Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Ik ben niet gauw nerveus...Uitslag is binnen.
Moderator: moderatorteam
- Moniek B.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Flatcoated en Golden Retriever
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
-
Charlotte*
- Zeer actief
Ik heb mij nog niet zo heel erg in deze ziekte verdiept en weet niet precies hoe het in elkaar zit.mercedes2803 schreef:Nou, wat rot dat ze toch ziek is...
Maar fijn om te horen dat je al met de medicijnen kon beginnen!
Wat houdt deze ziekte eigenlijk in?
Genezen ze er nog weer van met die medicijnen?
Ik weet wel dat het een parasiet is die het lichaam aan tast.
Als ze deze ziekte eenmaal hebben komen ze er niet meer vanaf. Met de medicijnen kun je de ziekte weer onderukken zodat deze weer in een soort "slaapstand" terecht komt.
-
Charlotte*
- Zeer actief
Hoi Marc,MARC_S schreef:Ben maar blij dat je het weet want nu kan je beginnen met wat doen tegen die rotziekte.
Cleo heeft ook al jaren hele rare verschijnselen en niemand weet wat het is. Het lijkt niet op Leichmania want ze heeft andere dingetjes. Op haar oorranden maar dan niet de rand maar net in de punt zitten eens in de 2 maanden 2 kleine rooie plekjes die later zwart worden en schilferen. Ineens is het daar kaal en een week of 2 later is alles weer weg. Die periodes doet ze niks dan reversed sneezen en soms patella achtig hupsen met wandelen. Dat gaat dan vanzelf weer helemaal weg om een maand of 2 later weer terug te komenDe afgelopen keer is het toch weer gekomen na 6 maanden weggeweest te zijn. De keer ervoor hebben we een antibiotica kuur gegeven maar dat was uiteindelijk toch niet voldoende. Wel is het veel minder snel teruggekomen.
Het is en blijft een raadsel en Cleo heeft er weinig tot geen last van op zich.
Maargoed, klote voor je en ook weer fijn dat je de medicijnen kan gaan geven om de boel flink te verbeteren
Wat een vage klachten heeft Cleo
De eeltplek op Yildah haar elleboog knapt ook regelmatig open. Er zit telkens een paar maanden of weken tussen.
Of dit met de LM te maken heeft weet ik niet, dat zal blijken als ze langer haar medicijnen krijgt.
Het kan nooit kwaad om Cleo ook een keer op LM te laten testen.
-
Charlotte*
- Zeer actief
Gisteren is er bloed afgenomen om haar lever en nieren te testen.Wil de hond schreef:Nou weet je het eindelijk zeker, en kun je er wat aan gaan doen!
Welke test is er gedaan, en wat was de uitslag, is er ook naar haar lever- en nierwaardes gekeken?
Wat houdt de voorgeschreven medikatie precies in?
Sterkte hoor, maar vanaf nu zal het toch steeds beter met haar gaan.
Ze krijgt nu voor een half jaar Allopurinol. Ik heb nog geen idee wat dit medicijn precies doet, wel schijnt het niet echt goed voor de nieren te zijn. Maar ja, het is een beetje kiezen tussen twee kwaden.
-
Charlotte*
- Zeer actief
Dank jullie wel voor het meeleven!
De medicijnen moeten binnen twee weken aanslaan.
Ik merk nu al een beetje verschil, ze is een stuk levendiger dan voorheen.
Toen ik vandaag thuis kwam ging ze van blijdschap rondjes door de tuin rennen
Normaal kwam ze me wel even gedag zeggen maar ging ze snel weer slapen.
De medicijnen moeten binnen twee weken aanslaan.
Ik merk nu al een beetje verschil, ze is een stuk levendiger dan voorheen.
Toen ik vandaag thuis kwam ging ze van blijdschap rondjes door de tuin rennen
-
Wil de hond
- Zeer actief
- Contacteer:
Hoi Lot,
Ben jij al lid op het buitenlandse honden-forum?
Daar kun je via de zoekfunktie heel veel lezen over LM.
Alopurinol is niet slecht voor de nieren hoor, heb ik altijd begrepen.
- Dibbes
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
- starfleet
- Erelid
-
Sjiel
- Zeer actief
Bijwerkingen:overgevoeligheidsreacties; maagdarmstoornissen; xanthine-urolithiasis (blaasgruis door xanthine kristallen)Wil de hond schreef:Allopurinol is niet slecht voor de nieren hoor, heb ik altijd begrepen.
Contraindicaties: lever en nierfunctiestoornissen.
Ik denk dat de medicijnen in de lever worden omgezet in de werkzame stof of juist een onwerkzame stof.-> daarom moet de lever het goed doen.
De allopurinol (of de metabolieten daarvan) worden door de nier uitgescheiden in de urine, als de nierwerking niet goed is krijg je een stapeling tot je giftige concentraties bereikt. -> daarom moeten de nieren het goed doen.
weg gehaald zit een virus in
-
Marieke*
- Zeer actief
-
Charlotte*
- Zeer actief
Daar ben ik al lid van!! Daar zitten idd meerdere mensen met LM honden.Wil de hond schreef:Hoi Lot,
-
Charlotte*
- Zeer actief
Ah, dank u!! Dat verklaard waarom ik over 3 maanden nog eens de nieren en lever moet laten testen.Sjiel schreef:Bijwerkingen:overgevoeligheidsreacties; maagdarmstoornissen; xanthine-urolithiasis (blaasgruis door xanthine kristallen)Wil de hond schreef:Allopurinol is niet slecht voor de nieren hoor, heb ik altijd begrepen.
Contraindicaties: lever en nierfunctiestoornissen.
Ik denk dat de medicijnen in de lever worden omgezet in de werkzame stof of juist een onwerkzame stof.-> daarom moet de lever het goed doen.
De allopurinol (of de metabolieten daarvan) worden door de nier uitgescheiden in de urine, als de nierwerking niet goed is krijg je een stapeling tot je giftige concentraties bereikt. -> daarom moeten de nieren het goed doen.
-
Wil de hond
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik kan een heel eind met je meegaan in wat je vindt, Martijn.
Ik heb hier een klassiek homeopaat leren kennen die met mensen werkt.
Hij vertelde mij ooit eens dat hij in staat zou zijn om met homeopatische middelen (hij gebruikt niets anders) LM bij honden te genezen. Welke middelen dat zouden zijn heb ik hem nooit gevraagd. Wel geloof ik dat er in de homeoaptie middelen zijn waar een hond als Cleo, als ze al besmet is, ook veel baat bij zou kunnen hebben. Je moet dan denken aan middelen die haar eigen afweersysteem versterken/ondersteunen.
Misschien een optie voor jullie, haar laten testen en als ze positief geeft eerst eens met een goede klassiek homeopaat konsulteren?
Mocht ze positief geven dan is het in ieder geval zo dat de parasiet bij haar tot op heden niet de overhand heeft weten te krijgen. Hoewel ik overdreven haaruitval ook een mogelijk symptoom vind. Hoeft het niet te zijn, maar kán wel.
Interessant detail vind ik dat Leishmaniosis Infantum bij mensen wel volledig kan genezen, maar bij honden en met gelijke medikatie niet.
Ik heb hier een klassiek homeopaat leren kennen die met mensen werkt.
Hij vertelde mij ooit eens dat hij in staat zou zijn om met homeopatische middelen (hij gebruikt niets anders) LM bij honden te genezen. Welke middelen dat zouden zijn heb ik hem nooit gevraagd. Wel geloof ik dat er in de homeoaptie middelen zijn waar een hond als Cleo, als ze al besmet is, ook veel baat bij zou kunnen hebben. Je moet dan denken aan middelen die haar eigen afweersysteem versterken/ondersteunen.
Misschien een optie voor jullie, haar laten testen en als ze positief geeft eerst eens met een goede klassiek homeopaat konsulteren?
