Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Loslopen

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Loslopen

Ongelezen bericht door Caro. »

Even naar aanleiding van een andere topic, verder borduren op het loslopen van honden.

Hoe belangrijk vind jij dat je honden dit kunnen?

Zelf vind ik het enorm belangrijk, aangezien ik er echt een bloedhekel aan heb om een hond aan een lijn uit te laten. Ik mis voor mezelf dat geduld en voor de hond zelf vind ik het ook erg belangrijk dat hij kan doen en laten wat hij wil (min of meer dan).

Toen wij Moritz kregen, zag het er niet naar uit dat hij ooit los zou kunnen lopen. Het begin was dramatisch en hij was steeds in paniek. Hij had dan ook en een tuig en een halsband om die aan elkaar vastgeknoopt zaten.
Het vooruitzicht dat ik hem altijd aangelijnd zou moeten uitlaten, vond ik echt op z'n zachtst gezegd niet prettig.
Gelukkig is alles bijgedraaid en loopt hij nu bijna altijd los.

Maar goed, terug naar de vraag: hoe belangrijk vind jij het dat je honden los kunnen lopen?
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
nance
Erelid

Ongelezen bericht door nance »

Ontzettend belangrijk, ik vind dat iedere hond minstens 1x per dag zn eigen helemaal leeg moet kunnen lopen....
Tarz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Whippet en dwergpoedel
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Tarz »

Erg belangrijk!
Chaya kan niet overal los en dat is best jammer. Ze beperkt zichzelf daar erg mee.
Gelukkig hoeft ze niet altijd aan de lijn en ga ik ook vaak naar plekken waar ze wel los kan. Ik vind dat een hond moet kunnen rennen en spelen en niet constant aan een lijn moet lopen.
Groetjes Rob
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Ik vind het 1 van de belangrijkste dingen in het leven van een hond; ook voor kleine 'schoothondjes'.
Als ik zie hoe Moos en Saar helemaal los kunnen gaan als ze loslopen; sjezen, springen, met stokken sjouwen etc. Dat is voor hun een vreselijk belangrijke uitlaatklep.

Ik vind dat dus ook zo belangrijk dat ik constant bezig ben om een goede manier te vinden om met Saars grote-honden-angst om te gaan zodat ze toch nog los kan. Ik zou Saar natuurlijk ook altijd aan een flexi kunnen doen, en klaar ben je. Maar dat zou ik persoonlijk niet kunnen verkroppen. Dus ben ik altijd met Saar aan het werk om die angst in zodanige banen te leiden, en veel te anticiperen, zodat ze gewoon elke dag 1.5-3 uur los kan lopen, net zoals Moos. :wink:
Afbeelding
irstas

Ongelezen bericht door irstas »

heel belangrijk, toen we onze eerste hond uit het asiel haalde waren we eigenlijk verlieft op een herder hij was gewoon zo lief, maar wat bleek dat hij al 6 honden had gebeten , we hebben dat toen niet aangedurft omdat we graag een hond wilde die met alles samen kon ,en ook gewoon los kon rennen, en die hebben we nu.
Zoie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zoie »

zeer belangrijk.

Het valt mij op dat zelfs de vertegenwoordiger van een louter positieve aanpak, op dit forum Zepenko, niet lijkt te beseffen wat een dwangmiddel een lijn eigenlijk is.

Ik ben op dit forum min of meer voor gek verklaard dat ik Spok opgetild heb en heb meegenomen, i.p.v. dat ik hem op zijn lazer heb gegeven en gedwongen heb aan de lijn mee te lopen toen hij niets anders wilde dan naar een loopse teef terug gaan.

Maar welke drang kan voor een dier nu natuurlijker en vanzelfsprekender zijn om aan toe te geven, dan de mogelijkheid zichzelf voort te planten. En hoe frustrerend is een lijntje dan ?

