het dikgedrukte deel hier bevreemd mij nl,qyan schreef:Er zijn ook honden waarbij het bijten met zoveel spel is aangeleerd (in mijn ogen verkeerd) dat ze de dreiging niet snappen en dus verjaagd worden.zepenko schreef:Ik verwacht (maar ik heb het nooit geprobeerd) dat als je de dreiging stapsgewijs opbouwt en er steeds voor zorgt dat het spel aantrekkelijk genoeg blijft, het wel lukt. De hond leert dan gewoon dat de dreiging bij het spel hoort. De beloning van het spel moet gewoon altijd groter zijn dan de `angst' van de dreiging.estelle schreef:idd. Wel heel erg makkelijk om te zeggen dat als een hond maar wil bijten hij ook de dreiging aan kan. Ik heb het dan wel over echte harde dreiging he? Dan druipen er toch een heleboel honden af.malinois schreef: ook dat klopt niet helemaal, ken ook honden die het hartstikke leuk vinden totdat de dreiging en de stok erbij komen!
voor de rest ben ik met je eens dat het een spel voor ze is en dat ze er niet agressief door gemaakt worden wat veel mensen nogal eens denken.
Je ziet regelmatig honden in houden omdat ze het toch wat eng vinden worden.
Maar ik ben met jullie eens dat als je al een hond hebt die niet erg enthousiast te maken is voor het spel, de beloning van het spel niet opweegt tegen de dreiging, en dus afhaakt.
Ondanks dat de sport een spel is, moet het voor de hond toch een vorm van werkelijkheid blijven bevatten.
Wij hadden een PW een tijd geleden, die dus met geleiders tijdens het pakwerk stond te kletsen over de hond.
Sommige honden snapte hier niets meer van, want waarom praat die vent die ik moet bijten zo vrolijk met de baas? Althans, dit maakte ik eruit op, want die honden beten voorheen wel.
Die honden beten dus niet meer.Het zal uiteraard ook aan de hond liggen, maar je maakt het allemaal net iets te makkelijk
zie de link niet zo tussen dat de helper met de baas staat te praten en dat de hond niet meer bijt,
bij ons gebeurd dat ook zeer regelmatig,
sterker nog, de hond loopt er ook nog wel bij als de helper zich aan het aankleden is
en we stimuleren het dat de hond ook gewoon normaal kan doen bij de helper, dus ook gewoon lekker kroelen met de helper als die in t pak staat en er verder niets gebeurd/geen commando gegeven is
In mijn ogen is dit gedrag van de hond (ook gewoon rustig bij de helper kunnen zijn en dat je gewoon met de helper kan communiceren over de oefeningen waar de hond bij is) normaal voor een stabiele moedige hond die weet waar het spelletje om draait en bij bovenstaande (niet meer willen bijten als de helper ook een normaal mens blijkt te zijn waar de baas mee kan praten) denk ik dat er in het aanleer proces iets fout is gegaan waardoor de hond (in mijn ogen) alleen maar knetter scherp is gemaakt maar t "spelletje" niet snapt en dus ook aarzelt als de "gekte" wat is afgenomen doordat hij die persoon als een gewoon persoon is gaan zien.