Mocht ze positief geven dan is het in ieder geval zo dat de parasiet bij haar tot op heden niet de overhand heeft weten te krijgen. Hoewel ik overdreven haaruitval ook een mogelijk symptoom vind. Hoeft het niet te zijn, maar kán wel.
Interessant detail vind ik dat Leishmaniosis Infantum bij mensen wel volledig kan genezen, maar bij honden en met gelijke medikatie niet.
-
Addy
Ik zou de hond ook op erlichia laten testen, heel vaak komt het in een combinatie voor lm/erlichia. Overigens zonder negatief te willen zijn overlijden er nog steeds honden aan de gevolgen van leishmania !
Mijn eigen podenco is vorig jaar overleden aan een combi van leishmania/erlichia. Lever-en nierwaardes zijn ook heel belangrijk om te weten of je evt met glucantamine injekties zou kunnen beginnen.
Onze pippie heeft ook leishmania en erlichia maar doet het nu wel goed.
Ik vind het een vrij onvoorspelbare ziekte en om die reden ook niet reeel om te zeggen dat het goed te behandelen is, ja vaak wel en soms niet en ook dat is een gegeven wat je in je achterhoofd moet houden
addy
Mijn eigen podenco is vorig jaar overleden aan een combi van leishmania/erlichia. Lever-en nierwaardes zijn ook heel belangrijk om te weten of je evt met glucantamine injekties zou kunnen beginnen.
Onze pippie heeft ook leishmania en erlichia maar doet het nu wel goed.
Ik vind het een vrij onvoorspelbare ziekte en om die reden ook niet reeel om te zeggen dat het goed te behandelen is, ja vaak wel en soms niet en ook dat is een gegeven wat je in je achterhoofd moet houden
addy
-
Wil de hond
- Zeer actief
- Contacteer:
Je moet vooral bijtijds een goede behandeling inzetten wil je daarmee succes hebben.Addy schreef:Ik vind het een vrij onvoorspelbare ziekte en om die reden ook niet reeel om te zeggen dat het goed te behandelen is, ja vaak wel en soms niet en ook dat is een gegeven wat je in je achterhoofd moet houden
addy
-
Addy
Ja helemaal mee eens, maar mijn hond was negatief getest en drie weken na aankomst heb ik toch laten hertesten, toen was ze positief en de combi erlichia/ln is vrijwel altijd dodelijk !Wil de hond schreef:Je moet vooral bijtijds een goede behandeling inzetten wil je daarmee succes hebben.Addy schreef:Ik vind het een vrij onvoorspelbare ziekte en om die reden ook niet reeel om te zeggen dat het goed te behandelen is, ja vaak wel en soms niet en ook dat is een gegeven wat je in je achterhoofd moet houden
addy
-
Wil de hond
- Zeer actief
- Contacteer:
Dat je hond negatief was getest komt ofwel doordat niet de goede test is gedaan ofwel doordat er te lang voordat ze uit Spanje vertrok getest is waardoor ze tussen vertrek en test alsnog besmet heeft kunnen raken.Addy schreef:Ja helemaal mee eens, maar mijn hond was negatief getest en drie weken na aankomst heb ik toch laten hertesten, toen was ze positief
Dat ze drie weken na aankomst alsnog positief gaf komt waarschijnlijk doordat door de stress van de reis en de verandering van omgeving haar afweer minder sterk was waardoor de parasiet zijn kans waarnam en zich flink begon te vermeerderen.
Er wordt meestal maar wat raak gerotzooid met de tests in Spanje, helaas.
Dit hoeft zeker niet waar te zijn.en de combi erlichia/ln is vrijwel altijd dodelijk !
-
Addy
Er wordt inderdaad gerommeld met de tests helaas, wat je steeds vaker ziet is dat honden ruim van tevoren getest worden, behandeld met alopurinol en dan zgn leish vrij zijn. Er zijn onderzoeksresultaten over de combi leishmania/erlichia en in vrijwel 90% van de gevallen is het dodelijk.Wil de hond schreef:Dat je hond negatief was getest komt ofwel doordat niet de goede test is gedaan ofwel doordat er te lang voordat ze uit Spanje vertrok getest is waardoor ze tussen vertrek en test alsnog besmet heeft kunnen raken.Addy schreef:Ja helemaal mee eens, maar mijn hond was negatief getest en drie weken na aankomst heb ik toch laten hertesten, toen was ze positief
Dat ze drie weken na aankomst alsnog positief gaf komt waarschijnlijk doordat door de stress van de reis en de verandering van omgeving haar afweer minder sterk was waardoor de parasiet zijn kans waarnam en zich flink begon te vermeerderen.
