Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Herstel na LPC operatie
Moderator: moderatorteam
-
Sassie
- Zeer actief
Herstel na LPC operatie
Onze herder moet binnenkort aan beide poten worden geopereerd wegens LPC.
Graag hoor ik ervaringen wat betreft het herstel. Is het bijvoorbeeld een kwestie van tillen de eerste dagen na de ingreep of mogen ze voorzichtig lopen?
Excuus; dit bericht moet natuurlijk onder 'medisch'
Graag hoor ik ervaringen wat betreft het herstel. Is het bijvoorbeeld een kwestie van tillen de eerste dagen na de ingreep of mogen ze voorzichtig lopen?
Excuus; dit bericht moet natuurlijk onder 'medisch'
- Caro.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse Draak
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Hoi,
Mijn hond is 2 jaar geleden geopereerd aan 1 poot aan LPC.
Zij mocht voorzichtig lopen direct na de operatie (al was daar door de suffigheid nog geen sprake van, maar de volgende dag liep ze heel voorzichtig). We hoefden haar dus niet te ondersteunen.
Uitereraard de eerste weken heel, heel kalm aan met de beweging.
Sterkte!
Mijn hond is 2 jaar geleden geopereerd aan 1 poot aan LPC.
Zij mocht voorzichtig lopen direct na de operatie (al was daar door de suffigheid nog geen sprake van, maar de volgende dag liep ze heel voorzichtig). We hoefden haar dus niet te ondersteunen.
Uitereraard de eerste weken heel, heel kalm aan met de beweging.
Sterkte!
-
Marja
- Zeer actief
Hoi
Een van mijn honden is ook geopereerd aan lpc, 1 poot.
Ze was toen pas 4 mnd en heeft er helemaal niets aan over gehouden.
Wij kregen het advies om haar 6 weken niet of nauwelijks te laten lopen, speciaal een bench gekocht voor dat doe, ook omdat we nog een hond hebben.
De eerste week heeft ze niet gelopen, alleen in de tuin om tepoepen/piessen.
De tweede week hebben we de bench er weer uit gegooid, nadat ze de eerste week moord en brand schreeuwde.
Wel goed opgelet, vooral dat ze niet op of van de bank zou springen. We hebben haar wel rond laten scharrelen in de kamer.
Vanaf week 4 mochten we langzaam opbopuwen, maar wij hebben het wat versneld:))
Een pup van 4 mnd is niet te houden hoor.
Met 5 weken liep ze ook weer gewoon los buiten, het is allemaal prima gegaan.
Strekte ermee.
Een van mijn honden is ook geopereerd aan lpc, 1 poot.
Ze was toen pas 4 mnd en heeft er helemaal niets aan over gehouden.
Wij kregen het advies om haar 6 weken niet of nauwelijks te laten lopen, speciaal een bench gekocht voor dat doe, ook omdat we nog een hond hebben.
De eerste week heeft ze niet gelopen, alleen in de tuin om tepoepen/piessen.
De tweede week hebben we de bench er weer uit gegooid, nadat ze de eerste week moord en brand schreeuwde.
Wel goed opgelet, vooral dat ze niet op of van de bank zou springen. We hebben haar wel rond laten scharrelen in de kamer.
Vanaf week 4 mochten we langzaam opbopuwen, maar wij hebben het wat versneld:))
Een pup van 4 mnd is niet te houden hoor.
Met 5 weken liep ze ook weer gewoon los buiten, het is allemaal prima gegaan.
Strekte ermee.
groetjes Marja Zara en Stapper

-
Sassie
- Zeer actief
- Caro.
- Zeer actief
- Contacteer:
Het is een rotperiode, daar zal ik niet om liegen, maar goede voorbereiding scheelt een hoop:Sassie schreef:Bedankt tot dusver al voor de reacties.
We zijn ontzettend bezorgd en benauwd voor wat komen gaat dus elke steun is welkom!
Zorg dat je hond een 'plat' warm kleed heeft als hij thuiskomt na de operatie, waarop hij languit kan gaan liggen. Een mand is namelijk wat moeilijk met twee geopereerde poten.
Hou hem de eerste uren bij thuiskomst goed warm, want ze kunnen onderkoelt raken van de narcose.
Zorg voor speeltjes waar hij zich liggend mee bezig kan houden: bv een kong.
Je zal ongetwijfeld een schema meekrijgen wat je hond per week mag straks, de opbouw van het wandelen. Dat is in het begin heel erg weinig. Let op de ontlasting, want soms kunnen ze verstopt raken door weinig beweging; doe dan een beetje zonnebloemolie door het eten bijvoorbeeld.
Verder had ik een stukje afgezet in de huiskamer waar mijn hond dan moest verblijven. Een soort 'kippenren' (
Want die fratsen gaan ze na een paar dagen alweer proberen (op de bank springen, gek rennen, enz. enz.). Dat zijn bewegingen die ze echt de eerste weken niet mogen maken.
Ik vond het wel erg moeilijk om haar zoveel weken echt rustig te houden, maar je komt er wel doorheen. Veel ligspelletjes bedenken, lekkere kluiven, balletje rollen, kroelen, denkspelletjes, enz. enz.
Na een paar weken mag je hond ongetwijfeld alweer wat beweging hebben (denk aan 4 x 10 of 15 minuten per dag aan de lijn lopen).
Dus even doorbijten.....
De operatie op zich heeft wel grote kans van slagen, hou dat maar voor ogen.
Sterkte!!!
-
regina
Mijn hond is 4 weken geleden geopereerd aan LPC, het scheelt wel wat voor een operatie je wilt doen, via een kijkoperatie, arthroscopie, of gewoon, pablo heeft kijkoperatie gehad en dat is minder ingrijpend, en ze herstellen sneller, ik mag nu al 3x 25 minuten met hem lopen, en het gaat al super met hem, over 2 weken mag ie los, en de prognose is heel goed hoor, dat is mij gezegd, veel succes alvast 
- Scooby
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse dog
- Contacteer:
Hoi Sassie,
Onze Lana is zeven jaar geleden geopereerd aan l.p.a. en l.p.c aan beide ellebogen, onze Levi is vier jaar geleden geopereerd aan l.p.c.. Wij kregen als advies mee om de eerste drie weken iedere twee uur vijf minuten met haar te gaan lopen en het daarna op te bouwen in afstand en af te bouwen in frequentie in de tweede drie weken.
Bij Levi kregen we ook het advies om het eerste jaar na de operatie dagelijks Arthroluxyl C te geven. Dat is een voedingssupplement die het bewegingsapparaat ondersteund.
Levi heeft helemaal niets aan de operatie overgehouden. Lana heeft al jaren twee zware arthrose ellebogen en slikt de laatste drie jaar continue pijnstilling daarvoor.
Op mijn website staat ook een stuk over l.p.c bij Medisch onder HD/ED.
Onze Lana is zeven jaar geleden geopereerd aan l.p.a. en l.p.c aan beide ellebogen, onze Levi is vier jaar geleden geopereerd aan l.p.c.. Wij kregen als advies mee om de eerste drie weken iedere twee uur vijf minuten met haar te gaan lopen en het daarna op te bouwen in afstand en af te bouwen in frequentie in de tweede drie weken.
Bij Levi kregen we ook het advies om het eerste jaar na de operatie dagelijks Arthroluxyl C te geven. Dat is een voedingssupplement die het bewegingsapparaat ondersteund.
Levi heeft helemaal niets aan de operatie overgehouden. Lana heeft al jaren twee zware arthrose ellebogen en slikt de laatste drie jaar continue pijnstilling daarvoor.
Op mijn website staat ook een stuk over l.p.c bij Medisch onder HD/ED.
Groetjes, Karen
Duitse doggen 'Uut Sutfene'
-
Sassie
- Zeer actief
Wolf wordt op 27 september aan de eerste poot geopereerd en afhankelijk van het herstel 4 tot 6 weken later aan de 2e.
We hebben ook niet zoveel keus want als je er niks aan doet wordt het alleen maar erger plus dat de artrose op dit moment nog minimaal is.
Hij is pas 3 jaar en ik droom er van hem weer te zien spelen en rennen.
We hebben ook niet zoveel keus want als je er niks aan doet wordt het alleen maar erger plus dat de artrose op dit moment nog minimaal is.
Hij is pas 3 jaar en ik droom er van hem weer te zien spelen en rennen.
- Scooby
- Zeer actief
- Contacteer:
Hoi,Sassie schreef: Hij is pas 3 jaar en ik droom er van hem weer te zien spelen en rennen.
Als je goed revalideert (en dat is een hele lange en zware tijd), komt het vast allemaal weer goed met hem!
Groetjes, Karen
-
Sassie
- Zeer actief
-
regina
- Scooby
- Zeer actief
- Contacteer:
Hoi Regina,
Zes weken korte stukken aan de lijn en daarna het wandelen aan de lijn opgebouwd naar het oude niveau en daarna pas voorzichtig weer los.
Zes weken korte stukken aan de lijn en daarna het wandelen aan de lijn opgebouwd naar het oude niveau en daarna pas voorzichtig weer los.
Groetjes, Karen
- Caro.
- Zeer actief
- Contacteer:
Je moet echt nog wachten hoor!! 4,5 week is echt te kort: het hele gewricht moet herstellen.regina schreef:Maar wat is lang? pablo is nu 4,5 week geleden aan lpc geopereerd en hij loopt super, dus vind het echt moeilijk om hem niet los te gooien, hij zit nu aan een flexilijn, hoelang heb jij gerevalideerd bij je doggen
Ook al merk je weinig aan hem (en aan Kaya merkte ik ook weinig na een paar weken), dan nog echt niks geks laten doen.
Eerst de tijd opbouwen aan de lijn met rustig lopen tot een week of 8 en daarna voorzichtig loslaten. Gaat hij dan weer manken, en dat kan, dan neem je weer gas terug en is het nog wat langer aan de lijn.
- donna
- Zeer actief
Inderdaad...volhouden en rustig houden!!!Erg moeilijk als het goed gaat en je hond vind dat hij de hele wereld wel weer aan kan...niet doen!!!
Ik trap er bij mijn hond ook steeds weer in,zij zit niet meer in dr revalidatieperiode maar haar ellebogen zijn zo ver versleten dat ik haar onder controle moet houden.Als het dan een periode goed gaat is het erg aantrekkelijk om haar weer een uurtje in het bos te laten dollen,we moeten dit steeds weer bekopen met een rot periode.
De tijd die donna moest nemen voor revalidatie was 6 weken 6x 10 min per dag uit aan de lijn daarna nog 8 weken aangelijnd uit en elke week 5 minuten bij de wandeling op,dus week 7 -15 minuten,week 8 -20 minuten enz...
Ik trap er bij mijn hond ook steeds weer in,zij zit niet meer in dr revalidatieperiode maar haar ellebogen zijn zo ver versleten dat ik haar onder controle moet houden.Als het dan een periode goed gaat is het erg aantrekkelijk om haar weer een uurtje in het bos te laten dollen,we moeten dit steeds weer bekopen met een rot periode.
De tijd die donna moest nemen voor revalidatie was 6 weken 6x 10 min per dag uit aan de lijn daarna nog 8 weken aangelijnd uit en elke week 5 minuten bij de wandeling op,dus week 7 -15 minuten,week 8 -20 minuten enz...
-
regina
- Scooby
- Zeer actief
- Contacteer: