassen en verder niks aan sleutelen.regina schreef:Hoi, ik heb een reu en een teef, allebei rotties, bibi is pas loops geweest, en ik werd echt gek thuis, daarom wil ik er een laten helpen, maar wat is het beste en het minst belastend, de reu of teef, wat vinden jullie
Anne
- Carmen
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Amerikaanse bulldog en een Kretaans meisje
- Aantal honden: 2
- Hanneke2
- Zeer actief
Amen.Carmen schreef:Ik heb een reu en teef, beide geholpen om medische redenen. Bij allebei heb ik niet zoveel gemerkt eigenlijk, geen karakterverandering enzo.
Carmen
Was het al weer tijd voor deze discussie? In dat geval wil ik even kwijt dat ik blij ben met mijn gecastreerde reu die af en toe nog bijzonder macho kan doen maar die zelden echte aanvaringen heeft met echte reuen, en mijn gecastreerde teef die waarschijnlijk (?) wel iets pittiger is geworden na haar castratie maar die ook best wat pit kan gebruiken.
En ze hebben samen dikke verkering.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
- Eline*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
- Contacteer:
Wat bedoel je hiermee?Hanneke2 schreef:Amen.Carmen schreef:Ik heb een reu en teef, beide geholpen om medische redenen. Bij allebei heb ik niet zoveel gemerkt eigenlijk, geen karakterverandering enzo.
Carmen![]()
Ik heb mijn beiden honden, een reu en een teef intact. Ik heb slechte ervaringen met het castreren van teven, omdat ik toch wat teven ken die door castratie aanmerkelijk minder aardig zijn geworden ten opzichte van geslachtsgenoten en ten opzichte van pups. Kiki is een pittig teefje en ik durf castratie bij haar dus niet aan. Een reu castreren vanwege reuengedrag kan ik ten opzichte van mezelf niet verantwoorden. Snijden in een gezond dier omdat hij normaal gedrag vertoont wat me niet aanstaat vind ik niet kunnen. Als dat gedrag nou probleemgedrag wordt vind ik het weer wat anders, maar in principe ben ik dus geen voorstander van castratie.
Mijn teefje gaat tijdens haar vruchtbare week een weekje uit logeren, omdat mijn reu moeilijker uit te besteden is. Dat gaat verder prima en wat dat aangaande is er dus ook geen reden tot castratie.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...

Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...

Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
-
laeken
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Kom ik ook nog even omdat ik dit soort discussies ook graag voer op basis van argumenten. Zolang reuen omwille van gedragsproblemen door castratie gedragsveranderingen ondergaan en dus over het algemeen makker, slomer en sulliger worden gaan we niet praten over dat het geen effect op het karakter heeft
De mensen die het hardst roepen dat het niks uitmaakt hebben nog nooit een reu gehad of hun hond gecastreerd gekregen. Waar hebben we het dan over?
De mensen die weten wat ik bedoel hebben hun hond laten castreren op latere leeftijd. Ik weet zeker dat die mensen verschil merken en dat de hond er wel degelijk anders uit is gaan zien. Daar ontkom je ook domweg niet aan aangezien een hormoon niet voor de kat zijn k*t in een hond zit
Een hormoon heeft een effect want dat is de definitie van een hormoon. :N:
De mensen die het hardst roepen dat het niks uitmaakt hebben nog nooit een reu gehad of hun hond gecastreerd gekregen. Waar hebben we het dan over?
De mensen die weten wat ik bedoel hebben hun hond laten castreren op latere leeftijd. Ik weet zeker dat die mensen verschil merken en dat de hond er wel degelijk anders uit is gaan zien. Daar ontkom je ook domweg niet aan aangezien een hormoon niet voor de kat zijn k*t in een hond zit
- Hutsje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): moddercockers
- Branka
- moderator
- Mijn ras(sen): Golden Retriever
*Proest!*Hutsje schreef:Bij de gecastreerde dieren hier scheelt het alleen al de helft van het voer........
Wij hebben zelf 2 ongecastreerde reuen en dat gaat prima. Tijdens periodes dat er veel teven loops zijn, zijn ze inderdaad soms niet te harden maar ook daar valt mee te leven.
Vrienden van mijn ouders hebben 1 gecastreerde en ongecastreerde reu. De oudste is gecastreerd omdat hij werkelijk op elke hond reed en dat dus absoluut niet uit dominantie. Verder was het een uiterst slechte eter. Tegenwoordig is dat geen probleem meer, moeten ze opletten dat ie niet te dik wordt. Verder is zijn vacht een ramp, 1 pluiszooi.
Ik denk dat al is aangegeven wat voor wie het zwaarste is. Verder mijn advies om je buiten de voordeel ook te verdiepen in de nadelen die een castratie met zich mee kan brengen en op basis daarvan overwogen een keuze te maken om wel of niet 1 van de 2 te laten castreren.
Om eerlijk te zijn ben ik dus alleen voor een castratie als daar een medische noodzaak toe is.
- bram en thijs
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grote Zwitserse Sennenhond
- Hutsje
- Zeer actief
Zou ik ook doen! Het scheelt hier al gauw een kilo of wat per dag aan voerbram en thijs schreef:Morgen gelijk naar de dierenarts. Het bengelt anders toch maar en ze zitten nog bij een rendier onder de rokken ook.Hutsje schreef:Bij de gecastreerde dieren hier scheelt het alleen al de helft van het voer........

