Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Tanden poetsen

Forum voor opmerkingen en vragen over de verzorging van de hond. (bv vragen over huid, haar, nagels, etc.)
Tevens een plek voor vragen over riemen, manden, kleding, etc

Moderator: moderatorteam

Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Tanden poetsen

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Zijn er veel mensen die de tanden poetsen van hun hond? Ik zit al een aantal weken te twijfelen of ik er toch mee zal beginnen. Wat zijn de voor- en nadelen? En hoe doe je dat, zijn er speciale borstels voor? En gebruik je dan ook tandpasta????
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Daan

Ongelezen bericht door Daan »

Ik nam het me telkens voor en deed het nooit.
Heb wel van die pasta in huis en een borstel (zat bij de pasta, te koop bij de dsz)
Diesel gaat binnenkort naar de da voor een gebitsreiniging omdat hij nooit kluift.
Daar helpt geen tandenpoetsen meer tegen.
Bij puck oefen ik het nu dus wel.
Ze vindt het niet leuk.
Mama Sanneke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mama Sanneke »

Luka vind het ook niet leuk en ik kan moeilijk aan die achterste tanden.
Ik heb verschillende borstels geprobeerd.
Nu gebruik ik een gewone met tandpasta voor de hond.
De spray heb ik ook es gehad, maar dat kon maar één keer, het is zulks vreslijk vies spul.
Sanneke, Bazinneke van Luka Poedelmans
Afbeelding
Ik ben gewoon mezelf
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Ik doe het niet. Buffy vond het niks als pup en ik heb toen besloten niet door te zetten, ik ga dat toch niet volhouden. Ze krijgt vers vlees en kluiven, geen plakspullen.

Je kan een gewone (kleine) tandenborstel gebruiken en peutertandpasta van Zendium. Om te wennen kan je de tandenborstel insmeren met smeerkaas of leverworst. Bij de vorige pup deden we het wel, maar die vond het leuk.

Anne
Zoek stok!
Zeer actief

starfleet schreef:Ik doe het niet. Buffy vond het niks als pup en ik heb toen besloten niet door te zetten, ik ga dat toch niet volhouden. Ze krijgt vers vlees en kluiven, geen plakspullen.

Je kan een gewone (kleine) tandenborstel gebruiken en peutertandpasta van Zendium. Om te wennen kan je de tandenborstel insmeren met smeerkaas of leverworst. Bij de vorige pup deden we het wel, maar die vond het leuk.

Anne
En dan moet hij zelf z'n mond spoelen? Stomme vraag misschien, maar ik zie ineens zo'n bek vol tandpasta voor me.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief

En doe je dat dan elke dag????
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Jose
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jose »

er zijn specia;e tanden borstels voor honden
de tandpasta die je er bij krijgt is met gevogelte smaak
ik zelf heb het ook in huis
Afbeelding
Sjiel
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sjiel »

Geen mensentandpasta gebruiken, die is bedoeld om uit te spugen.
Ik gebruik een gewone tandenborstel waar Takkie een beetje halfslachtig op kauwt terwijl ik hem tussen zijn kiezen beweeg. Hij doet zijn bek dan een beetje open en dan ga ik lekker schrobben. Ik heb ook van die zachte borsteltjes als soort van vingercondoom , als ik die gebruik blijkt Takkies kauwen toch wel pijnlijk te zijn :mrgreen:
weg gehaald zit een virus in
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Sjiel schreef:Geen mensentandpasta gebruiken, die is bedoeld om uit te spugen.
Vandaar de zendium peutertandpasta (berekend op inslikken, schuimt zeg maar niet en is heel zacht van smaak), veel goedkoper dan hondentandpasta;-))

Anne
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Ik heb hondentandpasta inclusief een borstel en gebruik het nooit.
Hier krijgen ze 's avonds zo'n héél dun gedraaid buffelhuidstaafje en dat poetst prima :ok: Ik geef ook regelmatig wat anders te kluiven,dus de gebitten hier zijn nog best.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
rianneke
Zeer actief

Ongelezen bericht door rianneke »

Ik poets layka haar tanden wel af en toe... ik nam me voor om dat zo'n 2 a 3 keer in de week te doen. Maar ik doe het maar 1 keer week, soms nog niet eens. Erg he? Layka vindt het ook niet zo leuk, maar ik doe het nog steeds wel. Ik heb speciale hondentandpasta (verkrijgbaar bij de dierenspeciaalzaak), en nee een hond hoeft niet te spoelen, die tandpasta schuimt niet (van dogadent is de mijne) had ook een speciale tandenborstel maar die is al versleten. Nu dus een gewone tandenborstel.

Of het helpt? Ja als ik haar tanden heb gepoetst zien ze er wel iets schoner uit, maar dan moet je het wel 2 a 3 keer per week doen. En hier schiet dat er vaak bij in.

Het ligt ook aan de zuurgraad van het speeksel van de hond. Layka heeft een hoge zuurgraad en dus veel last van tandsteen. Ze kluift veel op botjes maar helpen doet dat niet. Dus dan toch maar eens in de zoveel tijd laten reinigen bij de dierenarts.
Afbeelding

Groetjes,
Rianne en Layka
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Ik heb hier een hondentandenborstel en pasta liggen, maar gebruik hem nooit.

Moos vond het niet leuk, en ik had geen zin om koste wat kost door te zetten. Ze kluiven hier veel en graag, dus dat zie ik dan maar als poetsen.
Afbeelding
Sjiel
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sjiel »

Ik heb sindskort de hondentandenborstel op het aanrecht liggen en als we toevallig samen in de keuken zijn borstel ik zijn tanden ff. En we zijn best vaak samen in de keuken :mrgreen:
op een lezing gehoord dat het niet zoveel zin heeft als je niet elke dag poetst.
weg gehaald zit een virus in
Pasqualino
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Pasqualino »

Je hebt ook van die soort kongs achtige dingen. (jaja heel duidelijk)

Maar is gemaakt van hetzelfde materiaal als dat van een kong en er zitten allemaal kleine gleufjes in die ervoor bedoeld zijn om honden tandpasta in te doen.
Dat was te koop in de dierenwinkel waar ik stage gelopen heb en heb het in meerdere dierenwinkels zien hangen.

Klinkt goed. Alleen weet ik niet wat de praktijk ervaring is. Of de hond er werkelijk gebruik van maakt, of het daadwerkelijk helpt en slijten de tanden er niet te snel van? Ik bedoel, veel mensen vinden dat hun hond niet op tennisballen mag kauwen omdat de tanden daar te snel van slijten, is dat met dit 'kong geval' niet hetzelfde effect?

Is tanden echt noodzakelijk trouwens? Of verschilt het per hond en/of per voer wat de hond krijgt? Door welke voer is het meeste kans op tandsteen en welke het minst?
Afbeelding
Elvira
Zeer actief
Mijn ras(sen): golden retriever
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Elvira »

Blikvoer en diner is het slechtste voor de tanden, daarna brokken. Vers vlees en BARF is het beste. Kleine hondjes hebben meer problemen dan grote honden.
Zingaro is 5½ en heeft nog prachtig witte tanden. Hij heeft de eerste 2 jaar brokken gehad en daarna vers vlees. Nu krijgt hij BARF.
Mijn vorige goldens kregen brokken en af en toe vers vlees en hadden ook een schoon gebit.
Ik heb nog nooit de tanden van m'n honden gepoetst.
Lil

Ongelezen bericht door Lil »

Ik heb een dental kong met de bijbehorende tandpasta en Boris heeft een super gaaf gebit, maar dat heeft hij van nature volgens mij al, dus ik weet niet of het komt door de tandpasta.
Mama Sanneke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mama Sanneke »

Ik heb tandpasta meegebracht met Tea tree oliedinges.
Luka trekt vreselijke bekkies :mrgreen:
Sanneke, Bazinneke van Luka Poedelmans
Afbeelding
Ik ben gewoon mezelf
Zoortje
geregistreerd lid

Ongelezen bericht door Zoortje »

Mijn hond heeft aanleg voor tandsteen. Hij is een Aus. Hij krijg altijd droge brokken. Op zijn twee jaar had hij al wat tandsteen. Ik was ermee naar de dierenarts geweest, ze hebben het er wat afgekrabt, maar zeiden dat het eigenlijk niet zo goed was. (beschadigt het tandglazuur) Mijn hond kreeg nochtans genoeg om te kauwen. Ze gaven speciale kauwbuffelhuidjes mee voor de tanden. Orozym, dacht dat het heette. Maar mijn hond kauwt er niet lang genoeg op. Maar het heeft wel wat werking.
Heb ook het tandenpoetsen geprobeerd, maar voor tandsteen helpt dat niet. Misschien om te voorkomen wel, maar dan moet je het vaak doen. Normaal moet een hond zijn gebit niet gepoetst worden.
Maar iets dat echt je hond zijn tanden blinkend schoon maakt, is een goed ouderwets mergbeen. Waarom? Omdat elke hond met alle plezier zijn tandjes in zoiets zet. Je moet wel oppassen voor splinters, als de hond zo goed kauwt, kan hij dus stukjes inslikken. Het verschilt van bot tot bot. Je kunt het gratis bij de slager halen (bij de onze toch) omdat ze het anders toch weggooien.
Tot nu toe hebben we nog geen last van splinsters gehad.
Bea.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collies.
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Bea. »

Ik poets de tanden van mijn honden enkele keren per week met een elektrische tandenborstel.Soms met een heel klein beetje paradontax.
Afbeelding
Pasqualino
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Pasqualino »

De tanden van de honden bij mij op stage hebben echt een prachtig wit gebit! valt gewoon op. De tanden worden 1x per week gepoetst van alle honden, de honden zijn het gewend en hebben er geen problemen mee. Daarbij hebben ze ook kongs waar ze op kouwen enzo.
Maar zoals ik al eerder vroeg, slijt door kauwen op de kong de tanden niet te snel ofzo?
Afbeelding
Renske
Zeer actief
Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund

Ongelezen bericht door Renske »

Als jonge hond hebben wij Bente's tanden wel gepoetst. Maar ze bleek steeds zo'n mooi gebit te hebben. Heel schoon, alleen op dehoektanden een klein beetje aanslag (nu volgens mij nog altijd zo, ze is bijna 13), die aanslag krap ik er vaak een beetje met mijn nagels af.

Wij hebben dit eerst wel gepoetst met een kleine kindertandenborstel en natuurlijk speciale hondentandpasta. Of dit in iedere dierenwinkel verkrijgbaar is, geen idee, toen nog niet, maar ik denk tegenwoordig wel. Verder hebben we haar tanden daarna wel gepoetst met een speciaal tandenborsteltje die je over je vinger kunt schuiven. Op die manier kan je wat beter erbij.

Bram is nu jong, dus als je ooit zijn tanden wilt poetsen, dan zou je nu al met je vingers over de tanden heen kunnen gaan om hem aan dat gevoel te laten wennen.

Beetle haar tanden hebben we nooit gepoetst, ze heeft een mooi gebit en ook zij heeft nooit uit haar bekkie gestonken (hooguit als ze iets (voor ons) goors heeft gegeten).
Plaats reactie

Terug naar “Verzorging en toebehoren”