Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

naast zitten

Moderator: moderatorteam

Daan

naast zitten

Ongelezen bericht door Daan »

Puck kan schitterend zitten, alleen heel ver van mij af.
Haar naast mij lokken met een worstje lukt nog steeds niet. Ze gaat een meter voor me zitten, ook met een worstje naast mijn been.
Hebben jullie nog andere trucs?
Of moet ik gewoon doorgaan met haar naast me te lokken, (wat niet lukt)en te klikken als ik me naast haar posteer?
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

In principe heb je er wel verschil in: als je een hond roept, dan 'moet' hij in principe voor je gaan zitten.
Dan volgt het commando 'voet' en dan moeten ze dus naast je gaan zitten.

Zo gaat het tenminste op cursus, dus ik weet niet of je dat doet of wil gaan doen? Want dan moet je juist niet met het 'hierroepen' zorgen dat ze naast je gaat zitten.

Hierroepen is dus voor je zitten, lok je haar dichterbij met een worstje (arm naar beneden houden als ze aan komt rennen).

En dan leer je 'voet' aan: Dit kan je het beste aangelijnd doen zodat je haar wat kan leiden. Je hond zit dus recht voor je. Je houdt een worstje voor haar neus, trekt de riem ietsjes naar rechts (meegaand met het worstje), stapt met je rechtervoet naar achteren (dit is vaak wat bevorderend om in beweging te komen voor de hond), zegt uiteraard 'VOET!' en leid haar samen met het worst en de riem achterlangs naar je linkerbeen toe. Daar zeg je weer 'zit' als ze dit niet uit zichzelf doet en dan geef je het worstje.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Daan

Stang schreef:In principe heb je er wel verschil in: als je een hond roept, dan 'moet' hij in principe voor je gaan zitten.

Zo gaat het tenminste op cursus, dus ik weet niet of je dat doet of wil gaan doen? Want dan moet je juist niet met het 'hierroepen' zorgen dat ze naast je gaat zitten.

Hierroepen is dus voor je zitten, lok je haar dichterbij met een worstje (arm naar beneden houden als ze aan komt rennen).

En dan leer je 'voet' aan: Dit kan je het beste aangelijnd doen zodat je haar wat kan leiden. Je hond zit dus recht voor je. Je houdt een worstje voor haar neus, trekt de riem ietsjes naar rechts (meegaand met het worstje), stapt met je rechtervoet naar achteren (dit is vaak wat bevorderend om in beweging te komen voor de hond), zegt uiteraard 'VOET!' en leid haar samen met het worst en de riem achterlangs naar je linkerbeen toe. Daar zeg je weer 'zit' als ze dit niet uit zichzelf doet en dan geef je het worstje.
wij zijn volop op cursus, en de manier die jij aangeeft probeer ik dus ook en dan gaat ze in afwachting van het worstje ver van mij af zitten.
Het is echt een schoonheidsfout, die ik wel vanuit praktische overwegingen wil verbeteren.
Ik lok haar, stuur haar en dan nog.
Ze schuift haar gat ver van me weg.
Al het andere, aandacht, lopen aan de riem, af, gaat super.
Maar dat zitten.... Net alsof ze vol in beeld wil zijn. :smile:
billy
Erelid
Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier

Ongelezen bericht door billy »

Krijgt ze wel het worstje Daan?, anders zou ik achteruit stappen en haar zo op een vrolijke manier dichterbij laten zitten en gelijk het worstje erin. :mrgreen:
Idem met naast zitten, opzij stappen tot ze iets beter zit en hop worstje erin.
Groetjes Els
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Daan schreef:
Stang schreef:In principe heb je er wel verschil in: als je een hond roept, dan 'moet' hij in principe voor je gaan zitten.

wij zijn volop op cursus, en de manier die jij aangeeft probeer ik dus ook en dan gaat ze in afwachting van het worstje ver van mij af zitten.
Het is echt een schoonheidsfout, die ik wel vanuit praktische overwegingen wil verbeteren.
Ik lok haar, stuur haar en dan nog.
Ze schuift haar gat ver van me weg.
Al het andere, aandacht, lopen aan de riem, af, gaat super.
Maar dat zitten.... Net alsof ze vol in beeld wil zijn. :smile:
Net wat 'Billy' zegt: achteruit rennen als ze aan komt lopen, meestal gaan ze dan dichterbij zitten. Maar ze moet dan dus wel 'voor' gaan zitten.
Anders oefenen met de lange lijn zodat je haar een beetje kan sturen?

Want ze gaat bij 'hierkomen' dus ver voor je zitten, dat is het probleem toch? Of is het als ze aan de voet moet komen dat ze ver naast je gaat zitten? :denken: Nu snap ik het even niet meer :mrgreen:
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Daan

billy schreef:Krijgt ze wel het worstje Daan?, anders zou ik achteruit stappen en haar zo op een vrolijke manier dichterbij laten zitten en gelijk het worstje erin. :mrgreen:
Groetjes Els
ja, maar met worst voor haar neus laat ze zich sturen en gaat dan toch nog ver van me af zitten.
Dan draait ze zich een slag in de rondte en nog een stap achteruit.
Ik moet haar dan belonen, ze doet echt haar best.
Jullie zeggen eigenlijk dat ik gewoon moet doorzetten... :mrgreen:
billy
Erelid

Daan schreef:
billy schreef:Krijgt ze wel het worstje Daan?, anders zou ik achteruit stappen en haar zo op een vrolijke manier dichterbij laten zitten en gelijk het worstje erin. :mrgreen:
Groetjes Els
ja, maar met worst voor haar neus laat ze zich sturen en gaat dan toch nog ver van me af zitten.
Hoever houd je die worst dan :mrgreen:
Worstje in je handen bij je navel en Puck zit en je geeft de worst, klaar :smile2: Volgende oefening. :wink:
Groetjes Els
Afbeelding
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Oefenen langs een muur of heg, zodat ze niet van je weg kan :wink:
Als het kwartje eenmaal valt gaat het snel
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Daan

billy schreef:
Daan schreef:
Groetjes Els
Worstje in je handen bij je navel en Puck zit en je geeft de worst, klaar :smile2: Volgende oefening. :wink:
Groetjes Els
worst bij mijn navel en puck gaat op anderhalve meter zitten.

Volgende oefening gaat per definitie beter... :wink:
billy
Erelid

Daan schreef:
billy schreef:
Daan schreef:
Groetjes Els
Groetjes Els
worst bij mijn navel en puck gaat op anderhalve meter zitten.

Volgende oefening gaat per definitie beter... :wink:
Maar hoe kan Puck dan haar worstje krijgen als ze op anderhalve meter zit. :wink:
Je geeft het pas als ze vlakbij je zit toch. :mrgreen:
Groetjes Els
Afbeelding
Branka
moderator
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door Branka »

Lees ik het goed dat je met een clicker werkt? In dat geval dus geen click een geen worstje meer als ze voor je gaat zitten. Dus nog een stap aan de oefening toevoegen voordat ze de click (en het worstje) krijgt.
Afbeelding
Mark-fryslan
Zeer actief

Volhouden

Ongelezen bericht door Mark-fryslan »

Bedenk wel dat je hond bijziend is. Alle honden zien de eerste 60cm onscherp. Dus het kan maar zo zijn dat je hond op de grens gaat zitten dat hij jou nog net scherp kan zien. Maar dat terzijde.

Je kan je hond eerst met zachte hand even helpen. Dus als je hond wil gaan zitten zeg je "Nee" en je begeleid haar/hem naar de juiste positie. Komt je hond dan uit zichzelf dichterbij dan beloon je elke cm heel enthousiast. Verrekt je hond het dan is het einde oefening. Dan is het spelletje eerst even afgelopen. Probeer je het laten weer.

Dus in het begin beloon je elke cm. Kan je hond het een beetje dan schroef je langzaam je eisen op. "Shapen" heet dat geloof ik in het engels. Bijschaven zouden we het hier kunnen noemen.

Succes!

Groetjes Mark
"Life is what happens to you while you're busy making other plans" - John Lennon -

In mijn hart nog steeds bij me, Malou 01-06-2000 - 03-11-2005
Living XL
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mastiff!
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Living XL »

Oefen eerst in huis.
Ga op een stoel zitten met je benen uit elkaar (verders niet over nadenken aub :mrgreen: )
leun achterover en hou je worst op de hoogte van Puck, maar dicht tegen jou aan.
Of als je buiten bent....
Alleen met je kont en rug tegen een muur aan hangen met je benen iets uit elkaar en schuin naar voren.
Zo kan Puck dichterbij komen.

Ik heb het ook een beetje met Amiga gehad, maar vergeet niet, ze hebben een onwijs lang lijf, dat moet ergens naar toe.
Dat is hetzelfde als netjes recht naar je zitten.
Als de hond schuin naar je opkijkt, dan gaat dat lijf ietsjes schuin, dat kan haast niet anders, vanwege de grootte van het lichaam...

Echt heel Jammer dat je niet in de buurt woont...
By the way ik ga a.s. zaterdag beginnen aan Beginners GG, dus ver komen met een Mastiff kan wel degelijk.
Laat je niets wijsmaken, maar het hebt wat meer geduld nodig..

Succes!
Hou je ons op de hoogte?
Groetjes
Sandra
en een high 5 van Amiga, Perro & Meissie
Afbeelding
In loving memory Bink 08-05-1999 / 25-11-2011
In loving memory Murphy 16-03-1998 / 29-04-2013
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Daan schreef:Het is echt een schoonheidsfout, die ik wel vanuit praktische overwegingen wil verbeteren.
Wat zijn de praktische overwegingen dan, dat je het af wil leren? Miep deed en doet het ook, ook op cursus en ook op examen. Maar ik heb het woordje zit nog niet gezegd, of ze zit al. En uit praktische overwegingen heb ik bedacht dat dit meer dan voldoende is :wink:
Rosa
Zeer actief

Ongelezen bericht door Rosa »

Wanneer geef je het worstje? Ook als Puck 1,5 meter voor je zit? Want als dat zo is heeft Puck ook geen reden om dichterbij te komen zitten :19: Als Puck niet dichterbij komt als je het worstje dichtbij je houd, ga je het worstje dan dichterbij Puck houden? Probeer het worstje bij je te houden en wacht geduldig totdat Puck komt dus niet telkens met het worstje naar hem toe om hem te lokken. Je kan ook beginnen met eerst een afstand van een meter voor je het worstje te houden en dan de volgende keer weer iets dichterbij jezelf en zo verder en dus niet geven als ie 1, 5 meter ver weg zit. Vooral ook niet te grote stappen maken.
Succes!
Groetjes Rosa, Pongo en Rayos
Afbeelding
Ik zal je nooit vergeten lieve Pacha (05-11-2008)
Daan

Marion. schreef:
Daan schreef:Het is echt een schoonheidsfout, die ik wel vanuit praktische overwegingen wil verbeteren.
Wat zijn de praktische overwegingen dan, dat je het af wil leren? Miep deed en doet het ook, ook op cursus en ook op examen. Maar ik heb het woordje zit nog niet gezegd, of ze zit al. En uit praktische overwegingen heb ik bedacht dat dit meer dan voldoende is :wink:
praktische overweging is m.n. bij het oversteken, etc.
Of als iemand mij hier in dit drukke buurtje passeert met 3 luid keffende terriers, en mijn honden wel even willen gaan kijken samen. Dan wil ik ze gewoon naast me hebben.
We blijven doorgaan.
Het is geen golden he!
Diesel leerde dat soort dingetjes echt heel snel.
Puck sommige dingen ook, maar andere weer minder snel.
Dat mag.
Ik heb een lange adem.
Daan

Oh, ja, iedereen bedankt voor de tips, wordt allemaal meegenomen :ok:
vinkje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Boomertje

Ongelezen bericht door vinkje »

Beau ging ook vaak een eind van mij af zitten als we iets lekkers gingen snoepen, ik klopte dan met mijn hand op mijn schoot en zei dan, kom eens wat dichter bij het vrouwtje zitten, hij had het zo door. Maar net wat je zegt, een Golden leert heel snel. :ok:
Afbeelding

Als je de mensen leert kennen, ga je van dieren houden.
Plaats reactie

Terug naar “G&G en Obedience”