Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Voer altijd klaarstaan of op gezette tijden, apart of samen?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Mickie schreef:
Moos schreef:Ik weet 100% zeker dat een hond die versvlees eet altijd meer zou eten dan goed voor hem is. De paar uitzonderingen daargelaten. Ze hebben namelijk van vers ook veel minder nodig dan van brokken als je het zo in de bak ziet liggen. Dat prutbeetje wat Moos en Saar nodig hebben van vers (zeg maar 1 grote opscheplepel) dat is binnen 2 happen op. Een bak brokken zijn ze veel langer mee bezig, want daar mogen ze ook meer van omdat daar minder in zit.
Ga ik het omdraaien: jouw honden krijgen iets heel lekkers, maar moeten honger lijden omdat ze er niet veel van mogen hebben omdat het toevallig ook voedzamer is :N: :mrgreen:.
Nee hoor, je zegt het zelf al. Het is voedzamer, het voedt en vult dus beter, dus ze hebben geen honger. Dat maak jij er steeds van dat al onze honden zo'n honger hebben, die arme stumpers omdat ze gerationeerd eten krijgen.
Jij eet toch ook minder muslibollen dan witte kadetten? Omdat er in die muslibollen meer zit, die zijn dus voedzamer. Na 2 witte kadetten heb je misschien nog honger, na 2 musilbollen waarschijnlijk niet meer.
Afbeelding
BeëlzeBubble
Zeer actief

Ongelezen bericht door BeëlzeBubble »

Mickie schreef: Ga ik het omdraaien: jouw honden krijgen iets heel lekkers, maar moeten honger lijden omdat ze er niet veel van mogen hebben omdat het toevallig ook voedzamer is :N: :mrgreen:.
Waar haal je toch vandaan dat mijn honden honger lijden? :roll:
Groetjes van Bianca en een slobber van Casper en Smekkie.

Afbeelding
Moos
Zeer actief

Mickie schreef:
Moos schreef: Het is voedzamer, het voedt en vult dus beter, dus ze hebben geen honger. Dat maak jij er steeds van dat al onze honden zo'n honger hebben, die arme stumpers omdat ze gerationeerd eten krijgen.
Jij eet toch ook minder muslibollen dan witte kadetten? Omdat er in die muslibollen meer zit, die zijn dus voedzamer. Na 2 witte kadetten heb je misschien nog honger, na 2 musilbollen waarschijnlijk niet meer.
Van de mueslibollen eet ik gegarandeerd meer, want die zijn veel lekkerder :mrgreen: ! Maar na een paar dagen zal dat wel minder worden.
Ja, vast ja. Je snapt best wat ik bedoel. Dan nemen we allison bruin brood en witte boterhammen vind ik ook best. Je kan wel 10 witte boterhammen met pindakaas eten, maar maar een stuk of 5 van die allison bammen, want dan zit je vol. Daar zit namelijk meer in, die zijn voedzamer.
En anders neem je iets anders wat je lekkerder vindt, en dan pas je daar ditzelfde idee op toe.
Afbeelding
Branka
moderator
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Branka »

BeëlzeBubble schreef:
Mickie schreef: Ga ik het omdraaien: jouw honden krijgen iets heel lekkers, maar moeten honger lijden omdat ze er niet veel van mogen hebben omdat het toevallig ook voedzamer is :N: :mrgreen:.
Waar haal je toch vandaan dat mijn honden honger lijden? :roll:
Dat vraag ik mij ook af. Er zijn nu eenmaal vreetwolven en gedoseerde eters. Zij heeft blijkbaar 2 van de laatste, wij hebben van beide categoriën er 1.
Tot nu toe had haar voermethode mogelijk geen conflicten gegeven bij ons omdat de rangorde goed was. Maar helaas komt daar na 9,5 jaar verandering in. Ik vrees dus dat wij met haar voermethode op het moment regelmatig de d.a. zouden kunnen bezoeken.
De jongste is fysiek sterker, maar de oudste is nog niet klaar om de touwtjes uit handen te geven.
Afbeelding
ien
Erelid
Contacteer:

Ongelezen bericht door ien »

Addy schreef:Mijn honden barfen en krijgen ieder hun eigen bak, mogen niet uit de ander zijn bak pakken en als ze botten krijgen wordt er niet gepikt.
Zou ik hier niet zo strikt in zijn dan brak de derde wereldoorlog uit maar met brokken snap ik dat die blijven staan en dat ze daar alletwee uit eten, welke hond vecht nou om brokken :pffff:
Addy..dat is nu juist het punt.
Een hond vecht niet om brokken of kvv.
Het enige voer waar dus wel echt om gevochten kan worden zijn prooidieren of grote stukken vlees.Voer waar ze mee kunnen slepen,verdedigen en na verzadiging zeker resten laten liggen.
Brokken is geen natuurlijke voeding en daar kan je niks aan uit afleiden.

Mijn honden kunnen uit 1 bak brokken eten maar nooit samen een kip of konijn of wat dan ook
zoals Addy ook schrijft..echt voer daar kan strijd door onstaan.
Afbeelding
Branka
moderator

Ik zou het niet eens willen proberen want zoals gezegd zou Jari blijven vreten en tonnetje rond worden. Die kent geen maat. Hij zou zich iedere keer als de gelegenheid zich voordeed vol eten en dus te dik zijn en blijven.
Verder denk ik dat het bij onze honden al veel eerder tot een conflict was gekomen. Ook doordat Jari gewoon altijd wil eten en hij dus toen hij een jonge volwassen hond was mogelijk het gevoel had gehad dat ie te kort kwam als ie steeds had moeten wachten.
Kan je trouwens wel vertellen dat onze honden totaal geen voerbaknijd hebben ontwikkeld. Ze laten elkaars voerbak met rust en wij kunnen altijd hun bak weghalen als wij dat willen.

Jij hebt zelf een volwassen teef en een pup in huis (want dat is een hond van 8 maanden tenslotte nog). Ik denk dat als je een jaar verder bent je pas echt kan zeggen of jouw methode geen gevecht heeft opgeleverd.
Persoonlijk heb ik ook het idee dat je daar helemaal niet zo diep over hebt nagedacht, want in jouw openingsreactie had je het in het geheel niet over rangorde.
Afbeelding
pepim
Zeer actief

Ongelezen bericht door pepim »

ien schreef:
Addy schreef:Mijn honden barfen en krijgen ieder hun eigen bak, mogen niet uit de ander zijn bak pakken en als ze botten krijgen wordt er niet gepikt.
Zou ik hier niet zo strikt in zijn dan brak de derde wereldoorlog uit maar met brokken snap ik dat die blijven staan en dat ze daar alletwee uit eten, welke hond vecht nou om brokken :pffff:
Addy..dat is nu juist het punt.
Een hond vecht niet om brokken of kvv.
Het enige voer waar dus wel echt om gevochten kan worden zijn prooidieren of grote stukken vlees.Voer waar ze mee kunnen slepen,verdedigen en na verzadiging zeker resten laten liggen.
Brokken is geen natuurlijke voeding en daar kan je niks aan uit afleiden.

Mijn honden kunnen uit 1 bak brokken eten maar nooit samen een kip of konijn of wat dan ook
zoals Addy ook schrijft..echt voer daar kan strijd door onstaan.
Mijn pup vind het goed, dat als ze wat brokjes heeft laten liggen, dat de kat het dan opeet, al gaat ze soms wel blaffen.
Maar als ze een pensstaaf heeft, (of KVV) nou dan moet de kat niet in de buurt komen! :N:
Verder is mijn pup een vuilnisvat, die eet alles wat je haar voorzet en ook mijn oppashond, die btw alleen maar brokken eet, weet absoluut geen maat te houden.
irstas

Ongelezen bericht door irstas »

hier krijgen ze gewoon samen te eten 2 x per dag.
ridgebackfan
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgeback
Contacteer:

Ongelezen bericht door ridgebackfan »

onze eerste hond ridgeback reu hield niet van eten en kreeg amper zijn dagelijks portie binnen dus als je die zijn gang liet gaan was het een
gratenpakhuis geworden gaf hem voer voor aktieve hond daar hoefde hij maar weinig van

