Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Epilepsie: hoeveel fenobarbital geven jullie?

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Sennaruby
Zeer actief
Aantal honden: 2
Contacteer:

Epilepsie: hoeveel fenobarbital geven jullie?

Ongelezen bericht door Sennaruby »

Hallo!

Onze golden retriever Senna van 2,5 jaar, 25 kilo heeft sinds een half jaar epilepsie. Ze heeft 5 maanden lang 2x daags 25 mg fenobarbital gekregen en sinds 3 weken hebben we de dosis verhoogd naar 3x daags 25 mg. Hoeveel krijgt jullie hond en gebruikejn jullie eventueel ook andere medicijnen erbij? Ik ben erg benieuwd, ook naar andere tips!
Afbeelding
Angelique25
Zeer actief
Mijn ras(sen): Old English Sheepdog
Aantal honden: 6
Contacteer:

Ongelezen bericht door Angelique25 »

Hier hapt er eentje 2 x 50mg. per dag. Dit bevalt niet, heeft weinig effect en bij verhoging van de dosering heb ik meteen een lappenpop. Volgende week schakelen we over naar Epitard, kijken hoe dat bevalt.
Verder krijgt ze magnesium bij en dagelijks een hapje rauwe honing. Ze eet graanvrij en vrij van geur-kleur-smaakstoffen en conserveringsmiddellen, ze wordt niet gevaccineerd en ook niet met chemische dingetjes behandeld zoals vlooienpipetjes, sprays e.d.
Brigitte
Zeer actief

Ongelezen bericht door Brigitte »

Wij zijn aan het uitvinden of onze Amerikaanse Bulldog Epilepsie heeft en die staat nu op 2 x daags 2 tabletten van 25mg in combinatie met Kaliumbromide.

Dat van de lappenpop hadden we hier ook, ik deed zelf dan weer de dosis verlagen. Ik ben pas geleden naar een Neuroloog geweest in Utrecht en die zei dat medicinen voor Epileptie ruim een half jaar nodig hebben voorat ze goed gaan werken. Het lappenpop effect moeten ze even door heen maar dit mag niet langer dan 5 a 6 dagen duren. Weet niet hoe lang het bij jou was, ik heb nu door gezet en mijn hond is er idd door heen en het gaat nu wel goed.
Angelique25
Zeer actief
Contacteer:

Dat echte lappenpopeffect hield al weken aan. Dat was op 3 pillen per dag. In overleg hebben we toen de dosering teruggegebracht naar 2 en toen ging het na een aantal dagen wel goed. Ze is toen een tijdje aanvalvrij geweest, eigenlijk direkt toen we begonnen met die medicijnen, dus hoe dat met dat half jaar zit weet ik ook niet precies, is mij ook niks van gezegt (maar dat zegt niets). Met 2 pillen ook nog een tijdje vrij en geleidelijk aan kwamen ze in de zelfde frequentie terug maar dan wel minder heftig, maar dat schijnt dus ook normaal te zijn dat er een soort gewenning optreed waardoor je meer moet gaan geven. Naast het lappenpopeffect krijgt ze ook nog een erg droge huid en slechte vacht van dit spul, vandaar dat we omzien naar alternatieven.
chaco
Actief

Ongelezen bericht door chaco »

Een paar jaar geleden hebben wij een husky gehad met epilepsie. Hij kreeg ook fenobarbital. Ik weet alleen niet meer de hoeveelheid. Alleen de fenobarbital had weinig effect. Hij kreeg daarnaast ook Caliumbromide. Dit werkte wel. Onze hond is nooit duf geweest van de medicatie.

