Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Jammer

Hier kan gesproken worden over de africhting van honden, pakwerk of politiehonden.

Moderator: moderatorteam

maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

het geluid van de clicker is ook steeds het zelfde geluid. de toon van je stem kan vele 'emoties' aannemen en dus soms mis begrepen worden door je hond
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

qyan schreef:
maart schreef:daarom beloon ik op verschillende wijzes, omdat ik de clicker niet altijd bij me zou moeten hebben
Je hoeft hem niet altijd bij je te hebben :roll:
En ookal zou dat wel moeten, je voer, je balletje of je bijtrol moet je toch ook bij je hebben :denken:
Alleen met stem....lastig als je je stem kwijtraakt :mrgreen:
voer en balletje heb ik altijd bij me, in elke jas, broek etc. die ik heb zit wel voer en een balletje.
Dat is het eerste wat ik pak als ik de deur uitga, zelfs zonder hond.
En als ik op een training loop en ik ben m'n balletje vergeten leen ik die van een ander.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
maart
Zeer actief

malinois schreef:
qyan schreef:
maart schreef:daarom beloon ik op verschillende wijzes, omdat ik de clicker niet altijd bij me zou moeten hebben
En ookal zou dat wel moeten, je voer, je balletje of je bijtrol moet je toch ook bij je hebben :denken:
voer en balletje heb ik altijd bij me, in elke jas, broek etc. die ik heb zit wel voer en een balletje.
En als ik op een training loop en ik ben m'n balletje vergeten leen ik die van een ander.
dus is een clicker erbij toch geen probleem?
malinois
Zeer actief
Contacteer:

maart schreef:
malinois schreef:
qyan schreef:
malinois schreef: precies ik ook. Een clicker moet je altijd bij je hebben, ik gebruik sommige commando's ook gewoon in het bos, zoals af op afstand etc. dan moet ik altijd een clicker op zak hebben. Ik beloon gewoon met m'n stem en dat werkt perfect! Die heb ik altijd bij me!
Dat is helemaal niet waar!
Zodra qyan de oefening beheerst, wordt de clicker afgebouwd tot het punt dat ik alleen nog beloon met stem, voer of een balletje :wink:
oke dan heb ik dat verkeerd begrepen. Maar waarom een clicker als je je stem hebt dan?
persoonlijk vind ik dat je met een clicker gerichter kan gaan belonen dan met je stem
dat zou kunnen idd. Maar een 'goedzo' en meteen balletje heeft dan toch hetzelfde effect?
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
maart
Zeer actief

malinois schreef:
maart schreef:
malinois schreef:
qyan schreef: Dat is helemaal niet waar!
Zodra qyan de oefening beheerst, wordt de clicker afgebouwd tot het punt dat ik alleen nog beloon met stem, voer of een balletje :wink:
oke dan heb ik dat verkeerd begrepen. Maar waarom een clicker als je je stem hebt dan?
persoonlijk vind ik dat je met een clicker gerichter kan gaan belonen dan met je stem
dat zou kunnen idd. Maar een 'goedzo' en meteen balletje heeft dan toch hetzelfde effect?
heeft inderdaad hetzelfde effect, dat doe ikzelf ook, maar voor het aanleren van een oefening gebruik ik liever de clicker.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

maart schreef:
malinois schreef:
qyan schreef:
ja dat vind ik dus wel, als niemand met een clicker traint is er dus al niemand waar je hem van kan lenen. En om 101 clickers in huis, auto te leggen overal :denken: Maar het zou zeker kunnen, maar ik blijf het makkelijker vinden om met stem te belonen dan met een clicker. Maar dat is persoonlijk denk ik.
Afbeelding
qyan

