Mijn Schotse Collie heeft doorlopend een vieze lucht in zijn vacht.
Vooral als hij in de regen heeft gelopen, wat ik dan overigens normaal vindt, blijft hij na opgedroogd te zijn nog dagen vies stinken.
Ik borstel hem bijna iedere dag en kan niets op zijn huid ontdekken.
Het is een vieze benauwende lucht.
laatst heb ik hem gewassen met honde shampo maar de lucht bleef en verdrong zelfs de frisse lucht van de honden shampo.
Is hier iets voor of herkennen jullie dit?
Mijn sheltie daarentegen heeft wel een luchtje als hij nat is maar als hij opgedroogd is, dan ruikt hij weer normaal.
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
vieze lucht
Moderator: moderatorteam
-
Don
- Vaste gebruiker
-
Marja
- Zeer actief
- Baris
- Actief
Re: vieze lucht
Kan allergie zijn.Don schreef:Mijn Schotse Collie heeft doorlopend een vieze lucht in zijn vacht.
Vooral als hij in de regen heeft gelopen, wat ik dan overigens normaal vindt, blijft hij na opgedroogd te zijn nog dagen vies stinken.
Ik borstel hem bijna iedere dag en kan niets op zijn huid ontdekken.
Het is een vieze benauwende lucht.
laatst heb ik hem gewassen met honde shampo maar de lucht bleef en verdrong zelfs de frisse lucht van de honden shampo.
Is hier iets voor of herkennen jullie dit?
Mijn sheltie daarentegen heeft wel een luchtje als hij nat is maar als hij opgedroogd is, dan ruikt hij weer normaal.
Hormoon verwisselingen?
Hier voor moet je echt langs je D.A
-
Sjiel
- Zeer actief
Voral bij langharige honden met een erg dichte vacht kan (met name tijdens het verharen) een muffe bittere lucht voorkomen. Vooral als de honden nat worden(zwemmen, regen) en lang blijven en het warm broeierig weer is.
De losse vacht met talg en water vormen een prima voedingsbodem voor bacterien, de vieze lucht wordt veroorzaakt door de ommzettingsproducten van die bacterien. Het is dus zaak de losse vacht (voor zover aanwezig) te verwijderen, de hond te wassen en na het wassen goed droog te makken. Iig afdrogen met steeds weer nieuwe handdoeken tot de handdoek droog blijft (niet wrijven maar knijpen) het liefst ook nog föhnen.
Wassen doe ik zelf met met water verdunde shampo op een droge hond, zo weet je zeker dat je de droge stukken niet gewassen hebt. Soms is het nodig om 2 keer achter elkaar te wassen omdat je niet diep genoeg de vacht ikomt als de vacht zo dicht en vet/vies is dat je waskracht verloren gaat voordat je tot op de huid zit. Goed uitspoelen met de douchekop op de vacht spoelen tot dat de haren "piepen'/stroef aanvoelen als je ze tussen je vingers laat gaan (waar nog shampoo zit voelen ze slijmerig). Ikzelf liet af en toe mijn hond (niet de whippet
) bij een trimsalon wassen en föhnen, kost wat maar scheelt een hoop werk.
Als de lucht na het wassen weg is moet je eigenlijk iedere keer dat ie nat wordt weer met veel handdoeken afdrogen.
Als de huid er aangedaan uitziet (rood geirriteerd) is er natuurlijk sprake van een groter probleem dan alleen een stinkende vacht en moet je daarnaar handelen.
De losse vacht met talg en water vormen een prima voedingsbodem voor bacterien, de vieze lucht wordt veroorzaakt door de ommzettingsproducten van die bacterien. Het is dus zaak de losse vacht (voor zover aanwezig) te verwijderen, de hond te wassen en na het wassen goed droog te makken. Iig afdrogen met steeds weer nieuwe handdoeken tot de handdoek droog blijft (niet wrijven maar knijpen) het liefst ook nog föhnen.
Wassen doe ik zelf met met water verdunde shampo op een droge hond, zo weet je zeker dat je de droge stukken niet gewassen hebt. Soms is het nodig om 2 keer achter elkaar te wassen omdat je niet diep genoeg de vacht ikomt als de vacht zo dicht en vet/vies is dat je waskracht verloren gaat voordat je tot op de huid zit. Goed uitspoelen met de douchekop op de vacht spoelen tot dat de haren "piepen'/stroef aanvoelen als je ze tussen je vingers laat gaan (waar nog shampoo zit voelen ze slijmerig). Ikzelf liet af en toe mijn hond (niet de whippet
Als de lucht na het wassen weg is moet je eigenlijk iedere keer dat ie nat wordt weer met veel handdoeken afdrogen.
Als de huid er aangedaan uitziet (rood geirriteerd) is er natuurlijk sprake van een groter probleem dan alleen een stinkende vacht en moet je daarnaar handelen.
weg gehaald zit een virus in
- Roelfien
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Ja, ik had het bij Toby ook. Door teveel zwemmen en een nogal lange rui begon hij echt te stinken, een heel doordringend muf luchtje. Ik heb hem nu 1 keer gewassen met berkenteershampoo en inderdaad heel goed afgedroogd en het is bijna weg. Ik ga hem nog 1 keer wassen en goed drogen en dan verwacht ik dat Toby er vanaf is, zeker omdat ie nu door zijn zomerrui heen is en alle ondervacht er goed uit gekomen is.
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
In memoriam Yentie en Toby