Er wordt meestal maar wat raak gerotzooid met de tests in Spanje, helaas.Dit hoeft zeker niet waar te zijn.en de combi erlichia/ln is vrijwel altijd dodelijk !
-
Charlotte*
- Zeer actief
Daar is ze ook meteen op getest, gelukkig was deze test negatief.Addy schreef:Ik zou de hond ook op erlichia laten testen,
Ik houd het zeker in mijn achterhoofd. Ik houd Yildah goed in de gaten en tot nu toe lijken de medicijnen enigzins aan te slaan. Hoewel ze dus fitter is heeft ze wel korstjes onder haar oor gekregen. Dus dat houden we even in de gaten.Addy schreef:om te zeggen dat het goed te behandelen is, ja vaak wel en soms niet en ook dat is een gegeven wat je in je achterhoofd moet houden
addy
-
Charlotte*
- Zeer actief
Maar de test valt toch ook negatief uit als ze al besmet zijn maar de parasiet nog in sluimerstand is? Dus als ze al besmet zijn in het land van herkomst maar nog niet ziek zijn geeft de test dus negatief aan.Wil de hond schreef:Dat je hond negatief was getest komt ofwel doordat niet de goede test is gedaan ofwel doordat er te lang voordat ze uit Spanje vertrok getest is waardoor ze tussen vertrek en test alsnog besmet heeft kunnen raken.
Er wordt meestal maar wat raak gerotzooid met de tests in Spanje, helaas.
Ik heb inmiddels even de test uitslag van Yildah erbij gepakt (de test die nog in Griekenland is gedaan voordat ze wegging)
Ik heb deze eigelijk nog nooit goed bekeken, toen we haar kregen werd verteld dat ze LM vrij was.
Nu is de testuitslag in het grieks
Leishmania (IFA) en daarachter staat: APNHTIKO (spreek er hier iemand grieks
-
Wil de hond
- Zeer actief
- Contacteer:
Dit bedoelde ik nu precies toen ik zei dat er met de tests veel gerotzooid wordt.Sandro schreef:Maar de test valt toch ook negatief uit als ze al besmet zijn maar de parasiet nog in sluimerstand is? Dus als ze al besmet zijn in het land van herkomst maar nog niet ziek zijn geeft de test dus negatief aan.
Een PCR geeft zonder meer aan of een hond LM-parasieten in zijn bloed heeft, aktief of niet.
Andere tests zoals de IFI geven bij inaktieve ziekte dus wel negatief. Er is ook een testje wat simpel in een asiel zelf gedaan kan worden, zo´n plastik dingetje waar je een paar druppels bloed op kan leten vallen en dan binnen enkele minuten een uitslag hebt. Deze laatste is ook niet erg betrouwbaar.
Meestal worden er dus tests gedaan die niet met zekerheid aangeven of een hond vrij is van LM of dat hij drager is.
Jij zult ook wel een test in handen hebben die eigenlijk de boel niet echt verduidelijkt. IFA staat denk ik voor IFI.
Als een stichting de mededeling LM-vrij baseert op een IFI, en helemaal als die test ver voor de vertrekdatum van de hond is gedaan, zegt men eigenlijk dat de hond ten tijde van de IFI geen aktieve LM had. Wat dus niet hetzelfde is als géén LM. Tussen testdatum en vertrekdatum kan een hond natuurlijk ook nog eens geïnfekteerd raken.
Het valt me al mee dat je de uitslag erbij gekregen hebt, al is die in het Grieks. Voor het mooie had daar minimaal een vertaling bij moeten zitten.