Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

tea tree olie

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Carel
Actief

tea tree olie

Ongelezen bericht door Carel »

Gebruikt iemand dit tegen de vlooien?
En zo ja, hoe vaak moet je dit op je hond wrijven en welke oplossing?
Is dit echt doeltreffend, want mijn goldens mogen absoluut niet gebeten worden i.v.m. allergische reacties hierop.
Frontline is een optie maar is wel puur gif en verdiensten voor de fabrikant.
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

ben ik ook wel benieuwd naar.
Ik heb zo'n fles pure Tea trea olie .....ik vraag me af hoe ik dat dan moet vermengen....
Roelfien
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Roelfien »

Gebruik het verdund in een verstuiver/plantenspuit en spuit het licht over de vacht. Niet onverdund op de huid van de hond druppelen, want veel honden zijn er echt gevoelig voor. Toby had er dus echt brandwonden van die hij ook nog eens helemaal stuk likte, dus we zijn echt een tijdje bezig geweest om dat weer goed te krijgen. En dat heb ik van andere mensen ook al gehoord. Het is goed spul om verdund te gebruiken, ook bij wondjes die uitgewassen moeten worden en als bescherming tegen teken door het op de vacht te sprayen voor je het bos in loopt.
Maar ik gebruik het niet meer als antivlooienmiddeltje, ik geef karnemelk. Werkt perfect en ze vinden het ook veel lekkerder. :mrgreen:
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
bernersennenfan
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door bernersennenfan »

Roelfien schreef:Gebruik het verdund in een verstuiver/plantenspuit en spuit het licht over de vacht. Niet onverdund op de huid van de hond druppelen, want veel honden zijn er echt gevoelig voor. Toby had er dus echt brandwonden van die hij ook nog eens helemaal stuk likte, dus we zijn echt een tijdje bezig geweest om dat weer goed te krijgen. En dat heb ik van andere mensen ook al gehoord. Het is goed spul om verdund te gebruiken, ook bij wondjes die uitgewassen moeten worden en als bescherming tegen teken door het op de vacht te sprayen voor je het bos in loopt.
Maar ik gebruik het niet meer als antivlooienmiddeltje, ik geef karnemelk. Werkt perfect en ze vinden het ook veel lekkerder. :mrgreen:
:N: :N: Ik schrik hier heel erg!..Heb dit pas gekocht bij de dierenspeciaalzaak, hadden ze speciaal voor mij besteld omdat ik er zoveel lovende woorden over had gehoord en mij is verteld dat ik dat puur achter de oren en in de nek moest doen!...
Bob heeft nu een oor waar hij constant aan krabt en tijdens het krabben gaat hij janken..had alles al onderzocht..geen mijt (heeft ie gehad, dus dat herken ik wel) geen vlooien, geen ontsteking..ik krijg nu opeens een duister vermoeden. Gadver! Heb ik het wrs zelf bij hem veroorzaakt!
Ik ben hem nu al een paar dagen aan het behandelen met AST oorreiniger en verzachtende lotion voor de geirriteerde/branderige huid..zal hier maar even goed mee doorgaan...ik voel me wel schuldig zeg..Als ik dat geweten had! Wat erg! :eek:
Het wordt al wel minder met die zalf, maar toch ik met mijn goede bedoelingen om ze op natuurlijke wijze van de vlooien/parasieten af te helpen..VERDUNNEN DUS!
Zal het de dierenspeciaalzaak ook even vertellen, dat niet meer honden dit krijgen.. :eek:
Voor altijd in ons hart..In loving memory Bob 06/12/2002-11/5/2007
Afbeelding
Roelfien
Zeer actief

Als zijn klachten echt van de tree tea olie komen, dan moet je dat kunnen zien. Dan zitten er rode plekken op de plaats waar je de druppeltjes op de huid gedaan hebt.
En ja, ik deed het op aanraden van iemand die er ook zoveel goeds over gehoord had. En ik zei toen wel al: ik weet wel dat je het verdund mag gebruiken bij dieren, maar onverdund? Jaaaah, dat was juist goed tegen de vlooien. Nou, inderdaad Toby had geen vlooien. De hond van die kennis dus ook niet. Ze hadden echter wel alletwee vreselijk zere plekken in hun nek en op hun kont, precies waar we gedruppeld hadden.
Scooby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse dog
Aantal honden: 1
Contacteer:

Re: tea tree olie

Ongelezen bericht door Scooby »

Carel schreef: Frontline is een optie maar is wel puur gif en verdiensten voor de fabrikant.
Hoi Carel,

Alles wat je koopt, zijn toch verdiensten voor de fabrikant?! :roll:
bernersennenfan
Zeer actief
Contacteer:

Roelfien schreef:Als zijn klachten echt van de tree tea olie komen, dan moet je dat kunnen zien. Dan zitten er rode plekken op de plaats waar je de druppeltjes op de huid gedaan hebt.
En ja, ik deed het op aanraden van iemand die er ook zoveel goeds over gehoord had. En ik zei toen wel al: ik weet wel dat je het verdund mag gebruiken bij dieren, maar onverdund? Jaaaah, dat was juist goed tegen de vlooien. Nou, inderdaad Toby had geen vlooien. De hond van die kennis dus ook niet. Ze hadden echter wel alletwee vreselijk zere plekken in hun nek en op hun kont, precies waar we gedruppeld hadden.
Ja, het zijn inderdaad rode plekken en als hij eraan krabt tot bloedens toe!
Hij krabt dan gewoon door en hij jankt erbij, dan spreek ik hem geruststellend toe en pas dan houdt hij op. Nou ja, wat je zegt..hij heeft geen vlooien, mijten of teken..maar wel zere plekken!
De volgende keer gaat het verdund in de plantenspuit!! :wall:

Maar wat je zegt over karnemelk..? Dat helpt ook? Vinden ze hier ook verschrikkelijk lekker als ik mijn glas 'onbewaakt' laat staan..Misschien is dat dan ook een optie voor Bob?!
Afbeelding
Roelfien
Zeer actief

bernersennenfan schreef:
Roelfien schreef:Als zijn klachten echt van de tree tea olie komen, dan moet je dat kunnen zien. Dan zitten er rode plekken op de plaats waar je de druppeltjes op de huid gedaan hebt.
Hij krabt dan gewoon door en hij jankt erbij, dan spreek ik hem geruststellend toe en pas dan houdt hij op. Nou ja, wat je zegt..hij heeft geen vlooien, mijten of teken..maar wel zere plekken!

Maar wat je zegt over karnemelk..? Dat helpt ook? Vinden ze hier ook verschrikkelijk lekker als ik mijn glas 'onbewaakt' laat staan..Misschien is dat dan ook een optie voor Bob?!
Probeer het gewoon. Baat het niet, schaadt het ook niet. En het is ook gewoon gezond voor Bob. :wink:
Smeer die rode plekken 3 keer per dag in met Calendula (goudsbloem) zalf of Nestosil (schrijf je dat zo?) zalf. En liefst even een paar nachtjes een kap om, dat ie het niet stuk kan krabben.
bernersennenfan
Zeer actief
Contacteer:

Roelfien schreef:
bernersennenfan schreef:

Probeer het gewoon. Baat het niet, schaadt het ook niet. En het is ook gewoon gezond voor Bob. :wink:
Smeer die rode plekken 3 keer per dag in met Calendula (goudsbloem) zalf of Nestosil (schrijf je dat zo?) zalf. En liefst even een paar nachtjes een kap om, dat ie het niet stuk kan krabben.
Karnemelk ga ik morgen direct halen en proberen! Zal die blij mee zijn! :mrgreen:
Calendulan gebruik ik ook id vaak voor ze, maar heb nu lotion besteld bij www.witjesverzendhuis.nl die hier ook goed voor moet helpen en hij krabt dan inderdaad minder.
Maar ik zal de Calendulan er ook weer bij pakken, want dat kan nooit geen kwaad!
Maar die kap heb ik wel, maar Bob heeft zo'n dikke nek, die past de grootste maat bijna niet..het is echt een ramp dan en hij is zo bernerlomp... :wink: Dus ik hoop dat het zo gaat lukken. Bedankt voor je advies!
Laatst gewijzigd door bernersennenfan op 04 sep 2005 01:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
MJ
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door MJ »

