Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Deze vaccinaties ?
Moderator: moderatorteam
- Mama Sanneke
- Zeer actief
Deze vaccinaties ?
Nobivac Lepto
en
Nobivac DHPPI
(Intervet)
weet iemand wat dit wil zeggen ?
en
Nobivac DHPPI
(Intervet)
weet iemand wat dit wil zeggen ?
Sanneke, Bazinneke van Luka Poedelmans

Ik ben gewoon mezelf

Ik ben gewoon mezelf
- yamie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
- Contacteer:
de eerste is tegen:
Leptospira Canicola/Icterohaemorrhagiae
Leptospirose bij de hond is een acuut, subacuut of chronisch en soms subklinisch verlopende infectieziekte, waarbij de eventueel aanwezige septicemie kan resulteren in nefritis en hepatitis, gepaard gaande met uremie en eventueel icterus.
Honden kunnen geïnfecteerd worden door verschillende serotypes. Klinische leptospirose wordt vooral veroorzaakt door kiemen die behoren tot de serogroep Icterohaemorrhagiae en de serovars Grippotyphosa en Canicola. Voor de serogroep Icterohaemorrhagiae fungeren ratten als reservoir en voor het serovar Grippotyphosa muskusratten en veldmuizen. Deze reservoir gastheren kunnen de kiemen langdurig uitscheiden in de urine. In een vochtig milieu met een neutrale of licht alkalische pH kunnen leptospiren lang overleven. Vandaar dat leptospirose vooral voorkomt bij honden die in contact komen met grachten of waterlopen waar zich deze knaagdiersoorten bevinden. De hond is de reservoir-gastheer voor Canicola. Dit laatste serotype werd niet meer geïsoleerd in België sinds 1975.
Ter bestrijding van leptospirose zijn geïnactiveerde vaccins commercieel beschikbaar. Deze entstoffen bevatten de serogroep Icterohaemorrhagiae en het serovar Canicola. Een primovaccinatie bestaat uit twee inspuitingen met een viertal weken tussentijd. Men dient er rekening mee te houden dat er een interferentie met de vaccinatie optreedt bij pups van gevaccineerde moederdieren tot de leeftijd van ongeveer 12 weken. Een jaarlijkse herinenting is noodzakelijk. In zeer besmet milieu is het aangeraden halfjaarlijks te vaccineren.
Belangrijk is ook er rekening mee te houden dat er tussen de verschillende leptospiren-serogroepen geen kruisimmuniteit aanwezig is. Een vaccin op basis van Icterohaemorrhagiae-Canicola beschermt bijvoorbeeld niet tegenover Grippotyphosa.
en de tweede
Hondenziekte, hepatitis, parvo, para-influenza..
Voor de primovaccinatie van pups dient men multivalente vaccins toe te dienen die minstens het hondenparvovirus, het hondenziektevirus en het hondenadenovirus 2 (voornamelijk tegen infectieuze hepatitis bij de hond) bevatten. Leptospirose en parainfluenza kunnen toegevoegd worden.
De primovaccinatie heeft gewoonlijk plaats vóór de leeftijd van 12 weken, bijvoorbeeld op 9 weken, wanneer de maternale antistoffen nog steeds kunnen interferen met de vaccinatie. De vaccinatie dient dan herhaald te worden op de leeftijd van 12 weken.
Leptospira Canicola/Icterohaemorrhagiae
Leptospirose bij de hond is een acuut, subacuut of chronisch en soms subklinisch verlopende infectieziekte, waarbij de eventueel aanwezige septicemie kan resulteren in nefritis en hepatitis, gepaard gaande met uremie en eventueel icterus.
Honden kunnen geïnfecteerd worden door verschillende serotypes. Klinische leptospirose wordt vooral veroorzaakt door kiemen die behoren tot de serogroep Icterohaemorrhagiae en de serovars Grippotyphosa en Canicola. Voor de serogroep Icterohaemorrhagiae fungeren ratten als reservoir en voor het serovar Grippotyphosa muskusratten en veldmuizen. Deze reservoir gastheren kunnen de kiemen langdurig uitscheiden in de urine. In een vochtig milieu met een neutrale of licht alkalische pH kunnen leptospiren lang overleven. Vandaar dat leptospirose vooral voorkomt bij honden die in contact komen met grachten of waterlopen waar zich deze knaagdiersoorten bevinden. De hond is de reservoir-gastheer voor Canicola. Dit laatste serotype werd niet meer geïsoleerd in België sinds 1975.
Ter bestrijding van leptospirose zijn geïnactiveerde vaccins commercieel beschikbaar. Deze entstoffen bevatten de serogroep Icterohaemorrhagiae en het serovar Canicola. Een primovaccinatie bestaat uit twee inspuitingen met een viertal weken tussentijd. Men dient er rekening mee te houden dat er een interferentie met de vaccinatie optreedt bij pups van gevaccineerde moederdieren tot de leeftijd van ongeveer 12 weken. Een jaarlijkse herinenting is noodzakelijk. In zeer besmet milieu is het aangeraden halfjaarlijks te vaccineren.
Belangrijk is ook er rekening mee te houden dat er tussen de verschillende leptospiren-serogroepen geen kruisimmuniteit aanwezig is. Een vaccin op basis van Icterohaemorrhagiae-Canicola beschermt bijvoorbeeld niet tegenover Grippotyphosa.
en de tweede
Voor de primovaccinatie van pups dient men multivalente vaccins toe te dienen die minstens het hondenparvovirus, het hondenziektevirus en het hondenadenovirus 2 (voornamelijk tegen infectieuze hepatitis bij de hond) bevatten. Leptospirose en parainfluenza kunnen toegevoegd worden.
De primovaccinatie heeft gewoonlijk plaats vóór de leeftijd van 12 weken, bijvoorbeeld op 9 weken, wanneer de maternale antistoffen nog steeds kunnen interferen met de vaccinatie. De vaccinatie dient dan herhaald te worden op de leeftijd van 12 weken.
- Mama Sanneke
- Zeer actief
Dankjewel Yamie !!
De eerste begrijp ik niet zo goed.
Het eerste is dus tegen een bepaalde ziekte en de tweede is een cocktail tegen verschillende ziektes, is dat juist ?
Weet jij of iemand anders toevallig of beide vaccins niet goed zouden zijn voor een hond met epileptie ?
Ik las daarstraks dat vaccins alleen aan gezonde honden worden gegeven, is dat ook zo ?
Ook al lopen deze honden dan toch een risico ?
De eerste begrijp ik niet zo goed.
Het eerste is dus tegen een bepaalde ziekte en de tweede is een cocktail tegen verschillende ziektes, is dat juist ?
Weet jij of iemand anders toevallig of beide vaccins niet goed zouden zijn voor een hond met epileptie ?
Ik las daarstraks dat vaccins alleen aan gezonde honden worden gegeven, is dat ook zo ?
Ook al lopen deze honden dan toch een risico ?