Een hond die vrij loopt is voor mij het symbool van een vrije hond. Probeer het maar voor elkaar te krijgen.
Afbeelding
*wendy*
Actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse Bulldog
Contacteer:

Ongelezen bericht door *wendy* »

super belangrijk.........jammer genoeg heb ik er de honden naar die ik alleen los laat lopen als ik denk/bijna zeker weet dat er geen andere honden in de buurt zijn (dit heeft overigens niets met agressiviteit te maken, maar met kracht en lompheid)
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

IK vind dat toch ook wel heel erg belangrijk, lekker even doen en laten wat je wilt, lekker volop kunnen rennen e.d.

Ghaya, Chello en Hera kunnen altijd wel loslopen in losloopgebieden en ook gewoon hier in de buurt of toen we nog in de stad woonde.
Woopy is een ander verhaal, die loopt op een gegeven moment echt weg als hij los is. In het begin liep hij pas na een behoorlijke tijd weg, je kon dat altijd wel redelijk aan zien komen dus dan riep ik hem en ging hij weer aan de lijn, dan had hij toch zo'n 2 uur los gelopen.
Maar goed, die tijd werd steeds korter en op een gegeven moment liep hij na 10 minuten al weg, en dan moesten we hem echt 'vangen' voor zo ver als dat ging.
Hij heeft een hele periode vrijwel niet los gelopen, soms als we diep in het bos waren even snel los, even racen en dan weer aan de lijn.

Toen verhuisden wij van de stad (flatje) naar hier met 1,6 hectare grond.
Een deel van 1 van de weilanden werd het hondenspeelveld en meneer kon weer los....feest natuurlijk, hij was zo blij!
Maar na een paar maanden vond hij het wel weer leuk geweest en ging door de sloot van het weiland af maar ook door het hek heen (wisten niet dat er gaten in zaten, hek was overwoekerd met struiken maar hij 'zag' het kennelijk wel) waardoor hij 1x een loei drukke weg overgestoken is...... :jank:
Nou toen kon die dus mooi weer aan de lijn, weer niet meer los.

We hebben toen het weiland helemaal afgezet en de gaten in het hek gerepareerd en toen kon hij weer los. :cheer:
Ik vond het echt sneu die periodes dat hij niet los kon, Woopy moet echt elke dag racen met zijn podenco vriend, dat gaat keihard met allerlei bochtenwerk e.d. Dat kan hij aan de lijn echt niet en hij heeft dat dus wel zo erg nodig.
J.Hunt
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door J.Hunt »

Het is voor een hond erg belangrijk dat hij ff tijd heeft voor zich zelf en alles wat hij leuk vind.......echter doe dit dan op de aan gewezen plekken, dus waar het is toegestaan.
Doe je dat niet dan vraag je een beetje om problemen vind ik.
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!

Ongelezen bericht door Rami »

Heel belangrijk! Niet eens zo zeer voor mezelf (heb geen hekel aan lopen met de riem) maar vooral voor de hond. Als ik zie hoe Billy altijd intens geniet van onze dagelijkse wandelingen. Hij loopt dan ook altijd los, gelukkig kan dat hier in de buurt qua verkeer e.d. zonder problemen.

Ik zie best vaak mensen met honden aan de riem in het bos of aan het strand. Het zal heus wel een reden hebben maar ik vind het best een rot-gezicht. Kan me voorstellen dat er mensen zijn die op zoek zijn naar een afgebakend veld of terrein waar ze hun hond ook eens lekker los kunnen laten.

Groet,
Rami
Afbeelding
binno
Zeer actief
Mijn ras(sen): labrador
maltezer
Contacteer:

Ongelezen bericht door binno »

Ik woon in een drukke buurt met nogal weinig losloopmogelijkheden (behalve dan de weide, maar Binno en andere teven lukt helaas niet zo best :roll: ), maar ik probeer toch steeds om ze dagelijks, meestal 's morgens, los te laten lopen zodat ze zich telkens flink kunnen uitleven. Vind ik heel belangrijk.
Merk ook als dat een paar keer achtereen niet kan, dat de aangelijnde wandelingen ook veel gestresster zijn, of dat ze binnenshuis ook wat vervelender wordt, vooral Binno dan, die heeft die leef-je-uit-momenten echt wel nodig. :wink:
Afbeelding
Moos (labrador) Gian (maltezer)
starfleet
Erelid

Re: Loslopen

Ongelezen bericht door starfleet »

Stang schreef: Maar goed, terug naar de vraag: hoe belangrijk vind jij het dat je honden los kunnen lopen?
Heel belangrijk, ook in het contact met andere honden.

