Hi,
Ik ben Maarten en samen met mijn vriendin Aafke heb ik een (inmiddels 10 maanden oude) greyhound, Kira. Wij hebben haar van pup's af aan en is voor ons een super hond geworden Misschien ook wel een geschikt ras voor jou.
Greyhounds zijn dan welliswaar redelijk grote honden (schofthoogte ongeveer 68-76 cm, afhankelijk van geslacht), maar ze kunnen zich als een kat in een hoekje draaien, en zich bijna onzichtbaar maken in huis. Ze lopen ook niet echt in de weg, nemen een afwachtende houding aan tegen vreemden (verlegen te noemen, maar zeker niet angstig of nerveus wat vaak gedacht word). Ze dragen hun staart (meestal) laag, dus ook niet gelijk alle kopjes van tafel als ze langs de salontafel lopen...
Wij nemen onze hond haast overal mee naartoe, van visite tot café, terrassen en restaurants. Verder nemen we haar mee naar alle plaatsen waar je met een hond heen mag (sommige dierentuinen bijvoorbeeld)
Alleen zijn (natuurlijk moet je dat voorzichtig opbouwen) is voor onze grey in ieder geval geen probleem. Ze gaat ook weleens uit logeren, en ook dat gaat goed.
De greyhound zou moeilijk te trainen zijn, dit ervaren wij anders! Je moet niet te lang klooien met één oefening, dan heeft ze al snel zoiets van doe zelf maar, maar als je voor afwisseling zorgt, gaat het prima.
Onze greyhound heeft een enorm uithoudings vermogen, soms moet je haar zelfs tegen haarzelf beschermen, want ze blijft maar rennen, zeker op het strand. Als je een keer niet lang met haar gaat lopen, zal ze daar niet direct onrustig van worden ofzo, een lange wandeling is dus geen must iedere dag, ff laten sprinten is dan genoeg. Loslopen is bij de meeste windhonden wel een probleem door het goed ontwikkelde jachtinstinct (heeft onze hond vooralsnog geen last van gelukkig, maar volgens mij is dit eerder een uitzondering dan de regel)
verder zijn greyhounds (en windhonden in het algemeen) erg lieve en sociale honden die maar met met weinig dingen in hun omgeving moeite hebben, kinderen vind die van ons prima, katten heeft ze niks tegen en tegenover vreemden neemt ze dan welliswaar een afwachtende houding aan, maar gaat vooralsnog altijd goed. Hetzelfde geldt voor andere honden.
Ik hoop dat je er iets mee kan!
groeten Maarten
Voor meer info (of gewoon leuk om te zien) houden wij een weblog bij van onze hond:
www.kira.punt.nl