Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
spelen na het eten
Moderator: moderatorteam
- Belle
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
spelen na het eten
In verband met de kans op maagtorsies probeer ik altijd de honden na de maaltijd minstens een uur rustig te houden. Nu hebben Belle en Catootje juist na het eten de neiging om te gaan spelen. Ze rennen niet, maar rollebollen een beetje op een plek. Ze doen dat zo'n 10 min./kwartiertje en dan gaan ze slapen. Moet ik dit gaan verbieden of zou het geen kwaad kunnen?
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
-
Eefje83
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): norwich terriër en griekse zwerver en een Spaanse zwerver
- Aantal honden: 2
onze hond(een kleintje maar hoor) ging na het eten altijd een kwartier door het huis heen rennen(wervelwind).
we probeerden dat altijd tegen te houden ivm buikpijn maar er was geen houden aan.
nou is die van mij maar een terriertje hoor en ik heb begrepen dat kleine hondjes sowieso minder kans maken op torsies
groetjes eefje
we probeerden dat altijd tegen te houden ivm buikpijn maar er was geen houden aan.
nou is die van mij maar een terriertje hoor en ik heb begrepen dat kleine hondjes sowieso minder kans maken op torsies
groetjes eefje
- Belle
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
Inge, een van mijn vorige honden is overleden aan een maagtorsie en daar was inderdaad geen verband met het eten en activiteit. Ze heeft het uren na het eten gekregen. Maar het is inderdaad wat dierenartsen altijd zeggen: na het eten rust.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
-
Sjiel
- Zeer actief
- Scooby
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse dog
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Hoi Inge,Inge O schreef:een maag 'tordeert' ook niet zomaar, zelfs niet als een hond rare akties onderneemt. eerst gaat er een dilatatie aan vooraf door een abnormale gasopstapeling, lucht die er om een (tot nu toe onbekende reden) niet weer uitraakt. daarna gaat de maag zoveel plaats innemen dat ze gaat schuiven, en finaal ook ahw. rond haar as draait.
Dit is niet helemaal waar. Lana heeft nu twee keer een acute maagtorsie gehad en daar ging absoluut geen dillatatie aan vooraf! Dat kan ook wel degelijk voorkomen, volgens onze dierenarts.
Hier heerst dus absolute rust het eerste uur na het eten!
Groetjes, Karen
Duitse doggen 'Uut Sutfene'
- Scooby
- Zeer actief
- Contacteer:
Hoi Marjolein,
Hier MOETEN de honden echt een uur na het eten verplicht rusten. Voor een jonge hond is dat ontzettend moeilijk, omdat die inderdaad juist willen spelen na het eten. Toch zou ik, als ik jou was, er aan werken om ze aan te leren dat er gewoon niet gespeeld mag worden na het eten. Dat kost wel wat energie, maar ze kunnen het best leren, hoor. Hier weten ze het ook allemaal.
Je zou ze bijvoorbeeld na het eten een bot kunnen geven, zodat ze rustig gaan liggen kauwen?
Helemaal 'rollebollen' is hier uit den boze! Lana's eerste maagtorsie is waarschijnlijk juist veroorzaakt doordat ze in het gras heeft liggen rollen!
Natuurlijk is nooit bewezen dat rust na het eten ervoor zorgt dat de hond geen maagtorsies krijgt. Net zo min als rollen dat is. Maar, je zou het jezelf toch nooit vergeven als je je honden wel (bewust van alle eventuele rusico's) met elkaar laat spelen na het eten en er krijgt er één een maagtorsie? Alleen daarom wil ik het dus al niet hebben.
Hier MOETEN de honden echt een uur na het eten verplicht rusten. Voor een jonge hond is dat ontzettend moeilijk, omdat die inderdaad juist willen spelen na het eten. Toch zou ik, als ik jou was, er aan werken om ze aan te leren dat er gewoon niet gespeeld mag worden na het eten. Dat kost wel wat energie, maar ze kunnen het best leren, hoor. Hier weten ze het ook allemaal.
Je zou ze bijvoorbeeld na het eten een bot kunnen geven, zodat ze rustig gaan liggen kauwen?
Helemaal 'rollebollen' is hier uit den boze! Lana's eerste maagtorsie is waarschijnlijk juist veroorzaakt doordat ze in het gras heeft liggen rollen!
Natuurlijk is nooit bewezen dat rust na het eten ervoor zorgt dat de hond geen maagtorsies krijgt. Net zo min als rollen dat is. Maar, je zou het jezelf toch nooit vergeven als je je honden wel (bewust van alle eventuele rusico's) met elkaar laat spelen na het eten en er krijgt er één een maagtorsie? Alleen daarom wil ik het dus al niet hebben.
Groetjes, Karen
- Scooby
- Zeer actief
- Contacteer:
Wat?Inge O schreef: waaruit maak je dat op?(vraag ik uit interesse hoor, niet als kritiek bedoeld).
Groetjes, Karen