- bram en thijs
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grote Zwitserse Sennenhond
En dat vertel je me nu pas? Ik kan vanaf nu slapend rijk worden! Straks krijg ik nog geld toeHutsje schreef:Zou ik ook doen! Het scheelt hier al gauw een kilo of wat per dagbram en thijs schreef:Morgen gelijk naar de dierenarts. Het bengelt anders toch maar en ze zitten nog bij een rendier onder de rokken ook.Hutsje schreef:Bij de gecastreerde dieren hier scheelt het alleen al de helft van het voer........

- Hutsje
- Zeer actief
bram en thijs schreef:En dat vertel je me nu pas? Ik kan vanaf nu slapend rijk worden! Straks krijg ik nog geld toeHutsje schreef:Zou ik ook doen! Het scheelt hier al gauw een kilo of wat per dagbram en thijs schreef:Morgen gelijk naar de dierenarts. Het bengelt anders toch maar en ze zitten nog bij een rendier onder de rokken ook.Hutsje schreef:Bij de gecastreerde dieren hier scheelt het alleen al de helft van het voer........![]()
![]()

- Jorda
- Actief
loops
Hetzelfde antwoord als Hanneke2. Mijn reu en teef zijn beide gecastreerd en ik heb er geen moment spijt van gehad. De teef kon ook best wat pit gebruiken en ik weet niet of het door de castratie is gekomen (ze was 9 maanden toen ze gecastreerd werd). De reu is er juist een fijnere hond door geworden waar het weer heerlijk mee is om hem uit te laten en met hem te werken. En idd het zijn samen heerlijke honden en ik hoef er geen andere mensen mee op te zadelen omdat de teef loops is....
Greetz van Jorda.
Greetz van Jorda.

- yamie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
- Contacteer:
Re: loops
hanneke2 heeft nooit die keuze zelf gehad... ze weet niet en kan niet oordelen over verandering van gedragJorda schreef:Hetzelfde antwoord als Hanneke2. Mijn reu en teef zijn beide gecastreerd en ik heb er geen moment spijt van gehad. De teef kon ook best wat pit gebruiken en ik weet niet of het door de castratie is gekomen (ze was 9 maanden toen ze gecastreerd werd). De reu is er juist een fijnere hond door geworden waar het weer heerlijk mee is om hem uit te laten en met hem te werken. En idd het zijn samen heerlijke honden en ik hoef er geen andere mensen mee op te zadelen omdat de teef loops is....
Greetz van Jorda.
- yamie
- Zeer actief
- Contacteer:
en zo is het... ik heb echt niet per definitie iets tegen castratie ( of sterilisatie) maar pff wel om een reden van ohh jee hij is toch wel echt man, oh jee hij word toch wel wat feller en ook dus he bah loops, enz enz... laat een hond niet steriliseren om die reden, denk even verder na....... ik heb zelf nu 5 volle honden en 1 'geholpen reu', maar wel pas met 3 jaar.. en ja ik zag en zie wel verschilMartijn schreef:PS Ik ben Marc, weer eens niet omgelogdyamie schreef:hanneke2 heeft nooit die keuze zelf gehad... ze weet niet en kan niet oordelen over verandering van gedragJorda schreef:Hetzelfde antwoord als Hanneke2. Mijn reu en teef zijn beide gecastreerd en ik heb er geen moment spijt van gehad. De teef kon ook best wat pit gebruiken en ik weet niet of het door de castratie is gekomen (ze was 9 maanden toen ze gecastreerd werd). De reu is er juist een fijnere hond door geworden waar het weer heerlijk mee is om hem uit te laten en met hem te werken. En idd het zijn samen heerlijke honden en ik hoef er geen andere mensen mee op te zadelen omdat de teef loops is....
Greetz van Jorda.![]()
Daarnaast is deze reu dus wel degelijk een "fijnere" hond geworden dus echt veranderd. Van de teef kan niks gezegd worden want dat was nog een halve pup![]()
Verder vraag ik me af wat dan het probleem was van de reu voordat hij gecastreerd werd want hij is van een hond die niet fijn was om mee te wandelen en te werken veranderd in een hond die dat wel is.Een groot verschil dus zonder ballen blijkbaar
Maargoed, castreren had geen effect op de hond..........
Wie snapt het nog?
Handiger, suffer en minder pittig en fysiek lijkt me vooral voor het baasje beter en ik vind het dan dus ook erg makkelijk om te zeggen dat het voor de hond niks uitmaakt. Een manier om jezelf voor de gek te houden en zaken te verantwoorden voor jezelf, meer kan ik er niet van maken want een probleemhond wordt een lam maar het heeft geen effect op de hond, blijft precies hetzelfde![]()
- Gittje
- Zeer actief
Heb zelf buiten mijn wil om slechte ervaringen met castratie van reuen. Eén reu laten castreren op latere leeftijd wegens niet ingedaalde teelballen & één geholpen reu geadopteerd.
De negatieve kanten (beduidend minder levenslust, spieren die lijken weg te smelten, wollige vacht & dik worden) wegen op middenlange termijn zwaarder door dan de positieve (minder temperamentvol).
De negatieve kanten (beduidend minder levenslust, spieren die lijken weg te smelten, wollige vacht & dik worden) wegen op middenlange termijn zwaarder door dan de positieve (minder temperamentvol).
-
jidde
Bij de puppytraining hebben we het afgelopen zaterdag ook over stereliseren gehad
Gelukkig ook over de NADELEN ervan! Dat vind ik echt super, dat het bij een hondentraining gegeven wordt. Ik heb de mazzel dat ik les krijg van een portugese waterhondfokker, dus daar is ook alles intact.
Zij zei ook dat als een teef onzeker is, dat het dan eventueel wel goed uit kan pakken, door mannelijke hormonen. Ik heb dat ook gezien bij de teef van mijn tante. Alleen een dominante teef wordt nog moeilijker in gedrag (dat zie ik weer bij Nanni). Ik heb Nanni wel niet intact meegemaakt, maar het was wel toevallig dat toen ze weer loops zou worden, haar karakter totaal omgeslagen is.
even kleine toevoeging. De trainster zei ook dat ze een teef (pup) had verkocht en die was zeer vroeg gecasteerd (voor de eerste loopsheid) deze is nooit qua karakter volwassen geworden. Ik geloof dat daar ook wel een kern van waarheid inzit. Immers wordt een teef pas "echt" volwassen als ze loops word
Zij zei ook dat als een teef onzeker is, dat het dan eventueel wel goed uit kan pakken, door mannelijke hormonen. Ik heb dat ook gezien bij de teef van mijn tante. Alleen een dominante teef wordt nog moeilijker in gedrag (dat zie ik weer bij Nanni). Ik heb Nanni wel niet intact meegemaakt, maar het was wel toevallig dat toen ze weer loops zou worden, haar karakter totaal omgeslagen is.
even kleine toevoeging. De trainster zei ook dat ze een teef (pup) had verkocht en die was zeer vroeg gecasteerd (voor de eerste loopsheid) deze is nooit qua karakter volwassen geworden. Ik geloof dat daar ook wel een kern van waarheid inzit. Immers wordt een teef pas "echt" volwassen als ze loops word
-
regina
- yamie
- Zeer actief
- Contacteer:
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
mijn honden zijn op 1 na allemaal intact, en die ene is gesteriliseerd om medische redenen. Ik heb dus intacte reuen en teven en heb buiten die paar weekjes in het jaar nergens geen last van. Het zijn allemaal hele gelukkige en nog belangrijker gezonde honden waar niet onnodig in gesneden is! Ja, het is wat lastiger inderdaad, dan loop ik maar iets vaker en doe ik maar wat meer m'n best om ze uit elkaar te houden maar daarvoor ga ik toch niet onnodig hun hele hormoonhuishouding naar de mallemiezen gooien?Jorda schreef:En idd het zijn samen heerlijke honden en ik hoef er geen andere mensen mee op te zadelen omdat de teef loops is....
En ik zadel niemand met m'n honden op ze blijven allemaal hier. Maar ik geef anderen groot gelijk als die mogelijkheid er is om een reu of teef te laten logeren!