Anne
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Stang schreef:Maar goed, terug naar de vraag: hoe belangrijk vind jij het dat je honden los kunnen lopen?
Heel erg!
Al was het alleen maar om hun energie kwijt te kunnen zodat ik er thuis niet gek van wordt,maar voor de hond zelf lijkt het me ook heerlijk dat ie minstens één keer per dag even kan lopen waar ie wil in het tempo dat ie wil(zij lopen op 4 poten harder dan ik op mijn 2 voeten) :mrgreen:
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

heel belangrijk.. maar ik vind het welzijn van mijn hond en de honden die we tegenkomen belangrijker dus sammy gaat nooit los.

er is hier in de buurt een hondenuitlaatplaats met een hek eromheen waar we heengaan, daar kan ie even rennen, maar daar zijn vaak zoveel wachtenden dat hij alleen maar voor het hek staat te fixeren ipv dat ie rent, dus dan gaan we fietsen.

lola kan wel lekker loslopen. nu nog wel.. hopelijk blijft dat zo
Afbeelding
Mark-fryslan
Zeer actief

Ik snap het niet helemaal

Ongelezen bericht door Mark-fryslan »

Zijn er mensen dan die hun hond altijd aan de lijn hebben dan? Ik snap deze topic niet zo goed.

Ik vind het allebei belangrijk. Dus mijn hond loopt netjes mee aan de lijn en hij mag lekker los als het kan. Ik zie mijn riem niet als een "vreselijk dwangmiddel" het is voor mij noodzakelijk kwaad puur uit bescherming van mijn hond voor die situaties waarbij loslopen onverantwoord is. Goh dat je hierover ook al kunt discuseeren.

Groetjes Mark
"Life is what happens to you while you're busy making other plans" - John Lennon -

In mijn hart nog steeds bij me, Malou 01-06-2000 - 03-11-2005
Moos
Zeer actief

Re: Ik snap het niet helemaal

Mark-fryslan schreef:Zijn er mensen dan die hun hond altijd aan de lijn hebben dan? Ik snap deze topic niet zo goed.

Ik vind het allebei belangrijk. Dus mijn hond loopt netjes mee aan de lijn en hij mag lekker los als het kan. Ik zie mijn riem niet als een "vreselijk dwangmiddel" het is voor mij noodzakelijk kwaad puur uit bescherming van mijn hond voor die situaties waarbij loslopen onverantwoord is. Goh dat je hierover ook al kunt discuseeren.

Groetjes Mark
Ja, die zijn er om verschillende redenen. Jeetje man, even een beetje verder kijken dan je neus lang is hoor.
Sommige honden gaan nooit los omdat de baas bang is dat ze weglopen, of omdat ze echt weglopen, of omdat ze vluchten voor andere honden, of omdat ze een gevaar kunnen vormen voor andere honden. Zo opties genoeg?

Er is hier ik dacht bij Poll een topic over geweest, vandaar deze vraag van Caroline (Stang). Zoek het andere topic in Poll even op anders.
Afbeelding
Riboet
Zeer actief
Mijn ras(sen): Franse bulldog
Aantal honden: 13
Contacteer:

Ongelezen bericht door Riboet »

Stang schreef:hoe belangrijk vind jij het dat je honden los kunnen lopen?
Heel belangrijk. Het spelgedrag dat die twee hier vertonen, komt het beste tot zijn recht als ze de ruimte hebben om te rennen en te buitelen. Ze moeten zich gewoon kunnen uitleven.