Ik ben gewoon mezelf

Ik ben gewoon mezelf
- yamie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
- Contacteer:
Ik heb geen idee wat betreft epileptie...
wat betreft vacineren alleen bij gezonde honden, tja een hond die wat onder de leden heeft moet je op dat moment niet gaan enten, dat heeft weinig zin... dan werkt het vaak toch niet, eerst de andere klachten bestrijden....
ja...
de eerste is dus puur voor leptospirose..
de tweede is idd een coctail dus tegen meerdere "ziektes", deze cocktail word vaak gecombineerd met het lepto vaccin, dan is het dus nobivac DHPPI + L
wat betreft vacineren alleen bij gezonde honden, tja een hond die wat onder de leden heeft moet je op dat moment niet gaan enten, dat heeft weinig zin... dan werkt het vaak toch niet, eerst de andere klachten bestrijden....
ja...
de tweede is idd een coctail dus tegen meerdere "ziektes", deze cocktail word vaak gecombineerd met het lepto vaccin, dan is het dus nobivac DHPPI + L
- Mama Sanneke
- Zeer actief
Dankjeyamie schreef:Ik heb geen idee wat betreft epileptie...![]()
ja...

Ik ben gewoon mezelf

Ik ben gewoon mezelf
- pooh
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): zwiterse witte herder
- Liesbeth
- Zeer actief
- Aantal honden: 1
Hoi Mama Sanneke,
ik heb ff het vaccinatieschema van Atjo's site voor je geplukt. Niet alleen hij houdt zich hier tegenwoordig aan, maar de meeste dierenartsen doen dat.
HOND
Leeftijd = 7 weken => vaccinatie tegen DP
...............9 weken...............................LP
...............12 weken.............................DHPPi + L
...............15 weken.............................LP*
...............1 jaar....................................DHPPi + L
...............2 jaar....................................L
...............3 jaar....................................DHPPi + L
...............4 jaar....................................L
...............5 jaar....................................DHPPi + L
...............Enz.......................................Enz.
* alleen als de enting op 9 weken niet is uitgevoerd!
Verklaring van de letters
D = Distemper – Hondenziekte
H = HCC – Leverziekte
P = Parvo
Pi = Para-influenza – Kennelhoest (virus)
L = Leptospirose – Ziekte van Weil
Opmerkingen (zie ook onderaan)
Rabiës alleen voor het buitenland en dan elk jaar. Tenminste 30 dagen voor de grensovergang (chippen!).
Kennelhoest (bacterie), alleen indien nodig (overleg dierenarts).
Herpes (CHV) alleen bij fokteven, indien nodig.
ik heb ff het vaccinatieschema van Atjo's site voor je geplukt. Niet alleen hij houdt zich hier tegenwoordig aan, maar de meeste dierenartsen doen dat.
HOND
Leeftijd = 7 weken => vaccinatie tegen DP
...............9 weken...............................LP
...............12 weken.............................DHPPi + L
...............15 weken.............................LP*
...............1 jaar....................................DHPPi + L
...............2 jaar....................................L
...............3 jaar....................................DHPPi + L
...............4 jaar....................................L
...............5 jaar....................................DHPPi + L
...............Enz.......................................Enz.
* alleen als de enting op 9 weken niet is uitgevoerd!
Verklaring van de letters
D = Distemper – Hondenziekte
H = HCC – Leverziekte
P = Parvo
Pi = Para-influenza – Kennelhoest (virus)
L = Leptospirose – Ziekte van Weil
Opmerkingen (zie ook onderaan)
Rabiës alleen voor het buitenland en dan elk jaar. Tenminste 30 dagen voor de grensovergang (chippen!).
Kennelhoest (bacterie), alleen indien nodig (overleg dierenarts).
Herpes (CHV) alleen bij fokteven, indien nodig.
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.
Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
- Mama Sanneke
- Zeer actief
Even kijken wat er bij Luka in het boekje staat
Luka geboren 06/04/03
1ste op 14/06 Geen letters bij, enkel Pneumodog Bd/Pl2 en Eurican CHPPl2 (was ie wel al 2 maand oud zie ik nu) DA fokker
2e 03/07/2003 nummers L 30302/ nummer L30301 ??? DA fokker
3e 28/07/2003 DHLP Nobivac Lepto en Nobivac DHPPI (eigen DA)
Intervet en
dezelfde
4 e op 28/07/2004
Ik kan daar niet goed aan uit.
Luka geboren 06/04/03
1ste op 14/06 Geen letters bij, enkel Pneumodog Bd/Pl2 en Eurican CHPPl2 (was ie wel al 2 maand oud zie ik nu) DA fokker
Intervet en
dezelfde
4 e op 28/07/2004

