Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Nu weet ik het even niet meer

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Nu weet ik het even niet meer

Ongelezen bericht door Caro. »

Nu ben ik het echt even totaal kwijt vwb Kaya en haar manken.

Heel in het kort even een samenvatting: ze is nu 3,5 jaar. 2 jaar geleden is ze links geopereerd aan LPC. Rechts werd ze verdacht van LPC, maar ze liep daarop goed en is daarom niet geopereerd. Aan beide poten heeft ze artrose.
De afgelopen maanden liep ze regelmatig mank en daarom zijn vorige week opnieuw foto's gemaakt van rechts. Artrose was niet toegenomen, maar de LPC was nu duidelijk zichtbaar. Alleen liep ze op dat moment als een kievit zo goed. De vraag was dus 'heeft ze werkelijk last van de lpc of is het de artrose?'.
We moeten haar nu flink laten bewegen, achter ballen en stokken aan laten rennen (wat ze normaal niet zoveel mag) en als ze gaat manken dan opnemen met de camera en aan de orthopeed laten zien zodat hij zeker weet dat ze mankt op rechts en dat het niet de artrose is op links.

Zo, dat was de korte samenvatting :wink:

Nu ben ik al vanaf vorige week dinsdag met haar bezig: ze rent als een bezetene achter ballen en stokken aan, plonst in het water en mag gewoon alles van mij op dit moment.

Maar....... ze loopt nog steeds ontzettend goed :eek: Geen spoortje van pijn, geen spoortje van manken.
Terwijl de afgelopen drie maanden heeft ze echt goed gemankt.

Het beeld is wisselend: soms mankt ze direct na de inspanning (waarbij je dus aan de lpc moet denken), soms mankt ze juist nadat ze gerust heeft (waarbij je dus aan de artrose moet denken).

De orthopeed geeft nochtans weinig 'garantie' op een operatie omdat het gewoon niet zeker is dat het de lpc is waar ze last van heeft.
Hij wil best opereren, maar zegt eerlijk dat als het zijn eigen hond zou zijn hij het niet zo snel zou overwegen.

Uiteraard moeten we sowieso nog even afwachten hoe ze blijft lopen, maar bij voorbaat twijfel ik toch wel behoorlijk: als ze dit nu allemaal ineens weer kan, zal ik haar dan wel laten opereren?
De afgelopen 3 maanden waren slecht, maar nu gaat ze weer als een speer.

Zal ik nog een paar maanden afwachten hoe het zich verder ontwikkelt?
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
dogluna
Zeer actief
Mijn ras(sen): De Duitse Dog

Ongelezen bericht door dogluna »

Ik zou afwachten,als het mijn hond was.
Een operatie is niet niks
Afbeelding

Groetjes van Ans en een doggenlebber van Lotte en Guus
Luna 25-11-1999-28-12-2006 Dimple 22-11-2000_ 07-05-2009 Voor altijd in mijn hart
Femia
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Femia »

Ik zou zeker wachten. Het kan van alles zijn.
Neem nou mijn eigen knie........Ik kon vorige maand haast niet lopen.
Ikzelf en de huisarts dachten dat het weer een gescheurde meniscus was (was ik 10 jaar geleden al aan geopereerd). Toch heb ik aangedrongen om eerst fysio te proberen. Nu ben ik daarmee bezig en wat blijkt?
Het is niet mijn meniscus maar mijn hamstring. Doordat ik de afelopen 10 jaar toch onbewust mijn knie ben gaan ontzien heb ik juist problemen gekregen. Al met al, voor het zelfde geld hadden ze mij weer geopereerd.
Daarom dacht ik, misschien is er zoiets ook met Kaya aan de hand.
Een operatie en dan toch anders gaan lopen en daardoor weer problemen krijgen. Misschien dat ze door al die beweging juist weer goed loopt omdat haar spieren sterker worden die dan vervolgens weer het mankement opvangen.
Afbeelding
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Mischien toch liever afwachten? Een OP is al niet niks maar het revalideren ook niet.
Bruno is ook de afgelopen jaren een doorlopende mankloper geweest, eerst links voor, toen rechts achter, het zou een gescheurde kruisband kunnen zijn of toch een beetje atrose.Pffffffff niemand had een sluitend antwoord en intussen probeer je van alles.
Hij heeft gewoon heel gevoelige gewrichten en het minste wat er dwarszit doet hem manklopen.
Intussen heeft hij acupunctuur gehad (en dat hielp heel goed!!!!!!) en ik ben er zelf achter dat ik zijn nagels heel erg kort moet houden zodat hij zijn voeten niet gaat kantelen waardoor alles daarboven gaat wringen. Geen idee of dat bij Kaya mee kan spelen maar de da kwam niet op het idee en toch was dat de hoofdoorzaak van zijn pijn!
qyan

Ongelezen bericht door qyan »

Ik zou zeker afwachten!
Ik zie dit bij qyn met periodes van rust ook altijd....als hij rust krijgt krijgt hij meestal last van zijn poten, voorl zijn voorpoten die nog steeds verdacht zijn van LPC, maar nu bijna 2 jaar verder nog steeds niet geopereerd.
Laat je hem dan van alles en nog wat doen heeft ie opeens nergens last van :denken:
Ik snap het ook nog steeds niet, maar ik vraag me soms af of rust niet gewoon roest :denken: Hoe minder we met hem doen, hoe stijver hij is en hoe erger hij rekent op zijn poten....net of alles door te weinig beweging vast gaat zitten ofzo.
Zou dat bij Kaya ook niet kunnen zijn, misschien eens vragen aan de orthopeed of zoiets mogelijk is?
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Oke, afwachten dus :wink:

Maar nu heeft ze zoveel (ongezonde) beweging, dat ze natuurlijk wel binnenkort zal gaan manken. Dat filmpje moet ik dan laten zien.

Maar is dat nu dan voldoende om te beslissen tot een operatie als ze nu na zoveel inspanning gaat manken? Of is dit logisch en gewoon een paar maanden weer afwachten en dat over z'n geheel bekijken?
Afbeelding
A good dog never dies...

qyan

Stang schreef:Oke, afwachten dus :wink:

Maar nu heeft ze zoveel (ongezonde) beweging, dat ze natuurlijk wel binnenkort zal gaan manken. Dat filmpje moet ik dan laten zien.

Maar is dat nu dan voldoende om te beslissen tot een operatie als ze nu na zoveel inspanning gaat manken? Of is dit logisch en gewoon een paar maanden weer afwachten en dat over z'n geheel bekijken?
Ik weet niet of dat de juiste beslissing is als ze hierdoor binnenkort zal gaan manken.
Je moet het zo zien, kaya gaat van bepaalde beweging naar absurd veel beweging, rennen achter ballen, etc, etc.
Manken kan ook een vorm van overbelasting zijn.
Haar lichaam is dat allemaal niet meer gewend en een spier of peesblessure zou dan ook zomaar kunnen.
Je hebt de beweging immers niet geleidelijk opgebouwd, maar meteen begonnen.
Dus of dit echt een goede graadmeter is weet ik niet/ durf ik niet te zeggen
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

qyan schreef:

Ik weet niet of dat de juiste beslissing is als ze hierdoor binnenkort zal gaan manken.
Je moet het zo zien, kaya gaat van bepaalde beweging naar absurd veel beweging, rennen achter ballen, etc, etc.
Haar lichaam is dat allemaal niet meer gewend en een spier of peesblessure zou dan ook zomaar kunnen.
Het is zeker niet zo dat ze normaal gesproken maar weinig beweging krijgt: ze loopt zo'n 2 / 2,5 uur per dag los buiten en in die tijd uur rent ze ook gewoon en zwemt ze nu veel. Verder is ze veel gewoon buiten in de tuin, ze is altijd wel bezig met iets.
Wat ze normaal gesproken niet mag is veel achter ballen en stokken aanrennen, dat wordt beperkt. Nu mag ze dit dus wel. Dat is eigenlijk het enige verschil, dat ze 'wilder' mag doen (ongezondere beweging) dan normaal gesproken.
Ze heeft een uitstekende conditie, de orthopeed zei ook nog dat ze prachtig bespierd is.
Laatst gewijzigd door Caro. op 08 aug 2005 15:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
A good dog never dies...

Caro.
Zeer actief
Contacteer:

basil schreef:

ik zou voorlopig echt afwachten tot blijkt dat ze eigenlijk zowat altijd kreupel is. of in ieder geval meer wel dan niet. zoiets.
Ja, ik snap wat je zegt. Dat is wat de orthopeed eigenlijk ook zei:
Zo'n operatie is behoorlijk ingrijpend, lange revalidatieperiode, narcose, hoge kosten. Hij zei dat hij het zoals ze nu is, niet zo snel zou doen bij zijn eigen hond, dat hier veel meer manken/pijn tegenover zou moeten staan.
Maar hij laat verder dus de beslissing aan ons, omdat hij Kaya natuurlijk niet dagelijks ziet. Als wij de indruk hebben dat het voor Kaya niet leuk meer is, dan gaat hij wel opereren. Dus echt erop tegen is hij ook niet.
Afbeelding
A good dog never dies...

Caro.
Zeer actief
Contacteer:

basil schreef:nee dat snap ik. het zou ook mooi zijn als hij het zou uitmaken :wink: zoals je zelf al zegt...hij ziet haar maar eventjs en dit soort dingen zijn gewoon nooit zo zwart-wit helaas.
Nee idd. Ik vind het erg moeilijk dit keer moet ik zeggen :denken:

Alhoewel ik sterk neig om nog een paar maanden af te wachten en dat over z'n geheel nog eens te bekijken.
Tenslotte heeft ze ook zo'n 1,5 jaar prima gelopen op die poot en is het van de laatste 3 maanden. Wie weet was het toch iets anders :19:

Bedankt iig voor het meedenken :knuffel:
Afbeelding
A good dog never dies...

cloris
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dogo Argentino en de Portugese Keizerhond

Ongelezen bericht door cloris »

Fangio heeft 4 jaar af en aan mank gelopen, geen ortopheed of d.a. kon aangeven wat er mis was, daar mankte hij niet, thuis enorm.. vooral NA het lopen en halverwege de wandeling.
Na fysio, chiropractie, accupuntuur enz zijn we gestopt, en eigenlijk is het manken weggegaan na zijn 1e echte grote operatie, vermoedelijk heeft dat bij hem wel meegespeeld en was het toch een spierkwestie (ik heb het ook menig maal op de film gezet toendertijd voor de heren/dames d.a.
Afbeelding
De Koning is dood, lang leve de Keizer
Juan Manuel Fangio is one of the best car racers the world has ever known
Fangio; I would give anything for just one minute with you... Ik mis je vriend...
qyan

Stang schreef:
qyan schreef:

Het is zeker niet zo dat ze normaal gesproken maar weinig beweging krijgt: ze loopt zo'n 2 / 2,5 uur per dag los buiten en in die tijd uur rent ze ook gewoon en zwemt ze nu veel. Verder is ze veel gewoon buiten in de tuin, ze is altijd wel bezig met iets.
Wat ze normaal gesproken niet mag is veel achter ballen en stokken aanrennen, dat wordt beperkt. Nu mag ze dit dus wel. Dat is eigenlijk het enige verschil, dat ze 'wilder' mag doen (ongezondere beweging) dan normaal gesproken.
Ze heeft een uitstekende conditie, de orthopeed zei ook nog dat ze prachtig bespierd is.
Ja, maar zo bedoel ik het ook :wink:
Tamara.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hovawart
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Tamara. »

Goedemiddag,

Je geeft aan dat ze meer moet bewegen. Weet je ook waarom dat moet?
Ik denk namelijk dat ze meer moet bewegen zodat ze nog meer spieren ontwikkeld zodat haar spieren meer kunnen opvangen? En haar botten kunnen ontzien?

groetjes,
Tamara
rianneke
Zeer actief

Ongelezen bericht door rianneke »

Ik zou ook zeker afwachten.. zeker nadat wij met Layka ook een hoop ellende hebben meegemaakt. Layka liep mank en er werd gevoeld.. kreeg pijnstillers mee hielp niet dus foto's maken. Toen kwam men tot de conclusie dat ze aan haar kruisbanden geopereerd moest worden. Nou ja ons eerste hondje.. weten wij veel.. dus wij dat laten doen. Na de operatie nog meer manken en ook 4 a 5 maanden na de operatie nog meer dan voor de operatie. Daar word je erg moedeloos van. Weer terug naar de DA, bleek de kruisband volgens haar genezen te zijn maar nu had ze er ook patella luxatie bij aan dat ene pootje. Nou goed.. opereren wilde ze niet meer doen en wij dus ook niet meer.. alleen als ze er echt niet meer op kan lopen. Intussen zaten wij dus met een hond die na de operatie slechter liep dan voor de operatie. Spijt Spijt Spijt. Gelukkig zijn de gewrichten niet aangetast en heeft ze geen last van artrose.
Wij zijn toen gaan zwemmen bij aquadog.. dat is goed voor honden met patella luxatie maar ook voor honden met ED, HD, artrose enz.
Na nu ongeveer 15 keer gezwommen te hebben, staat ze veel steviger op haar poot, wankelt niet meer ( verliest haar evenwicht niet meer) en hinkt alleen nog maar bij het versnellen en het echt hard lopen. Kortom de zwemtherapie heeft meer geholpen dan de operaties.
Ik weet niet of aquadog bij jou in de buurt is en of dat voor jouw hond wat is. ( www.aquadog.nl) maar ik zou toch zeker ff afwachten met opereren. Dat kan altijd nog.
Afbeelding

Groetjes,
Rianne en Layka
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Tamara en Bowie schreef:Goedemiddag,

Je geeft aan dat ze meer moet bewegen. Weet je ook waarom dat moet?
Ik denk namelijk dat ze meer moet bewegen zodat ze nog meer spieren ontwikkeld zodat haar spieren meer kunnen opvangen? En haar botten kunnen ontzien?

groetjes,
Tamara
Nee, het is niet zo dat ze meer moet bewegen, ze mag nu gewoon alles doen wat ze wil:
Ze mag normaal gesproken niet teveel achter ballen en stokken aan, omdat dit slecht is voor haar voorpoten. Nu mag ze dit tijdelijk wel om haar even aan het manken te krijgen zodat ze kunnen zien of het inderdaad haar rechterpoot is waarop ze mankt (dus haar niet geopereerde poot).
Afbeelding
A good dog never dies...

Scooby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse dog
Contacteer:

Ongelezen bericht door Scooby »

Hoi Caroline,

Vergeet niet dat je Kaya nu Glucobest geeft. Misschien dat dat de reden is dat het nu zo ontzettend goed met haar gaat?
jacq1970
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

Ik zou zeker wachten maar ik zou ook stoppen met de dingen tedoen die ze normaal niet mag, als ze er las van zou hebben gaat ze vanzelf wel weer manken, waarom het express overbelasten met risico op andere blessure?
Het is zoals je zelf al zei lang goed gegaan, misschien heeft ze van iets heel anders last gehad? En dat het op de foto duidelijk tezien is wil nog niet zeggen dat ze er last van hebben.
Mijn hond heeft een verschoven nekwervel die op de foto duidelijk zichtbaar is en waar hij echt wel last van zou moeten hebben maar hij is inmiddels 5 jaar verder en heeft nergens last van.
IK zou het op zijn beloop laten en kijken wat er gebeurt.

Jacqueline
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Scooby schreef:Hoi Caroline,

Vergeet niet dat je Kaya nu Glucobest geeft. Misschien dat dat de reden is dat het nu zo ontzettend goed met haar gaat?
De Glucobest krijg ze al vanaf begin mei, dus dat zegt weinig.

Ze kreeg het omdat ze moeilijk ging opstaan en na een week Glucobest ging dat weer prima. Vanaf eind mei/begin juni begon ze met periodes van manken. Soms een beetje, soms zo hevig dat ze niet wilde lopen.
Steeds na een weekje Rimadyl en wat meer rust (wel lopen, maar niet rennen) was het weer een tijdje over.
Afbeelding
A good dog never dies...

Demi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rottweilers en het Kenzo, Izzy en Ivy ras!
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door Demi »

Ja wat moet je nou doen? Loopt ze eerst steeds mank en nu niet meer :19:
Ik zou zelf denk ik even afwachten, moeilijk hoor om zoiets te beslissen.
Lieve lieve Lila, Calsey, Damien en Donja, ik mis jullie..
miekmiek

Ongelezen bericht door miekmiek »

Tja, ik zou ook afwachten. Ik vind opereren heel ingrijpend en zoals je arts al zei; ik vind dat een hond veel last en pijn moet hebben voordat ik overga op opereren.
Tommie heeft ook een tijdje veel last gehad van zijn achterpoot, de dierenarts zei dat het Luxatie was en wilde meteen gaan opereren. Wij hebben de boot afgehouden en hij heeft er nu totaal geen last meer van.
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

We hebben besloten om het de komende maanden aan te kijken en zeg zo rond het eind van het jaar te bekijken hoe vaak en hoe lang ze nu eigenlijk mank heeft gelopen.

Qua pijn gaf ze ook zeer weinig aan bij de orthopeed: het kraakte wel in haar elleboog, dus dat is niet goed, maar een pijnreactie was er eigenlijk nauwelijks. Dit was wel totaal anders bij haar andere poot waar ze destijds aan is geopereerd.
Ik ben ook heel blij dat de orthopeed eerlijk zegt hoe hij er tegenover staat en niet direct roept 'opereren!'.

Dus alles meegenomen en overwegend, gaan we het nog een paar maanden aankijken.

Bedankt voor het meedenken en als er nog tips of suggesties zijn; altijd welkom natuurlijk :wink: :ok:
Afbeelding
A good dog never dies...

Plaats reactie

Terug naar “Medisch”