Gewoon een beker karnemelk per dag? Dan hoef je er niets anders bij te geven?
Roelfien
Zeer actief

Nou, een beker is behoorlijk wat hoor. Gewoon een scheut in de hondenbak. Ik meet het eerlijk gezegd nooit hoeveel het is. Maar geen hele beker per dag. En ik geef het 3 a 4 keer in de week. Dus elke dag is ook niet echt nodig. Maar ik doe dat dan ook het hele jaar door, dus niet alleen in de "vlooientijd". Het is ook niet zo dat als je ze een paar dagen karnemelk geeft dat de vlooien dan weg zijn. Door het een onderdeel te maken van hun dieet het hele jaar door heeft dat op de langere termijn goed effect. Je maakt de hond wat "zuurder" zeg maar, waardoor vlooien ze niet meer zo lekker vinden. :mrgreen:
MJ
Zeer actief

Dus zou je ze het beste Frontline(wat ik de hondjes geef) én karnemelk kunnen geven?
bernersennenfan
Zeer actief
Contacteer:

Nou, ze vinden de karnemelk heerlijk hoor :wink:
Wordt een vast onderdeel van hun menu!
Afbeelding
Roelfien
Zeer actief

Marie-José schreef:Dus zou je ze het beste Frontline(wat ik de hondjes geef) én karnemelk kunnen geven?
Hahahaha, ja, dat kan, je kan ze ook Frontline en een appel geven.
Hebben ze ook geen vlooien.
Of Frontline en elke dag patat. Wedden dat ze vlo vrij blijven? :smile: :smile:
Enya
Zeer actief

Ongelezen bericht door Enya »

Roelfien schreef:Gebruik het verdund in een verstuiver/plantenspuit en spuit het licht over de vacht. Niet onverdund op de huid van de hond druppelen, want veel honden zijn er echt gevoelig voor. Toby had er dus echt brandwonden van die hij ook nog eens helemaal stuk likte, dus we zijn echt een tijdje bezig geweest om dat weer goed te krijgen.
:eek: :N: Hoeveel druppels heb je er dan wel niet opgedaan?!

Zuivere Tea Tree olie en Lavendel Olie zijn de enige twee olieën die onverdund op de huid gebruikt mogen worden. Echter, ook als je van deze olieën te veel gebruikt kunnen ze irritatie en kaalheid veroorzaken. Eén á twee druppels hooguit is genoeg.

Zoals beschreven in "Essentiële olieën voor honden en paarden" van Margriet Dudok van Heel:
"Ter bestrijding van teken en vlooien: aan het begin van het parasietenseizoen: 1 maal per week 1 druppel aan het onderste puntje van de binnenkant van de oorschelp. Wrijf de druppel in en masseer tevens 1 druppel in de kraag. Als het seizoen vordert, breidt men dit uit in frequentie en aantal plaatsen op het lichaam tot maximaal twee keer per dag één druppel op de oorschelpen, de kraag, de staartwortel, de liezen en de achterpoten. Als er echter erg veel teken en vlooien zijn, zal dit niet genoeg zijn en kan er ook knoflookolie door het voer gegeven worden. "

Mijn eigen mening: als je niet weet waar je mee bezig bent, doe er dan niets mee of vraag hulp aan iemand die er wel wat vanaf weet. Een heleboel mensen denken maar dat natuurlijk middelen niet gevaarlijk zijn, maar bij verkeerd gebruik heb je toch écht een probleem.
MJ
Zeer actief

Roelfien schreef:
Marie-José schreef:Dus zou je ze het beste Frontline(wat ik de hondjes geef) én karnemelk kunnen geven?
Ja,dat stond er niet echt bijdehand,hè?? :mrgreen:
Roelfien
Zeer actief

odin schreef:
Roelfien schreef:Gebruik het verdund in een verstuiver/plantenspuit en spuit het licht over de vacht. Niet onverdund op de huid van de hond druppelen, want veel honden zijn er echt gevoelig voor. Toby had er dus echt brandwonden van die hij ook nog eens helemaal stuk likte, dus we zijn echt een tijdje bezig geweest om dat weer goed te krijgen.

