Ik zit het topic even mee te lezen. Bram krijgt Cavom puppybrokken drie dagen in de week. Dat is toch okay?annepanne schreef:Puppyvoer van nu (de betere merken iig) hebben al een aangepast energie- en Ca gehalte. Dat ze teveel energie bevatten is achterhaald. Ik zou zeker zo'n ras op puppyvoer houden, en schraal (dus slank) opvoeren. Lengtegroei is genetisch bepaald, daar kan je met je hoeveelheid voer niets aan veranderen.
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
te snel groeien?
Moderator: moderatorteam
- Zoek stok!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
- Aantal honden: 2

Linda, Izzie en Bram
-
annepanne
-
maart
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herders
heb ook mijn hond opgevoed met puppybrokken, ze is nu 9 maanden en een half en heb nu mijn eerste zak volwassen voeder gekocht, die ik nu meng doorheen haar puppukorrels; geef er ook nog duck bij. zo heeft ze nu al heel de tijd hetzelfde eten gekregen als bij de fokker (behalve die grote korrel dan...) en heb er nog nooit problemen mee gehad...
-
pepim
- Zeer actief
Dat snap ik, maar ze zou misschien in het verkeerde tempo kunnen groeien, vandaar mijn vraag. En daarom ben ik ook bij met alle reacties!annepanne schreef:Lengtegroei is genetisch bepaald, daar kan je met je hoeveelheid voer niets aan veranderen.
Bedankt voor de tip, die ga ik zeker halen.annepanne schreef:In de Hondenmanieren van nu staat een gratis "special"over de "do's" en "dont's" van voer, met een stukje speciaal over de pup. Zou ik even lezen!
Ik kwam trouwens pas iemand tegen met een labradorpup van een paar weken ouder en die was gelukkig groter (een reu).
Misschien groeit ze dan toch niet zo hard als ik dacht.

-
annepanne
-
pepim
- Zeer actief
2 kiloannepanne schreef:Ik bedoel daarmee dat te snel in de lengte groeien dus eigenlijk niet kan. Te langzaam in de lengte groeien (bv bij een deficiente voeding) kan dus wel! En te dik worden ook!
Ps: Mijn eigen golden-pup kwam soms wel 2 kg in de week aan, hoor!
Dan moet ik dus blijkbaar goed opletten, dat ze niet te dik wordt, maar ik moet haar ook weer niet te weinig geven. Ik snap het.
- Zoek stok!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
- Aantal honden: 2
Lastig he, vind ik ook hoor!pepim schreef:2 kiloannepanne schreef:Ik bedoel daarmee dat te snel in de lengte groeien dus eigenlijk niet kan. Te langzaam in de lengte groeien (bv bij een deficiente voeding) kan dus wel! En te dik worden ook!
Ps: Mijn eigen golden-pup kwam soms wel 2 kg in de week aan, hoor!.
Dan moet ik dus blijkbaar goed opletten, dat ze niet te dik wordt, maar ik moet haar ook weer niet te weinig geven. Ik snap het.

Linda, Izzie en Bram
-
pepim
- Zeer actief
Ja best wel!Zoek stok! schreef:Lastig he, vind ik ook hoor!pepim schreef:2 kiloannepanne schreef:Ik bedoel daarmee dat te snel in de lengte groeien dus eigenlijk niet kan. Te langzaam in de lengte groeien (bv bij een deficiente voeding) kan dus wel! En te dik worden ook!
-
Daan
Valt best mee hoor.pepim schreef:Ja best wel!Zoek stok! schreef:Lastig he, vind ik ook hoor!pepim schreef:2 kiloannepanne schreef:Ik bedoel daarmee dat te snel in de lengte groeien dus eigenlijk niet kan. Te langzaam in de lengte groeien (bv bij een deficiente voeding) kan dus wel! En te dik worden ook!
gewoon goed letten op haar ribbetjes.
Niet zichtbaar, wel goed voelbaar zonder spekjes ertussen.
Bij een langharige hond dan dus , zoals die van ons.
Bij een kortharige mag je wel wat bot zien.
Enfin, op gevoel dus.
-
pepim
- Zeer actief
Ja ok, en met gevoel bedoel je dus eigenlijk ook op het oog.Daan schreef:Valt best mee hoor.pepim schreef:Ja best wel!Zoek stok! schreef:Lastig he, vind ik ook hoor!pepim schreef: 2 kilo.
Bij een langharige hond dan dus , zoals die van ons.![]()
Enfin, op gevoel dus.
Ik heb deze foto vandaag gemaakt, ik voel ribbetjes, maar ja tis net een vuilnisvat. Wat ik geef eet ze op

-
Daan
haha, dat doen die van mij ook hoor, tot ik ze kan rollen..... Die willen altijd meer...pepim schreef:Ja ok, en met gevoel bedoel je dus eigenlijk ook op het oog.Daan schreef:Valt best mee hoor.pepim schreef:Ja best wel!Zoek stok! schreef: Lastig he, vind ik ook hoor!
Enfin, op gevoel dus.
Ik heb deze foto vandaag gemaakt, ik voel ribbetjes, maar ja tis net een vuilnisvat. Wat ik geef eet ze op![]()
Als je het echt moeilijk vindt, houdt je dan gewoon aan de hoeveelheid voer per kilo lichaamsgewicht zoals aangeven staat op de zak voer. En als je haar dan te 'spekkerig' vindt geef je iets minder.
Ik ben van mening dat het niet gaat om te snel groeien, maar vooral om pups niet te dik te laten opgroeien.
Dat groeien doen ze toch wel.
Vergelijk jouw goldentje ook niet teveel met andere goldens.
Binnen zo'n ras zijn er heel veel verschillen.
Als ze lekker eet, niet te dik is, lekker beweegt , maar ook weer niet teveel doe je het helemaal goed.
-
pepim
- Zeer actief
Ja ze wil idd altijd meerDaan schreef:haha, dat doen die van mij ook hoor, tot ik ze kan rollen..... Die willen altijd meer...pepim schreef:Ja ok, en met gevoel bedoel je dus eigenlijk ook op het oog.Daan schreef:Valt best mee hoor.pepim schreef: Ja best wel!
Enfin, op gevoel dus.
Ik heb deze foto vandaag gemaakt, ik voel ribbetjes, maar ja tis net een vuilnisvat. Wat ik geef eet ze op![]()
Als je het echt moeilijk vindt, houdt je dan gewoon aan de hoeveelheid voer per kilo lichaamsgewicht zoals aangeven staat op de zak voer. En als je haar dan te 'spekkerig' vindt geef je iets minder.
Ik ben van mening dat het niet gaat om te snel groeien, maar vooral om pups niet te dik te laten opgroeien.
Dat groeien doen ze toch wel.
Vergelijk jouw goldentje ook niet teveel met andere goldens.
Binnen zo'n ras zijn er heel veel verschillen.
Als ze lekker eet, niet te dik is, lekker beweegt , maar ook weer niet teveel doe je het helemaal goed.
- Scooby
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse dog
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Hoi Anne,annepanne schreef:Lengtegroei is genetisch bepaald, daar kan je met je hoeveelheid voer niets aan veranderen.
Je kunt het alleen gedoseerd laten verlopen of te snel met alle vervelende gevolgen van dien.
Groetjes, Karen
Duitse doggen 'Uut Sutfene'
- Scooby
- Zeer actief
- Contacteer:
Hoi Anne,annepanne schreef:Ik bedoel daarmee dat te snel in de lengte groeien dus eigenlijk niet kan.
Honden kunnen door, verkeerd voer, wel degelijk te snel groeien. De snelheid van het groeien is niet genetisch bepaald, alleen de uiteindelijke hoogte.
Groetjes, Karen
- Scooby
- Zeer actief
- Contacteer:
Hoi Anne,annepanne schreef:Ps: Mijn eigen golden-pup kwam soms wel 2 kg in de week aan, hoor!
Twee kilo?!? Dat is zelfs voor een doggenpup veel om aan te komen in een week!
Groetjes, Karen
- Youp
- Zeer actief
Nou Diesel heeft weken gehad dat hij ruim 2 kilo per week aankwam! Nu nog komt 1.5 kilo per week aan. Hij is nu bijna 7 maanden, 75cm en bijna 50 kilo. Hij is absoluut niet te dik, ik kan zijn achterste ribben zien als hij loopt. Diesel krijgt Farmfood en Carnibest.
Ja, hij groeit hard maar staat onvoorstelbaar goed op zijn poten en heeft geen groeipijn. Hij eet vrij veel maar is ook erg druk. Net een stuiterbal
Ja, hij groeit hard maar staat onvoorstelbaar goed op zijn poten en heeft geen groeipijn. Hij eet vrij veel maar is ook erg druk. Net een stuiterbal
- Scooby
- Zeer actief
- Contacteer:
Hoi,Youp schreef:Nou Diesel heeft weken gehad dat hij ruim 2 kilo per week aankwam! Nu nog komt 1.5 kilo per week aan. Hij is nu bijna 7 maanden, 75cm en bijna 50 kilo. Hij is absoluut niet te dik, ik kan zijn achterste ribben zien als hij loopt. Diesel krijgt Farmfood en Carnibest.
Maar Diesel is ook geen Golden Retrieverpup. Ik vind twee kilo per week aankomen voor een Golden Retrieverpup echt heel erg veel.
Groetjes, Karen
-
Marion.
Yep. Twee kilo vind ik ook wel erg veel voor een Golden pup. Een kilo mag wel, maar is wel heel afhankelijk van de bouw van de hond. Zo te zien heb jij gewoon een tenger hondje. Die moet zéker niet meer dan een kilo in de week aankomen.Scooby schreef:Maar Diesel is ook geen Golden Retrieverpup. Ik vind twee kilo per week aankomen voor een Golden Retrieverpup echt heel erg veel.
-
pepim
- Zeer actief
Ok, dan blijf ik elke week wegen, dat is dus blijkbaar wel een goed idee en dan in de gaten houden, dat ze niet meer dan één kilo per week groeit.Marion. schreef:Yep. Twee kilo vind ik ook wel erg veel voor een Golden pup. Een kilo mag wel, maar is wel heel afhankelijk van de bouw van de hond. Zo te zien heb jij gewoon een tenger hondje. Die moet zéker niet meer dan een kilo in de week aankomen.Scooby schreef:Maar Diesel is ook geen Golden Retrieverpup. Ik vind twee kilo per week aankomen voor een Golden Retrieverpup echt heel erg veel.
Tenzij ze spekkig gaat zien, dan moet ze weer minder voer.
Ben erg blij met de reacties, want ja als ze éénmaal volwassen is, dan draai ik niets meer terug.
-
Marion.
-
pepim
- Zeer actief
Ok, ik voel me er nu wel wat zekerder bij, hoe ik het eea moet aanpakken en waar ik op moet letten, want ja ik krijg zoveel ongevraagd advies-commentaar-vragen van mensen op straatMarion. schreef:Klopt. Het "baby-vet" krijg je er nooit meer af. Beter te schraal opgroeien dan ietwat spekkerigpepim schreef:Ben erg blij met de reacties, want ja als ze éénmaal volwassen is, dan draai ik niets meer terug.
Ik wil graag, dat ze, waar het in mijn vermogen ligt, gezond is/blijft. Tis net of ik er nog een kind bij heb, echt!
-
annepanne
Nou, Anne is echt een schrale hond (gebleven) hoor! (groeide ook meestal "maar"een kilo id week, maar wel een forse (in de lengte!Scooby schreef:Hoi,Youp schreef:Nou Diesel heeft weken gehad dat hij ruim 2 kilo per week aankwam! Nu nog komt 1.5 kilo per week aan. Hij is nu bijna 7 maanden, 75cm en bijna 50 kilo. Hij is absoluut niet te dik, ik kan zijn achterste ribben zien als hij loopt. Diesel krijgt Farmfood en Carnibest.
Maar Diesel is ook geen Golden Retrieverpup. Ik vind twee kilo per week aankomen voor een Golden Retrieverpup echt heel erg veel.
-
pepim
- Zeer actief
Dit werkt echt op mijn lachspieren.annepanne schreef: Nou, Anne is echt een schrale hond (gebleven) hoor! (groeide ook meestal "maar"een kilo id week, maar wel een forse (in de lengte!)hond, van pup af aan)En ik blijf erbij dat lengte-groei niet te snel kan. Wel verkeerd (dan ontstaat door verkeerde Ca/F verhoudingen bv enostosis) of te dik! Maar heb je, (om een stom voorbeeld te noemen, ik geef t toe) ooit een mens horen zeggen: Niet te rijk voeren, dan wordt je kind te snel te lang?
(heb kids voor de duidelijkheid)
- Scooby
- Zeer actief
- Contacteer:
Hoi Anne,annepanne schreef:En ik blijf erbij dat lengte-groei niet te snel kan.
Hoe verklaar je de groeipijnen dan? Dan groeit het bot toch echt te snel ten opzichte van het botvlies.
Groetjes, Karen
-
Daan
- Scooby
- Zeer actief
- Contacteer:
Hahaha, was dat maar zo makkelijk! De hoeveelheid voer is meestal niet de oorzaak van de groeipijnen. Wel vaak het soort voer!Daan schreef:Maar kan je dat tegenhouden dan, door minder te voeren?Scooby schreef:Hoi Anne,annepanne schreef:En ik blijf erbij dat lengte-groei niet te snel kan.
Hoe verklaar je de groeipijnen dan? Dan groeit het bot toch echt te snel ten opzichte van het botvlies.
Groetjes, Karen
- yamie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
- Contacteer:
idd vaak het soort voer, de beweging die een pup krijgt, maar ook aanleg... groei pijn komt gewoon wel eens voor... en soms is er niks tot weinig tegen te doenScooby schreef:Hahaha, was dat maar zo makkelijk! De hoeveelheid voer is meestal niet de oorzaak van de groeipijnen. Wel vaak het soort voer!Daan schreef:Maar kan je dat tegenhouden dan, door minder te voeren?Scooby schreef:Hoi Anne,annepanne schreef:En ik blijf erbij dat lengte-groei niet te snel kan.
- starfleet
- Erelid
Dat eerste ben ik het niet mee eens, het tweede wel. Buffy is inmiddels een veel slanker hondje aan het worden en die was met een maand of vier echt veel te dik, een beetje een opgestopt worstje.Marion. schreef: Het "baby-vet" krijg je er nooit meer af. Beter te schraal opgroeien dan ietwat spekkerig
Anne
-
annepanne
Nou, dan zeggen we toch exact hetzelfde?("dan ontstaat door verkeerde Ca/F verhoudingen bv enostosis")Scooby schreef:Hahaha, was dat maar zo makkelijk! De hoeveelheid voer is meestal niet de oorzaak van de groeipijnen. Wel vaak het soort voer!Daan schreef:Maar kan je dat tegenhouden dan, door minder te voeren?Scooby schreef:Hoi Anne,annepanne schreef:En ik blijf erbij dat lengte-groei niet te snel kan.
Enostosis is groeipijn aan bloedvaatjesin t bot, doordat de holtes waar ze doorlopen te nauw zijn doordat ze verkeerd meegroeien.
-
jidde