In ongecontroleerde omstandigheden zie ik eigenlijk geen andere mogelijkheid om een hond te "straffen " voor het negeren van een commando of te veel zijn eigen gang gaan.Inge O schreef:hiervoor zou je eigenlijk Ãn een hondenhoofd moeten kunnen kijken, moeilijk dusZoie schreef:wat vinden jullie hiervan: als Spok mijn " kom hier " commando negeeert en b.v. naar die andere interessante plek rent, dan ga ik een andere kant op en verstop me. Ervaart hij dit nu als straf, of is de paniek als hij mij gaat zoeken helemaal niet meer gelinkt met het negeren van het "kom hier " - commando ?.
ik denk dat je er een hond op die manier wel bewust van maakt dat jij in principe ten allen tijde kan verdwijnen, en dat hij je dus maar beter in de gaten kan houden. maar ik vrees dat dit bij de iets moeilijkere 'komers' (= de onafhankelijke karakters) niet als een rem op het niet-luisteren werkt. als ze werken volgens hun eigen prioriteiten zullen ze nog eerst hún ding doen (als dat belangrijk genoeg is), en daarna wordt het baasje wel weer gezocht.
ik weet trouwens niet hoe dat bij de meeste 'forumhonden' hier werkt, maar ik heb zelf bij mijn honden wel de indruk dat ze redelijk snel wennen aan dat verstoppen. niet in de zin dat ze niet meer naar mij op zoek gaan, maar ik zie wel dat ze daar na verloop van tijd veel relaxer mee omgaan; ze vinden het baasje immers tóch altijd? de 'verdwijncorrectie' verliest (vind ik) zo toch een heel stuk van zijn waarde.
ik gebruik het dus wel om een jonge hond te leren op mij te letten, maar in moeilijkere omstandigheden bij oudere honden gebruik ik het niet.
Mijn ervaring met Luna is dat het nog steeds werkt. Soms is ze me even kwijt zonder dat ik dat met opzet deed, en toch raakt ze nog even in paniek. Nu is Luna geen erg zelfstandige hond moet ik zeggen, Spok is veel zelfstandiger. Toch komt ook hij nog steeds op me afgerend eens hij in de gaten heeft dat hij niet meer weet waar ik ben.
Denk alleen dat hij de link met mijn commando negeren niet echt legt.