dat denk ik niet. Ik weet zeker dat mijn huishond het niet in z'n kop zal halen hoor. Als een hond al geen of weinig buitdrift heeft zal het je niet lukken.zepenko schreef:In principe is het ook elke hond te leren
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Duitse Dog aan het werk
Moderator: moderatorteam
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
ook dat klopt niet helemaal, ken ook honden die het hartstikke leuk vinden totdat de dreiging en de stok erbij komen!zepenko schreef:Het gaat erom dat de hond enthousiast genoeg is om te spelen/bijten. Als dat zo is, is de dreiging vaak ook geen probleem.
voor de rest ben ik met je eens dat het een spel voor ze is en dat ze er niet agressief door gemaakt worden wat veel mensen nogal eens denken.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
idd. Wel heel erg makkelijk om te zeggen dat als een hond maar wil bijten hij ook de dreiging aan kan. Ik heb het dan wel over echte harde dreiging he? Dan druipen er toch een heleboel honden af.malinois schreef:ook dat klopt niet helemaal, ken ook honden die het hartstikke leuk vinden totdat de dreiging en de stok erbij komen!zepenko schreef:Het gaat erom dat de hond enthousiast genoeg is om te spelen/bijten. Als dat zo is, is de dreiging vaak ook geen probleem.
voor de rest ben ik met je eens dat het een spel voor ze is en dat ze er niet agressief door gemaakt worden wat veel mensen nogal eens denken.
Je ziet regelmatig honden in houden omdat ze het toch wat eng vinden worden.
- zepenko
- Zeer actief
Ik verwacht (maar ik heb het nooit geprobeerd) dat als je de dreiging stapsgewijs opbouwt en er steeds voor zorgt dat het spel aantrekkelijk genoeg blijft, het wel lukt. De hond leert dan gewoon dat de dreiging bij het spel hoort. De beloning van het spel moet gewoon altijd groter zijn dan de `angst' van de dreiging.estelle schreef:idd. Wel heel erg makkelijk om te zeggen dat als een hond maar wil bijten hij ook de dreiging aan kan. Ik heb het dan wel over echte harde dreiging he? Dan druipen er toch een heleboel honden af.malinois schreef:ook dat klopt niet helemaal, ken ook honden die het hartstikke leuk vinden totdat de dreiging en de stok erbij komen!zepenko schreef:Het gaat erom dat de hond enthousiast genoeg is om te spelen/bijten. Als dat zo is, is de dreiging vaak ook geen probleem.
Maar ik ben met jullie eens dat als je al een hond hebt die niet erg enthousiast te maken is voor het spel, de beloning van het spel niet opweegt tegen de dreiging, en dus afhaakt.
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
de dreiging wordt natuurlijk altijd rustig opgebouwd! Maar dan nog kan niet iedere hond die aan! Hoe leuk ze het bijten zelf eigenlijk wel vinden.zepenko schreef:Ik verwacht (maar ik heb het nooit geprobeerd) dat als je de dreiging stapsgewijs opbouwt en er steeds voor zorgt dat het spel aantrekkelijk genoeg blijft, het wel lukt. De hond leert dan gewoon dat de dreiging bij het spel hoort. De beloning van het spel moet gewoon altijd groter zijn dan de `angst' van de dreiging.
Maar ik ben met jullie eens dat als je al een hond hebt die niet erg enthousiast te maken is voor het spel, de beloning van het spel niet opweegt tegen de dreiging, en dus afhaakt.

Er zijn ook honden waarbij het bijten met zoveel spel is aangeleerd (in mijn ogen verkeerd) dat ze de dreiging niet snappen en dus verjaagd worden.zepenko schreef:Ik verwacht (maar ik heb het nooit geprobeerd) dat als je de dreiging stapsgewijs opbouwt en er steeds voor zorgt dat het spel aantrekkelijk genoeg blijft, het wel lukt. De hond leert dan gewoon dat de dreiging bij het spel hoort. De beloning van het spel moet gewoon altijd groter zijn dan de `angst' van de dreiging.estelle schreef:idd. Wel heel erg makkelijk om te zeggen dat als een hond maar wil bijten hij ook de dreiging aan kan. Ik heb het dan wel over echte harde dreiging he? Dan druipen er toch een heleboel honden af.malinois schreef:ook dat klopt niet helemaal, ken ook honden die het hartstikke leuk vinden totdat de dreiging en de stok erbij komen!zepenko schreef:Het gaat erom dat de hond enthousiast genoeg is om te spelen/bijten. Als dat zo is, is de dreiging vaak ook geen probleem.
Ondanks dat de sport een spel is, moet het voor de hond toch een vorm van werkelijkheid blijven bevatten.
Wij hadden een PW een tijd geleden, die dus met geleiders tijdens het pakwerk stond te kletsen over de hond.
Sommige honden snapte hier niets meer van, want waarom praat die vent die ik moet bijten zo vrolijk met de baas? Althans, dit maakte ik eruit op, want die honden beten voorheen wel.
Die honden beten dus niet meer.
Het zal uiteraard ook aan de hond liggen, maar je maakt het allemaal net iets te makkelijk

- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
en zelfs honden die altijd goed hebben gebeten en ineens verjaagd worden op een wedstrijdqyan schreef:Er zijn ook honden waarbij het bijten met zoveel spel is aangeleerd (in mijn ogen verkeerd) dat ze de dreiging niet snappen en dus verjaagd worden.

't is te makkelijk gesteld dat je dat alle honden maar even kan aanleren.

Ja, je zag dat bruine teefje in veenendaal vorig jaar op het NK!malinois schreef:en zelfs honden die altijd goed hebben gebeten en ineens verjaagd worden op een wedstrijdqyan schreef:Er zijn ook honden waarbij het bijten met zoveel spel is aangeleerd (in mijn ogen verkeerd) dat ze de dreiging niet snappen en dus verjaagd worden.![]()
Wedstrijdspanning doet vaak ook geen goed + al het publiek eromheen, etc, etc, etc, etc, etc
+ ik denk dat juist de honden die je het aan hebt moeten leren sneller last van dat soort dingen hebben.
Een hond die vanaf de eerste keer al geen probleem heeft gehad met drieging is toch sterker in zijn kop
Als ik kijk naar die NBG waar we eerst trainde.
Om daar te bepalen of je hond de IPO groep in kon, werd er met de eerste keer bijten meteen gekeken hoe de hond reageerd op dreiging. Maar het is dan ook een echte wedstrijd (flut) vereniging waar ze niet zitten te wachten op honden waarbij ze te veel en alles te rustig aan moeten leren

Laatst gewijzigd door qyan op 08 aug 2005 14:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn DH reu vond het spelletje erg leuk, wilde graag ravotten met de manwerker, totdat er geschreeuw bij kwam en totdat hij een ker een stokslag kreeg....toen vond hij het ineens niet meer zo leuk, snapte er niks van...haakte dus af....ook de zweep vond hij doodeng.
Overigens over het afhaken van een hond op een wedstrijd:
Soms vind ik dat er nogal soft gemanwerkt wordt op een vereniging, komt er dan ineens een vreemde manwerker op de club die hardere dreiging geeft dan zie je sommige honden echt schrikken want dat zijn ze niet gewend.
Ik ben ook alijd voor enorme dreiging. Laatst was ik met Hera op een KNPV vereniging, daar mocht ze ook even bijten....die dreiging die ze toen kreeg had ik nog nooit op een andere club gezien, Hera haakate overigens niet af.
Overigens over het afhaken van een hond op een wedstrijd:
Soms vind ik dat er nogal soft gemanwerkt wordt op een vereniging, komt er dan ineens een vreemde manwerker op de club die hardere dreiging geeft dan zie je sommige honden echt schrikken want dat zijn ze niet gewend.
Ik ben ook alijd voor enorme dreiging. Laatst was ik met Hera op een KNPV vereniging, daar mocht ze ook even bijten....die dreiging die ze toen kreeg had ik nog nooit op een andere club gezien, Hera haakate overigens niet af.

Maar zijn ze dan niet gewoon meteen begonnen met het klappen van de zweep op afstand, of juist later pas?estelle schreef:Mijn DH reu vond het spelletje erg leuk, wilde graag ravotten met de manwerker, totdat er geschreeuw bij kwam en totdat hij een ker een stokslag kreeg....toen vond hij het ineens niet meer zo leuk, snapte er niks van...haakte dus af....ook de zweep vond hij doodeng.
En een stokslag.........zijn er dan niet eerst schijnbewegingen met de stok gemaakt, of dat ook?
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
precies!qyan schreef:Ook dat ja, het verschil tussen een club pakwerker en een wedstrijdpakwerker is soms te groot!
En je kan natuurlijk nooit in dat koppie kijken op dat moment. Misschien ziet hij wel iets wat wij niet zien

