Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

te snel groeien?

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

pepim
Zeer actief

te snel groeien?

Ongelezen bericht door pepim »

Hoe weet ik nu of mijn pup (golden retriever>15weken) niet te snel groeit?
Ik kwam 2 weken geleden een mede golden -pup-eigenaar tegen, die had een reu en Mizou was zeker anderhalf keer zo groot :eek: (even oud!)
Hij zei dat zijn pup achterliep qua groei, maar hoe pak ik dat nu goed aan?
Ik weeg haar bijna elke week bij de da, omdat ze met 8 weken wat aan de magerige kant zou zijn geweest ...
En qua beweging hou ik ook de regels in de gaten, dus als iemand nog tips heeft, heel graag!

(weet btw niet of het hier goed staat)
starfleet
Erelid

Re: te snel groeien?

Ongelezen bericht door starfleet »

pepim schreef: ...
En qua beweging hou ik ook de regels in de gaten, dus als iemand nog tips heeft, heel graag!

Niet naar andere honden van hetzelfde ras kijken. Ze groeien in hun eigen tempo. Ik hoor wel eens dat ze erg snel kunnen groeien van puppyvoer en dat een langzamere gestagere groei op gewoon voer beter is, maar ik heb zelf geen ervaring met pups van grotere rassen. Wel dat er binnen rasgenoten en zelfs nestgenoten flinke verschillen kunnen zijn.

Anne
pepim
Zeer actief

starfleet schreef:
pepim schreef: ...

Niet naar andere honden van hetzelfde ras kijken. Ze groeien in hun eigen tempo. Ik hoor wel eens dat ze erg snel kunnen groeien van puppyvoer en dat een langzamere gestagere groei op gewoon voer beter is, maar ik heb zelf geen ervaring met pups van grotere rassen. Wel dat er binnen rasgenoten en zelfs nestgenoten flinke verschillen kunnen zijn.

Anne
Ik las ergens iets op het forum over HD en vandaar ook deze topic,
en iedereen zegt tegen mij: jee wat wordt ze groot :80: , je ziet haar groeien. En als ik dan wat fout zou doen, dan kan ik nog wat veranderen.
Scooby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse dog
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Scooby »

starfleet schreef:Ik hoor wel eens dat ze erg snel kunnen groeien van puppyvoer en dat een langzamere gestagere groei op gewoon voer beter is, maar ik heb zelf geen ervaring met pups van grotere rassen.
Hoi Anne,

Juist met pups van grotere rassen moet je zo snel mogelijk van dat puppyvoer af om te voorkomen dat ze te snel groeien met alle mogelijke problemen van dien.
starfleet
Erelid

Scooby schreef: Hoi Anne,

Juist met pups van grotere rassen moet je zo snel mogelijk van dat puppyvoer af om te voorkomen dat ze te snel groeien met alle mogelijke problemen van dien.
Dat had ik ook geschreven :jank: :jank:

Anne
Scooby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse dog
Contacteer:

Ongelezen bericht door Scooby »

starfleet schreef:
Scooby schreef: Hoi Anne,

Dat had ik ook geschreven :jank: :jank:

Anne
Hoi Anne,

Jawel, maar je schreef daarachter dat je eigenlijk ook geen ervaring had met pups van grotere rassen, vandaar mijn aanvulling. :wink:
pepim
Zeer actief

en waar ga ik nu op letten??
(sorry dat ik er tussendoor tetter)
pepim
Zeer actief

Ik had dus niet goed gelezen, sorry Afbeelding

Ik geef haar specific cpd pediatril xl op advies van de DA, maar dat is voor puppies van grotere rassen staat op de verpakking.
En ik heb daar nog best veel van eerlijk gezegd, dat is niet met een week op. Of zou ik op ander voer over moeten stappen?
Soms geef ik haar ook wat Rodi diepvriespens door de brokken gemengd.
Ze weegt nu 12,1 kilo.
En ik begrijp dat ik niet moet vergelijken, maar het scheelde echt veel! :eek: De andere pup was trouwens ook compacter zeg maar.
starfleet
Erelid

pepim schreef: Ze weegt nu 12,1 kilo.
En ik begrijp dat ik niet moet vergelijken, maar het scheelde echt veel! :eek: De andere pup was trouwens ook compacter zeg maar.
Is ze van een Golden Fokker?

Anne
pepim
Zeer actief

starfleet schreef:
pepim schreef: Ze weegt nu 12,1 kilo.
Is ze van een Golden Fokker?

Anne

Wiens pup bedoel je?
starfleet
Erelid

pepim schreef:
Wiens pup bedoel je?
Jouw pup.

Anne
pepim
Zeer actief

Mijn pup komt via via .. ff denken hoe ik dat goed beschrijf:
uit een dierenwinkel, jah ok harstikke fout ik weet het!
Later gebeld enne ze komt uit Brabant, en de baas van de dierenwinkel koopt daar de puppies op, die niet verzegd zijn, werd gezegd vanuit de dierenwinkel?
Dus ene keer golden retriever restant, andere keer boomers, jack russels ...
Ze heeft wel een paspoort en daarin staat dat ze een golden is

nou uhm ik wil haar niet kwijt,
en het allerbelangrijkste ...
als het niet ok is, hoe pak ik het dan goed aan?
starfleet
Erelid

pepim schreef: nou uhm ik wil haar niet kwijt,
en het allerbelangrijkste ...
als het niet ok is, hoe pak ik het dan goed aan?
Ze groeit toch goed en is gezond? Ik heb alleen het idee dat ze niet raszuiver is, dat er iets anders doorheen zit als ik naar de foto kijk, dus dat zou het verschil in bouw wel verklaren :wink:

Anne
pepim
Zeer actief

oww nou dan maar niet raszuiver!
dank je anne :smile1:
alhoewel dan ben ik wel nieuwsgierig weer naar wat en hoe?
starfleet
Erelid

pepim schreef:oww nou dan maar niet raszuiver!
dank je anne :smile1:
alhoewel dan ben ik wel nieuwsgierig weer naar wat en hoe?
Dat weet alleen de meneer die de puppies aan de dierenwinkel heeft verkocht, of zelfs die ook niet :wink: Maakt toch ook niet uit voor jou neem ik aan?

Anne
pooh
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwiterse witte herder

Ongelezen bericht door pooh »

Ik zou wel van het puppyvoer afstappen. Verder heb ik het persoonlijk ook niet zo op voer van de DA.
Je zou je pup kunnen overzetten op KVV of een combinatie van KVV en een geperste brok (voor volwassen honden).
pepim
Zeer actief

neej dat klopt!
maar wat betreft Mizou of ze nu raszuiver is of niet,
ze hoort iig bij een groot ras!
enne vandaaruit wil ik haar groei in de gaten houden,
of ben ik nu gek?
geen stamboom, niet raszuiver, maar dan kun je wel zorgen hebben toch?
mss leg ik het niet goed uit, is niet mijn fort ... :(:
starfleet
Erelid

pepim schreef:neej dat klopt!
maar wat betreft Mizou of ze nu raszuiver is of niet,
ze hoort iig bij een groot ras!
enne vandaaruit wil ik haar groei in de gaten houden,
of ben ik nu gek?
geen stamboom, niet raszuiver, maar dan kun je wel zorgen hebben toch?
mss leg ik het niet goed uit, is niet mijn fort ... :(:
Overstappen op ander voer dan, geen puppybrokken meer. En verder voeren op oog. Ze wordt waarschijnlijk slanker van bouw en wat hoger op de poten dan de gemiddelde Golden als ik haar zo bekijk.

Heel flauw gezegd, maar HD is altijd een risico als je een Goldenachtige hond koopt waarvan je verder niets van de ouders weet. Als je de puppenbrokken schrapt en verder zorgt voor matige belasting het eerste jaar, heb je wat dat betreft wel alles gedaan wat in je macht ligt.

Anne
pepim
Zeer actief

dank voor je info Anne, hier kan ik iets mee!

groet Petra
-Jolanda-
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever

Ongelezen bericht door -Jolanda- »

Ik heb zelf labrador en daar wordt over gezegd een kilo per week groeien (wel in verhouding dan tegenover de pup)

dus met een of 12 oud mag de pup ook rond de 12 kilo zitten
pepim
Zeer actief

pooh schreef:Ik zou wel van het puppyvoer afstappen. Verder heb ik het persoonlijk ook niet zo op voer van de DA.
Je zou je pup kunnen overzetten op KVV of een combinatie van KVV en een geperste brok (voor volwassen honden).
KVV wat is dat?(iets met vers vlees?:denken:) En de puppybrokken zal ik dan maar wegdoen.
Jokie schreef:Ik heb zelf labrador en daar wordt over gezegd een kilo per week groeien (wel in verhouding dan tegenover de pup)

dus met een of 12 oud mag de pup ook rond de 12 kilo zitten
Dan zou ze dus qua gewicht niet te zwaar zijn, eerder te licht misschien :19:
starfleet
Erelid

pepim schreef: Dan zou ze dus qua gewicht niet te zwaar zijn, eerder te licht misschien :19:
Als je de achterste ribben goed kunt voelen (geen spek ertussen) maar niet kunt zien, is ze goed op gewicht. Een iets te lichte pup is beter dan een te zware. i.v.m. gewrichten etc.
Anne
pepim
Zeer actief

starfleet schreef:
pepim schreef: Dan zou ze dus qua gewicht niet te zwaar zijn, eerder te licht misschien :19:
Als je de achterste ribben goed kunt voelen (geen spek ertussen) maar niet kunt zien, is ze goed op gewicht. Een iets te lichte pup is beter dan een te zware. i.v.m. gewrichten etc.
Anne
Dank je, dat heb ik gedaan en dan is ze niet te mager.
Ze ziet er goed uit qua vacht, die begint te groeien en ik krijg daar ook echt geen ongezonde indruk van, het voelt en glanst zacht.
Ik moet nu dus gewoon die groei in de gaten blijven houden.
KVV ben ik ondertussen ook al (:wink:)achter, die K zat me dwars: kompleet, tjah :19:
Ik ga haar voedsel veranderen en jammer, dat er geen richtlijnen zijn qua honden, soort consulatieboekje zeg maar :idea:
mechelaar_fan
Zeer actief

Ongelezen bericht door mechelaar_fan »

geef maar rustig puppievoer.
Een groeiende hond heeft andere behoeften dan een niet groeiende hond. logisch toch? er moeten meer spieren en botten gemaakt worden, het spijsverteringsstelsel is nog korter...

ik geef altijd puppy en junior brokken totdat de honden ong één jaar zijn, nog nooit problemen gehad.
Sjiel
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sjiel »

Als je bang bent dat ie te hard groeit kan je minder voeren. Is zowiezo beter om je pup schraal te houden.
weg gehaald zit een virus in
pepim
Zeer actief

mechelaar_fan schreef:geef maar rustig puppievoer.
Een groeiende hond heeft andere behoeften dan een niet groeiende hond. logisch toch? er moeten meer spieren en botten gemaakt worden, het spijsverteringsstelsel is nog korter...
De meningen zijn verdeeld begrijp ik, nou weet ik het even niet meer. Of puppievoer en KVV? :denken:
Sjiel schreef:Als je bang bent dat ie te hard groeit kan je minder voeren. Is zowiezo beter om je pup schraal te houden.
O dat is dan ook nog een optie, ik was bang dat ze te mager zou worden/zijn.
Daan

Ongelezen bericht door Daan »

De meeste mensen hier zullen je adviseren om van de pupbrok af te stappen.
Volgens mij adviseren de meeste DA's dat ook.
En nou begint het pas :mrgreen:
Want wat is een goed voer. :denken:
Ik zou zeggen, voer nog even wat je hebt, en ga maar eens heel veel lezen in dit hoekje over voeding. En bepaal vooral zelf je keuze , gewoon ergens aan beginnen . :ok:
KVV is heel goed, maar kan best prijzig worden als je hond straks groot is en je het dagelijks geeft.

Ik geef overigens wel een puppybrok.
Van prins, maar dat puppy bij die brok staat alleen voor het formaat van het brokje, de samenstelling is het zelfde als de volwassenbrok.
Helemaal handig voor mij, want mijn volwassen hond eet nu ook puppybrok. :smile:
pepim
Zeer actief

Daan schreef:De meeste mensen hier zullen je adviseren om van de pupbrok af te stappen.
Volgens mij adviseren de meeste DA's dat ook.
En nou begint het pas :mrgreen:
Want wat is een goed voer. :denken:
Ik zou zeggen, voer nog even wat je hebt, en ga maar eens heel veel lezen in dit hoekje over voeding. En bepaal vooral zelf je keuze , gewoon ergens aan beginnen . :ok:
KVV is heel goed, maar kan best prijzig worden als je hond straks groot is en je het dagelijks geeft.

Ik geef overigens wel een puppybrok.
Van prins, maar dat puppy bij die brok staat alleen voor het formaat van het brokje, de samenstelling is het zelfde als de volwassenbrok.
Helemaal handig voor mij, want mijn volwassen hond eet nu ook puppybrok. :smile:
Ik zal daar zeker gaan lezen, want goede voeding is blijkbaar nog niet zo eenvoudig, bedankt voor je tip!
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

mechelaar_fan schreef:geef maar rustig puppievoer.

ik geef altijd puppy en junior brokken totdat de honden ong één jaar zijn, nog nooit problemen gehad.
Dat heb ik ook altijd gedaan, nooit problemen gehad. Er is trouwens aangepast puppievoer voor grotere rassen.En elke hond groeit in z'n eigen tempo :wink:
annepanne

Ongelezen bericht door annepanne »

Puppyvoer van nu (de betere merken iig) hebben al een aangepast energie- en Ca gehalte. Dat ze teveel energie bevatten is achterhaald. Ik zou zeker zo'n ras op puppyvoer houden, en schraal (dus slank) opvoeren. Lengtegroei is genetisch bepaald, daar kan je met je hoeveelheid voer niets aan veranderen. :wink:
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”