Ongelezen bericht door qyan »

malinois schreef:
qyan schreef:
malinois schreef:
Angel-eyes schreef:En een clicker is ook best leuk, al vind ik het niks, ik leer ze liever met mens-hond contact iets,
precies ik ook. Een clicker moet je altijd bij je hebben, ik gebruik sommige commando's ook gewoon in het bos, zoals af op afstand etc. dan moet ik altijd een clicker op zak hebben. Ik beloon gewoon met m'n stem en dat werkt perfect! Die heb ik altijd bij me!
Dat is helemaal niet waar!
Omdat je met de clicker veel sneller alles aanleert, belonen een stuk makkelijker is, qyan vind het verschrikkelijk leuk, op afstand hoef je niet braaf naar je hond te blearen maar gefe je gewoon een click (beloning is neutraal en boosheid/ irritaties als het ff niet lukt hoort de hond niet: ik ben dus snel geirriteerd, niet op qyan maar wel op mezelf omdat ik soms gewoon domme fouten maak :mrgreen: :wink: Maar qyan wordt daar zo niet de dupe van en hoort dat allemaal niet in mijn stem)
De beloning is altijd hetzelfde en de beloing komt zo dus altijd goed over
malinois
Zeer actief
Contacteer:

maart schreef:heeft inderdaad hetzelfde effect, dat doe ikzelf ook, maar voor het aanleren van een oefening gebruik ik liever de clicker.
ja dat kan inderdaad. Het is waarschijnlijk ook de gewenning die je nodig hebt daarin.
Afbeelding
maart
Zeer actief

malinois schreef:
maart schreef:
malinois schreef:
qyan schreef: Je hoeft hem niet altijd bij je te hebben :roll:
ja dat vind ik dus wel, als niemand met een clicker traint is er dus al niemand waar je hem van kan lenen. En om 101 clickers in huis, auto te leggen overal :denken: Maar het zou zeker kunnen, maar ik blijf het makkelijker vinden om met stem te belonen dan met een clicker. Maar dat is persoonlijk denk ik.
dan moet je zeker blijven verder doen zoals je bezig bent :wink:
achter een clicker moet je volledig staan en het is inderdaad beter om het systeem van iemand te leren dan zelf beginnen te experimenteren met de werking ervan :wink:
qyan

malinois schreef:
qyan schreef:
Nou dat bedoel ik, een clicker is dan toch ook niet zo'n moeite om mee te nemen.
Als dat net zo'n gewoonte wodt als een balletje of voer, heb je hem dus gewoon altijd bij je.......je hoeft hem alleen niet altijd te gebruiken :mrgreen:
malinois
Zeer actief
Contacteer:

qyan schreef:Omdat je met de clicker veel sneller alles aanleert, belonen een stuk makkelijker is, qyan vind het verschrikkelijk leuk, op afstand hoef je niet braaf naar je hond te blearen maar gefe je gewoon een click (beloning is neutraal en boosheid/ irritaties als het ff niet lukt hoort de hond niet: ik ben dus snel geirriteerd, niet op qyan maar wel op mezelf omdat ik soms gewoon domme fouten maak :mrgreen: :wink: Maar qyan wordt daar zo niet de dupe van en hoort dat allemaal niet in mijn stem)
oke, volgende probleem dat ik kan verzinnen :mrgreen: Wij trainen met zo'n 6 personen tegelijk apel. Ik moet er toch niet aan denken dat iedereen tegelijk staat te clickeren, snapt die hond helemaal niet meer waar het vandaan komt en voor wie het is. De stem is persoonlijk, herkenbaar voor de hond.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

maart schreef:dan moet je zeker blijven verder doen zoals je bezig bent :wink:
achter een clicker moet je volledig staan en het is inderdaad beter om het systeem van iemand te leren dan zelf beginnen te experimenteren met de werking ervan :wink:
ja dat geloof ik sowieso. Je kunt ze op elke straathoek kopen maar niemand weet bijna hoe je hem moet gebruiken. :wink:
Afbeelding
maart
Zeer actief

malinois schreef:
qyan schreef:Omdat je met de clicker veel sneller alles aanleert, belonen een stuk makkelijker is, qyan vind het verschrikkelijk leuk, op afstand hoef je niet braaf naar je hond te blearen maar gefe je gewoon een click (beloning is neutraal en boosheid/ irritaties als het ff niet lukt hoort de hond niet: ik ben dus snel geirriteerd, niet op qyan maar wel op mezelf omdat ik soms gewoon domme fouten maak :mrgreen: :wink: Maar qyan wordt daar zo niet de dupe van en hoort dat allemaal niet in mijn stem)
oke, volgende probleem dat ik kan verzinnen :mrgreen: Wij trainen met zo'n 6 personen tegelijk apel. Ik moet er toch niet aan denken dat iedereen tegelijk staat te clickeren, snapt die hond helemaal niet meer waar het vandaan komt en voor wie het is. De stem is persoonlijk, herkenbaar voor de hond.
de hond weet wel het verschil, wij trainen ook met meerdere tegelijk, maar mijn hond heeft nog nooit gereageerd op de click van iemand anders. ze weten wel van waar de click komt
Ragverp
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ragverp »

een van de allerbelangrijkste dingen aan de klicker is dat de hond zelf uitzoekt waar hij de klick voor krijgt . Een oefening word opgebroken in kleinere stukjes en zo uiteindelijk samen gesmeed tot een grote oefening.
Je kan op allerlei manieren je doel bereiken. In eerste instantie gaat het iets lngzamer maar de tijdswinst op het einde is heel erg groot.

Als voorbeeld:

Milan wou niet apporteren , hij ging het blok wel halen maar liet het los halverwege de terugkomst. Daar had ik natuurlijk met dwang apport iets aan kunnen doen met het risico dat ik een hond zou krijgen die traag werd op de terugkomst of erg druk in de beet op het blok . Ik ben simpelweg thuis gaan oefenen.
Milan zitten voor me en ik het apporteer blok in mijn handen. Ik heb Milan zo in 2 weken tijd met 10 minuten per dag geleerd het blok vast in zijn bek te houden zonder knagen en netjes voor te zitten. Na 2 weken heb ik een grond apport gedaan op de vereniging en ik had een uitmuntende oefening die ook nog is erg snel is. Het had vast anders ook wel gelukt maar niet zo snel en zonder stress voor de hond.
Laatst gewijzigd door Ragverp op 23 aug 2005 15:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
qyan

malinois schreef:
Volgens mij heeft iedere clicker zijn eigen geluid, maar dat weet ik niet zeker.
Ik ben de enige bij ons die met de clicker werkt, dus dat weet ik ook niet :mrgreen:
Bij DVIN etten-leur trainen ze allemaal met de clicker en ook tegelijk op het veld, maar de honden reageren daar toch echt alleen als de eigen baas klikt :wink:
Dus daar kan ik toch uit concluderen dat iedere clicker zijn eigen gelud heeft, die de hond prima kan herkennen
(maar weet het nog steeds niet zeker natuurlijk)
malinois
Zeer actief
Contacteer:

maart schreef:
malinois schreef:
de hond weet wel het verschil, wij trainen ook met meerdere tegelijk, maar mijn hond heeft nog nooit gereageerd op de click van iemand anders. ze weten wel van waar de click komt
zit er verschil in dan of is het allemaal hetzelfde geluid?
Lijkt me toch erg lastig met zoveel tegelijk, de kans dat je beloont voor iets verkeerds is toch vrij groot op dat moment?
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Ragverp schreef:een van de allerbelangrijkste dingen aan de klicker is dat de hond zelf uitzoekt waar hij de klick voor krijgt . Een oefening word opgebroken in kleinere stukjes en zo uiteindelijk samen gesmeed tot een grote oefening.
Je kan op allerlei manieren je doel bereiken. In eerste instantie gaat het iets lngzamer maar de tijdswinst op het einde is heel erg groot.

Als voorbeeld:

Milan wou niet apporteren , hij ging het blok wel halen maar liet het los halverwege de terugkomst. Daar had ik natuurlijk met dwang apport iets aan kunnen doen met het risico dat ik een hond zou krijgen die traag werd op de terugkomst of erg druk in de beet op het blok . Ik ben simpelweg thuis gaan oefenen.
Milan zitten voor me en ik het apporteer blok in mijn handen. Ik heb Milan zo in 2 weken tijd met 10 minuten per dag geleerd het blok vast in zijn bek te houden zonder knagen en netjes voor te zitten. Na 2 weken heb ik een grond apport gedaan op de vereniging en ik had een uitmuntende oefening die ook nog is erg snel is. Het had vast anders ook wel gelukt maar niet zo snel en zonder stress voor de hond.
dat is een mooi voorbeeld inderdaad :ok:
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

qyan schreef:(maar weet het nog steeds niet zeker natuurlijk)
ga dat dan eens uitzoeken :pffff: :mrgreen:
Afbeelding
cloris
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dogo Argentino en de Portugese Keizerhond
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door cloris »

Ragverp schreef:een van de allerbelangrijkste dingen aan de klicker is dat de hond zelf uitzoekt waar hij de klick voor krijgt . Een oefening word opgebroken in kleinere stukjes en zo uiteindelijk samen gesmeed tot een grote oefening.
Zal ik je zeggen dat wij een keer tijdens een clickertraining het op de cusisten moesten uitproberen.. dat is heel moeilijk maar zo leert men wel op het juiste moment de clicker te gebruiken en dan werkt het idd geweldig
Afbeelding
De Koning is dood, lang leve de Keizer
Juan Manuel Fangio is one of the best car racers the world has ever known
Fangio; I would give anything for just one minute with you... Ik mis je vriend...
Scooby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse dog
Contacteer:

Ongelezen bericht door Scooby »

scooby doo schreef:hangt natuurlijk weer vand e hond af , het zal stukken langer duren
en vergeet niet dat op een wedstrijd zulke dingen niet gebruikt mogen worden
Wat maakt het uit dat het wat langer zou duren op een hondvriendelijkere manier? Moet alles dan altijd snel, snel in de africhting?
Op een G&G-examen of -wedstrijd mag de clicker ook niet gebruikt worden, maar het is ook de bedoeling dat je de clicker alleen gebruikt om dingen aan te leren. Daarna bouw je hem weer af. Dat is het principe van een clicker.
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Inge schreef:Maar het is tot op heden nog niemand gelukt om enkel en alleen met de clicker te werken, wel zijn er een aantal tophonden (in de IPO) afgericht met een combinatie van clicker en teletact.
Dat vind ik wel een héle bijzondere combinatie, eerlijk gezegd! :denken:
Ragverp
Zeer actief
Contacteer:

Scooby schreef:
scooby doo schreef:hangt natuurlijk weer vand e hond af , het zal stukken langer duren
en vergeet niet dat op een wedstrijd zulke dingen niet gebruikt mogen worden
Wat maakt het uit dat het wat langer zou duren op een hondvriendelijkere manier? Moet alles dan altijd snel, snel in de africhting?
Op een G&G-examen of -wedstrijd mag de clicker ook niet gebruikt worden, maar het is ook de bedoeling dat je de clicker alleen gebruikt om dingen aan te leren. Daarna bouw je hem weer af. Dat is het principe van een clicker.
Ik geloof ook niet dat het langer duurt. Ik denk in eerste instantie iets trager maar uiteindelijk veel sneller.
Afbeelding
Ragverp
Zeer actief
Contacteer:

Scooby schreef:
Inge schreef:Maar het is tot op heden nog niemand gelukt om enkel en alleen met de clicker te werken, wel zijn er een aantal tophonden (in de IPO) afgericht met een combinatie van clicker en teletact.
Dat vind ik wel een héle bijzondere combinatie, eerlijk gezegd! :denken:
Waarom ? volgens mij kan dat prima naast elkaar bestaan.
Afbeelding
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

MARC_S schreef: Ik weet ook zeker dat die hond meer met de baas en het voorkomen van straf bezig is dan zich volledig en vol inzet op zijn werk/sport te richten. Dat kan domweg niet anders.
Inderdaad; dat is namelijk het principe van een TT of prikband en zelfs de slipketting. De hond gaat beter presteren om de correctie te voorkomen. Niet, omdat de hond zelf zo graag beter wil presteren, hoor.
Wanneer je hetzelfde effect met een clicker voor elkaar zou krijgen, presteert de hond beter, omdat het hem wat oplevert. De intrinsieke motivatie van de hond is dan dus vele malen hoger dan wanneer de hond bezig is een correctie te vermijden.
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

scooby doo schreef:altijd met die clicker werken ? of gebruik je ook je stem daarbij ?

ik weet niet veel van de clicker en wat ik niet weet daar begin ik niet aan en zeker niet zonder hulp . zeker vind ik dit heel delicaat om zelf te doen
Je mag gewoon je stem gebruiken bij de clicker, hoor. De click is alleen de eerste beloning. Met je stem kun je namelijk nooit zó timen als met een click. Daarbin klinkt de clicker altijd hetzelfde, ook als je iets al tig keer hebt moeten herhalen en het eigenlijk héleaal gehad hebt met die oefening op dat moment. Zelf kun je dan nooit zo neutraal belonen als de clicker dat kan.
Verdiep je eens in de clicker, zou ik zeggen. Op Internet is er vast genoeg over te vinden.
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Angel-eyes schreef:En een clicker is ook best leuk, al vind ik het niks, ik leer ze liever met mens-hond contact iets, maar ik heb ook geen ipo of knpv hond dus dan is dat helemaal wat soepeler zeg maar.
Hoi,

Wat is er geen mens-hond contact aan een clicker?
Joy C
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Joy C »

Als ik al ooit van plan zou zijn om een sport te gaan beoefenen met 1 van mijn honden, dan is dat dus zonder dwang. Punt.
Snuf bijv. "vraagt" om een sport te gaan doen, bijv. speuren of behendigheid of flyball of een hindernis parcours afleggen of in ieder geval iets in die strekking. Jullie zien wel dat ik er nog geen kaas van heb gegeten. Snuf vindt alles geweldig om te doen, en de aandacht en de lol zijn voor hem absoluut een beloning. Maar voor hem is het dus spel. Als ik hem ergens toe zou dwingen, bereik ik absoluut het tegenovergestelde effect, gezien zijn toch ietwat gevoelige karakter. Kortom, lol zou dus het uitgangspunt voor mij en de hond zijn. Heeft de hond het niet, vind ik er ook geen bal aan.
Groetjes Joyce
† Nick 16.08.1999 - 22.01.2009
† Terry 16.07.1998 - 09.01.2012
Afbeelding
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Ragverp schreef:
Scooby schreef:
scooby doo schreef:alles gebeurde met lange lijn , slipketting en een bijtworstje
Ook een slipketting bedoelde ik niet. Ik vroeg me echt af of er ook honden in de africhting getraind zouden kunnen worden met de clicker?
Ja dat kan , dmv van de clicker en het onthouden van beloningen. en het gebeurt ook al .
Dat snap ik niet zo goed; na een click volgt namelijk ALTIJD een beloning. Hoe kun je de hond dan beloningen onthouden?
Ragverp
Zeer actief
Contacteer:

Scooby schreef:
Ragverp schreef:
Scooby schreef:
scooby doo schreef:alles gebeurde met lange lijn , slipketting en een bijtworstje
Ook een slipketting bedoelde ik niet. Ik vroeg me echt af of er ook honden in de africhting getraind zouden kunnen worden met de clicker?
Ja dat kan , dmv van de clicker en het onthouden van beloningen. en het gebeurt ook al .
Dat snap ik niet zo goed; na een click volgt namelijk ALTIJD een beloning. Hoe kun je de hond dan beloningen onthouden?
Na de click wel maar je kunt ook gedrag negeren of het spelletje stoppen en dus zo de beloning onthouden. De hond wil iets maar krijgt het niet omdat hij iets fout doet.
In principe is de click dus alleen positief en kun je eigenlijk niet negatief bekrachtigen. Dat gaat langzaam aan veranderen zelf bv Karen pryor heeft nu ook een negatieve click.
Afbeelding
Rob*
Zeer actief

Ongelezen bericht door Rob* »

Scooby schreef:
Angel-eyes schreef:En een clicker is ook best leuk, al vind ik het niks, ik leer ze liever met mens-hond contact iets, maar ik heb ook geen ipo of knpv hond dus dan is dat helemaal wat soepeler zeg maar.
Hoi,

Wat is er geen mens-hond contact aan een clicker?

Die clicker.
Plaats reactie

Terug naar “KNPV en IPO”