Bovendien is Beau aan de lijn soms een heel ander hondje dan los. Aan de lijn is het een macho bull. Bij een ontmoeting met een andere dominante reu moet ik opletten, want dan moet meneer laten merken dat ie denkt de baas te zijn en treft ie een hond die precies hetzelfde denkt, dan doet Beau gewoon heel lelijk.

Treffen die twee honden elkaar als ze vrij lopen, dan gaan er wat rugharen overeind en er wordt misschien een lipje opgetrokken, maar daar blijft het dan bij. Ik denk dat mijn bulletjes veel meer zichzelf kunnen zijn als ze niet de beperking van de riem voelen.

Gelukkig woon ik vlakbij een prima losloopgebied (de Helderse dijk) dus ze kunnen hier hun lol op. De weg ernaar toe gaan ze wel aan de lijn.
Afbeelding
Baily

Ongelezen bericht door Baily »

Ik vind het eigenlijk het allerbelangrijkste wat je een hond moet leren, het loslopen, en dan in de buurt blijven......... :wink:

Bij al mijn honden heb ik daar veel energie ingestoken, maar vooral bij Buck, die een Husky kruising is, heb ik daar alles op alles bij gezet.

En ik ben erg blij dat het gelukt is. Hij loopt nooit weg, en is nooit uit eht zicht. Houdt me altijd in de gaten en ik ben daar zo blij mee en ook wel een beetje trots dat het ons gelukt is.

Daarom vond ik het ook zo erg dat zijn gedrag naar andere reuen de oorzaak zou kunnen zijn van het weinig tot niet meer los kunnen.

Maar het lijkt er op dat dat nu beter gaat, al wil ik niet te vroeg juichen.

Dus ze lopen hier lekker los in losloopgebieden, op Desi na dan, niet bij verkeer in de buurt enzo.Ik geniet daar zelf ook van, als ik ze zo lekker zie rennen en spelen. Als ze aan de lijn zijn, (ik begrijp dat het voor sommige honden niet anders kan) dan kunnen ze nooit zoveel energie kwijt als dat ze los lopen.
Laatst gewijzigd door Baily op 08 sep 2005 14:25, 2 keer totaal gewijzigd.
jip007
Erelid
Mijn ras(sen): naakthonden .
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door jip007 »

heel belangrijk , ik denk dat ze anders mijn huis gaan verbouwen :N:
Afbeelding
Knuffies van Flirtje, Sophietje, Pommelien en Splinter.
Mark-fryslan
Zeer actief

Moos schreef:
Mark-fryslan schreef:Zijn er mensen dan die hun hond altijd aan de lijn hebben dan? Ik snap deze topic niet zo goed.

Groetjes Mark
Ja, die zijn er om verschillende redenen. Jeetje man, even een beetje verder kijken dan je neus lang is hoor.
Sommige honden gaan nooit los omdat de baas bang is dat ze weglopen, of omdat ze echt weglopen, of omdat ze vluchten voor andere honden, of omdat ze een gevaar kunnen vormen voor andere honden. Zo opties genoeg?

Er is hier ik dacht bij Poll een topic over geweest, vandaar deze vraag van Caroline (Stang). Zoek het andere topic in Poll even op anders.
Ik weet ook wel dat het gebeurd, Daarom hoef ik het nog niet te snappen. Als er problemen zijn dan los je die op. Ik vind het daarom altijd maar vasthouden echt geen optie. Honden zonder enige bijtrem die andere dus letterlijk uitmoorden komen niet veel voor. Ze zijn er en dan wordt er meestal voor gekozen om ze in te laten slapen. Dus de echt extreme gevallen hou ik er even buiten in deze discussie.
"Life is what happens to you while you're busy making other plans" - John Lennon -

Baily

Ongelezen bericht door Baily »

Mark-fryslan schreef:
Moos schreef:

Groetjes Mark

Ik weet ook wel dat het gebeurd, Daarom hoef ik het nog niet te snappen. Als er problemen zijn dan los je die op. Ik vind het daarom altijd maar vasthouden echt geen optie. Honden zonder enige bijtrem die andere dus letterlijk uitmoorden komen niet veel voor. Ze zijn er en dan wordt er meestal voor gekozen om ze in te laten slapen. Dus de echt extreme gevallen hou ik er even buiten in deze discussie.
Ik vind dit erg kortzichtig, "als er problemen zijn dan los je die op. " Als het zo makkelijk zou zijn dan zouden er een hoop mensen heel gelukkig mee zijn.

