Ascha schreef:qyan schreef:Ascha schreef:maart schreef:Ascha, ff een (serieus) vraagje: je traint nooit appèl op straat, maar voor je BH proef is er toch ook een onderdeel in het verkeer? daar moet je toch met je hond onder appèl langs een fiester en zo passeren? wat doe je als je dat nog nooit geoefend hebt met je hond in het verkeer? of doe je dit alles op het rainingsveld?
ik laat mijn hond ook gewoon lopen als ik ermee gan wandelen, maar heel soms laat ik ze eens aan mijn voet lopen, gewoon dat ze dat eens gedaan heeft. al is het maar 5 passen.
heb één keer een training gehouden in een winkelstraat, vind ik zelf een hele goede oefening om eens te doen. zo zie je of je je hond in alle situaties onder appèl hebt en niet alleen als je op het trainingsveld stapt.
Ik denk dat dit geen enkel probleem gaat vormen..
Als ik op straat waar dan ook laat blijken dat ik een balletje in mijn zak heb en ze die weleens zou kunnen verdienen is ze niet meer bij me weg te houden en loopt strak naast me.. Balmaf he..
Dus nee.. dat probleem heb ik niet.. ze hoeft het gewoon niet van me..
En over die drukke winkelstraat.. dat vind ik een erg goeie tip...
Dit ga ik denk ik ook wel een aantal keren met haar doen..
Thanx!

Toppie..
Je zal in het B gedeelte toch maar opeens een kat tegen komen :N:
Het is altijd mogelijk dat het door iets stoms misgaat..
Zoals ik Amber onder appel heb zie ik totaal geen problemen..
Kan altijd wat gebeuren.. Ik heb ook een hond die de afoefening prima kende zien opstaan op examen omdat er een plastic zak langsgewaaid kwam..
En een hond met perfect speuren die achter een haas aanging..
Alles kan.. ik ga er niet vanuit.. en als ik een kat tegenkom met het examen.. (Vind ik dat een knappe kat met al die honden in de buurt.. hahaha) dan denk ik dat ze er niet achteraan gaat omdat ze met appel bezig is..

.. Dan boeit voor haar maar 1 ding.. het balletje in mijn zak.. Is het wel zo.. tja... thats life he.. je kunt nou eenmaal niet op alles oefenen..
Nog een voorbeeld.. Afgelopen keuring PH2.. tot aan de middag een hond die nog geen puntje verloren had..
Het ging onweren.. staart tussen de benen en nix meer mee te beginnen..
Het kan allemaal gebeuren.. En het is te hopen dat het dan op een training gebeurd en niet op een keuring-examen he..
Ik blijf fijn bij mijn wandelingen met prikband..
Ik zie er geen problemen in en Amber is er net zo vrolijk bij..
Kaya loopt ook niet onder appel bij de dagelijkse wandelingen (en zij loopt nog wel altijd los). Dat is toch ook geen vereiste voor 'moeten luisteren' in bepaalde situaties?
BV: Kaya loopt lekker te banjeren en ik zie een vreemde onbekende hond in de verte. Dan op dat moment zet ik haar onder appel, roep haar dus bij me en laat haar volgen (op dat moment voor extra afleiding met iets heel leuks of lekkers).
Heeft dus weinig te maken met een hele wandeling onder appel moeten lopen

(en nee ik bedoel geen appel, maar die met het streepje wat bij mij nog steeds niet werkt

)
Maar goed, natuurlijk zijn er situaties dat een hond compleet uit zijn dak kan gaan. Bij jouw hond dus een kat, bij mijn hond mijn schoonmoeder (hahahaha, maar dan wel in positieve zin).
Dan is ze dus totaal niet meer af te leiden en ook commando's die normaal uitgesproken worden, worden tegen dovenmansoren gezegd.
Als het veilig is dan laat ik haar gaan, dus de riem los, als het niet veilig is ivm bv auto's, dan wordt er ook even flink gecorrigeerd op dat moment gewoon omdat niets anders helpt en ik niet vliegend achter honden van totaal 70 kg aan kan gaan. Dus een hele flinke ruk en een superboze stem met commando en dat is het dan.
Lijkt mij stug dat jij dat niet voor elkaar krijgt bij jouw Bouvier in die hele enkele situaties dat zoiets voorkomt?
Ik vind het zo weinig reden om een hond altijd een prikband om te doen.
Trouwens, nog wel even lachen over een kat en wat mis kan gaan tijden examen of training

Een paar maanden geleden waren we aan het trainen met zo'n 12 Rottweilers op het veld, bij een Rottweilerwerkgroep dus.
Komt er ineens een kat het veld op en die steekt over
Echt, je kon me helemaal weggooien van het lachen; Die kat was het leven echt moe volgens mij
Ik had er weinig last van met Kaya omdat wij zelf 3 katten hebben en ze tegen alle katten heel lief is, maar er waren er bij :N: