Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Oudduitse Herdershond
Moderator: moderatorteam
- M@scha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labraque
- Aantal honden: 1
Oudduitse Herdershond
Pascal heeft zijn oog laten vallen op de oudduitse herdershond, maar naast de rasstandaard kan ik weinig info vinden over het karakter en dan bedoel ik vooral ervaringen van eigenaren..
op dit forum wel uit de geschiedenis een paar eigenaren, maar dat is al zolang geleden dat ik hiet nogmaals wil polsen:
wat is een oudduitse herdershond voor hond?
op dit forum wel uit de geschiedenis een paar eigenaren, maar dat is al zolang geleden dat ik hiet nogmaals wil polsen:
wat is een oudduitse herdershond voor hond?

- twinkeltje
- moderator
- Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan
- Aantal honden: 2
- M@scha
- Zeer actief
- twinkeltje
- moderator
oke je moet wel de baas zijn wand ze zijn enorm sterk
ze buigen een honden rek om die zo gezegt niet te buigen is
en als ze trekken trekken ze goed
maar ik denk dat alle grote rassen dat hebben
die van ons kon zelfs met 2 pekineesjes samen
ook was tie lief voor het konijn kraaien en parkieten zaten op zijn rug
hij was geweldig
heb je er 1 op het oog dan
hij was geweldig
- M@scha
- Zeer actief
geen op het oog, wel een verliefde pascal die naast de monsters toch nog een herder wil (is ermee opgegroeid) ikzelf vind alleen het soort honden als de duitse herders mooi, maar die ruggen he...twinkeltje schreef:oke je moet wel de baas zijn wand ze zijn enorm sterk
hij was geweldig
nu hebben we iemand gesproken die het ras kent en dus begreopen dat ze gefokt worden op rechte rug en een goed karakter hebben...
nu we op internet rondgekeken hebben spreken me vooral de oostduitse versie die iets forser is ons aan..
maar nog geen concrete plannen

- twinkeltje
- moderator
oudduitse herders hebben idd. altijd (of heel erg vaak) gewoon een normale rug. Gelukkig wel want als ik tegenwoordig hier de herders zie lopen :N: :N: :N: :N: :N:
Hij heeft zeker een zeer goede smaak, volgens mij zijn het ook fantastische honden die gerust veel willen leren, maar wel een consequente baas nodig hebben (maar dat hebben de honden die je nu hebt toch ook!)
Hij heeft zeker een zeer goede smaak, volgens mij zijn het ook fantastische honden die gerust veel willen leren, maar wel een consequente baas nodig hebben (maar dat hebben de honden die je nu hebt toch ook!)
- noekie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): american bulldog,
Xfila/stabij/lab/? - Aantal honden: 2
- Contacteer:
Als ik jou was, zou ik dan voor een langharige Duitse Herder gaan. Dit omdat een ODH niet officieel is (als ik het goed heb).
Verder kan je met een langharige Duitse Herder veel meer doen dan met een ODH. Je kan in principe alles ermee doen, alleen niet fokken. Verder zit er een stamboom en keurbewijs bij, bij de ODH alleen afstammingsbewijs. Verder is de pennhip methode ook niet officieel
Ik heb een keer een echte ODH gezien. Een erg lieve en rustige teef. Ik denk dat ze in het algemeen makkelijker zijn dan de LDH. Maar ik moet bekennen, dat ik het verschil er niet tussen zie hoor. een ODH en LDH
Verder kan je met een langharige Duitse Herder veel meer doen dan met een ODH. Je kan in principe alles ermee doen, alleen niet fokken. Verder zit er een stamboom en keurbewijs bij, bij de ODH alleen afstammingsbewijs. Verder is de pennhip methode ook niet officieel
Ik heb een keer een echte ODH gezien. Een erg lieve en rustige teef. Ik denk dat ze in het algemeen makkelijker zijn dan de LDH. Maar ik moet bekennen, dat ik het verschil er niet tussen zie hoor. een ODH en LDH
- Frederique
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouvier des Flandres
- Contacteer:
- twinkeltje
- moderator
- M@scha
- Zeer actief
ik heb dus de website van de club gezien (staat hier ook een link van zag ik) en idd zitten er afstammingsbewijzen bij. ik heb het idee dat de fokkers waarvan ik de sites heb bezocht erg bewust bezig zijn met de fok.jidde schreef:Als ik jou was, zou ik dan voor een langharige Duitse Herder gaan. Dit omdat een ODH niet officieel is (als ik het goed heb).
daarbij klikt het karakter wat beter denk ik als dat van de LDH.
ik ben zelf erg van de stambomen (kan natuurlijk ook niet anders bij staffordjes) maar volgens mij is de ODH een fijnere hond qua karakter als de LDH of de gewone DH..
ik heb me natuurlijk nog niet heel erg verdiept, maar dat gevoel krijg ik
ik ga even zoeken wie ria is

-
- geregistreerd lid
Hoi,
Wij hebben een Oudduitse herder van 10 maanden oud. Hij heeft een stamboom en is in Duitsland dus ook erkend. In Nl zitten een aantal goede kennels, maar in Duitsland nog meer. Kijk maar eens op http://www.dasvev.de
Het zijn fantastische honden. Erg lief, wel ondeugend en en super met kinderen, andere honden en dieren.
We lopen zelf shows met Kajo en hij is inmiddels Holland-Sieger en Europa-Sieger. Op 18 september is er een show in Baak (Gld)
Suzan

Wij hebben een Oudduitse herder van 10 maanden oud. Hij heeft een stamboom en is in Duitsland dus ook erkend. In Nl zitten een aantal goede kennels, maar in Duitsland nog meer. Kijk maar eens op http://www.dasvev.de
Het zijn fantastische honden. Erg lief, wel ondeugend en en super met kinderen, andere honden en dieren.
We lopen zelf shows met Kajo en hij is inmiddels Holland-Sieger en Europa-Sieger. Op 18 september is er een show in Baak (Gld)
Suzan

- M@scha
- Zeer actief
-
- geregistreerd lid
- M@scha
- Zeer actief
-
- geregistreerd lid
- M@scha
- Zeer actief
-
- geregistreerd lid
- M@scha
- Zeer actief
- Elly*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
- Contacteer:
Ik heb de dekreuen bekeken op de genoemde site.
Helaas ontbreekt het over het algemeen aan de vermelding van de stamboom van de betreffende honden. Dat vind ik erg lanner.
Wel was er de stamboom van Raudy de Quevedo, een hond die vele titels heeft behaald.
En weet je wat zo leuk is als je zijn stamboom bekijkt: zijn ouders zijn raszuivere Duitse herders uit zeer bekende DH-kennels.
Eltern: Großeltern: Urgroßeltern:
Ero von Batu Jeck vom Noricum Odin von Tannenmeise SchH 3 FH
SZ 1797476 SZ 1705812 SZ 1655056/ angekört/V-A / A normal
schwarz/braun / 64 cm schwarz/braun / angekört auf Lebenszeit Anett vom Noricum SchH 3
angekört auf Lebenszeit Zuchtbewertung: Vorzüglich-Auslese SZ 1624738/ angekört/V/A fast normal
Zuchtbewertung: Körklasse I HD: A noch zugelassen / SchH 3 FH
HD: A normal
SchH 3 Walla von Batu Ux von Batu SchH 3
SZ 1719687 SZ 1652521/angekört/V /A fast normal
angekört 1990-1992
Zuchtbewertung: Vorzüglich Zilli von Batu SchH 3
HD: A noch zugelassen / SchH 1 SZ 1661931/ angekört/ V/ A normal
Palme von der Steinhägerquelle Yago vom Wildsteiger Land Eiko vom Kirschental SchH 3 FH
SZ 1753795 SZ 1702119 / schwarz/braun SZ 1607402/ angekört/ V-A/ A normal
schwarz/gelb / 60 cm angekört auf Lebenszeit
angekört auf Lebenszeit Zuchtbewertung: Vorzüglich-Auslese Quina von Arminius SchH 2
HD: A normal / SchH 3 FH SZ 1547140/ angekört/ V/ A normal
Zuchtbewertung: Körklasse I
SchH 2 Frenzi von der Steinhägerquelle Natan vom Hülsbach SchH 3
SZ 1622939 SZ 1532887/ angekört/ V/ A noch zug.
gelb/braun
angekört auf Lebenszeit Grit v. der fröhlichen Morgensonne
Zuchtbewertung: Vorzüglich SZ 1446422/ gek/SchH3/V/A noch zug.
HD: A normal / SchH 1
Nu hij oudduitse herder genoemd wordt, vinden veel mensen hem ineens wel leuk, omdat het geen Duitse herder is???? (wat hij dus wel is)
Een andere reu is ook een "gewone" Duitse herder.
Er worden nog veel "gewone" langharige Duitse herderreuen gebruikt. De pups komen dan in een soort tussenboek, na 3 generatie heten ze Oudduits.
Maar (bijna) alle voorouders zijn gewoon Duitse herders. Misschien op een ander kenmerk geselecteerd, maar daar kun je dus ook voor kiezen als je een gewone Duitse herder neem.
Niet alle Duitse herders zijn scherp, of hebben een glijbaanrug.
Helaas ontbreekt het over het algemeen aan de vermelding van de stamboom van de betreffende honden. Dat vind ik erg lanner.
Wel was er de stamboom van Raudy de Quevedo, een hond die vele titels heeft behaald.
En weet je wat zo leuk is als je zijn stamboom bekijkt: zijn ouders zijn raszuivere Duitse herders uit zeer bekende DH-kennels.
Eltern: Großeltern: Urgroßeltern:
Ero von Batu Jeck vom Noricum Odin von Tannenmeise SchH 3 FH
SZ 1797476 SZ 1705812 SZ 1655056/ angekört/V-A / A normal
schwarz/braun / 64 cm schwarz/braun / angekört auf Lebenszeit Anett vom Noricum SchH 3
angekört auf Lebenszeit Zuchtbewertung: Vorzüglich-Auslese SZ 1624738/ angekört/V/A fast normal
Zuchtbewertung: Körklasse I HD: A noch zugelassen / SchH 3 FH
SchH 3 Walla von Batu Ux von Batu SchH 3
SZ 1719687 SZ 1652521/angekört/V /A fast normal
angekört 1990-1992
Zuchtbewertung: Vorzüglich Zilli von Batu SchH 3
HD: A noch zugelassen / SchH 1 SZ 1661931/ angekört/ V/ A normal
Palme von der Steinhägerquelle Yago vom Wildsteiger Land Eiko vom Kirschental SchH 3 FH
SZ 1753795 SZ 1702119 / schwarz/braun SZ 1607402/ angekört/ V-A/ A normal
schwarz/gelb / 60 cm angekört auf Lebenszeit
angekört auf Lebenszeit Zuchtbewertung: Vorzüglich-Auslese Quina von Arminius SchH 2
HD: A normal / SchH 3 FH SZ 1547140/ angekört/ V/ A normal
Zuchtbewertung: Körklasse I
SchH 2 Frenzi von der Steinhägerquelle Natan vom Hülsbach SchH 3
SZ 1622939 SZ 1532887/ angekört/ V/ A noch zug.
gelb/braun
angekört auf Lebenszeit Grit v. der fröhlichen Morgensonne
Zuchtbewertung: Vorzüglich SZ 1446422/ gek/SchH3/V/A noch zug.
HD: A normal / SchH 1
Nu hij oudduitse herder genoemd wordt, vinden veel mensen hem ineens wel leuk, omdat het geen Duitse herder is???? (wat hij dus wel is)
Een andere reu is ook een "gewone" Duitse herder.
Er worden nog veel "gewone" langharige Duitse herderreuen gebruikt. De pups komen dan in een soort tussenboek, na 3 generatie heten ze Oudduits.
Maar (bijna) alle voorouders zijn gewoon Duitse herders. Misschien op een ander kenmerk geselecteerd, maar daar kun je dus ook voor kiezen als je een gewone Duitse herder neem.
Niet alle Duitse herders zijn scherp, of hebben een glijbaanrug.
-
- geregistreerd lid
Waarschijnlijk is Raudy een Langharige Duitse herder. Als je de raskenmerken leest heb je de langstokharige Oudduitse herder(Kajo) en de langharige Duitse herder. Beide types mogen. De Langharige Duitse herder wordt vaak gezien als "mislukkeling". We hebben zelf een langharige DH gehad en hij voldeed niet aan de eisen van de VDH, terwijl alles klopte behalve de lengte van zijn haar. Dus als je iets wilt met zo'n hond kom je al gauw terecht bij de Oudduitse herderclub waar zo'n hond wel gekeurd kan worden.

- Elly*
- Zeer actief
- Contacteer:
Raudy is inderdaad een langstokharige DH, maar hij wordt geheel als ODH gekeurd en als fokreu geadviseerd.
Langstokharige DH kunnen niet gekeurd worden (in keurklasse 1 kunnen uitsluitend honden worden opgenomen met normaal stokhaar.kleine fouten in de beharing zoals welhaar of langstokhaar,ZONDER pluimen aan de oren en poten,zonder zwaar behaarde staart met bevedering aan de binnenzijde, laten opname in keurklasse 2 toe.)
Langstokhaar met "pluimen" en bevedering is een fokuitsluitende "fout". Dit is helaas ooit bepaald in de ontwikkeling van het ras, maar om het een mislukking te noemen, gaat mij te ver.
Ik denk dat veel mensen dit jammer vinden, want er is voldoende vraag naar langharige Duitse herders en in mijn ogen doen ze niet onder voor de stokhaar. Als er voldoende onderwol is is de vacht ook resistent tegen slechte weersinvloeden, maar vergt wel meer verzorging.
Mijn punt is dat deze honden gebruikt worden bij de ODH en dat de pups na 3 generaties ook ODH genoemd worden, maar eigenlijk gewoon DH zijn, terwijl mensen zeggen: Oh nee wij willen geen DH, want de ODH is veel beter, want zachter, rechte rug etc.
Ik heb niets tegen de honden op zich hoor, maar ik heb een beetje raar gevoel hierbij. Ik ken ook DH's met een normaal gehoekte achterhand, zowel stokharig als langharig, kunnen in hetzelfde nest voorkomen.
PS: hoe oud is je hond op de foto? Ik vind het een mooie hond, met een aangename kleur. Lekker uitgesproken hoofd heeft hij.
Langstokharige DH kunnen niet gekeurd worden (in keurklasse 1 kunnen uitsluitend honden worden opgenomen met normaal stokhaar.kleine fouten in de beharing zoals welhaar of langstokhaar,ZONDER pluimen aan de oren en poten,zonder zwaar behaarde staart met bevedering aan de binnenzijde, laten opname in keurklasse 2 toe.)
Langstokhaar met "pluimen" en bevedering is een fokuitsluitende "fout". Dit is helaas ooit bepaald in de ontwikkeling van het ras, maar om het een mislukking te noemen, gaat mij te ver.
Ik denk dat veel mensen dit jammer vinden, want er is voldoende vraag naar langharige Duitse herders en in mijn ogen doen ze niet onder voor de stokhaar. Als er voldoende onderwol is is de vacht ook resistent tegen slechte weersinvloeden, maar vergt wel meer verzorging.
Mijn punt is dat deze honden gebruikt worden bij de ODH en dat de pups na 3 generaties ook ODH genoemd worden, maar eigenlijk gewoon DH zijn, terwijl mensen zeggen: Oh nee wij willen geen DH, want de ODH is veel beter, want zachter, rechte rug etc.
Ik heb niets tegen de honden op zich hoor, maar ik heb een beetje raar gevoel hierbij. Ik ken ook DH's met een normaal gehoekte achterhand, zowel stokharig als langharig, kunnen in hetzelfde nest voorkomen.
PS: hoe oud is je hond op de foto? Ik vind het een mooie hond, met een aangename kleur. Lekker uitgesproken hoofd heeft hij.
-
- geregistreerd lid
Er is toch echt tegen ons gezegd dat onze langharige DH een mislukkeling was. Wij waren het er absoluut niet mee eens en we hebben het ook niet zo gezien. Ik ben zelf opgegroeid met DH en ook dat is een fantastisch ras. Ik vind alleen dat er nu teveel DH zijn met een wel heel erg aflopende rug, maar dat is ieder zijn smaak. Ik ben het met je eens dat het een beetje "raar" is ,maar wij zijn in iedergeval blij dat we met deze mooie honden ook shows en keuringen af kunnen lopen.
Kajo is 9 maanden op deze foto. Volgende week gaat ie op voor de Europa-Cup.

