Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Iemand bekend met...

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

labberdebab
Actief
Contacteer:

Iemand bekend met...

Ongelezen bericht door labberdebab »

Ff kort vertellen. Onze lab Geordi heeft ongeveer 10 weken geleden een grasaar tussen de tenen gehad. De eerste 2 weken van de 10 liep ie steeds af en toe flink mank. Vervolgens kwam er een bult, die hebben ze open gemaakt en daar kwamen restjes grasaar uit. Vervolgens is de wond niet meer dichtgegaan. Er komt steeds een korst op en die gaat er steeds weer vanaf. We hebben al vanalles geprobeerd, rust, schoentje, flinke antibiotica, ben al verscheidene keren naar de da geweest en die zegt er kunnen nog resten in zitten die het lichaam naar buiten aan t werken is. Dat wekt een ontsteking op en daarom gaat de wond niet dicht. Al met al loopt Geordi nu dus al ruim 5 weken met een manke poot, zo gaat t goed en huppa dan loopt ie weer vreselijk mank, zoals nu dus. Tis een week goed gegaan met schoen aan en huppa wond weer kapot en tis weer terug bij af.
Heeft iemand hier ervaring mee, wat nu want ik weet het echt niet meer hoor...Klopt het wat de da zegt? Iemand??
diana25
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitseherder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door diana25 »

ik heb hier geen ervaring mee ,maar mijn paard heeft ooit eens in een spijker getrapt met als gevolg een ontsteking in de hoef. ik heb toen 2x per dag zijn hoef in water en soda laten weken ongeveer 20 a 30 min per keer (een paar dagen achter elkaar) soda reinigt de wond en spoelt vuil weg . misschien een optie? ik weet dat ze dit bij mensen ook doen met bijvoorbeeld een ontstoken vinger.
M@ri@nne
Zeer actief

Ongelezen bericht door M@ri@nne »

Grasaren zijn ondingen. :boos: Ik krijg ze er meestal wel uit met mijn lange nagels. Maar ik kan mij voorstellen dat hij er soms niet in 1 keer uitkomt en het zo lang duurt hoor. Met alle nare gevolgen van dien.
Groetjes, Marianne.
Afbeelding
Flower
geregistreerd lid

Ongelezen bericht door Flower »

Onze buurhond loopt ook al weken met een ontstoken poot, naar later bleek ook veroorzaakt door een grasaar. Dus ik vind het verhaal van de DA heel aannemelijk. Het gaat nu wel heel langzaam aan beter met hem, het heeft alleen tijd nodig. En zijn lijf houdt de wond open zolang er nog prut uit moet..
Beterschap in ieder geval!
Geluk zit in je eigen ikkie...
Liesbeth
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Liesbeth »

Ik heb geen ervaring met een grasaar, maar wel met erg slecht helende wonden aan poten. Wonden aan poten helen sowieso nogal moeilijk. Heeft met doorbloeding te maken.

Persoonlijk zou ik de wond zo min mogelijk bedekken. Hooguit tijdens het buiten lopen, maar zeker niet binnen. Het enige dat ik binnen om de voet zou doen is een, ietwat grote, katoenen sok om eventueel likken/knagen te voorkomen.
Wat in ieder geval zinvol is, is om de poot na elke wandeling in de biotex of soda te zetten. Daarna goed afdrogen en verder aan de lucht laten drogen.
Eventueel bepoederen met maïzena of bloem, werkt tig keer beter dan zgn ontsmettende poeders of zalfjes. Zalf zou ik al helemaal niet gebruiken in zo'n geval, maar er zijn dierenartsen die dat wel voorschrijven :19: .

Sterkte voor Geordi en jou.
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.

Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
Golden Stanley

Ongelezen bericht door Golden Stanley »

Een grasaar kan gangen van wel 10 cm diep in de poot maken. Ik ken een hond (lab) waarvan nu van iedere poot een teen is verwijderd, omdat echt niets meer helpt om die pootjes te laten genezen.
labberdebab
Actief
Contacteer:

Bedankt voor de reacties...oke dus t verhaal van de da is aannemelijk. We wachten dus maar af. De wond heelt idd niet en de da zei ook al dat er waarschijnlijk nog wel wat in zat, dat openmaken geen zin had want idd t kon weleens erg diep zitten. We wachten dus maar af!!
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Rami »

Ja, ervaring mee. Tot twee keer toe zelfs. De eerste keer heeft zo'n grasaar tussen de tenen van Billy een fistel-gang gemaakt en kwam er dus aan de bovenkant van zijn poot via een bult en later gat (en pas na veel 'weken' in de soda) uiteindelijk uit. De wond ging pas dicht nadat ik nog wat resten van de grasaar (waarvan de weerkhaken nog steeds heel scherp waren) er uit kon trekken. Toen alle rotzooi er eenmaal uit was ging de wond gelukkig snel dicht.
De tweede keer (een jaar later) zat er op precies dezelfde plek weer zo'n bult. Billy had niet gemankt dus ik had er geen idee van dat er weer sprake was van een grasaar. (Waarschijnlijk had deze aar zich door dezelfde fistel-gang gewurmt). Ik heb toen trekzalf op de bult gesmeerd (op aanraden van de veearts) en na twee dagen kon ik de aar er in zijn geheel uit trekken. Daarna ging de wond ook snel dicht.
Dit jaar gelukkig geen last gehad (tot nu toe) maar ik controleer nu wel vaker tussen zijn tenen of er wat zit.

Is de wond op dit moment open of dicht? Wellicht kun je proberen om zijn poot in de soda te weken zodat er nog achtergebleven resten los komen en je die er uit kunt peuteren?

O ja, ik weet niet of Geordi lange haren tussen zijn tenen heeft maar als dat wel zo is, is het handig om die weg te knippen. Die aren gaan namelijk eerst in de haren vastzitten en werken zich dan pas door de huid naar binnen. (Dit om het in de toekomst te voorkomen).

Sterkte er mee en groet,
Rami
Afbeelding
labberdebab
Actief
Contacteer:

Rami schreef:Ja, ervaring mee. Tot twee keer toe zelfs. De eerste keer heeft zo'n grasaar tussen de tenen van Billy een fistel-gang gemaakt en kwam er dus aan de bovenkant van zijn poot via een bult en later gat (en pas na veel 'weken' in de soda) uiteindelijk uit. De wond ging pas dicht nadat ik nog wat resten van de grasaar (waarvan de weerkhaken nog steeds heel scherp waren) er uit kon trekken. Toen alle rotzooi er eenmaal uit was ging de wond gelukkig snel dicht.
De tweede keer (een jaar later) zat er op precies dezelfde plek weer zo'n bult. Billy had niet gemankt dus ik had er geen idee van dat er weer sprake was van een grasaar. (Waarschijnlijk had deze aar zich door dezelfde fistel-gang gewurmt). Ik heb toen trekzalf op de bult gesmeerd (op aanraden van de veearts) en na twee dagen kon ik de aar er in zijn geheel uit trekken. Daarna ging de wond ook snel dicht.
Dit jaar gelukkig geen last gehad (tot nu toe) maar ik controleer nu wel vaker tussen zijn tenen of er wat zit.

Is de wond op dit moment open of dicht? Wellicht kun je proberen om zijn poot in de soda te weken zodat er nog achtergebleven resten los komen en je die er uit kunt peuteren?

O ja, ik weet niet of Geordi lange haren tussen zijn tenen heeft maar als dat wel zo is, is het handig om die weg te knippen. Die aren gaan namelijk eerst in de haren vastzitten en werken zich dan pas door de huid naar binnen. (Dit om het in de toekomst te voorkomen).

Sterkte er mee en groet,
Rami
Bedankt voor je reactie, hier heb ik veel aan...Ik heb al meerdere weken in de soda gezeten om te weken. De da heeft met de operatie aardig wat eruit gehaald maar zoals hij toen al zei er kan nog meer in zitten en daar lijkt t nu dus op. Op de wond komt steeds een korst en die korst laat dan na een hoop geweek van de regen buiten weer los. Zo gaat t goed zo gaat t fout, begrijp je me nog. Ik weet dus echt niet meer wat ik moet doen...Maar t kan dus wel ff duren zoals ik t nu lees.
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Rami »

labberdebab schreef: Bedankt voor je reactie, hier heb ik veel aan...Ik heb al meerdere weken in de soda gezeten om te weken. De da heeft met de operatie aardig wat eruit gehaald maar zoals hij toen al zei er kan nog meer in zitten en daar lijkt t nu dus op. Op de wond komt steeds een korst en die korst laat dan na een hoop geweek van de regen buiten weer los. Zo gaat t goed zo gaat t fout, begrijp je me nog. Ik weet dus echt niet meer wat ik moet doen...Maar t kan dus wel ff duren zoals ik t nu lees.
Ja, begrijp wat je bedoelt. Ik denk inderdaad dat, zolang er nog resten van de grasaar inzit, de wond niet dichtgroeit. En dat is natuurlijk maar goed ook want die troep moet er wel uit.
Ik zou, als het nog steeds open is (en wat rood of pussig uitziet) toch nog maar proberen te weken met soda. Baat het niet dan schaadt het niet.
Het zijn wel krengen die grasaren!

Groet,
Rami
Afbeelding
labberdebab
Actief
Contacteer:

Rami schreef:
labberdebab schreef: Bedankt voor je reactie, hier heb ik veel aan...Ik heb al meerdere weken in de soda gezeten om te weken. De da heeft met de operatie aardig wat eruit gehaald maar zoals hij toen al zei er kan nog meer in zitten en daar lijkt t nu dus op. Op de wond komt steeds een korst en die korst laat dan na een hoop geweek van de regen buiten weer los. Zo gaat t goed zo gaat t fout, begrijp je me nog. Ik weet dus echt niet meer wat ik moet doen...Maar t kan dus wel ff duren zoals ik t nu lees.
Ja, begrijp wat je bedoelt. Ik denk inderdaad dat, zolang er nog resten van de grasaar inzit, de wond niet dichtgroeit. En dat is natuurlijk maar goed ook want die troep moet er wel uit.
Ik zou, als het nog steeds open is (en wat rood of pussig uitziet) toch nog maar proberen te weken met soda. Baat het niet dan schaadt het niet.
Het zijn wel krengen die grasaren!

Groet,
Rami
Dat kun je wel stellen jah dat het krengen zijn...pfff. T ging ook echt de hele week goed op die schoentjes totdat die schoentjes niet meer waterdicht waren aan de onderkant, pfff. Zit er nu aan te denken schoentjes te bestellen in amerika...
Enya
Zeer actief

Ongelezen bericht door Enya »

Hoi,

Neem even contact op met http://www.silverlinde.com . Zij kunnen je een kuur van groene leem sturen. De groene leem zorgt er voor dat de grasaar naar buiten gewerkt wordt, zodat de wond sneller kan genezen.

Succes ermee!
Sjiel
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sjiel »

Als de wond dicht gaat, krijgt ie dan ook weer een zwelling?
Ik neem aan dat de wond bovenop zijn voet zit? DAn heb je misschien geen schoenen meer nodig.
Ik zou ook regelmatig boven de wond voelen, die grasaren gaan 1 kant op, als er nog iets in zou zitten zou dat zich verder werken.
weg gehaald zit een virus in
labberdebab
Actief
Contacteer:

odin schreef:Hoi,

Neem even contact op met http://www.silverlinde.com . Zij kunnen je een kuur van groene leem sturen. De groene leem zorgt er voor dat de grasaar naar buiten gewerkt wordt, zodat de wond sneller kan genezen.

Succes ermee!
dank je wel ga ik direct doen...
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”