Ik ben gewoon mezelf

Ik ben gewoon mezelf
- Liesbeth
- Zeer actief
Als ik het zo zie heeft Luka 2 jaar achter elkaar de cocktail gehad (DHPPi+L). Volgens het huidige schema zou hij nu dan alleen Lepto (Weil)moeten krijgen. Alleen als Luka veel in vijvers waar ratten inzitten rondzwemt of uit drinkt, dan zou ik nu nog zo'n enting overwegen.Mama Sanneke schreef:Even kijken wat er bij Luka in het boekje staat
Luka geboren 06/04/03
Intervet en
dezelfde
4 e op 28/07/2004
De Weil-enting kan je namelijk het best in april/mei laten geven, omdat deze ziekte vooral in de zomer risicovol is.
Als je hem nu laat enten dan moet hij eerst nog antistoffen opbouwen. Tegen de tijd dat dat er genoeg zijn, dan is het alweer midden augustus.
Overleg ff met je DA als je het niet vertrouwd.
Als Luka mijn hond was zou ik hem nu niet meer laten enten en dan in april/mei 2006 de cocktail.
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.
- Mama Sanneke
- Zeer actief
Dankjewel LIesbeth, ik overleg zeker eerst met mijn DA.Liesbeth schreef:Als ik het zo zie heeft Luka 2 jaar achter elkaar de cocktail gehad (DHPPi+L). Volgens het huidige schema zou hij nu dan alleen Lepto (Weil)moeten krijgen. Alleen als Luka veel in vijvers waar ratten inzitten rondzwemt of uit drinkt, dan zou ik nu nog zo'n enting overwegen.Mama Sanneke schreef:Even kijken wat er bij Luka in het boekje staat
Luka geboren 06/04/03
Intervet en
dezelfde
4 e op 28/07/2004
De Weil-enting kan je namelijk het best in april/mei laten geven, omdat deze ziekte vooral in de zomer risicovol is.
Als je hem nu laat enten dan moet hij eerst nog antistoffen opbouwen. Tegen de tijd dat dat er genoeg zijn, dan is het alweer midden augustus.
Als Luka mijn hond was zou ik hem nu niet meer laten enten en dan in april/mei 2006 de cocktail.

Ik ben gewoon mezelf

Ik ben gewoon mezelf
-
AnneMarie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Leeuwhondje
Mama Sanneke schreef:Dankjewel LIesbeth, ik overleg zeker eerst met mijn DA.Liesbeth schreef:Dat verhaal over Weil is al achterhaald, wel geven in het najaar als de vorige uitgewerkt is en ook als de hond niet zwemtMama Sanneke schreef:Even kijken wat er bij Luka in het boekje staat
Luka geboren 06/04/03
Intervet en
dezelfde
4 e op 28/07/2004
Bovendien wordt L ofwel parainfluenza ook geadviseerd
Onze hond is hier vroeger aan doodgegaan, dus even een hoestdrankje geven zoals ik elders hier las is ook om te![]()
Als ik het zo zie heeft Luka 2 jaar achter elkaar de cocktail gehad (DHPPi+L). Volgens het huidige schema zou hij nu dan alleen Lepto (Weil)moeten krijgen. Alleen als Luka veel in vijvers waar ratten inzitten rondzwemt of uit drinkt, dan zou ik nu nog zo'n enting overwegen.
-
AnneMarie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Leeuwhondje
- Sennaruby
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
- Contacteer: