Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wat moet je daar nu mee?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Wat moet je daar nu mee?

Ongelezen bericht door Caro. »

Hier in de buurt loopt een man met een hele agressieve hond (het is een Herder :N: :mrgreen: ). Hoe de hond zo geworden is, dat weet ik niet.

De hond loopt altijd keurig aan de lijn, maar de man is (in mijn ogen) zo dom om over het losloopgedeelte en zelfs het losloopveld te lopen.
Iedere hond die in zijn richting komt brult of schopt hij desnoods van zich af. Best een logische reactie omdat zijn hond dus echt serieus agressief is.

Maar wat ik nu zo ongelooflijk dom vind is dat die man daar met zijn hond loopt :19:
Op dat losloopveld is het bijna altijd druk, niet alle honden luisteren evengoed en zijn zo terug te roepen en er lopen ook pups die gewoon nog goed moeten leren luisteren.

Vanmiddag liep ik daar met Kaya en Moritz en de man kwam weer het veld op om over te steken. Kaya bleef gewoon netjes bij me, maar Moritz wilde polshoogte nemen. Het was nog een grote afstand, maar de man stond direct klaar in gevechtshouding :eek:
Ik riep Moritz en hij kwam gewoon dus er was verder niks aan de hand, maar bij voorbaat werd ik toch even pissig bij het idee dat hij Moritz een schop zou hebben verkocht :devil:

Ook zo heb ik eens een gevecht meegemaakt met deze hond en een Rottweiler, dat was niet prettig. Het gevecht werd door beide baasjes snel beeindigd, maar de man werd zo vreselijk kwaad: "volgende keer schop ik je hond dood en steek jou een mes in de rug" :eek:
Natuurlijk is het klote als jij je hond aan de lijn hebt en een andere hond komt erop af, maar in een situatie als deze is het er wel een beetje om vragen vind ik.

Ik snap best dat je ergens moet lopen met je hond, maar dit? Op zo'n veldje in een woonwijkbuurt waar veel honden komen?

Wat vinden jullie hiervan?
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Ik vind ook dat hij daar niet moet gaan lopen dan. Er zijn zat plekken waar een aanlijngebod geldt waar je prachtig kan lopen, waarom dan in godsnaam ellende opzoeken op een losloopgedeelte in de buurt?

Hier is nu 1 klein bosje officieel loslopgebied, in de honderden kilometers duinen geldt nu aanlijngebod. En ook hier presteren mensen het met hun aggresieve hond (ook een Herder, sorry...) aangelijnd dwars door dat bos te lopen van 1 km2. En dat snap ik dus ook echt niet!
Afbeelding
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Als die hond zo agressief is moet die man daar gewoon niet lopen.
Ik snap ook niet waarom die man zich telkens die stress op de hals haalt :denken:
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

marian* schreef:Als die hond zo agressief is moet die man daar gewoon niet lopen.
Ik snap ook niet waarom die man zich telkens die stress op de hals haalt :denken:
Ik ook niet :19:
En er zijn echt genoeg plekken hier waar het best leuk wandelen is en waar een aanlijnplicht geldt.

Het enige wat hij zegt als antwoord is 'jullie moeten gvd je honden bij je houden, ik heb ook het recht hier te wandelen' :19:
Afbeelding
A good dog never dies...

jidde

Ongelezen bericht door jidde »

Zo loopt er bij ons dus altijd een dalmaat in het park. Wij hadden Nanni nog maar net en wij liepen met een groep honden, alles los. Nanni gaat normaal kijken en zij werd in der bil gehapt.
Sindsdien is ze niet al te vriendelijk meer naar andere honden :19:
Moet bekennen dat ik bv met Nanni ook naar amsterdamse bos ga. alleen is nanni niet tegen alle honden agressief, maar ze moeten gewoon niet aan der kont komen.
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

mwah maar ik vind ook dat als je je hond los laat je wel in staat moet zijn je hond terug te roepen voor dit soort gevallen dus.
Ik wandel met Hera ook in een losloopgebied (wel een rustig gebied hoor) en als ik honden zie gaat ze aan de lijn en ik hoop dan idd dat men de hond terug kan roepen.
Overigens heb ik daar nooit problemen mee, zodra mensen zien dat ik haar aanlijn worden de honden automatisch terug geroepen en dat gaat altijd goed.
starfleet
Erelid

Re: Wat moet je daar nu mee?

Ongelezen bericht door starfleet »

Stang schreef: Ik snap best dat je ergens moet lopen met je hond, maar dit? Op zo'n veldje in een woonwijkbuurt waar veel honden komen?

Als iemand zegt ik schop je hond dood en steek jou ien mes in je rug, tja wat moet ik daarvan vinden.

Een asociale rare gek met de hersens van een tuinkabouter met teveel testosteron.

Anne
kattekop
Actief

Ongelezen bericht door kattekop »

Rare vent zeg... Het lijkt wel of ie er plezier in heeft om de problemen op te zoeken! En dan anderen lekker de schuld geven. Vaag figuur. Gelukkig ben ik nog niet zulke mensen tegengekomen terwijl ik met Luna aan het wandelen was.
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

estelle schreef:mwah maar ik vind ook dat als je je hond los laat je wel in staat moet zijn je hond terug te roepen voor dit soort gevallen dus.
Ik wandel met Hera ook in een losloopgebied (wel een rustig gebied hoor) en als ik honden zie gaat ze aan de lijn en ik hoop dan idd dat men de hond terug kan roepen.
Overigens heb ik daar nooit problemen mee, zodra mensen zien dat ik haar aanlijn worden de honden automatisch terug geroepen en dat gaat altijd goed.
Maar er zijn gewoon honden die niet terug te roepen zijn. Dat weet iedereen.
Er lopen daar ook pups rond of nu de laatste tijd veel honden van rond de 7 maanden die nog niet altijd luisteren.
Als je nu een hond hebt die werkelijk zo agressief is dat hij meteen er bovenop duikt en ook werkelijk bijt, dan snap ik niet dat je op een losloopveldje gaat lopen.
Het bos vind ik dan nog wat anders, want dat is groots en wijds, maar een losloopveldje in een woonwijk?
Hij kan er met gemak omheen lopen, zonder ook maar een paar meter extra kwijt te zijn aan wandeltijd.
Afbeelding
A good dog never dies...

Zoie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zoie »

ja, ik vind het gewoon zot om daar zo te lopen.

Of die man in zijn recht staat als het fout gaat, ik weet het niet. Hier staan iig geen bordjes dat ik mijn hond moet kunnen terugroepen, of dat hij niet aan een andere hond mag snuffelen. In een uitlaatbos is ook geen aanlijnplicht, dus ik vraag me serieus af of die man juridisch wel het recht heeft om daar met zijn agressieve hond zo te lopen, om nog maar te zwijgen van de bedreigingen.
Afbeelding
Baily

Ongelezen bericht door Baily »

Heel zwart wit gezien mag hij daar wel lopen denk ik. maar als je een beetje nadenkt zoek je dat soort dingen toch niet op als je zo'n hond hebt. :wink: De hond wordt er zelf denk ik ook steeds feller van, na elk incident.

En het zal me toch gebeuren dat er iemand mijn hond schopt, die kan lachen................... :devil:

Aan het taalgebruik te horen lijkt het me ook niet 1 van de meest sociale types.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Zoie schreef:ja, ik vind het gewoon zot om daar zo te lopen.

Of die man in zijn recht staat als het fout gaat, ik weet het niet. Hier staan iig geen bordjes dat ik mijn hond moet kunnen terugroepen, of dat hij niet aan een andere hond mag snuffelen. In een uitlaatbos is ook geen aanlijnplicht, dus ik vraag me serieus af of die man juridisch wel het recht heeft om daar met zijn agressieve hond zo te lopen, om nog maar te zwijgen van de bedreigingen.
ik ben het er niet mee eens wat die man doet hoor, dat ten eerste, maar een losloopgebied daar heb je het 'recht' om je hond los te laten lopen. Maar mensen mogen daar ook met een aangelijnde hond lopen die niet al te vriendelijk is. Ik zou daar niet komen als mijn honden niet zouden luisteren. Mijn honden komen niet eerder los in zoiets dan het moment dat ze komen als ik ze roep.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Zoie
Zeer actief

malinois schreef:[Maar mensen mogen daar ook met een aangelijnde hond lopen die niet al te vriendelijk is.
Niet al te vriendelijk ... we hebben het over een hond die serieus schade aanricht als hij de kans krijgt. Het wordt vrij algemeen aangenomen dat die man formeel het recht heeft, en dat ik fout zit als ik mijn hond niet kan terug roepen, maar ik betwijfel dat.
Afbeelding
Zoie
Zeer actief

Baily schreef:Heel zwart wit gezien mag hij daar wel lopen denk ik. maar als je een beetje nadenkt zoek je dat soort dingen toch niet op als je zo'n hond hebt. :wink: De hond wordt er zelf denk ik ook steeds feller van, na elk incident.

En het zal me toch gebeuren dat er iemand mijn hond schopt, die kan lachen................... :devil:

Aan het taalgebruik te horen lijkt het me ook niet 1 van de meest sociale types.
Die man schopt dus jouw hond om hem bij zijn hond weg te houden. Ik vraag me echt af of iemand die willens en wetens dit soort situaties opzoekt in zijn recht staat. Ik geloof er eigenlijk niks van.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Zoie schreef:
malinois schreef:[Maar mensen mogen daar ook met een aangelijnde hond lopen die niet al te vriendelijk is.
Niet al te vriendelijk ... we hebben het over een hond die serieus schade aanricht als hij de kans krijgt. Het wordt vrij algemeen aangenomen dat die man formeel het recht heeft, en dat ik fout zit als ik mijn hond niet kan terug roepen, maar ik betwijfel dat.
dat zul je dat na moeten vragen. Ik heb het geloof ik al eerder ergens vermeld, in het losloopbos waar ik altijd loop loopt ook een rottweiler die niet de liefste is (en daadwerkelijk schade aanricht als hij de kans krijgt) ik heb nog nooit last van die hond gehad. Hij loopt zelfs los, die man heeft perfecte controle over de hond, hij doet hem vast als hij een andere hond ziet, maar hij zal niet uit zichzelf maar zo naar een andere hond toerennen. Maar .... een andere hond moet ook niet bij hem komen.
Ik heb tot op heden nog nooit gehoord dat iemand er last van heeft gehad. Ik ben van mening dat je je hond gewoon onder controle moet hebben als je hem loslaat.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Zoie
Zeer actief

malinois schreef:
Zoie schreef:
dat zul je dat na moeten vragen. Ik heb het geloof ik al eerder ergens vermeld, in het losloopbos waar ik altijd loop loopt ook een rottweiler die niet de liefste is (en daadwerkelijk schade aanricht als hij de kans krijgt) ik heb nog nooit last van die hond gehad. Hij loopt zelfs los, die man heeft perfecte controle over de hond, hij doet hem vast als hij een andere hond ziet, maar hij zal niet uit zichzelf maar zo naar een andere hond toerennen. Maar .... een andere hond moet ook niet bij hem komen.
Ik heb tot op heden nog nooit gehoord dat iemand er last van heeft gehad. Ik ben van mening dat je je hond gewoon onder controle moet hebben als je hem loslaat.
En die mening deel ik niet.

Ik vind dat de losloopgebieden er vooral zijn voor de huis - tuin - en keukenhonden die niet al te aso zijn tegenover andere honden, en daarom los mogen lopen in een gebied dat daarvoor bestemd is.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Zoie schreef:En die mening deel ik niet.

Ik vind dat de losloopgebieden er vooral zijn voor de huis - tuin - en keukenhonden die niet al te aso zijn tegenover andere honden, en daarom los mogen lopen in een gebied dat daarvoor bestemd is.
ja dat vind jij. Maar (gelukkig) houdt niet iedereen er zulke ideeen op na.
Wat de precieze regels hiervoor zijn? De aangelijnde hond staat in z'n recht denk ik, ook in een losloopgebied.
Afbeelding
Zoie
Zeer actief

malinois schreef:

Wat de precieze regels hiervoor zijn? De aangelijnde hond staat in z'n recht denk ik, ook in een losloopgebied.
Nou, ik ben erg benieuwd of dit werkelijk zo is. Ik denk het niet.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Zoie schreef:
malinois schreef:

Nou, ik ben erg benieuwd of dit werkelijk zo is. Ik denk het niet.
Ik heb geen idee waar je dit na kunt vragen, maar indien iemand hier het antwoord op weet ben ik wel geintereseerd. (en echt een antwoord en niet ik denk... :mrgreen: )
Afbeelding
chaos
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 beaucerons en 1 Duitse herder.

Ongelezen bericht door chaos »

Het is wel een ik denk antwoord.....maar feit blijft dat degene die zijn hond los heeft verantwoordelijk is voor een incident en ja ook in losloop gebied. Het is geen gebod: "hier moet je hond los lopen" maar je hond mag daar los lopen..

Er staat niet dat agressieve honden daar niet mogen komen.... of het verstandig is is een tweede.
Afbeelding
Zoie
Zeer actief

chaos schreef:Het is wel een ik denk antwoord.....maar feit blijft dat degene die zijn hond los heeft verantwoordelijk is voor een incident en ja ook in losloop gebied. Het is geen gebod: "hier moet je hond los lopen" maar je hond mag daar los lopen..

Er staat niet dat agressieve honden daar niet mogen komen.... of het verstandig is is een tweede.
Controle over je hond hebben gaat over meer dan hem aan een lijntje hebben lopen, ook buiten losloopgebied. We hebben er hier al eens eerder een discussie over gehad, en al te makkelijk wordt aangenomen dat je hond aan de lijn hebben voldoende is om in je recht te staan.
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Ik heb geen idee wie verantwoordelijk is, als bij voorbaat bekend is dat de ene hond een echt agressieve hond is :denken:

Maar op zich maak ik me daar ook niet zo druk om; mijn eigen honden kan ik gelukkig terug roepen en Kaya gaat sowieso nooit op honden af, dus op zich heb ik geen probleem.

Alleen de hele agressie die het uitstraalt en dan eigenlijk vooral die man, dat vind ik zo :piew:
Ik snap best dat de man dit doet om zijn hond, of misschien wel andere honden, te beschermen zodat er geen gevechten komen. Maar zoek het dan niet op deze manier op!
Het is algemeen bekend hier dat op dit veld allerlei soorten honden komen en dus ook pups en jonge honden. Dat weet die man ook en hij weet ook dat nog niet alle honden dan perfect luisteren. Waarom dan perse dat losloopveldje oversteken? Uit principe? ik kan er niks anders van maken :19:

Ook ik erger me best weleens aan het feit dat er weer eens een hond op Kaya komt afgerend en dan denk ik ook 'hou je hond eens bij je of doe in ieder geval enige moeite hiervoor', maar ten eerste heb ik Kaya onder controle en ten tweede is dat geen agressieve hond.
Als je echt zo'n agressieve hond hebt, die volgens de eigenaar dus voor de kill gaat, dan moet je maatregelen treffen.
Afbeelding
A good dog never dies...

Zoie
Zeer actief

Stang schreef:Als je echt zo'n agressieve hond hebt, die volgens de eigenaar dus voor de kill gaat, dan moet je maatregelen treffen.
zeker als je in dit soort situaties 0,0 % contrôle over je eigen hond hebt.
Afbeelding
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Stang schreef:
Ik snap niet dat die man steeds weer de confrontatie gaat zoeken.
Ik kies er met Nika voor om juist in rustige gebieden te lopen, en die bijt niet eens maar snauwt alleen maar :wink: Ik wil gewoon ontspannen kunnen lopen.

Maar die man heeft wel net zoveel recht als een ander om over dat veld te lopen. :wink:
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Zoie
Zeer actief

Inge schreef:[
Maar die man heeft wel net zoveel recht als een ander om over dat veld te lopen. :wink:
Hoe weet je dat zo zeker?
Afbeelding
**Tamara**
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door **Tamara** »

Ik vind dat het totaal van de omgeving afhangt.
Als ik kijk naar de situatie hier:
Een recreatiegebied waar 100 meter losloopstuk is en de rest is aanlijngebod. Nou je komt er geen aangelijnde hond tegen, alleen maar loslopende niet luisterende honden, daar kan ik met mijn teef die ook overal op wil duiken niet naartoe. Hier in de buurt zijn verschillende stukken groen waar ook losloopveldjes tussen zitten. Ik ga dus ook door die losloopveldjes heen, het is daar in tegenstelling tot jou situatie niet zo druk en ik wil wil toch dat de honden hun beweging krijgen. als daar een hond op me afkomt schreeuw ik hem ook weg of houd hem op afstand met mijn voet (das wat anders als schoppen) Maaaar als het te druk is loop ik uiteraard om en zeker als ik een pup zie die los is...
Wat ik wel vind is als die hond echt bijt dat die hond gewoon gemuilkorft moet worden, ik vind dat hij veelste veel risico neemt met die hond, je wilt het toch niet op je geweten hebben dat hij een ander hondje doodbijt. neehoor brrr....
Afbeelding
Zoie
Zeer actief

**Tamara** schreef:Ik vind dat het totaal van de omgeving afhangt.
Als ik kijk naar de situatie hier:
Een recreatiegebied waar 100 meter losloopstuk is en de rest is aanlijngebod. Nou je komt er geen aangelijnde hond tegen, alleen maar loslopende niet luisterende honden, daar kan ik met mijn teef die ook overal op wil duiken niet naartoe. Hier in de buurt zijn verschillende stukken groen waar ook losloopveldjes tussen zitten. Ik ga dus ook door die losloopveldjes heen, het is daar in tegenstelling tot jou situatie niet zo druk en ik wil wil toch dat de honden hun beweging krijgen. als daar een hond op me afkomt schreeuw ik hem ook weg of houd hem op afstand met mijn voet (das wat anders als schoppen) Maaaar als het te druk is loop ik uiteraard om en zeker als ik een pup zie die los is...
Wat ik wel vind is als die hond echt bijt dat die hond gewoon gemuilkorft moet worden, ik vind dat hij veelste veel risico neemt met die hond, je wilt het toch niet op je geweten hebben dat hij een ander hondje doodbijt. neehoor brrr....
Je moet het idd per situatie en per hond bekijken. Luna kan ook erg vervelend zijn, en dan ga ik ook geen drukke plaatsen opzoeken, ook niet aan de lijn. Ik loop wel op straat met haar aan de lijn, honden ontlopend, en ik vind dat mensen daar een grotere verantwoordelijkheid hebben hun hond bij zich te houden dan in een uitlaatgebied. Op straat moet je hond gewoon vast, of je moet een uitstelkend appel hebben.

Dan nog weet ik dat Luna het bij snauwwerk laat en blijft luisteren, dus ik hou ook eeen zekere controle over haar. Een hond zonder kwaad in de zin wordt heus niet gebeten of erger, want dat verbied ik haar z.n. gewoon en bovendien is ze daar ook niet op uit.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

chaos schreef:Het is wel een ik denk antwoord.....maar feit blijft dat degene die zijn hond los heeft verantwoordelijk is voor een incident en ja ook in losloop gebied. Het is geen gebod: "hier moet je hond los lopen" maar je hond mag daar los lopen..

precies dat denk ik ook :wink:
Afbeelding
cloris
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dogo Argentino en de Portugese Keizerhond

Ongelezen bericht door cloris »

Tja als ik zo hoor hoe hij tekeer gaat vind ik het niet vreemd dat de hond ook zo reageert....
Maar hij mag daar idd lopen met een aangelijnde hond, mensen die hun hond loslaten dienen hun hond onder controle te hebben MAAR... dat wordt ook van hem verwacht ook al is zijn hond aangelijnd, als hij van te voren weet dat zijn hond schade kan aanrichten dient hij hem te muilkorven of in ieder geval ervoor te zorgen dat de hond geen schade kan aanrichten.
Anders is hij evengoed aansprakelijk voor de schade die zijn hond aanricht (ook al is de hond aangelijnd in een losloopgebied)
Afbeelding
De Koning is dood, lang leve de Keizer
Juan Manuel Fangio is one of the best car racers the world has ever known
Fangio; I would give anything for just one minute with you... Ik mis je vriend...
Zoie
Zeer actief

malinois schreef:

precies dat denk ik ook :wink:
Kan een hond vanwege agressieve actviteiten geen muilkorfplicht opgelegd krijgen ? Volgens mij wel, en dat zou niet nodig zijn als volgens de wetgever aanlijnen voldoende blijk van controle is.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”