Nu met de meiden zijn ontzettende vreters krijgen twee keer per dag weinig idd anders worden ze dik ( altijd pas na de wandeling i.v.m. maag torsie)
zou je die hun gang laten gaan worden ze tonnetje rond , nee laat mij het maar in de gaten houden alletwee aparte voer standaard mtr uit elkaar gezet, oudste eerst en dan jongste . nooit geen probleem
groetjes van Anne plus pootjes van Yuma & Dhakiya
*Jenga*Saba*Buddy* voor altijd in mijn hart

kijk hier voor de site van de meiden en kijk hier voor site met Rhodesian Ridgeback info
Afbeelding
Charlotte*
Zeer actief

Re: Voer altijd klaarstaan of op gezette tijden, apart of sa

Ongelezen bericht door Charlotte* »

Mickie schreef: Ik vind dat helemaal niet zo logisch. Het '4 uur, cup-a-soup'gebeuren (bij wijze van spreken) gaat toch echt niet op in een troep wilde wolven. Daarbij krijgen veel huishonden een afgepaste hoeveelheid voer, meestal aan de weinige kant want hij mag niet dik worden. Naar mijn mening kweek je daar voedselobsessie mee, waardoor een hond gaat schrokken en hij, als hij de kans krijgt, zoveel mogelijk in één keer naar binnen werkt.
Juist wolven schrokken zoveel mogelijk en zo snel mogelijk voer naar binnen. Ze weten immers nooit wanneer de volgende maaltijd voorbij komt hollen.
Er zijn zelfs mensen die hun hond maar 1x per twee of drie dagen voeren (en dan een grote hoeveelheid) Natuurlijk moet je dat langzaam opbouwen zodat de maag kan oprekken.

Ik voer mijn honden 2x per dag. Om ze op gewicht te houden en om ze niet lui te maken.
Ik gebruik als beloning voer en als ze altijd verzadigd zijn is de motivatie weg. (jaaa, ik weet het..daar zijn ook ellenlange discussie over gehouden :blah: :blah: )
Ik voer trouwens bewust niet op gezette tijden. Dit om gal spuwen te voorkomen als ik eens te laat ben met voeren.
Groetjes van Charlotte
Afbeelding
Daan

Ongelezen bericht door Daan »

Puck krijgt 4 keer per dag eten en eet ruim een kilo brokken of twee kilo versvlees. Diesel krijgt 300 gram brokken verdeeld over 2 maaltijden per dag of een pond versvlees.
Of het nou brokken zijn of dat het vers is, Puck zou alles opeten en niets voor Diesel overlaten.
Of andersom, ligt eraan wie zijn hoofd het eerst in de bak hangt.

Ik vind het nogal vergezocht om de rangorde te gaan regelen dmv voer.
En dan zelf eerst eten :smile: alsof een hond daardoor denkt dat jij de baas /ranghoger bent. :piew:
Onze hele manier van eten, aan tafel is anders dan die van honden.
Pas als jij ook op de grond het eerst uit die bak gaat eten geef je misschien een signaal naar honden.

Daarbij...

Ik ben verantwoordelijk voor hun lichamelijke gesteldheid, en die hangt nauw samen met wat ze eten.
Voor beide honden is het niet goed om teveel te eten.
Diesel wordt dik, en Puck groeit dan te hard en wordt ook te dik.

Ik denk dat als je je honden echt natuurlijk voert zoals Ien en Marion je honden zich ook 'natuurlijker' kunnen gedragen t.a.v. dat voer.
Astronautenvoer, zoals brokjes leent zich m.i. daar niet voor.

Jij zegt dat je niet van versvoer enzo houdt.
Maar als ik zo lees zou jij eigenlijk moeten barfen. Nou ja, je honden dan.
Charlotte*
Zeer actief

Mickie schreef:Dat wat ik lekkerder vind, daar zal ik (te)veel van eten als ik dat niet in overvloed krijg. Krijg ik dat dagelijks en in overvloed, dan zal de behoefte snel afnemen. Daar blijf ik bij. Vlees vind ik erg lekker, uit financiële en gezondheidsredenen eten we dat beperkt per dag. Is er eens méér, of lust één van de kids het niet, dan eet ik wat extra's (moet nu afvallen ja :roll:). Bij aardappelen heb ik dat niet, terwijl ik dat toch ook lekker vind.
En toch blijf ik het raar vinden.
Je zegt dat je honden het eten lekker vinden maar schijnbaar niet lekker genoeg om in 1x de bak leeg te eten.
Dus je wisselt bewust niet af in het voer om te voorkomen dat ze teveel eten. Zou je namelijk wel gaan afwisselen dan blijven je honden dus eten totdat ze tonnetje rond zijn.

Ieder zijn ding natuurlijk maar het is niet mijn manier van voeren.
Ik wil dat mijn honden voldoende afwisseling hebben en echt genieten van hun eten.
De meeste honden die ik ken (van de uitlaatdienst) en die onbeperkt eten zijn of te dik of juist niet. Degene die niet te dik zijn krijgen vaak goedkoper en minder smakelijk voer.

Eindconclusie: Als je altijd onbeperkt hetzelfde voer geeft zal je hond zich niet tonnetje rond eten. Hij eet alleen om in leven te blijven en absoluut niet om ervan te genieten.
Groetjes van Charlotte
Afbeelding
Charlotte*
Zeer actief

Mickie schreef:
Sandro schreef:Juist wolven schrokken zoveel mogelijk en zo snel mogelijk voer naar binnen. Ze weten immers nooit wanneer de volgende maaltijd voorbij komt hollen.
Als ze honger hebben wel, maar als ze net gegeten hebben of als er nog genoeg voedsel ligt niet.
Ik denk dat het vaker voorkomt dat alles opgaat dan dat er zoveel prooi is dat ze het laten liggen.
Volgens mij verstoppen ze ook ovegebleven voer voor slechtere tijden.
Groetjes van Charlotte
Afbeelding
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Mickie schreef: Dat wat ik lekkerder vind, daar zal ik (te)veel van eten als ik dat niet in overvloed krijg.
Je spreekt jezelf tegen. Geef je honden maar gewoon eens teveel vers vlees een hele tijd, en kijk daarna of het zich stabiliseert op precies wat ze nodig hebben.

Dat geloof ik namelijk niet en je theirie is enkel theorie zolang je zelf met je eigen honden de proef niet op de som neemt.

Buffy wordt gewoon een dikke ronde ton, ook met Aldibrokken.

Anne
Charlotte*
Zeer actief

Mickie schreef:
Moos schreef:Ik weet 100% zeker dat een hond die versvlees eet altijd meer zou eten dan goed voor hem is. De paar uitzonderingen daargelaten. Ze hebben namelijk van vers ook veel minder nodig dan van brokken als je het zo in de bak ziet liggen. Dat prutbeetje wat Moos en Saar nodig hebben van vers (zeg maar 1 grote opscheplepel) dat is binnen 2 happen op. Een bak brokken zijn ze veel langer mee bezig, want daar mogen ze ook meer van omdat daar minder in zit.
Ga ik het omdraaien: jouw honden krijgen iets heel lekkers, maar moeten honger lijden omdat ze er niet veel van mogen hebben omdat het toevallig ook voedzamer is :N: :mrgreen:.
Het is maar net hoe je hond het gewend is.
Een hond die onbeperkt eten krijgt heeft een grotere maag dan een hond die zijn eten in porties krijgt. (en dus niet automatisch honger heeft)
Groetjes van Charlotte
Afbeelding
Charlotte*
Zeer actief

Mickie schreef:
Sandro schreef:
Mickie schreef:
Sandro schreef:Juist wolven schrokken zoveel mogelijk en zo snel mogelijk voer naar binnen. Ze weten immers nooit wanneer de volgende maaltijd voorbij komt hollen.
Als ze honger hebben wel, maar als ze net gegeten hebben of als er nog genoeg voedsel ligt niet.
Ik denk dat het vaker voorkomt dat alles opgaat dan dat er zoveel prooi is dat ze het laten liggen.
Volgens mij verstoppen ze ook ovegebleven voer voor slechtere tijden.
Punt is dus dat er hier geen slechtere tijden zijn, da's dan het voordeel dat het niet op de meest natuurlijke manier gaat. Ik zeg niet dat overvloedig eten een natuurlijke manier is, maar wel dat het als voordeel heeft dat schrokken niet meer hoeft. Ik zeg ook dat na elkaar eten natuurlijk gedrag is.
Schrokken is helemaal niet slecht hoor (tenminste, met vlees niet :wink: )
Groetjes van Charlotte
Afbeelding
starfleet
Erelid

Mickie schreef: Ze eten zelf in porties, de ene keer is dat meer dan de andere keer, net wat ze nodig hebben. Maar dat regelen ze dus helamaal zelf.
Dat is fijn, maar dat gaat niet voor alle honden op. Je kan jouw twee honden niet gelijkstelllen met de hele hondenpopulatie.

Maar fijn dat je honden slank blijven op brokken. Ik pieker er niet over om mijn hond troep te geven.

Anne
Charlotte*
Zeer actief

Mickie schreef:
Sandro schreef:Eindconclusie: Als je altijd onbeperkt hetzelfde voer geeft zal je hond zich niet tonnetje rond eten. Hij eet alleen om in leven te blijven en absoluut niet om ervan te genieten.
Eindconclusie: ik eet alleen aardappelen en boterhammen om in leven te blijven en ik geniet daar voor geen meter van? :19:
Nogmaals; de extraatjes voor mijn beessies zijn extra lekker.
Maar jij bent toch geen hond??? Vind het een beetje raar om die vergelijking te maken eigelijk. Of snap ik het nu niet :denken:
Trouwens, een extraatje is altijd lekker, zelfs mijn honden vinden een extraatje lekker, ondanks dat ze toch heel afwisselend voer krijgen.

Maar goed, ieder zijn ding.

Ik wil niet dat mijn honden het eten als dezelfde noodzaak gaan zien als piesen en poepen dus krijgen ze afwisselende en smakelijke maaltijden.
Groetjes van Charlotte
Afbeelding
starfleet
Erelid

Mickie schreef: Nogmaals; de extraatjes voor mijn beessies zijn extra lekker.
Dat klinkt erg calvinistisch.

Anne
Charlotte*
Zeer actief

Mickie schreef:
Sandro schreef:Schrokken is helemaal niet slecht hoor (tenminste, met vlees niet :wink: )
Ik geloof meteen dat het met vlees medisch gezien niet slecht is, dáár ging het ook niet om.
Maar wat is er volgens jou dan verkeerd aan schrokken?? Je zegt dat jou manier van voeren schrokken voorkomt......maar waarom wil je dat voorkomen?
Groetjes van Charlotte
Afbeelding
Daan

Ongelezen bericht door Daan »

Mickie schreef:Wij ontbijten eerst. Ze staan dan vol verwachting te kijken tot wij eindelijk klaar zijn, want dan krijgen ze ieder een broodkontje. Volgens mij zit daar zeker wel een rangordebevestigend element in. Ik regel de rangorde ook niet met na elkaar voeren, dat gebeurt vanzelf en op veel meer fronten. Het bevestigt de rangorde wel iedere keer.
Daan schreef:Of het nou brokken zijn of dat het vers is, Puck zou alles opeten en niets voor Diesel overlaten.Of andersom, ligt eraan wie zijn hoofd het eerst in de bak hangt.
Wat het schrokken dus aanwakkert; "als ik het niet opeet is de ander er mee weg; bunkeren!"
Daan schreef:Ik ben verantwoordelijk voor hun lichamelijke gesteldheid, en die hangt nauw samen met wat ze eten.
Voor beide honden is het niet goed om teveel te eten.
Diesel wordt dik, en Puck groeit dan te hard en wordt ook te dik.
Mijn honden eten niet teveel. Ze zijn hartstikke slank. Ik begin te geloven dat ik twee heel bijzondere uitzonderingen heb... :19:
Daan schreef:Ik denk dat als je je honden echt natuurlijk voert zoals Ien en Marion je honden zich ook 'natuurlijker' kunnen gedragen t.a.v. dat voer.
Astronautenvoer, zoals brokjes leent zich m.i. daar niet voor.
Brokken kun je misschien niet wegslepen, maar ze denken er echt niet bij "het zijn maar brokken, dat verdedig ik niet" als dat het enige is dat ze krijgen. Voer is dan gewoon voer.
Zoals gezegd; barfen is niets voor mij. Geloof best dat de dames hier het zouden waarderen, maar ik moet er zelf niet aan denken.
Dat vind ik vreemd, want aan de ene kant streef je naar zo natuurlijk mogelijk gedrag, en aan de andere kant probeer je dat te forceren met onnatuurlijk voer.
Charlotte*
Zeer actief

Mickie schreef:
starfleet schreef:
Mickie schreef: Ze eten zelf in porties, de ene keer is dat meer dan de andere keer, net wat ze nodig hebben. Maar dat regelen ze dus helamaal zelf.
Dat is fijn, maar dat gaat niet voor alle honden op. Je kan jouw twee honden niet gelijkstelllen met de hele hondenpopulatie.

Maar fijn dat je honden slank blijven op brokken. Ik pieker er niet over om mijn hond troep te geven.
Pffft, Anne... heb ik op enig moment gezegd dat je dat moest gaan doen? :19:
Ik heb ook niet gesteld dat het voor alle honden zou gelden. Ik heb slechts een theorie gepost en gevraagd wat jullie ervan vinden. Tot dusver heb ik vrijwel alleen maar gehoord waarom het voor jullie honden niet zou werken. Of dat het vast nog wel mis zal gaan met de mijne. Bij mijn honden werkt het wel, zouden er dan niet meer honden kunnen zijn bij wie dat ook werkt? Zou het geen theorie kunnen zijn waar waarheid in zit? Of zijn het echt zulke dikke vette uitzonderingen??? (slanke uitzonderingen dan :wink:)
Ik weet niet of het bij jou honden mis zal gaan.
Zolang ze hun buik vol hebben is er weinig aanleiding om met elkaar te gaan knokken om voer.
Een tijd terug ben ik bij een stichting op bezoek geweest die honden opvangt. Er zitten daar meerdere honden in 1 ruimte en de bakken zijn altijd vol met voer. Dit doen ze bewust omdat de honden niet gaan knokken omdat ze honger zouden hebben. Deze honden waren trouwens allemaal aan de dikke kant.

Zoals ik al eerder zei ken ik wel honden die slank zijn en onbeperkt kunnen eten. Alleen het voer wat ze krijgen is nou niet echt dat je zegt smakelijk. Bij mij in de groep staan ze altijd vooraan als ik koekjes uitdeel. Sommige honden logeerde ook wel eens bij mij en ze wisten niet wat ze zagen als ik het voer voor mijn eigen honden klaar maakte.

Ik ben dus van mening dat slanke honden die onbeperkt eten krijgen nou niet bepaald lekker voer krijgen. En gewoon weinig eten omdat het niet te kanen is. (uitzonderingen daar gelaten)
Groetjes van Charlotte
Afbeelding
Charlotte*
Zeer actief

Mickie schreef:
Sandro schreef:
Mickie schreef:
Sandro schreef:Schrokken is helemaal niet slecht hoor (tenminste, met vlees niet :wink: )
Ik geloof meteen dat het met vlees medisch gezien niet slecht is, dáár ging het ook niet om.
Maar wat is er volgens jou dan verkeerd aan schrokken?? Je zegt dat jou manier van voeren schrokken voorkomt......maar waarom wil je dat voorkomen?
Omdat de reden van dat schrokken kan zijn dat je hond bang is te weinig te krijgen. Of omdat hij weet dat er kapers op de kust zijn. Het kan een reen zijn om meer te (willen) eten dan goed voor hem is. Het kan een aanleiding zijn voor baknijd.
Of ze hebben gewoon honger :denken: :mrgreen:
Een aanleiding voor bakneid? Ik denk dat je eerder bakneid krijgt als je ze met zijn allen uit 1 bak laat eten.

Ik kan me wel vinden in je beredenering, alleen zijn al deze eventuele problemen opgelost als je je honden apart voert.
Ik ben meer van de niet-moeilijk-doen-als-het-makkelijk-kan-oplossing.
Groetjes van Charlotte
Afbeelding
Charlotte*
Zeer actief

Mickie schreef:
Sandro schreef:Zoals ik al eerder zei ken ik wel honden die slank zijn en onbeperkt kunnen eten. Alleen het voer wat ze krijgen is nou niet echt dat je zegt smakelijk. Bij mij in de groep staan ze altijd vooraan als ik koekjes uitdeel. Sommige honden logeerde ook wel eens bij mij en ze wisten niet wat ze zagen als ik het voer voor mijn eigen honden klaar maakte.