Problemen zijn niet altijd op te lossen, hoe goed je je best ook doet.
Mijn honden lopen los, op Desi na, ze is bijna 12 en heeft 9 jaar in een asiel gezeten in Spanje. Af en toe heb ik contact met haar als ze me ziet.

Ik kan haar niet los laten lopen in een gebied wat niet afgesloten is, want ze loopt rechtdoor en kijkt nooit meer om. ALs ik haar dan niet kan inhalen zodat ze weer beseft dat ik er ook nog ben, zou ze dus gewoon weglopen. Dus ze kan niet los, want als ze wegloopt krijg nooit meer iemand haar te pakken, zo schuw is ze.
Laatst gewijzigd door Baily op 08 sep 2005 14:20, 1 keer totaal gewijzigd.
BeëlzeBubble
Zeer actief

Ongelezen bericht door BeëlzeBubble »

Mark-fryslan schreef:
Ik weet ook wel dat het gebeurd, Daarom hoef ik het nog niet te snappen. Als er problemen zijn dan los je die op.
Ik heb nou een bergje van jouw reacties gelezen zo hier en daar en kolere, wat ben jij een drammer zeg...
Groetjes van Bianca en een slobber van Casper en Smekkie.

Afbeelding
BeëlzeBubble
Zeer actief

Ongelezen bericht door BeëlzeBubble »

binno schreef:Ik woon in een drukke buurt met nogal weinig losloopmogelijkheden maar ik probeer toch steeds om ze dagelijks, meestal 's morgens, los te laten lopen zodat ze zich telkens flink kunnen uitleven.
Hier helaas hetzelfde maar gelukkig heb ik wat plekken gevonden waar ze goed los kunnen lopen en een paar keer per dag lekker kunnen rennen en achter elkaar aan kunnen jagen.

Casper doe je trouwens een groot plezier met lange afstanden wandelen. Gewoon aan de uitlooplijn lekker door de stad (en langs de jachthaven) slenteren. Als meneer lekker kan snuffelen is hij gelukkig.

Smekje zou echt strontvervelend worden als hij nooit los kon lopen, rennen en spelen. Dat is een klein wervelwindje :I:
Groetjes van Bianca en een slobber van Casper en Smekkie.

Afbeelding
Moos
Zeer actief

Mark-fryslan schreef:
Moos schreef:

Groetjes Mark

Nou zeg dan meteen even letterijk wat je bedoeld. Sorry hoor, maar als jij vraagt: Zijn er mensen dan die hun hond altijd aan de lijn hebben dan? Dan bedoel je schijnbaar dat je dat niet acceptabel vindt in jouw leefwereld?

En jouw leefwereld is wel een hele roze wolk he? Daar zijn zeker ook geen oorlogen en geen zieke kindjes in Afrika, want als er problemen zijn dan los je die gewoon op.
Afbeelding
Branka
moderator
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door Branka »

Ik vind het ook belangrijk dat een hond (zij het onder toezicht) lekker los kan lopen en zijn gang kan gaan. Waar wij wonen is het vrij rustig waardoor de jongens dus meestal los kunnen lopen. Ook omdat hun karakter staat dat gelukkig toe.
Afbeelding
Mark-fryslan
Zeer actief

Oke het valt verkeerd. Ik was even de kort door de bocht. Mijn excuus. Als je echt een probleem hebt dan is dat echt heel vervelend. Voor jou en je hond. Daar ben ik aan voorbij gegaan. Nogmaals sorry.