Chaco
Bekijk ook eens onze weblog
Afbeelding
http://www.chaconayo.punt.nl/
Sennaruby
Zeer actief
Contacteer:

Dat lappenpopeffect is bij Senna gelukkig ook snel overgegaan... Ze is al niet zo'n snelle, maar in het begin toen ze net aan de fenobarbital was, was het echt net een halve dooie! Dat van die slechte vacht komt me wel bekend voor, maar ik had nog geen link gelegt met de fenobarbital. Sinds een paar weken is Senna's vacht was pluizig en dof. Zou dat daar aan kunnen liggen?
Afbeelding
Angelique25
Zeer actief
Contacteer:

Sennaruby schreef:Dat lappenpopeffect is bij Senna gelukkig ook snel overgegaan... Ze is al niet zo'n snelle, maar in het begin toen ze net aan de fenobarbital was, was het echt net een halve dooie! Dat van die slechte vacht komt me wel bekend voor, maar ik had nog geen link gelegt met de fenobarbital. Sinds een paar weken is Senna's vacht was pluizig en dof. Zou dat daar aan kunnen liggen?
Als het aanhoud wel ja, het kan natuurlijk ook nog rui zijn ofzo. Niet onlangs gecastreerd toevallig?
Door de fenobb wordt de doorbloeding van de huid slechter waardoor er soms ook jeuk kan onstaan, naast de droge huid en de slechtere vacht.
Mijn hond was toevallig wel een snelle, een superaktieve speelse hond die ineens door een paar pillen als een zombie de hele dag voor der uit lag te kijken. Nu is ze dat weer maar daar krijgt ze dan ook een paar aanvallen per maand voor. Je wikt en weegt en kiest een middenweg. Tijd voor een wondermiddel.
Mama Sanneke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mama Sanneke »

Luka krijgt 1/4 van een tablet, dus 25 mg per dag.
Daarvoor kreeg hij gemaakte capsules die ongeveer op 30 mg per dag kwamen maar daar kreeg hij ontzettende honger van.
Voor de rest totaal geen bijwerkingen.
DA hoopte dat hij iets rustiger zou worden, maar dat is niet zo.
Sanneke, Bazinneke van Luka Poedelmans
Afbeelding
Ik ben gewoon mezelf
Sennaruby
Zeer actief
Contacteer:

Angelique25 schreef:Als het aanhoud wel ja, het kan natuurlijk ook nog rui zijn ofzo. Niet onlangs gecastreerd toevallig?
Door de fenobb wordt de doorbloeding van de huid slechter waardoor er soms ook jeuk kan onstaan, naast de droge huid en de slechtere vacht.
Mijn hond was toevallig wel een snelle, een superaktieve speelse hond die ineens door een paar pillen als een zombie de hele dag voor der uit lag te kijken. Nu is ze dat weer maar daar krijgt ze dan ook een paar aanvallen per maand voor. Je wikt en weegt en kiest een middenweg. Tijd voor een wondermiddel.
Senna is in april gecastreerd en ook pas ontzettend in de rui geweest... Ik kijk het gewoon nog een tijdje aan, want ze heeft wel vaker een tijdje een slechtere vacht. We zijn nu ook overgestapt op andere, natuurlijke voeding en hopelijk heeft dat ook effect op haar vacht.
Het wordt inderdaad tijd voor een wondermiddel, dus heren professoren: zet 'm op!
Afbeelding
Sennaruby
Zeer actief
Contacteer:

Oh ja, dat wilde ik ook nog vragen: laten jullie ook levertests doen en zo ja, om de hoeveel tijd?
Afbeelding
Angelique25
Zeer actief
Contacteer:

Sennaruby schreef:Oh ja, dat wilde ik ook nog vragen: laten jullie ook levertests doen en zo ja, om de hoeveel tijd?
Nope geen levertests.

En ik denk dat jou hond gewoon een castratenvacht aan het ontwikkelen is. :N:
Brigitte
Zeer actief

Sennaruby schreef:Oh ja, dat wilde ik ook nog vragen: laten jullie ook levertests doen en zo ja, om de hoeveel tijd?
Ik heb het nog niet laten doen.
Dazwa84

Ongelezen bericht door Dazwa84 »

Onze Senna slikt 3 fenobarbital per dag (dat zijn die grote ronde he?) en daarnaast 1 klein pilletje. Na lang proberen is dit de juiste instelling waarop ze nauwelijks aanvallen krijgt en toch heel alert blijft.
Angelique25
Zeer actief
Contacteer:

Dazwa84 schreef:Onze Senna slikt 3 fenobarbital per dag (dat zijn die grote ronde he?) en daarnaast 1 klein pilletje. Na lang proberen is dit de juiste instelling waarop ze nauwelijks aanvallen krijgt en toch heel alert blijft.
Dan zou je even op het potje moeten kijken voor het aantal miligrammen, want ik heb hele kleine ronde tabletjes.
Living XL
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mastiff!
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Living XL »

