Nog nooit van gehoord!
Maar ik duim in elk geval mee
Babs
Moderator: moderatorteam
He, dat wist ik niet, dat je dus ook kan testen als de ziekte nog in "slaapstand" is.Demi schreef:Als ik het goed heb is in een bloedtest alleen te zien of een hond LM heeft als de ziekte aktief is en als de ziekte "slapende" is dan moet je een beenmergpunctie doen.
Maar wanneer krijg je nu de uitslag? Ik duim nog steeds
Zie deze link trouwens:
http://www.hondenforum.nl/phpBB2/viewto ... a&start=20
Min of meer maar niet helemaal juist.Demi schreef:Als ik het goed heb is in een bloedtest alleen te zien of een hond LM heeft als de ziekte aktief is en als de ziekte "slapende" is dan moet je een beenmergpunctie doen.
Dit is ongeveer een jaar geleden begonnen (met af en toe een kaal plekje) Op sommige plekjes zit een korstje maar de rest is gewoon kaal. Het schilfert en jeukt niet. Die donkere streepjes zijn gewoon kaal, daar heeft geen wondje gezeten.Wil de hond schreef:Vaag hoor.
Heeft ze dit konstant, duurt het lang voor zo´n wondje dicht is, die donkere streepjes die ik zie, zijn dat oude wondjes, heeft ze verder niets bijzonders op haar lichaam, zoals overmatige haaruitval, schilfers, lichtere plekjes op en rond haar neus en oogleden?
Denk dat je (nederlandse vertaling dan) IFT bedoeld, de Immuun-Fluorescentie-Test.Wil de hond schreef: Maar goed, feitelijk is in eerste instantie een simpele bloedtest voldoende om vast te kunnen stellen of een hond met verdachte verschijnselen echt ziek is van de LM of niet. De test die dit aan kan geven heet IFI. De IFI geeft het aantal afweerstoffen aan, hieraan kan men aflezen óf en hoe sterk de ziekte aktief is. In principe is het zo dat de ziekte niet aktief is en dat je dus ook geen symptomen zult zien als de IFI negatief geeft. Maar, dit is niet altijd zo. Heel soms kan IFI negatief geven terwijl er wel symptomen zijn.
Kortom, nogal verwarrend. Maar hou gewoon dit aan: Bij verdachte symptomen een IFI laten doen.
Wil je echter gewoon weten of je hond drager is, ondanks dat je geen symptomen ziet, dan moet je een PCR laten doen, met bloed, of voor grotere zekerheid met beenmerg. Geeft een PCR negatief op beenmerg dan kun je aannemen dat je hond géén drager is van de parasiet die LM veroorzaakt.
He die WilWil de hond schreef:Ha Marc,MARC_S schreef:Cleo heeft ook al jaren hele rare verschijnselen en niemand weet wat het is.
We hebben het er al eens over gehad, maar als ik dit zo lees zou ik haar toch maar eens laten testen, al was het maar om wat LM betreft rust in jullie hoofden te krijgen. Je weet maar nooit.
Het is inderdaad een goed idee om pas te testen als ze er weer eens last van heeft.MARC_S schreef:He die Wil![]()
Dat willen we ook doen als ze het weer heel erg heeft. Maar het gaat steeds weer 100% weg en ze heeft nergens last van. Dat gaat al jaren zo dus Leichamania kan haast niet want dat werkt toch progressiever dacht ik
Jee meis........ dus tochSandro schreef:Afgelopen donderdag (voordat ik naar Rome ging) belde de dierenarts mij voor de uitslag.
Eigelijk wilde ik het pas weten nadat ik terug was maar ik ben blij dat de DA toch heeft gebeld.
Yildah heeft helaas wel leishmania![]()
Mijn DA had de medicijnen al besteld zodat deze meteen konden worden gegeven.
Ik vond het wel even moeilijk want ik stond op het punt om Yildah naar de oppas te brengen. Ik heb de medicijnen bij de DA opgehaald en heb Yildah weggebracht.
Eigelijk wist ik het al dat ze LM had maar ik schrok toch wel even toen ik het hoorde. Ik ben niet bang dat ze doodgaat maar ik vind het wel heel erg dat ze gewoon ziek is.
Het feit dat ze altijd zo rustig en stil is komt dus door de LM.
Ik ga haar nu ophalen bij de oppas![]()
en haar eens even helemaal ondersteboven knuffelen.
Bedankt allemaal voor het meeleven!
De medicijne doden de parasiet, dus als het goed is wordt ze weer helemaal beter. Ik weet alleen niet of alle stadia even gevoelig zijn, bv rustende of onvolwassen stadia. Als deze niet gedood worden dan blijft de parasiet rusten tot er weer een daling in de afweer komt.Stang schreef:Ik heb er weinig tot geen verstand van, maar zijn de medicijnen puur symptoombestrijding of wordt ze daar echt weer beter van?