Maria schreef:alweer enige tijd geleden (lees jaren) heb ik cursussen bij martin gaus gevolgd. Die waren toen net bezig met een nieuwe opleiding voor blindegeleidenhonden. En daar deed ook een poedel aan mee.
Was de beste van het stel!!
Een vriendin van me heeft ook poedels, hele lieve en leergierige honden. Vind het kapsel iets minder, maar iedereen zijn eigen. (duitse kapsel vind ik trouwens wel grappig)
Groetjes Maria
Dat zou kunnen kloppen. Ook mijn geleidehondencentrum, het Belgisch Centrum voor Geleidehonden, heeft in het verleden al eens geëxperimenteerd met 3 koningspoedels; helaas zijn ze allen om gedragsmatige redenen afgekeurd (ik weet niet precies waarom). Dat eerste experiment dateerde van 1997.
Sinds dit jaar zijn er weer 2 of 3 nieuwe koningspoedels in pleeggezinnen geplaatst ... en hoopt men dat ze toch blindengeleidehond kunnen worden; want het zijn inderdaad heel intelligente honden hoor ik zeggen.
Hier 3 foto's van 1 van de koningspoedels die in een pleeggezin zit:
Opvangmoeder met puppy-geleidehond Unique (apricot-kleurige koningspoedel) 1.
Opvangmoeder met puppy-geleidehond Unique (apricot-kleurige koningspoedel) 2.
Opvangmoeder met puppy-geleidehond Unique (apricot-kleurige koningspoedel) 3.
Een koningspoedel staat qua uiterlijk niet echt op m'n favorietenlijstje (ik heb wel nog iets kunnen zien vroeger), maar ik kan me voorstellen dat het zeker voor blinde mensen met allergieproblemen, of mensen die nu éénmaal gek zijn op een iets minder aaibare hond dan een labrador of golden retriever, heel gelukkig zouden zijn met een koningspoedel. En natuurlijk zijn er ook heel veel blinden en zwaar slechtzienden die zoiets hebben van: als de hond maar goed werkt en qua karakter bij me past, dan mag dat een koningspoedel, een blauwe hond, of een hond uit China zijn bij wijze van spreken, dan maakt het mij nix uit; als hij maar goed geleidewerk levert. Zelf vind ik het uiterlijk wel erg belangrijk, maar da's persoonsgebonden.
Wat tegenwoordig ook scoort als blindengeleidehond, en ook lijkt op een koningspoedel, is een barbet. Da's een Franse waterhond die zeer zeldzaam is in België (ik dacht maar 1 goede fokker). Deze hond verliest ook geen haar maar moet eveneens regelmatig getrimd worden.
Op
http://www.projectdarius.be zie je zo'n barbet aan het werk. Een vriendin van me gaat haar barbet-geleidehond in januari of februari 2006 ontvangen (niet van hetzelfde geleidehondencentrum dan waar mijn toekomstige geleidehond vandaan komt).
Groeten
Kim
Veel groetjes van Xpencer (blindengeleidehond) en Olly (gepensioneerde geleidehond)!