Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wanneer te mager?

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Moos
Zeer actief

Wanneer te mager?

Ongelezen bericht door Moos »

Ik weet niet of dat precies bij medisch hoort, maar goed.

Wanneer een hond te dik is ben ik nu wel over uit. Moos was wat aan de dikkige kant, is van 8.2 naar 6.9 kilo afgevallen en is nu denk ik weer mooi.

Alleen nu vraag ik me zowel bij hem als bij Saar af, wanneer is een hond te mager? Ik was een tijdje terug met Saar bij de da, en toen vroeg ik me ook al af of ze niet wat magertjes was, maar volgens de da was ze juist prima zo. De da zei ook nog dat huishonden eigenlijk nooit echt te mager zijn, wel snel te dik, maar te mager heb je ze niet zo snel.

Zowel bij Moos als bij Saar is het zo dat je als je je handen rustig op hun zij legt je geen ribben voelt, maar zodra je een heeeeel klein pietsie beetje druk zet wel. Is dat dan goed?

Eigenlijk maakte ik me er niet meer zo druk om, maar iemand in de dierenwinkel was Saar laatst aan het aaien, en zei nogal sneerend 'nou, er zit ook geen grammetje vet op dat hondje ook he?'.
Toen zei ik nog 'nee, en dat wil ik graag zo houden', maar achteraf ga ik dan toch nadenken, muts als ik ben :roll:
Maar Saar is ook zo tenger gebouwd, dat voelt al snel als magertjes. Moos heeft echt een reuen spier opbouw, maar Saar is alleen maar iel.

Je ziet bij allebei de ribben trouwens totaal niet. Ook niet bij Saar met haar dunne niks-vachtje.
Afbeelding
bram en thijs
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote Zwitserse Sennenhond
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door bram en thijs »

Saar zal zich vast nog wat meer ontwikkelen qua bespiering.
AfbeeldingAfbeelding
Moos
Zeer actief

bram en thijs schreef:Saar zal zich vast nog wat meer ontwikkelen qua bespiering.
Dat denk ik ook wel ja, dat scheelt ook al natuurlijk.
Afbeelding
bram en thijs
Zeer actief

Moos schreef:
bram en thijs schreef:Saar zal zich vast nog wat meer ontwikkelen qua bespiering.
Bij puppen van het formaat Bram en Thijs is het dan net alsof hun poten loshangen, dat zwabbert en floddert alle kanten op en geen spier te bekennen. Saar is zo klein dat je dat bij niet zo ziet maar ze zal daardoor wel wat iel aanvoelen, ik denk dat het met een maand of 3 harstikke bijgetrokken zal zijn.
AfbeeldingAfbeelding
Moos
Zeer actief

bram en thijs schreef:
Moos schreef:
Bij puppen van het formaat Bram en Thijs is het dan net alsof hun poten loshangen, dat zwabbert en floddert alle kanten op en geen spier te bekennen. Saar is zo klein dat je dat bij niet zo ziet maar ze zal daardoor wel wat iel aanvoelen, ik denk dat het met een maand of 3 harstikke bijgetrokken zal zijn.
Ja, maar dat is met hele kleine hondjes ook weer net iets anders he? Saar is nu met ruim 8 maanden wel min of meer uitgegroeid. Zo'n heel groot ras groeit natuurlijk veel langer door. Maar ik denk ook dat die spieropbouw ook pas later komt hoor. Ze wandelt er genoeg voor, dus dat moet toch goekomen :mrgreen:
Afbeelding
bram en thijs
Zeer actief

Moos schreef:
bram en thijs schreef:
Moos schreef:
Ja, maar dat is met hele kleine hondjes ook weer net iets anders he? Saar is nu met ruim 8 maanden wel min of meer uitgegroeid. Zo'n heel groot ras groeit natuurlijk veel langer door. Maar ik denk ook dat die spieropbouw ook pas later komt hoor. Ze wandelt er genoeg voor, dus dat moet toch goekomen :mrgreen:
Zijn kleine hondjes binnen een jaar "klaar"? Wist ik niet, ik dacht dat die toch ongeveer een jaar nodig hadden.
AfbeeldingAfbeelding
Moos
Zeer actief

bram en thijs schreef:
Moos schreef:
bram en thijs schreef:
Moos schreef: Dat denk ik ook wel ja, dat scheelt ook al natuurlijk.
Zijn kleine hondjes binnen een jaar "klaar"? Wist ik niet, ik dacht dat die toch ongeveer een jaar nodig hadden.
Ja, ongeveer 8 maanden tot een jaar, verschilt per hond, en naar ik aanneem ook per 'hoe klein is de kleine hond'
Saar valt met 4 kilo onder behoorlijk klein, en aangezien ze in de laatste 3 maanden maar 300 gram is aangekomen verwacht ik niet veel meer qua groei.
Maar in hoeverre ze nog uitzwaren vraag ik me ook weleens af. Van een goede kennis met Westies begreep ik dat Westie reuen nog tot hun derde jaar uit kunnen zwaren. Maar Moos bijv. weegt nu net zoveel als hij woog met 15 maanden. (en misschien ook met 8 maanden, maar ik woog hem eigenlijk nooit, dus ik weet alleen maar gewichten vanwege het dierenarts boekje).

Maar ik merk de laatste maand wel dat Saar iets minder ielig wordt, want heeeeel soms moet ik even extra kijken als ik aai om te zien wie ik nu naast me heb liggen (meestal als ik slaperig in bed lig), dus ze is wel iets breder geworden denk ik de laatste tijd :wink:
Afbeelding
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Moos schreef: Ja, maar dat is met hele kleine hondjes ook weer net iets anders he? Saar is nu met ruim 8 maanden wel min of meer uitgegroeid. Zo'n heel groot ras groeit natuurlijk veel langer door. Maar ik denk ook dat die spieropbouw ook pas later komt hoor. Ze wandelt er genoeg voor, dus dat moet toch goekomen :mrgreen:
Saar moet het komende jaar nog uit gaan zwaren. Moet Buffy ook nog, vandaar dat ze aan de lijn is.

Anne
Moos
Zeer actief

starfleet schreef:
Moos schreef: Ja, maar dat is met hele kleine hondjes ook weer net iets anders he? Saar is nu met ruim 8 maanden wel min of meer uitgegroeid. Zo'n heel groot ras groeit natuurlijk veel langer door. Maar ik denk ook dat die spieropbouw ook pas later komt hoor. Ze wandelt er genoeg voor, dus dat moet toch goekomen :mrgreen:
Saar moet het komende jaar nog uit gaan zwaren. Moet Buffy ook nog, vandaar dat ze aan de lijn is.

Anne
Maar toch he, ik heb het idee dat Maltezers niet zo heel erg uitzwaren. Dat blijven vaak een beetje van die flodder-hondjes :mrgreen:
De Westie van die goede kenissen bijv. was net zo oud als Moos , en die bleef maar breder worden, terwijl Moos met net aan een jaar toch wel helemaal klaar was. Die Westie was duidelijk nog bezig met uitzwaren, Moos niet.
Maar Saar zal gerust nog wel wat breder worden denk ik, maar dat echte uitzwaren valt volgens mij nogal mee (of tegen, het is maar hoe je het bekijkt)
Laatst gewijzigd door Moos op 23 dec 2005 14:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
miekmiek

Ongelezen bericht door miekmiek »

Het scheelt dat je lekker veel met ze wandelt, dat zal in de loop van de tijd ook zijn vruchten af gaan werpen qua bespiering.
Tommie is sinds hij ongeveer anderhalf was niet meer veranderd qua bespiering of gewicht, dus dat westies tot hun derde jaar nog zouden doorgroeien. Doe ik met Tommie vast iets verkeerd. :denken:

Ik denk ook dat het een beetje appels met peren vergelijken is. Terriers die gefokt zijn om te jagen en ontberingen te doorstaan, en de maltezer die gefokt is voor....tja...waarvoor eigenlijk? Volgens mij niet echt voor zware lichamelijke arbeid, toch?

Zolang je die ribben enkel voelt met wat lichte druk lijkt het me prima in orde. :ok:
Moos
Zeer actief

miekmiek schreef: Ik denk ook dat het een beetje appels met peren vergelijken is. Terriers die gefokt zijn om te jagen en ontberingen te doorstaan, en de maltezer die gefokt is voor....tja...waarvoor eigenlijk? Volgens mij niet echt voor zware lichamelijke arbeid, toch?
:smile: :smile: :smile:

De Maltezer is alleen maar gefokt om lief en aardig te zijn. Niks geen jagen of ontberingen doorstaan. Daarom moeten ze ook een jasje aan in de winter :mrgreen:
Afbeelding
miekmiek

Ongelezen bericht door miekmiek »

Ik wist het eventjes niet meer en ging toen twijfelen of ze nou met een speciaal doel gefokt waren of niet.

Maar knuffelhondje zijn is een uitermate speciaal doel. :ok: :mrgreen:
Moos
Zeer actief

miekmiek schreef:Ik wist het eventjes niet meer en ging toen twijfelen of ze nou met een speciaal doel gefokt waren of niet.

Maar knuffelhondje zijn is een uitermate speciaal doel. :ok: :mrgreen:
Het waren ooit heel vroeger wel rattenvangers, maar nu allang niet meer. Moos en Saar missen ook elk jachtinstinct, behalve naar iets te vreten :boos:

En knuffelhondje is inderdaad een zeer edel doel :mrgreen: :wink:
Afbeelding
maanbo
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door maanbo »

Ook toevallig dit vorige week was ik met Djo-Djo bij de dierenarts en heb toen ook gevraagd of ze hem niet Te mager vond.
Djo-Djo is ook 8 maanden en ik kan zijn ribben ook heel snel voelen met zeer lichte druk.
De dierenarts vond hem prima zo dus ik ga er maar van uit dat het zo goed is.
Ik vind wel dat hij een dikke kont heeft :roll: dus hij zal vast nog wel wat gaan uitdijen in de breedte....denk ik.

Hij is verder prima zo hoor beter als Te dik maar ik had ook wel zoiets van is hij nou echt niet te mager??? Maar hij eet goed 125 gram Carnibest per dag (soms slaat hij zelf een dagje over zo'n 1x per week) en een keer of 3 per week iets extra's bij de CB zoals ribbetjes nekjes levertjes e.d. Snoepjes krijgt hij zeer weinig hooguit bij oma. :wink:
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”