Ik ben dus van mening dat slanke honden die onbeperkt eten krijgen nou niet bepaald lekker voer krijgen. En gewoon weinig eten omdat het niet te kanen is. (uitzonderingen daar gelaten)
Die conclusie zou ik niet durven trekken. Ik betwist niet dat jouw voer lekkerder is, maar maakt dat mijn voer daarom vies?
Ik weet niet of jou voer vies is, maar schijnbaar niet lekker genoeg om in 1x op te eten.
Groetjes van Charlotte
Afbeelding
Charlotte*
Zeer actief

Mickie schreef: Voedsel zou een aanleiding kunnen zijn voor een conflict, maar alleen als dat conflict er al aan zat te komen. Mijns inziens kan voedsel nooit een oorzaak zijn van rangordeverstoring. Het is toch niet zo dat een hond bij het zien van voedsel ineens machtswellustige neigingen krijgt :19:? Dat smeult dan al langer hoor.
Baknijd heeft niks met rangorde te maken.
Als een hond/wolf voer heeft dan mag hij dat verdedigen (ook tegenover een ranghogere) wat je hebt mag je houden. Natuurlijk is het zo dat de ranghogere het beste krijgt maar een ranglagere mag zijn stukje voer verdedigen.

Bij mijn honden is de rangorde onderling prima geregeld, alleen kan Sandro een flinke snauw verwachten als hij ook maar probeerd om een bot van Yildah af te pakken. (en dat is andersom ook zo) Yildah laat het wel uit haar hoofd om van Sandro een bot af te pakken.
Dus er hoeft helemaal geen conflict aan te komen of oid.
Je voedsel verdedigen is eigelijk heel normaal gedrag, alleen niet altijd gewenst natuurlijk.

Ik heb trouwens niks tegen jou manier van voeren, maar ik vind persoonlijk dat je het teveel op rangorde gooit. De kans dat er bij jou een conflict zal onstaan is vele malen groter dan dat je je honden apart voert of meerdere bakken neerzet. Dat moet je natuurlijk zelf weten maar ik denk dat dit voor vele nou niet de ideale manier is om je honden te voeren.
Heb ik nou genoeg argumenten aangedragen? :wink:
Laatst gewijzigd door Charlotte* op 16 sep 2005 02:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes van Charlotte
Afbeelding
Charlotte*
Zeer actief

Mickie schreef:Dat bedoel ik. Rangorde duidelijk, probleem opgelost.

Terug naar de natuur: ranghoogste eet als eerste, op zijn gemakje. Als er een ander te dicht in de buurt komt, wordt hij gecorrrigeerd. Pas als hj klaar is mag de rest eten, van dezelfde prooi. Zo werkt dat bij mijn beessies ook. De jongste blijft op gepaste afstand, en zo hoort dat ook.
Jou jongste heeft ook het recht om haar deel te verdedigen (als ze dat in haar bezit heeft)
Dus nogmaals, een duidelijke rangorde is geen garantie dat je honden niet gaan vechten om het eten.
De reden dat jou honden niet vechten is omdat er meer dan genoeg eten is, ze zijn verzadigd, zitten vol en hebben niks meer te verdedigen. Maar dan moet je mijninziens wel altijd de bakken vol hebben zitten.

Nogmaals, ik vind jou manier van voeren niet de manier om conflicten te voorkomen.
Groetjes van Charlotte
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Mickie schreef:
Moos schreef:
Mickie schreef:
Moos schreef: Het is voedzamer, het voedt en vult dus beter, dus ze hebben geen honger. Dat maak jij er steeds van dat al onze honden zo'n honger hebben, die arme stumpers omdat ze gerationeerd eten krijgen.
Van de mueslibollen eet ik gegarandeerd meer, want die zijn veel lekkerder :mrgreen: ! Maar na een paar dagen zal dat wel minder worden.
Ja, vast ja. Je snapt best wat ik bedoel. Dan nemen we allison bruin brood en witte boterhammen vind ik ook best. Je kan wel 10 witte boterhammen met pindakaas eten, maar maar een stuk of 5 van die allison bammen, want dan zit je vol. Daar zit namelijk meer in, die zijn voedzamer.
En anders neem je iets anders wat je lekkerder vindt, en dan pas je daar ditzelfde idee op toe.
Dat wat ik lekkerder vind, daar zal ik (te)veel van eten als ik dat niet in overvloed krijg. Krijg ik dat dagelijks en in overvloed, dan zal de behoefte snel afnemen. Daar blijf ik bij. Vlees vind ik erg lekker, uit financiële en gezondheidsredenen eten we dat beperkt per dag. Is er eens méér, of lust één van de kids het niet, dan eet ik wat extra's (moet nu afvallen ja :roll:). Bij aardappelen heb ik dat niet, terwijl ik dat toch ook lekker vind.
Maar daar ging het niet om. Het ging nu even niet over jouw oh zo geweldige voer-methode. Het ging er nu even om dat mijn honden volgens jou niet voldaan zouden zijn omdat ze maar een klein beetje mogen eten.
Weet je wat, maak ik de vergelijking nog makkelijker voor je. Als jij 4 mueslibollen gegeten hebt zit je net zo vol als wanneer je 8 witte bollen gegeten hebt. En nu niet gaan lopen miepen dat je die mueslibollen lekkerder vindt, want daar gaat het dus even niet om. Jouw honden mogen namelijk ook niet kiezen, die krijgen gewoon die brokken, punt uit. Dus de witte kadetten, dus eten ze daar minder van.
Dus als we er even vanuit gaan dat jij vandaag 4 mueslibollen bij het ontbijt eet. Om morgenochtend bij het ontbijt net zo vol te zitten heb je een stuk meer witte bollen nodig.

Zo werkt het dus ook met vers. Mijn honden hebben maar 1 opscheplepel vers nodig om net zo voldaan te zijn als met 3 opscheplepels brokken.
Afbeelding
Branka
moderator

Mickie schreef:
Sandro schreef:Ik weet niet of jou voer vies is, maar schijnbaar niet lekker genoeg om in 1x op te eten.

Teveel om in 1 x op te eten.
Ik zeg niet dat er geen andere manieren zijn, of dat mijn manier de enige is. Ik zeg dat mijn manier een manier is (die overigens helemaal niet moeilijk is). Niks meer niks minder.
Ben gedurende de discussie alleen maar vaster overtuigd geraakt dat het voor ons de manier is. Jullie hebben geen steekhoudende argumenten aan kunnen dragen waarom het voor ons niet goed zou zijn :pffff: (wel voor jezelf, da's duidelijk :wink: ).
Argumenten heb je genoeg gekregen, maar je meent dat die niet op jou van toepassing zijn.
Ben benieuwd of die argumenten nog steeds zo makkelijk van tafel kunnen worden geveegd als Marre volwassen is. Want dan kan ineens blijken dat het dus wel een flinke eter is en dan kan blijken dat ze dus wel graag een treetje in de rangorde wil stijgen en of Mickie dat van haar accepteert of niet.
Het kan allemaal goed blijven gaan, maar het kan ook mis lopen. Persoonlijk vind ik het dus nogal voorbarig om in jouw geval te stellen dat jouw manier de beste is voor jouw honden.
Afbeelding
starfleet
Erelid

Mickie schreef: Die hele manier van voedsel aanbieden is voor mij de manier.
Daar is geen speld tussen te krijgen :mrgreen:

Twee keer per dag een bescheiden portie vers vlees compleet is voor mij de manier. De portie pas ik aan op behoefte. Als het koel is en Buffy heeft erg veel gespeeld, gerend en gebald en haast niks tussendoor gehad krijgt ze 's avonds 100 gram meer.

Anne
Joy C
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Joy C »

Mickie, prima dat het zo goed gaat nu hoor, maar waarom nu al onrust creëren in een roedel? Teveel rangordebevestiging kan ook voortkomen uit het feit dat de ranghogere zijn plaats in gevaar ziet komen. Ik snap ook wel dat dat nu bij jou (nog) niet het geval is, maar ik kan me niet voorstellen dat dit niet gaat gebeuren als Marre ouder wordt. Maar dat is mijn mening. :wink:
Groetjes Joyce
† Nick 16.08.1999 - 22.01.2009
† Terry 16.07.1998 - 09.01.2012
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”