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
regina schreef:Bedankt allemaal voor de reacties, en ja ik ben eruit![]()
Laat ze allebei niet helpen, maar zorg van te voren voor een andere oplossing, evt teef bij mijn ouders

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
-
olijfje1
- geregistreerd lid
- Inge
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herder
- Contacteer:
Nee, een beetje reu heeft zo'n broekje zo aan de kant.olijfje1 schreef:even hele oude topic naar boven gehaald.
Wat als je een reu en een teef in huis hebt en geen adres waar de teef kan logeren tijdens loopsheid. Is er een andere manier om te voorkomen dat er pupjes komen? En dan bedoel ik geen prikpil. Helpt zo'n broekje bjvoorbeeld goed?
Wat wel werkt is domweg de deur dichthouden als je er niet bent (of je moet een hond hebben die zelf de deuren opent
Groetjes Inge

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
- bernersennenfan
- Zeer actief
- Contacteer:
Hihi, dat laatste dacht ik ook, Bob kon nog geen deuren openen, maar toen Nebla loops was dus wel..Inge schreef:Nee, een beetje reu heeft zo'n broekje zo aan de kant.olijfje1 schreef:even hele oude topic naar boven gehaald.
Wat als je een reu en een teef in huis hebt en geen adres waar de teef kan logeren tijdens loopsheid. Is er een andere manier om te voorkomen dat er pupjes komen? En dan bedoel ik geen prikpil. Helpt zo'n broekje bjvoorbeeld goed?
Wat wel werkt is domweg de deur dichthouden als je er niet bent (of je moet een hond hebben die zelf de deuren opent)
Voor altijd in ons hart..In loving memory Bob 06/12/2002-11/5/2007

-
olijfje1
- geregistreerd lid
mijn reu is een klein onderdeurtje dus dat lijkt me sterk
Ik heb een beetje rondgelezen over steriliseren of castreren of niet. Ik moet zeggen dat ik het erg verwarrend vind alle voors en tegens. Op zich ben ik van mening dat je zoiets alleen doet in uiterste noodgevallen maar ik kwam zoveel verhalen tegen over kankers en ontstekingen als je het niet doet, dat dat me wel beangstigt. Daarover lees ik van sommigen dat castreren daartegen helpt, anderen vinden het weer onzin, weer anderen geven aan dat je je dierenarts niet kan vertrouwen als deze wel een voorstander is van castreren. Ik ben even door de bomen het bos kwijt wat nou wijsheid is. Loopsheid en schijnzwangerschap komen we vast wel doorheen maar baarmoederontstekingen, borstkanker, baarmoederkanker
ik weet het niet meer hoor 
Ik heb een beetje rondgelezen over steriliseren of castreren of niet. Ik moet zeggen dat ik het erg verwarrend vind alle voors en tegens. Op zich ben ik van mening dat je zoiets alleen doet in uiterste noodgevallen maar ik kwam zoveel verhalen tegen over kankers en ontstekingen als je het niet doet, dat dat me wel beangstigt. Daarover lees ik van sommigen dat castreren daartegen helpt, anderen vinden het weer onzin, weer anderen geven aan dat je je dierenarts niet kan vertrouwen als deze wel een voorstander is van castreren. Ik ben even door de bomen het bos kwijt wat nou wijsheid is. Loopsheid en schijnzwangerschap komen we vast wel doorheen maar baarmoederontstekingen, borstkanker, baarmoederkanker