- Elly*
- Zeer actief
- Contacteer:
Wat jammer dat jullie zo benaderd zijn. Er zijn gelukkig ook veel andere DH-liefhebbers.Kajo schreef:Er is toch echt tegen ons gezegd dat onze langharige DH een mislukkeling was. Wij waren het er absoluut niet mee eens en we hebben het ook niet zo gezien. Ik ben zelf opgegroeid met DH en ook dat is een fantastisch ras. Ik vind alleen dat er nu teveel DH zijn met een wel heel erg aflopende rug, maar dat is ieder zijn smaak. Ik ben het met je eens dat het een beetje "raar" is ,maar wij zijn in iedergeval blij dat we met deze mooie honden ook shows en keuringen af kunnen lopen.
Ik was twee jaar geleden op een jongehondendag van de DH en er was ook een jonge langstokharige reu in de ring. Hij werd natuurlijk vanwege zijn vacht als laatste geplaatst, maar kreeg een heel fijne beoordeling als hond.
Ik wens je nog heel veel succes met en plezier van je hond.
- Frederique
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouvier des Flandres
- Contacteer:
Niet Ria, maar Rie.massam schreef:
ik ga even zoeken wie ria is
Er staan in de fotohoek nog foto's van haar Oud Duitse Herder Django.
Ik zal ff een link zoeken en die zal ik hier dan wel ff plaatsen voor je.
http://www.hondenforum.nl/phpBB2/viewto ... highlight=
Ik heb Rie trouwens al een hele tijd niet meer op het forum gezien

Groetjes, Fréderique en mijn Floddertje Babbe
In liefdevolle herinnering: Dayka, Devlin en Vinou, mijn Bouviermeiden. Mis jullie en hou van jullie
In liefdevolle herinnering: Dayka, Devlin en Vinou, mijn Bouviermeiden. Mis jullie en hou van jullie

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Saarlooswolfhonden.
- Aantal honden: 6
- Contacteer:
-
- Zeer actief
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Saarlooswolfhonden.
- Aantal honden: 6
- Contacteer:
Het is wel een prachtige hond .Kajo schreef:Hoi,
Suzan
Gr Bertus.