Gabber heeft destijds (6 jaar geleden) verschillende doseringen gehad van fenobarbital
om uit te zoeken op welke dosering hij het het beste deed.
Ik weet wel dat het kleine pilletjes waren...
Zijn bloed werd om de 4 weken gecheckt ivm zijn lever.
Later heeft hij Epitard gekregen. Dat waren wel grote tabletten en daar kan ik me nog van herinneren...
1 's ochtends en 1 's avonds.
Toen Gabber inmiddels overleden (ingeslapen) was, heb ik meerdere negatieve verhalen gehoord over Epitard
(ook van verschillende Dierenartsen)

Op het moment dat we Gabber nog hadden, voelden we ons al zo machteloos,
maar achteraf als je dan zoveel negatieve verhalen hoort over zijn laatste medicijnen (Epitard)
kan je je zo ellendig voelen en ik heb me dan ook regelmatig afgevraagd en af en toe nog...:
had ik niet beter dit, of hadden we niet beter dat...
Groetjes
Sandra
en een high 5 van Amiga, Perro & Meissie
Afbeelding
In loving memory Bink 08-05-1999 / 25-11-2011
In loving memory Murphy 16-03-1998 / 29-04-2013
Mama Sanneke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mama Sanneke »

Luka's pelsken is ook doffer en hij is niet gecastreerd.

Als je met levertest een bloedproef bedoeld, die heeft Luka gehad
en die wees niets uit.
Sanneke, Bazinneke van Luka Poedelmans
Afbeelding
Ik ben gewoon mezelf
Dazwa84

Ongelezen bericht door Dazwa84 »

Angelique25 schreef:
Dazwa84 schreef:Onze Senna slikt 3 fenobarbital per dag (dat zijn die grote ronde he?) en daarnaast 1 klein pilletje. Na lang proberen is dit de juiste instelling waarop ze nauwelijks aanvallen krijgt en toch heel alert blijft.
Dan zou je even op het potje moeten kijken voor het aantal miligrammen, want ik heb hele kleine ronde tabletjes.
Ik was in de war met Epitard. Ze krijgt dus 1 maal 50 gram Fenobarbital en 3 keer epitard.
Angelique25
Zeer actief
Contacteer:

Mama Sanneke schreef:Luka's pelsken is ook doffer en hij is niet gecastreerd.

.
Luka is geen Golden retriever en doffer is wat anders dan dof en pluizig.
Sennaruby
Zeer actief
Contacteer:

Toen Senna voor de tweede keer een epilepsieaanval kreeg (een jaar na haar eerste aanval) is een inderdaad een bloedproef gedaan om te kijken waardoor de epilepsie veroorzaakt werd en daar is niets uitgekomen.

Ik had ergens gelezen dat door het gebruik van fenobarbital de lever beschadigd kan raken en dat hiervoor ongeveer om de vier maanden een levertest gedaan moet worden om het in de gaten te houden... Dit is dus een andere test dan om vast te stellen wat de oorzaak van de epilepsie is. Ik ben benieuwd of iemand dit ook daadwerkelijk doet.
Afbeelding
Angelique25
Zeer actief
Contacteer:

Sennaruby schreef:Toen Senna voor de tweede keer een epilepsieaanval kreeg (een jaar na haar eerste aanval) is een inderdaad een bloedproef gedaan om te kijken waardoor de epilepsie veroorzaakt werd en daar is niets uitgekomen.

Ik had ergens gelezen dat door het gebruik van fenobarbital de lever beschadigd kan raken en dat hiervoor ongeveer om de vier maanden een levertest gedaan moet worden om het in de gaten te houden... Dit is dus een andere test dan om vast te stellen wat de oorzaak van de epilepsie is. Ik ben benieuwd of iemand dit ook daadwerkelijk doet.
Het is een vaststaand feit dat fenob de lever beschadigd. Zoals mijn da het formuleerde: als de lever overbelast raakt krijg je het lappenpopeffect. Mijn Da heeft het verder ook niet gehad over levertests. Vraag me met alle respect ook af wat het nut ervan is aangezien ze niet zonder de fenob kunnen en ze aan die leverbeschadigingen ook niks kunnen doen.
Sennaruby
Zeer actief
Contacteer:

Dat is inderdaad zo... Zonder de fenob kunnen ze niet, maar ik probeer wel om de schade zoveel mogelijk te beperken, de dosering zo lang mogelijk zo laag mogelijk te houden en ook alternatieve oplossingen te vinden, zoals anders voeren e.d. Op veel Amerikaanse sites wordt gesproken over goede resultaten met Kalium Bromide, maar daar lees ik op Nederlandse sites weer over dat dat vroeger gebruikt werd, in onmin raakte en nu weer terug schijnt te komen. Het is zo moeilijk om uit al die tegenstrijdige informatie iets wijs te worden :U:
Ik hoop dat Senna nog heel lang toe kan met de 75 mg per dag en dat er snel een goed en betaalbaar medicijn op de markt komt zonder al te ernstige bijwerkingen.
Afbeelding
Angelique25
Zeer actief
Contacteer:

Sennaruby schreef:Dat is inderdaad zo... Zonder de fenob kunnen ze niet, maar ik probeer wel om de schade zoveel mogelijk te beperken, de dosering zo lang mogelijk zo laag mogelijk te houden en ook alternatieve oplossingen te vinden, zoals anders voeren e.d. Op veel Amerikaanse sites wordt gesproken over goede resultaten met Kalium Bromide, maar daar lees ik op Nederlandse sites weer over dat dat vroeger gebruikt werd, in onmin raakte en nu weer terug schijnt te komen. Het is zo moeilijk om uit al die tegenstrijdige informatie iets wijs te worden :U:
Ik hoop dat Senna nog heel lang toe kan met de 75 mg per dag en dat er snel een goed en betaalbaar medicijn op de markt komt zonder al te ernstige bijwerkingen.
Ja, ik ken dat. Ik belde vandeweek mijn Da om te vragen om Epitard en toen begon die ook over een "nieuw"middel en dat moest dan die KaliumBromide zijn. Nah, niks nieuws aan, alleen opnieuw uit de kast getrokken. Wat ik ervan weet is dat het het liefst alleen bij zware gevallen wordt ingezet waarbij de andere medicijnen niet meer afdoende helpen.
Maar goed, net als bij epitard, de één zegt, dat het beter is dan de fenob qua bijwerkingen en anderen beweren juist weer dat de bijwerkingen veel erger zijn. Dit is dan info van verschillende artsen, dus je weet megod niet meer wie of wat je geloven moet.
Sennaruby
Zeer actief
Contacteer:

Ik vind het wel raar dat er over de (schadelijke) gevolgen van die medicijnen zoveel tegenstrijdige meningen bestaan. Het is toch niet zo dat epilepsie een nieuwe ziekte is :roll:
Er zijn toch onderzoeken naar gedaan en daar zijn toch resultaten van bekend?! Natuurlijk kan het ene medicijn bij de ene hond beter werken dan bij de andere, maar het kan toch niet zo zijn dat de ene dierenarts vindt dat het ene medicijn minder bijwerkingen heeft dan de ander terwijl de andere DA precies het tegenovergestelde beweerd?! Vreemd hoor
Afbeelding
Brigitte
Zeer actief

Tank krijgt de kaliumbromide erbij. Toen ik bij de Neuroloog iin Utrecht was moest ik daar eerst mee stoppen en toen hij een dag later belde voor de bloeduitslag zei hij dat ik het idd toch maar erbij moest geven. Hij had daarna onze dierenarts gebeld dat hij de combi Luminal, Kaliumbromide erg goed vond, sinds de Kaliumbromide erbij heeft Tank vrijwel geen aanvallen meer gehad, en Tank heeft helemaal (nog) geen zware of ernsite aanvallen, heel licht maar.
Sennaruby
Zeer actief
Contacteer:

En Luminal is volgens mij een andere naam voor Fenobarbital, toch?!
Afbeelding
Golden Stanley

Ongelezen bericht door Golden Stanley »

Je hebt een PB van mij.
Brigitte
Zeer actief

Sennaruby schreef:En Luminal is volgens mij een andere naam voor Fenobarbital, toch?!
Ja klopt.
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”