Zuivere Tea Tree olie en Lavendel Olie zijn de enige twee olieën die onverdund op de huid gebruikt mogen worden. Echter, ook als je van deze olieën te veel gebruikt kunnen ze irritatie en kaalheid veroorzaken. Eén á twee druppels hooguit is genoeg.

Zoals beschreven in "Essentiële olieën voor honden en paarden" van Margriet Dudok van Heel:
"Ter bestrijding van teken en vlooien: aan het begin van het parasietenseizoen: 1 maal per week 1 druppel aan het onderste puntje van de binnenkant van de oorschelp. Wrijf de druppel in en masseer tevens 1 druppel in de kraag. Als het seizoen vordert, breidt men dit uit in frequentie en aantal plaatsen op het lichaam tot maximaal twee keer per dag één druppel op de oorschelpen, de kraag, de staartwortel, de liezen en de achterpoten. Als er echter erg veel teken en vlooien zijn, zal dit niet genoeg zijn en kan er ook knoflookolie door het voer gegeven worden. "

Mijn eigen mening: als je niet weet waar je mee bezig bent, doe er dan niets mee of vraag hulp aan iemand die er wel wat vanaf weet. Een heleboel mensen denken maar dat natuurlijk middelen niet gevaarlijk zijn, maar bij verkeerd gebruik heb je toch écht een probleem.
Niet meer dan 2 druppels op elke plek, dus 2 in de nek en 2 boven de staartaanzet.
En ik ken ook honden die er niet op reageren hoor. Maar er zijn dus ook honden die er wel heel erg op reageren en dan heb je dus een probleem.

Ik heb overigens ook ergens gelezen (vraag me niet waar, dat weet ik niet meer :19: ) dat mensen het onverdund kunnen gebruiken maar dat je met huisdieren echt verdunnen moet.
Ik denk dat als iemand eerst met verdunde olie begint en dan kijkt of de hond er goed op reageert, dat je dan het veiligst bezig bent.
Het is gewoon een nare gewaarwording als je hond er gevoelig voor blijkt te zijn en daardoor echt nare wonden krijgt.
Roelfien
Zeer actief

Marie-José schreef:
Roelfien schreef:
Ja,dat stond er niet echt bijdehand,hè?? :mrgreen:
Mwah, ik vond het heel erg grappig. :mrgreen:
MJ
Zeer actief

:mrgreen: Wat ik eigenlijk bedoelde....3 à 4 keer in de week karnemelk het hele jaar door en bijvoorbeeld lente zomer toch frontline voor de zekerheid erbij? Of redt je het met alleen karnemelk?
Roelfien
Zeer actief

Tegen de vlooien helpt karnemelk ook in de zomer heel goed.
Maar het is denk ik ook een beetje afhankelijk hoe gevoelig je hond voor vlooien is. Alhoewel mijn oude Beertje echt allergisch is voor vlooien, 1 vlo en hij bijt zich helemaal stuk. En ik heb nu al ruim 1,5 jaar geen gif tegen de vlooien gebruikt en het werkt perfect.
Maar tegen teken helpt het niet. Dus daar heb ik in juni, toen we in een zeer ernstig zware tekenomgeving zaten op vakantie, wel wat Exil antiteken gif voor gebruikt.
bernersennenfan
Zeer actief
Contacteer:

Roelfien schreef:
odin schreef:

Niet meer dan 2 druppels op elke plek, dus 2 in de nek en 2 boven de staartaanzet.
En ik ken ook honden die er niet op reageren hoor. Maar er zijn dus ook honden die er wel heel erg op reageren en dan heb je dus een probleem.

Ik heb overigens ook ergens gelezen (vraag me niet waar, dat weet ik niet meer :19: ) dat mensen het onverdund kunnen gebruiken maar dat je met huisdieren echt verdunnen moet.
Ik denk dat als iemand eerst met verdunde olie begint en dan kijkt of de hond er goed op reageert, dat je dan het veiligst bezig bent.
Het is gewoon een nare gewaarwording als je hond er gevoelig voor blijkt te zijn en daardoor echt nare wonden krijgt

Begrijp wat je bedoelt Roelfien..doe dit ook nooit, als ik iets niet zeker weet..Maar ik had dus advies en een folder van de dierenspeciaal meegekregen en ik moest elke dag een paar druppels dus aan het puntje van de oorschelp brengen...Tja en dat is dus achteraf veels te veel.. :N:
Ik had me dus wel laten voorlichten, maar verkeerd advies gekregen..
:roll:
Voel me er ook nog schuldig onder, maar ja, ik wist echt niet beter.
Het gaat nu beter, ben nu bezig met calendulan en hij krabt bijna niet meer en er zit nu een mooi korstje op gelukkig..
Maar dat overkomt me dus nooit weer :boos:
Afbeelding
Roelfien
Zeer actief

Ja, ik voelde me ook zo schuldig, ik had tenslotte die olie op hem gesmeerd. En Toby geneest heel slecht met dat soort wonden, dus hij heeft ruim twee weken met een kap om gelopen. Nou, meer schuldgevoel kan ik dan echt niet krijgen. Zat echt mezelf zielig te voelen van schuldgevoel. :mrgreen: :wink:
Enya
Zeer actief

Ongelezen bericht door Enya »

Okee, nee, dan valt het mee. Ik kom wel mensen tegen die "ergens wat gehoord" hebben en het vervolgens helemaal fout aanpakken. Ook van die ondeskundige adviezen word ik soms moe. De olie krijgt de schuld, terwijl het een heel fijn olietje is :ok: Aangezien mijn toekomstige vakgebied daarna meestal afgekraakt wordt, vind ik het erg zonde dat dat soms zo gaat.

O ja :idea: , de kwaliteit van de olie speelt ook mee. Zodra de olie niet helemaal zuiver is, kan het veel kwaad om het op de huid of inwendig te gebruiken. Gebruik dus een merk dat echte zuivere olieën gebruikt zonder toevoegingen, zoals Silvelrinde-olie of Chi. Sommige merken schrijven wel op de verpakking dat het zuiver is, maar stiekem is het dat dan toch niet.... Mazen in de wet, en zo.

Over het verdunnen bij huisdieren: bij grotere (huis)dieren hoeft het meestal niet verdund te worden. Olie is echter erg sterk spul, dus hoe kleiner het dier, minder je nodig hebt. Aangezien je geen halve en kwart druppels kunt afmeten :mrgreen: , zal in voorkomende gevallen de frequentie van geven erg aangepast moeten worden of zal de olie verdund moeten worden.

Als de hond last heeft van de Tea Tree olie, kan er in plaats van calendulazalf ook één druppeltje Lavendel-olie op gedaan worden. Lavendel kalmeert de huid en haalt de pijn en de jeuk weg (ook fijn bij insectenbeten :mrgreen: ) Er wordt zelfs onderzoek gedaan met Lavendel olie en honing op brandwonden. Ik weet dat het werkt, alleen moet het "nog even bewezen worden". De voorlopige resultaten zijn veel belovend (ik heb helaas geen bron.)
bernersennenfan
Zeer actief
Contacteer:

Ben vanmorgen toch naar de da gegaan..kwam vanmorgen uit bed en Bob had onder zijn oor een mooie hotspot ontwikkeld :N:
Eerst zelf proberen goed schoon te maken, maar durfde zo niet het weekend in en blijkt dat hij toch ook nog mijt had... en daardoor zoveel aan het krabben was. Dus 2 injecties gekregen, 1 voor mijt en de ander voor de jeuk en de plek helemaal kaal geknipt en antibiotica zalf..

Het irritante is, ik kan hem geen kap omdoen, dan schuurt de kap precies langs de hotspot. Iemand nog andere ideeen? Kijk als ik erbij ben krabt hij niet omdat hij weet dat het niet mag, maar 's nachts ben ik er niet bij en ook al zou ik bij hem gaan slapen, daar word ik niet wakker van.. :slaap: Dus ik hoop dat ie er vannacht niet aanzit, maar iemand hier ervaring mee, wanneer de hotspot in de hals zit?

Nebla heeft het wel is op haar heup gehad, maar dan kun je mooi de kap omdoen..iemand nog tips? :idea:
Afbeelding
Jut&Jul
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Jut&Jul »

Hoi!
Om mn hond vlovrij te houden geef ik dagelijks 1 knoflookpilletje van SanaVesta en doe ik elke week op de zelfde dag een druppeltje teatree in zn nek, staartaanzet en zn 4 oksels :wink:
De teatree olie die ik gebruik is van Tasman en is speciaal voor dieren. Het is een oplossing van 20%
Heb nog geen vlo weer gezien, dit itt. toen ik nog frontline gebruikte :denken:
Afbeelding
bernersennenfan
Zeer actief
Contacteer:

Jut&Jul schreef:Hoi!
Om mn hond vlovrij te houden geef ik dagelijks 1 knoflookpilletje van SanaVesta en doe ik elke week op de zelfde dag een druppeltje teatree in zn nek, staartaanzet en zn 4 oksels :wink:
De teatree olie die ik gebruik is van Tasman en is speciaal voor dieren. Het is een oplossing van 20%
Weet niet of je op mijn bericht heb gereageerd,maar mijn hond heeft dus geen vlooien, maar een mijtallergie.
En tea tree olie..ik wacht even af, hoe snel die wond dichtgaat en dan ga ik het zeker verdunnen. :wink:
Afbeelding
Jut&Jul
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Jut&Jul »

bernersennenfan schreef:
Weet niet of je op mijn bericht heb gereageerd,maar mijn hond heeft dus geen vlooien, maar een mijtallergie.
En tea tree olie..ik wacht even af, hoe snel die wond dichtgaat en dan ga ik het zeker verdunnen. :wink:
Ow, euh, miscommunicatie. Ik reageerde in eerste instantie op de topicstarter maar ik meende ook dat er iemand wilde weten welke verdunning er dan gebruikt moest worden. Was dus niet zozeer voor jouw bedoeld :wink:
Ik zal volgende keer even quoten waar ik op reageer :ok:
Afbeelding
bernersennenfan
Zeer actief
Contacteer:

Jut&Jul schreef:
bernersennenfan schreef:
Ow, euh, miscommunicatie. Ik reageerde in eerste instantie op de topicstarter maar ik meende ook dat er iemand wilde weten welke verdunning er dan gebruikt moest worden. Was dus niet zozeer voor jouw bedoeld :wink:
Ik zal volgende keer even quoten waar ik op reageer :ok:

Geeft niks hoor! Daarom vroeg ik het ook.. :wink:
Afbeelding
bibi
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door bibi »

even een vraagje over tea tree olie,
als je dat gebruik 1 keer per week om die vervelende, kleine beestjes te weren mogen ze er dan mee zwemmen?
Of moet je na het zwemmen er weer op doen?
Want Balou is helemaal gek van zwemmen.

:zwaai
Een lik en een poot van Mylo, Balou en Rakker en de groetjes van mij Afbeelding
~.~.~BALOU~.~.~
Afbeelding
TomTom
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door TomTom »

Hallo allemaal.

Ik heb hier iets gevonden over een dosering in water als je het op je hond wilt sproeien. Het schijnt inderdaad goed te helpen tegen teken. Ik zit niet te wachten op de, voor honden, dodelijke ziekte Babesiose (zie diezelfde link). Ik ga het ook maar eens proberen.
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”