- zepenko
- Zeer actief
Zoals jij het schrijft, lijkt het alsof de hond een bepaalde agressie moet ontwikkelen tegen de PW (of het is zoals ik het leesqyan schreef:Er zijn ook honden waarbij het bijten met zoveel spel is aangeleerd (in mijn ogen verkeerd) dat ze de dreiging niet snappen en dus verjaagd worden.zepenko schreef:Ik verwacht (maar ik heb het nooit geprobeerd) dat als je de dreiging stapsgewijs opbouwt en er steeds voor zorgt dat het spel aantrekkelijk genoeg blijft, het wel lukt. De hond leert dan gewoon dat de dreiging bij het spel hoort. De beloning van het spel moet gewoon altijd groter zijn dan de `angst' van de dreiging.estelle schreef:idd. Wel heel erg makkelijk om te zeggen dat als een hond maar wil bijten hij ook de dreiging aan kan. Ik heb het dan wel over echte harde dreiging he? Dan druipen er toch een heleboel honden af.malinois schreef: ook dat klopt niet helemaal, ken ook honden die het hartstikke leuk vinden totdat de dreiging en de stok erbij komen!
Ondanks dat de sport een spel is, moet het voor de hond toch een vorm van werkelijkheid blijven bevatten.
Wij hadden een PW een tijd geleden, die dus met geleiders tijdens het pakwerk stond te kletsen over de hond.
Sommige honden snapte hier niets meer van, want waarom praat die vent die ik moet bijten zo vrolijk met de baas? Althans, dit maakte ik eruit op, want die honden beten voorheen wel.
Het zal uiteraard ook aan de hond liggen, maar je maakt het allemaal net iets te makkelijk

- zepenko
- Zeer actief
Volgens mij ligt het afhaken van dat teefje gewoon aan een te grote stap in het leerproces, waardoor ze afhaakt. Ik ben wel met je eens dat een stabiele hond die niet onder de indruk is van de dreiging, minder snel afhaakt. Maar dat betekent niet dat je een hond die de eerste keer afhaakt op de dreiging, niet kunt leren niet af te haken. Maar dat kost idd wel wat werk en geduld. Maar dat is volgens mij ook het leuke aan het bezig zijn met je hond. Dat je na verloop van tijd ziet dat de door jou gehanteerde methode ook echt werkt en resultaat brengt en als dat niet zo is, het zoeken naar een andere methde waar het wel mee lukt.qyan schreef:Ja, je zag dat bruine teefje in veenendaal vorig jaar op het NK!malinois schreef:en zelfs honden die altijd goed hebben gebeten en ineens verjaagd worden op een wedstrijdqyan schreef:Er zijn ook honden waarbij het bijten met zoveel spel is aangeleerd (in mijn ogen verkeerd) dat ze de dreiging niet snappen en dus verjaagd worden.![]()
Wedstrijdspanning doet vaak ook geen goed + al het publiek eromheen, etc, etc, etc, etc, etc
+ ik denk dat juist de honden die je het aan hebt moeten leren sneller last van dat soort dingen hebben.
Een hond die vanaf de eerste keer al geen probleem heeft gehad met drieging is toch sterker in zijn kop
Om daar te bepalen of je hond de IPO groep in kon, werd er met de eerste keer bijten meteen gekeken hoe de hond reageerd op dreiging. Maar het is dan ook een echte wedstrijd (flut) vereniging waar ze niet zitten te wachten op honden waarbij ze te veel en alles te rustig aan moeten leren
Toch welzepenko schreef:Zoals jij het schrijft, lijkt het alsof de hond een bepaalde agressie moet ontwikkelen tegen de PW (of het is zoals ik het leesqyan schreef:Er zijn ook honden waarbij het bijten met zoveel spel is aangeleerd (in mijn ogen verkeerd) dat ze de dreiging niet snappen en dus verjaagd worden.zepenko schreef:Ik verwacht (maar ik heb het nooit geprobeerd) dat als je de dreiging stapsgewijs opbouwt en er steeds voor zorgt dat het spel aantrekkelijk genoeg blijft, het wel lukt. De hond leert dan gewoon dat de dreiging bij het spel hoort. De beloning van het spel moet gewoon altijd groter zijn dan de `angst' van de dreiging.estelle schreef: idd. Wel heel erg makkelijk om te zeggen dat als een hond maar wil bijten hij ook de dreiging aan kan. Ik heb het dan wel over echte harde dreiging he? Dan druipen er toch een heleboel honden af.
Het zal uiteraard ook aan de hond liggen, maar je maakt het allemaal net iets te makkelijk). Maar dat is volgens mij nooit nodig.

Wel als je examen wilt doen en zeker als je misschien een wedstrijdje hier of daar wilt lopen.
Teveel agressie is ook niet de bedoeling, maar een bepaalde mate van agressie/ verdedigingsdrift moeten ze toch zeker wel bezitten.
Ik zie een dober liever bijten over verdedigingsdrift dan over buitdrift, gewoon zoals het hoort, met toch wat agressie en drang naar de pakwerker toe.
Buitdrift hebben ze er later pas in gegooid naarmate er minder honden gefokt werden die deze veredigingsdrift van nature bezaten

Kijk, je leert je hond bijten, of in geval van qyan, die hing er als hond van 7 maanden meteen vol in, die hoefde het niet te leren.
Qyan had een bepaalde mate van agressie en vrij hoge driften voor zo'n jong beest.
Voor Qyan was het allemaal heel echt.
Buiten het veld kende hij de pakwerker natuurlijk ook.
Toen de pakwerker op een gegeven moment correcties aan qyan begon te geven en tegen mij begon te praten, snapte qyan er niets meer van.......he, dat is hij

Sommige honden snappen dat niet meer en qyan beet niet meer
Het betreffende teefje is een heel lief beest hoor......loopt echt een prachtig apel, maar voor het manwerk mist ze gewoon heel veel.zepenko schreef:Volgens mij ligt het afhaken van dat teefje gewoon aan een te grote stap in het leerproces, waardoor ze afhaakt. Ik ben wel met je eens dat een stabiele hond die niet onder de indruk is van de dreiging, minder snel afhaakt. Maar dat betekent niet dat je een hond die de eerste keer afhaakt op de dreiging, niet kunt leren niet af te haken. Maar dat kost idd wel wat werk en geduld. Maar dat is volgens mij ook het leuke aan het bezig zijn met je hond. Dat je na verloop van tijd ziet dat de door jou gehanteerde methode ook echt werkt en resultaat brengt en als dat niet zo is, het zoeken naar een andere methde waar het wel mee lukt.qyan schreef:Ja, je zag dat bruine teefje in veenendaal vorig jaar op het NK!malinois schreef:en zelfs honden die altijd goed hebben gebeten en ineens verjaagd worden op een wedstrijdqyan schreef:Er zijn ook honden waarbij het bijten met zoveel spel is aangeleerd (in mijn ogen verkeerd) dat ze de dreiging niet snappen en dus verjaagd worden.![]()
Tuurlijk is dat met heel veel geduld aan te leren, maar een echte wedstrijdhond zal het niet worden (in mijn ogen niet)
Ik zie liever een ander type hond op wedstrijden, maar dat is puur mijn mening hoor

- zepenko
- Zeer actief
Met agressie bedoel ik dus dat hij de pakwerker fixeert, er naar borstelt, gromt, een stijve kwispel laat zien, tanden laat zien en blaft. Hoewel e.e.a (zoals het blaffen) ook geconditioneerd kan zijn, of uit enthousiasme kan voorkomen.qyan schreef:Toch welzepenko schreef:Zoals jij het schrijft, lijkt het alsof de hond een bepaalde agressie moet ontwikkelen tegen de PW (of het is zoals ik het leesqyan schreef:Er zijn ook honden waarbij het bijten met zoveel spel is aangeleerd (in mijn ogen verkeerd) dat ze de dreiging niet snappen en dus verjaagd worden.zepenko schreef: Ik verwacht (maar ik heb het nooit geprobeerd) dat als je de dreiging stapsgewijs opbouwt en er steeds voor zorgt dat het spel aantrekkelijk genoeg blijft, het wel lukt. De hond leert dan gewoon dat de dreiging bij het spel hoort. De beloning van het spel moet gewoon altijd groter zijn dan de `angst' van de dreiging.
Het zal uiteraard ook aan de hond liggen, maar je maakt het allemaal net iets te makkelijk). Maar dat is volgens mij nooit nodig.
![]()
Wel als je examen wilt doen en zeker als je misschien een wedstrijdje hier of daar wilt lopen.
Teveel agressie is ook niet de bedoeling, maar een bepaalde mate van agressie/ verdedigingsdrift moeten ze toch zeker wel bezitten.
Ik zie een dober liever bijten over verdedigingsdrift dan over buitdrift, gewoon zoals het hoort, met toch wat agressie en drang naar de pakwerker toe.
Buitdrift hebben ze er later pas in gegooid naarmate er minder honden gefokt werden die deze veredigingsdrift van nature bezaten![]()
Kijk, je leert je hond bijten, of in geval van qyan, die hing er als hond van 7 maanden meteen vol in, die hoefde het niet te leren.
Qyan had een bepaalde mate van agressie en vrij hoge driften voor zo'n jong beest.
Toen de pakwerker op een gegeven moment correcties aan qyan begon te geven en tegen mij begon te praten, snapte qyan er niets meer van.......he, dat is hijmaar die bijt ik niet hoor.
Als je hond deze gedragskenmerken laat zien naar een pakwerker, ben je volgens mij niet goed bezig. Dan ben je in mijn ogen gewoon een hond aan het kweken die in ieder geval agressief is tegen de pakwerker, maar waarbij ook de kans bestaat dat hij dit gaat uitbouwen naar andere mensen. Daarom vind ik dus dat het bijten vanuit spel dient te gebeuren en niet vanuit agressie. Maar ik denk (hoop) dat jij over een ander soort agressie praat dan ik.
nee was rustig opgebouwd maar toch kon hij het niet hebben dat hij na een tijdje toch eens een tik met de stok kreeg.qyan schreef:Maar zijn ze dan niet gewoon meteen begonnen met het klappen van de zweep op afstand, of juist later pas?estelle schreef:Mijn DH reu vond het spelletje erg leuk, wilde graag ravotten met de manwerker, totdat er geschreeuw bij kwam en totdat hij een ker een stokslag kreeg....toen vond hij het ineens niet meer zo leuk, snapte er niks van...haakte dus af....ook de zweep vond hij doodeng.
En een stokslag.........zijn er dan niet eerst schijnbewegingen met de stok gemaakt, of dat ook?
Nadat ik de eerste keer zag dat hij het niet leuk vond ben ik trouwens ook direct gestopt met hem in de africhting, moet wel leuk blijven.
- Ca Cajuina
- Zeer actief
Dan ga je, vind ik, pas het verschil zien tussen een sporthond of een hond die je daadwerkelijk in de praktijk kan gebruiken.estelle schreef:Dat vind ik alitjd het moeilijke als je een hond ziet werken, is het allemaal opgebouwd of is de hond 'echt'.
Vaak zie je dat dus wel als er ineens een vreemde manwerker komt op je club die dus meer dreiging e.d. geeft.....
Uiteindelijk bij de certificering van een KNPV hond niet onbelangrijk.
Groetjes Michelle en een kus van Conan en Akira en Hera

maar hoevaak komt er op een club een totaal andere/vreemde manwerker eens wat doen??Ca Cajuina schreef:Dan ga je, vind ik, pas het verschil zien tussen een sporthond of een hond die je daadwerkelijk in de praktijk kan gebruiken.estelle schreef:Dat vind ik alitjd het moeilijke als je een hond ziet werken, is het allemaal opgebouwd of is de hond 'echt'.
Vaak zie je dat dus wel als er ineens een vreemde manwerker komt op je club die dus meer dreiging e.d. geeft.....
Plus dat op examens e.d. de manwerkers van de eigen club zijn dus die precies weten hoeveel dreiging ze een bepaalde hond kunnen geven.
Eigenlijk zou je met een examen verplicht moeten zijn een vreemde manwerker te laten werken die geen kennis heeft van de karakters van de honden, dan kun je denk ik pas goed wat zien.
- Ca Cajuina
- Zeer actief
Klopt. Daar houd je, denk ik wel de waarde mee hoog. En houd je het objectief. Want laten we eerlijk wezen. Hoeveel waarde heeft een certificaat op het moment dat er rekening met de hond gehouden moet worden in hoeverre hij het programma aan kanestelle schreef:maar hoevaak komt er op een club een totaal andere/vreemde manwerker eens wat doen??Ca Cajuina schreef:Dan ga je, vind ik, pas het verschil zien tussen een sporthond of een hond die je daadwerkelijk in de praktijk kan gebruiken.estelle schreef:Dat vind ik alitjd het moeilijke als je een hond ziet werken, is het allemaal opgebouwd of is de hond 'echt'.
Plus dat op examens e.d. de manwerkers van de eigen club zijn dus die precies weten hoeveel dreiging ze een bepaalde hond kunnen geven.
Eigenlijk zou je met een examen verplicht moeten zijn een vreemde manwerker te laten werken die geen kennis heeft van de karakters van de honden, dan kun je denk ik pas goed wat zien.

Ik bedoel idd iets anders met agressie.zepenko schreef:Met agressie bedoel ik dus dat hij de pakwerker fixeert, er naar borstelt, gromt, een stijve kwispel laat zien, tanden laat zien en blaft. Hoewel e.e.a (zoals het blaffen) ook geconditioneerd kan zijn, of uit enthousiasme kan voorkomen.qyan schreef:Toch welzepenko schreef:Zoals jij het schrijft, lijkt het alsof de hond een bepaalde agressie moet ontwikkelen tegen de PW (of het is zoals ik het leesqyan schreef: Er zijn ook honden waarbij het bijten met zoveel spel is aangeleerd (in mijn ogen verkeerd) dat ze de dreiging niet snappen en dus verjaagd worden.
![]()
Buitdrift hebben ze er later pas in gegooid naarmate er minder honden gefokt werden die deze veredigingsdrift van nature bezaten![]()
Toen de pakwerker op een gegeven moment correcties aan qyan begon te geven en tegen mij begon te praten, snapte qyan er niets meer van.......he, dat is hijmaar die bijt ik niet hoor.
Als je hond deze gedragskenmerken laat zien naar een pakwerker, ben je volgens mij niet goed bezig. Dan ben je in mijn ogen gewoon een hond aan het kweken die in ieder geval agressief is tegen de pakwerker, maar waarbij ook de kans bestaat dat hij dit gaat uitbouwen naar andere mensen. Daarom vind ik dus dat het bijten vanuit spel dient te gebeuren en niet vanuit agressie. Maar ik denk (hoop) dat jij over een ander soort agressie praat dan ik.
Borstelen, grommen en dergelijke zijn dingen die ik ook liever niet zie van een bijtende hond

Idd, als je hond er niet tegen kan, zat andere leuke dingen die je nog wel kunt doen tochestelle schreef:nee was rustig opgebouwd maar toch kon hij het niet hebben dat hij na een tijdje toch eens een tik met de stok kreeg.qyan schreef:Maar zijn ze dan niet gewoon meteen begonnen met het klappen van de zweep op afstand, of juist later pas?estelle schreef:Mijn DH reu vond het spelletje erg leuk, wilde graag ravotten met de manwerker, totdat er geschreeuw bij kwam en totdat hij een ker een stokslag kreeg....toen vond hij het ineens niet meer zo leuk, snapte er niks van...haakte dus af....ook de zweep vond hij doodeng.
Nadat ik de eerste keer zag dat hij het niet leuk vond ben ik trouwens ook direct gestopt met hem in de africhting, moet wel leuk blijven.

- Ca Cajuina
- Zeer actief
Maar je hebt verschillende soort agressie natuurlijk. Als je praat over dominante agressie is dat inderdaad niet juiste. Ik denk dat je wel degelijk gebruik maakt van een soort agressieqyan schreef:Ik bedoel idd iets anders met agressie.zepenko schreef: Met agressie bedoel ik dus dat hij de pakwerker fixeert, er naar borstelt, gromt, een stijve kwispel laat zien, tanden laat zien en blaft. Hoewel e.e.a (zoals het blaffen) ook geconditioneerd kan zijn, of uit enthousiasme kan voorkomen.
Borstelen, grommen en dergelijke zijn dingen die ik ook liever niet zie van een bijtende hond

Ja precies. Op mijn oude club een man met een DH, leuke hond hoor maar absoluut geen echte. Beestje gaat volgens mij nu naar IPO 3 met hoge punten maar allemaal omdat hij altijd examens doet op zijn eigen club met zijn eigen vertrouwde manwerker die er rekening mee houdt en de mouw zowat in de bek duwt....Ca Cajuina schreef:Klopt. Daar houd je, denk ik wel de waarde mee hoog. En houd je het objectief. Want laten we eerlijk wezen. Hoeveel waarde heeft een certificaat op het moment dat er rekening met de hond gehouden moet worden in hoeverre hij het programma aan kanestelle schreef:maar hoevaak komt er op een club een totaal andere/vreemde manwerker eens wat doen??Ca Cajuina schreef:Dan ga je, vind ik, pas het verschil zien tussen een sporthond of een hond die je daadwerkelijk in de praktijk kan gebruiken.estelle schreef:Dat vind ik alitjd het moeilijke als je een hond ziet werken, is het allemaal opgebouwd of is de hond 'echt'.

Toen ik pas in de africhting begon en ik een hond zag met IPO 2 of 3 met hoge punten dacht ik 'wowwww goeie hond' ....nu weet ik beter.....
- Ca Cajuina
- Zeer actief
.estelle schreef:Ja precies. Op mijn oude club een man met een DH, leuke hond hoor maar absoluut geen echte. Beestje gaat volgens mij nu naar IPO 3 met hoge punten maar allemaal omdat hij altijd examens doet op zijn eigen club met zijn eigen vertrouwde manwerker die er rekening mee houdt en de mouw zowat in de bek duwt....Ca Cajuina schreef:Klopt. Daar houd je, denk ik wel de waarde mee hoog. En houd je het objectief. Want laten we eerlijk wezen. Hoeveel waarde heeft een certificaat op het moment dat er rekening met de hond gehouden moet worden in hoeverre hij het programma aan kanestelle schreef:maar hoevaak komt er op een club een totaal andere/vreemde manwerker eens wat doen??Ca Cajuina schreef: Dan ga je, vind ik, pas het verschil zien tussen een sporthond of een hond die je daadwerkelijk in de praktijk kan gebruiken.
Eigenlijk zou je met een examen verplicht moeten zijn een vreemde manwerker te laten werken die geen kennis heeft van de karakters van de honden, dan kun je denk ik pas goed wat zien.![]()
Toen ik pas in de africhting begon en ik een hond zag met IPO 2 of 3 met hoge punten dacht ik 'wowwww goeie hond' ....nu weet ik beter.....
Hij kan natuurlijk proberen een KNPV certificaat te halen

uhhh nee hoor....de eerste de beste keer rent die hond gillend van het veld.
Even over de agressie. Hera van mij laat met manwerken toch ook wel wat agressie zien, ze fixeert in ieder geval de manwerker, blaft met dr lippen zo dat dr tanden te zien zijn. Toch ben ik bij haar echt niet bang dat ze buiten het manwerken om ineens agressief naar mensen zal worden daar is ze gewoon veels te sociaal voor en veels te gek op mensen.
Over wat voor soort agressie hebben jullie het dan?
Even over de agressie. Hera van mij laat met manwerken toch ook wel wat agressie zien, ze fixeert in ieder geval de manwerker, blaft met dr lippen zo dat dr tanden te zien zijn. Toch ben ik bij haar echt niet bang dat ze buiten het manwerken om ineens agressief naar mensen zal worden daar is ze gewoon veels te sociaal voor en veels te gek op mensen.
- zepenko
- Zeer actief
De genoemde gedragskenmerken horen niet alleen bij dominante agressie, maar ook bij bv. angstagressie (deels) of territoriale agressie. Welk soort agressie bedoel jij dan, die wel geschikt is voor gebruik bij het bijtwerk?Ca Cajuina schreef:Maar je hebt verschillende soort agressie natuurlijk. Als je praat over dominante agressie is dat inderdaad niet juiste. Ik denk dat je wel degelijk gebruik maakt van een soort agressieqyan schreef:Ik bedoel idd iets anders met agressie.zepenko schreef: Met agressie bedoel ik dus dat hij de pakwerker fixeert, er naar borstelt, gromt, een stijve kwispel laat zien, tanden laat zien en blaft. Hoewel e.e.a (zoals het blaffen) ook geconditioneerd kan zijn, of uit enthousiasme kan voorkomen.
- Ca Cajuina
- Zeer actief
Er zit een groot verschil in het fixeren en blaffen van een hond in de africhting en het dominante fixeren. Bij het dominante fixeren staat de staart hoog, oren vooruit en als ze grommen zie je alleen de voortanden.estelle schreef:uhhh nee hoor....de eerste de beste keer rent die hond gillend van het veld.
Als je gaat kijken naar de honden binnen de africhting is dit niet het beeld wat je ziet.
De hond is niet agressief omdat hij de pakwerker wil domineren. Ik neig meer naar spelagressie met een combinatie van verdedigingsdrang.
Hoe precies? Daar ga ik vanavond ff over nadenken