Die gevallen bedoelde ik niet. Ik kreeg het idee dat er mensen waren die gewoon standaard hun hond altijd aan de lijn hielden terwijl er niks aan de hand is met hun hond. Dan doe je zo'n hond tekort. Als de reden luiheid is of een onterechte angst dan vind ik dat sneu voor de hond. Als de hond angstig is voor andere honden en je lost het niet op dan vind ik dat ook kwalijk.

Maar goed ik zal maar stoppen met verdedigen want anders ben ik een drammer.

Groetjes Mark

Mark-fryslan
Zeer actief

BeëlzeBubble schreef:
Mark-fryslan schreef:
Ik weet ook wel dat het gebeurd, Daarom hoef ik het nog niet te snappen. Als er problemen zijn dan los je die op.
Ik heb nou een bergje van jouw reacties gelezen zo hier en daar en kolere, wat ben jij een drammer zeg...
Jammer dat je het zo ervaart. Voor de rest kun je er niks mee?

Branka
moderator
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door Branka »

Mark-fryslan schreef:Oke het valt verkeerd. Ik was even de kort door de bocht. Mijn excuus. Als je echt een probleem hebt dan is dat echt heel vervelend. Voor jou en je hond. Daar ben ik aan voorbij gegaan. Nogmaals sorry.

Die gevallen bedoelde ik niet. Ik kreeg het idee dat er mensen waren die gewoon standaard hun hond altijd aan de lijn hielden terwijl er niks aan de hand is met hun hond. Dan doe je zo'n hond tekort. Als de reden luiheid is of een onterechte angst dan vind ik dat sneu voor de hond. Als de hond angstig is voor andere honden en je lost het niet op dan vind ik dat ook kwalijk.

Groetjes Mark
Ik denk dat zo'n geval meestal duidt op onterecht angst. Want mijn ervaring is dat het toch vaak onhandiger en lastiger is om een hond aangelijd uit te laten dan om hem maar los te gooien en aan te zien wat ie uitvreet.
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Mark-fryslan schreef:Oke het valt verkeerd. Ik was even de kort door de bocht. Mijn excuus. Als je echt een probleem hebt dan is dat echt heel vervelend. Voor jou en je hond. Daar ben ik aan voorbij gegaan. Nogmaals sorry.

Groetjes Mark
Nee, je moet alleen even wat genuanceerder en duidelijker dingen zeggen. Als je nu meteen met dit stukje begonnen was, was daar niemand over heen gevallen. Alleen zoals je het eerst opschreef wel.

En zelfs angst voor andere honden is heel lastig op te lossen hoor. Vaak zit het onzekere al in de aard van het beestje, dat krijg je er niet uit.
Saar kan dus prima loslopen, en met de meeste honden gaat het goed. Maar die angst voor grote intimiderende honden krijg ik er niet uit, ondanks een giga gestuurde socialisatie die ze gehad heeft.

De enige reden waarom Saar toch veilig los kan, is dat ze blind op mij vertrouwt en mij opzoekt als ze bang is. Zou ze dat niet doen dan zouden wij hier ook een heel groot probleem hebben.
En er zijn honden die dat dus niet doen, en echt wegvluchten de bossen in uit angst i.p.v. naar de baas toe. Als je dat er niet goed uitkrijgt, wil dat niet zeggen dat je daar niet genoeg moeite voor gedaan hebt. Soms zijn de omstandigheden ook gewoon zo dat je niet meer kan doen dan je doet.
Afbeelding
Mama Sanneke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mama Sanneke »

Groetjes Mark
Ik denk dat je ook een onderscheid moet maken tussen Belgie en Nederland.
Hier zijn geen losloopgebieden in mijn buurt, het is trouwens "verplicht om je hond aan te lijnen.".
Soit dat is geen excuse natuurlijk, Luka loopt nooit los, tenzij thuis.
Of ik dat erg vind, tuurlijk vind ik dat, ik zou hem ook graag de wijde wereld in zien duiken.
Sanneke, Bazinneke van Luka Poedelmans
Afbeelding
Ik ben gewoon mezelf
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”