Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

100% betrouwbaar hierkomen

Moderator: moderatorteam

Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

puk schreef::oohja: stom ik heb op het verkeerde moment een commando gegeven.
normaal loopt birka vrijwel alleen los in de schaapskooien hier in de buurt, omdat die veilig zijn.
daar luistert ze dan ook steeds een ietsje pietsje beter.
vanaf een meter of 2 komt ze perfect.
en dan is op een afstand van 10 m in een bos (zoals vrijdag) natuurlijk te veel van het goede gevraagd.
dus dan maar weer een stapje terug in de schaapskooien oefenen, niet te veel, (vaak geef ik daar geen commando, omdat ze aan het hek op mij staat te wachten).
en in het bos mijn mond houden?? :sst:
Hahaha, weet ik veel of je in het bos je mond moet houden :smile:

Je moet het inschatten, weten wanneer Birka wel of niet zal komen. In zo'n situatie als je beschreef, kan je er vergif op innemen dat ze niet komt en wat doe je? hierroepen. Wat doet Birka? zoeffff, verdwijnen.
Wat heeft ze hiervan geleerd? Dat ze gewoon pleitte kan gaan, want het maakt toch niks uit :19:

Ik ben van mening dat als je een commando geeft, wat voor commando dan ook (dus ook bij 'zit' of 'af', enz. enz.) dat dit opgevolgd MOET worden. Daarbij geef ik echte commando's dus ook zelden, maar wat er ook voor moet gebeuren, het zal en moet opgevolgd worden.

Even een voorbeeldje van onlangs: Kaya is loops, loopt los maar moet vrij dicht in de buurt blijven uiteraard. 's Avonds laat zag ze iets (geen idee wat) en ze fixeerde op zo'n 15 meter afstand van mij met d'r kont naar me toe. Als ze fixeert kan ze ergens op af stevenen en dat mag nu zeker natuurlijk niet tijdens haar loopsheid.
Dus ik riep haar, geen reactie, ik riep haar streng, geen reactie.
Dan is het over wat mij betreft: ik sluip naar haar toe, pak de riem en geef haar hiermee een tik voor haar billen. Ze schrikt zich rot, weet volgens mij niet eens waar het vandaan komt. Ik neem afstand, een meter of 5/10 en roep haar weer en ze komt direct (logisch, want ze is geschrokken). Dan beloon ik haar.
Voorlopig, en dan praat ik zeker over maanden, weet ze weer exact dat ze echt MOET luisteren.
Ik roep nooit voor niks, ze mogen heerlijk loslopen, zwemmen, rennen en spelen en dan laat ik ze ook echt gaan. Dus op zich ben ik echt helemaal niet streng in de dagelijkse praktijk, eerder heel makkelijk.

Dus eigenlijk zou ik je aanraden om inderdaad te roepen in situaties waarvan je weet dat ze komt en dan belonen. Maar neem daarnaast ook situaties waarin je roept, weet dat ze geen kant uit kan maar ze komt niet, dus dat je consequenties kan verbinden aan het niet luisteren.
Pas dat ook toe bij andere commando's: zeg je binnen 'af' en ze doet het niet, ga dan net zolang door totdat ze het wel doet.

Pieter wil het ook weleens laten versloffen, is veel makkelijker in dat soort dingen en Kaya luistert ook echt slechter naar hem.
Het was zelfs zo dat hij even met Kaya ging oefenen voor het laatste examen en ik dat de keer daarop direct doorhad en aan hem vroeg wat hij met haar uitgespookt had: hij had dus 'blijf' gezegd, zij was direct achter hem aangelopen en hij reageerde toen met 'ach, kom ook maar' en feilloos onthield ze dit en deed dit de keer daarop ook bij mij.
Ze hebben ontzettend snel door of ze MOETEN luisteren of vrijblijvend naar keuze KUNNEN luisteren.

Maar goed, alleen als je het erg vindt hoor, want er zijn zat mensen die het niet zo erg vinden als de hond niet altijd komt. En altijd is ook een erg groot woord, het blijven natuurlijk honden met een eigen willetje.
Maar als je er echt mee aan de slag wilt, dan ben ik dus van mening dat je met commando's echt streng moet zijn; enorm leuk aanleren, altijd belonen en een feestje bouwen als ze het doen, maar doen ze het niet, dan consequenties eraan verbinden.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
puk
Zeer actief

Ongelezen bericht door puk »

:wink: het enige jammere dat ze niet goed komt, vind ik het voor haar.
want zo kan ze niet overal en altijd los, omdat ik moet incalculeren dat ik op tijd thuis ben , voordat de school uit is :mrgreen:
daarbij vind ik het saai om altijd door die schaapskooien te lopen, :19: helaas is het dichtsbij gelegen losloopbos op 30 tot 45 min afstand.
dus eh... wordt vervolgd! :mrgreen:
Afbeelding
groetjes anja en birka
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

puk schreef::wink: het enige jammere dat ze niet goed komt, vind ik het voor haar.
want zo kan ze niet overal en altijd los, omdat ik moet incalculeren dat ik op tijd thuis ben , voordat de school uit is :mrgreen:
daarbij vind ik het saai om altijd door die schaapskooien te lopen, :19: helaas is het dichtsbij gelegen losloopbos op 30 tot 45 min afstand.
dus eh... wordt vervolgd! :mrgreen:
Nou, ik ben benieuwd :mrgreen:
Afbeelding
A good dog never dies...

malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

zepenko schreef:Allereerst geloof ik niet dat jouw honden vrolijk kwispelend en ontspannen naar je toe komen nadat jij ze een correctie hebt gegeven voor het niet komen. Het is toch juist de bedoeling dat de hond minstens onder de indruk is van de correctie. Maar dit terzijde.
het was dan wel niet tegen mij maar ik ben het dus wel met haar eens. Hier is het 'hier'-commando een commando wat dus ook zonder twijfel opgevolgd MOET worden. Zo niet, dan hebben ze een probleem... mij. En dat weten ze duvelsgoed. Als ze komen, prima perfect, balletje, snoepje en weer vrij... maar komen ze niet als ik ze roep ga ik ze halen... dus niet meer roepen maar daadwerkelijk vangen en nee dat vinden ze niet echt leuk om in hun nekvelletje gepakt te worden. Maar laat ik ze een minuutje later weer los om ze vervolgens weer bij me te roepen komen ze wel als een speer en ook kwispelend :wink:
Bij puppen gebruik je dezelfde methode, maar dan hoef je geen nieuw commando te conditioneren. Misschien ben ik nog wat vergeten, maar dat merk ik dan wel uit jullie reacties.
de meeste puppen die ik ken blijven automatisch al bij de baas hangen en lopen niet weg. Dat moet je meteen benutten in principe dan heb je het eerste al gewonnen. Balletje koekje als beloning...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
puk
Zeer actief

:mrgreen: idd de meeste puppen blijven bij de baas rondhangen.
birka dus niet sjeesde als pup al weg zat ik vaker ruim een halfuur te wachten. dat is nu dus minder :19:
Afbeelding
groetjes anja en birka
malinois
Zeer actief
Contacteer:

puk schreef::mrgreen: idd de meeste puppen blijven bij de baas rondhangen.
birka dus niet sjeesde als pup al weg zat ik vaker ruim een halfuur te wachten. dat is nu dus minder :19:
zei ook, de meeste :mrgreen:
handen vol worstjes, balletjes en snoepjes meenemen werkt meestal wel prima.....
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
zepenko
Zeer actief

Ongelezen bericht door zepenko »

puk schreef:
Inge O schreef:jij kan niet vermijden dat birka, als ze een eind bij je vandaan is, haar eigen weg gaat. dat kan je echt niet (behalve met teletac), dus zou ik in jouw geval daar ook totaal niet meer op reageren...............voorlopig :W: ..........je zou je in eerste instantie moeten concentreren op wat wél haalbaar is, en beginnen in gecontroleerde omstandigheden, en als ze redelijk dichtbij is.
stel, je roept haar en ze komt niet. zomaar, omdat ze druk is met snuffelen of zo. je roept nog een keer, strenger, nog niks :pffff: .
dan heb je haar alle kansen gegeven, en die heeft ze even verprutst. OK, ze krijgt nog een láátste kans, en die MOET JIJ doén lukken : je rent in éne op haar af, brult even zo streng als je kan iets in de zin van 'éé"§§§§@@&&&°°°°****"""§§§!!!!!!!!!!!' zodat ze zich eventjes te pletter schrikt, in de zin van 'o jee, wat krijgen we noú, baasje boosssss :eek: ???'

op een meter van haar af (je raakt haar niét aan!) stop je, je maakt je wat kleiner, en zegt streng (maar rustig) 'hierr'. als je het goed hebt gespeeld komt ze naar je toe, óf geeft aan met lichaamstaal dat ze wel wil, maar even teveel in de war is om het meteen te doen.
in beide gevallen spreek je haar meteen weer heel vriendelijk toe (nog niet echt belonen), en huppa, ze staat bij je.
één metertje, moet lukken toch? het mag er ook een halfje zijn, maar zij MOET naar je toekomen.
en als ze er is prijs je haar de hemel in, ze is de allerslimste en allerbraafste hond van het hele heelal :jump1: :mrgreen: :ok: .

dit mag je niet te vaak na elkaar doen, of het verliest zijn effect. één keer per week vind ik meer dan voldoende.

ondertussen oefen je verder in supermakkelijke situaties, in moeilijke zwijg je als vermoord.

als het goed is, zou je dan na verloop van tijd zo ver moeten kunnen komen met birka dat je ze (door ze zélf goed in de gaten te houden) bij je kan roepen vóór ze wegrent. je zal ze altijd beter in de gaten moeten houden dan een herder bv., maar ze moet wel terug te roepen zijn terwijl ze nog (mentaal en fysiek) bereikbaar is.
nog even een vraag, vandaag deed zich de situatie dus voor, birka mijn kant opgerend en bleef 10m voor mij staan en keek mij aan.
ik riep heel vriendelijk : birka kom hier.
birka reageerd niet, ik roep streng: birka kom hier!!!
birka draait zich om :devil: ik roep boos :birka kom hier!!!!
birka stuift weg!
daarna hebben wij ons omgedraaid en zijn hard de ander kant opgelopen zelfs toen ze na enkele min. achter ons aankwam hebben we haar genegeerd.
:19: wat doe ik hier fout :19:
straffen!
zepenko
Zeer actief

Ongelezen bericht door zepenko »

malinois schreef:
zepenko schreef:Allereerst geloof ik niet dat jouw honden vrolijk kwispelend en ontspannen naar je toe komen nadat jij ze een correctie hebt gegeven voor het niet komen. Het is toch juist de bedoeling dat de hond minstens onder de indruk is van de correctie. Maar dit terzijde.
het was dan wel niet tegen mij maar ik ben het dus wel met haar eens. Hier is het 'hier'-commando een commando wat dus ook zonder twijfel opgevolgd MOET worden. Zo niet, dan hebben ze een probleem... mij. En dat weten ze duvelsgoed. Als ze komen, prima perfect, balletje, snoepje en weer vrij... maar komen ze niet als ik ze roep ga ik ze halen... dus niet meer roepen maar daadwerkelijk vangen en nee dat vinden ze niet echt leuk om in hun nekvelletje gepakt te worden. Maar laat ik ze een minuutje later weer los om ze vervolgens weer bij me te roepen komen ze wel als een speer en ook kwispelend :wink:
Bij puppen gebruik je dezelfde methode, maar dan hoef je geen nieuw commando te conditioneren. Misschien ben ik nog wat vergeten, maar dat merk ik dan wel uit jullie reacties.
de meeste puppen die ik ken blijven automatisch al bij de baas hangen en lopen niet weg. Dat moet je meteen benutten in principe dan heb je het eerste al gewonnen. Balletje koekje als beloning...
Leuk joh, zo'n vangspelletje als je niet komt. De correctie wordt dan voor lief genomen, want we hebben toch even lekker gespeeld met de baas.
puk
Zeer actief

malinois schreef:
puk schreef::mrgreen: idd de meeste puppen blijven bij de baas rondhangen.
zei ook, de meeste :mrgreen:
handen vol worstjes, balletjes en snoepjes meenemen werkt meestal wel prima.....

:mrgreen: idd meestal........
Afbeelding
groetjes anja en birka
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wil de hond »

zepenko schreef:
puk schreef:
Inge O schreef:jij kan niet vermijden dat birka, als ze een eind bij je vandaan is, haar eigen weg gaat. dat kan je echt niet (behalve met teletac), dus zou ik in jouw geval daar ook totaal niet meer op reageren...............voorlopig :W: ..........je zou je in eerste instantie moeten concentreren op wat wél haalbaar is, en beginnen in gecontroleerde omstandigheden, en als ze redelijk dichtbij is.
stel, je roept haar en ze komt niet. zomaar, omdat ze druk is met snuffelen of zo. je roept nog een keer, strenger, nog niks :pffff: .
dan heb je haar alle kansen gegeven, en die heeft ze even verprutst. OK, ze krijgt nog een láátste kans, en die MOET JIJ doén lukken : je rent in éne op haar af, brult even zo streng als je kan iets in de zin van 'éé"§§§§@@&&&°°°°****"""§§§!!!!!!!!!!!' zodat ze zich eventjes te pletter schrikt, in de zin van 'o jee, wat krijgen we noú, baasje boosssss :eek: ???'

op een meter van haar af (je raakt haar niét aan!) stop je, je maakt je wat kleiner, en zegt streng (maar rustig) 'hierr'. als je het goed hebt gespeeld komt ze naar je toe, óf geeft aan met lichaamstaal dat ze wel wil, maar even teveel in de war is om het meteen te doen.
in beide gevallen spreek je haar meteen weer heel vriendelijk toe (nog niet echt belonen), en huppa, ze staat bij je.
één metertje, moet lukken toch? het mag er ook een halfje zijn, maar zij MOET naar je toekomen.
en als ze er is prijs je haar de hemel in, ze is de allerslimste en allerbraafste hond van het hele heelal :jump1: :mrgreen: :ok: .

dit mag je niet te vaak na elkaar doen, of het verliest zijn effect. één keer per week vind ik meer dan voldoende.

ondertussen oefen je verder in supermakkelijke situaties, in moeilijke zwijg je als vermoord.

als het goed is, zou je dan na verloop van tijd zo ver moeten kunnen komen met birka dat je ze (door ze zélf goed in de gaten te houden) bij je kan roepen vóór ze wegrent. je zal ze altijd beter in de gaten moeten houden dan een herder bv., maar ze moet wel terug te roepen zijn terwijl ze nog (mentaal en fysiek) bereikbaar is.
nog even een vraag, vandaag deed zich de situatie dus voor, birka mijn kant opgerend en bleef 10m voor mij staan en keek mij aan.
ik riep heel vriendelijk : birka kom hier.
birka reageerd niet, ik roep streng: birka kom hier!!!
birka draait zich om :devil: ik roep boos :birka kom hier!!!!
birka stuift weg!
daarna hebben wij ons omgedraaid en zijn hard de ander kant opgelopen zelfs toen ze na enkele min. achter ons aankwam hebben we haar genegeerd.
:19: wat doe ik hier fout :19:
straffen!
Fout!

Verkeerd straffen. :wink:
chrico
Zeer actief

Ongelezen bericht door chrico »

Misschien deed ik het te makkelijk maar ik maakt evoor Monster van het Hier commando koekie en als hij dan aankwam zei ik hierrrr en gaf het koekje
Hij was een beetje afgestomd op het hier commando en ik kon roepen wat ik wilde maar hier werd daar :mrgreen:
Koekie was echt perfect en Milk herinnerde zich ook ineens weer dat we het hier op die manier weer was aangeleerd
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
puk
Zeer actief

chrico schreef:Misschien deed ik het te makkelijk maar ik maakt evoor Monster van het Hier commando koekie en als hij dan aankwam zei ik hierrrr en gaf het koekje
Hij was een beetje afgestomd op het hier commando en ik kon roepen wat ik wilde maar hier werd daar :mrgreen:
Koekie was echt perfect en Milk herinnerde zich ook ineens weer dat we het hier op die manier weer was aangeleerd
:roll: birka laat alle eetbaars gewoon vallen als ze los is :mrgreen:
Afbeelding
groetjes anja en birka
puk
Zeer actief

Wil de hond schreef:
Fout!

Verkeerd straffen. :wink:
:wink: ja dat zie ik nu ook, mag best straffen als ze niet luisterd maar de timing was verkeerd.
Afbeelding
groetjes anja en birka
Zoie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zoie »

wat vinden jullie hiervan: als Spok mijn " kom hier " commando negeeert en b.v. naar die andere interessante plek rent, dan ga ik een andere kant op en verstop me. Ervaart hij dit nu als straf, of is de paniek als hij mij gaat zoeken helemaal niet meer gelinkt met het negeren van het "kom hier " - commando ?
Afbeelding
Sylvia
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Sylvia »

Inge O schreef: ik weet trouwens niet hoe dat bij de meeste 'forumhonden' hier werkt, maar ik heb zelf bij mijn honden wel de indruk dat ze redelijk snel wennen aan dat verstoppen. niet in de zin dat ze niet meer naar mij op zoek gaan, maar ik zie wel dat ze daar na verloop van tijd veel relaxer mee omgaan; ze vinden het baasje immers tóch altijd? de 'verdwijncorrectie' verliest (vind ik) zo toch een heel stuk van zijn waarde.

ik gebruik het dus wel om een jonge hond te leren op mij te letten, maar in moeilijkere omstandigheden bij oudere honden gebruik ik het niet.
Bij Lara werkt het als een trein, die is toen ze nog heel jong was mij echt een keer kwijt geweest. Dat was op een open veld waar he toen erg druk was met honden. Ze liep al spelend met een stel andere honden mee en ik bleef op de plek waar zij en ik het laatst waren, zoals altijd, maar toen was ze me werkelijk kwijt ik zag haar over dat veld gaan al zoekend op plaatsen waar ik nog weleens ga zitten en steeds verder terug richting de parkeerplaats, ik ben achter haar aangelopen toen ik dat zag, ze was totaal in paniek.
En dat merk ik nu nog als ze mij niet ziet komt ze snel zoeken :wink:
Groetjes Sylvia
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

zepenko schreef:Leuk joh, zo'n vangspelletje als je niet komt. De correctie wordt dan voor lief genomen, want we hebben toch even lekker gespeeld met de baas.
zo leuk is dat vangspelletje niet anders deden ze het nu nog steeds lijkt me want ik krijg ze te pakken hoor en dan hebben ze wel een probleem. Dat wisten ze heel snel.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:ik weet trouwens niet hoe dat bij de meeste 'forumhonden' hier werkt, maar ik heb zelf bij mijn honden wel de indruk dat ze redelijk snel wennen aan dat verstoppen. niet in de zin dat ze niet meer naar mij op zoek gaan, maar ik zie wel dat ze daar na verloop van tijd veel relaxer mee omgaan; ze vinden het baasje immers tóch altijd? de 'verdwijncorrectie' verliest (vind ik) zo toch een heel stuk van zijn waarde.
mijn honden zal het werkelijk een worst zijn of je er nu bent of niet dus hier werkt het al helemaal niet. Daar heb ik ze o.a. ook op (proberen) uit te zoeken voor de africhting. Ik heb hier altijd koekjes gebruikt om het te leren, en als ze het kennen en ze vinden andere dingen belangrijker dan krijgen ze op hun flikker omdat het een commando is wat van levensbelang kan zijn en die moeten ze uitvoeren.
Afbeelding
*Linda*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Linda* »

Kom hier is kom hier. Als ze dan níet komen dan krijgen ze een sleutelbos of riem tegen hun kont :pffff: Ze weten daardoor dat, ook al lopen ze los, het vrouwtje evengoed kan ingrijpen en ze dus niet vogelvrij zijn. Deze correctie gebruik ik echter zelden want vrouwtje is en doet altijd blij als ze komen. Komen=leuk :ok:
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:als ik op hem afstapte sprak echt wel uit al mijn poriën dat dit géénnnnn grapje was, en ik blééf op hem afstappen (niet rennen), met dezelfde onvriendelijke houding........hahaha, het was echt grappig (en nee, dit is helemaal niet sadistisch bedoeld, ik hou niet van kleine hondjes plagen) om te zien hoe verbouwereerd hij reageerde op het feit dat zijn truukjesdoos niet meer werkte.
precies dat bedoelde ik ook. :ok:
en ja hoor, zepenko, hij komt nog steeds heel vrolijk en blij :cheer: .
gek he, en hier doen ze dat ook nog steeds :mrgreen:
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:
malinois schreef:
Inge O schreef:en ja hoor, zepenko, hij komt nog steeds heel vrolijk en blij :cheer: .
er is iets mis met onze honden, malinois, we krijgen ze maar niét de grond ingeboord, hoe hard we ook ons best doen :ugh: :(: .
:mrgreen: :mrgreen:
Afbeelding
A good dog never dies...

Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Heb ik al weleens verteld volgens mij.....

Hier in de buurt lopen 2 jachthonden (vraag me niet wat voor soort, want van jachthonden heb ik geen kaas gegeten).
Zodra ze losgaan is er totaal een vat meer op te krijgen: ze springen het water in en gaan achter de eenden aan. Vrouwtje/baasje kan roepen, fluiten wat ze willen, maar die 2 honden zijn werkelijk stofdoof dan.

En daar staat de vrouw met d'r mobieltje 'we eten laat hoor, want ik heb geen idee wanneer ze weer terugkomen' of 'sorry, de afspraak gaat niet door, want ik sta hier te wachten op mijn honden'.

:19: :19: :19:

Voordat me zoiets zou overkomen :eek: :eek: :devil:

Ik vind zoveel goed met mijn honden, maar als ze niet komen als ik roep, daar kan ik dus werkelijk niet tegen, laat staan bij zoiets.
Iedere keer verbaas ik me er weer over dat iemand zo weinig vat op z'n honden heeft :19:

--------------------------------

Wat denken jullie trouwens of luisteren wel of niet rangorde gerelateerd is?
Ze zeggen dat het op zich niks met de rangorde te maken heeft, maar ik zet daar weleens grote vraagtekens bij: een hond die niet komt als je roept (en het commando dus wel goed kent), heeft toch gewoon lak aan de baas? Dat moet toch haast wel rangorde gerelateerd zijn?
Afbeelding
A good dog never dies...

malinois
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:
malinois schreef:
Inge O schreef:en ja hoor, zepenko, hij komt nog steeds heel vrolijk en blij :cheer: .
er is iets mis met onze honden, malinois, we krijgen ze maar niét de grond ingeboord, hoe hard we ook ons best doen :ugh: :(: .
:19: klopt helemaal niks van onze honden :pffff: :mrgreen:
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:ik moet trouwens dat bazinnetje wel één ding nageven : het feit dat je zelfs in zo'n omstandigheden je honden blijft loslaten, geeft wel aan dat ze er veel om geeft. maar het is naast heel vervelend ook nog een keer heel gevaarlijk natuurlijk :19: .
vind het ook levensgevaarlijk. Hoe graag ik honden ook loslaat, als ik dat zou weten gingen ze dus niet los alleen in een omheind terrein of aan een lange lijn.
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

malinois schreef:
Inge O schreef:ik moet trouwens dat bazinnetje wel één ding nageven : het feit dat je zelfs in zo'n omstandigheden je honden blijft loslaten, geeft wel aan dat ze er veel om geeft. maar het is naast heel vervelend ook nog een keer heel gevaarlijk natuurlijk :19: .
vind het ook levensgevaarlijk. Hoe graag ik honden ook loslaat, als ik dat zou weten gingen ze dus niet los alleen in een omheind terrein of aan een lange lijn.
Op zich is het ook gevaarlijk, maar ik moet wel zeggen dat ze dus in het water blijven: ze komen de kant niet meer op :19: :mrgreen:
Ze blijven acher de eenden aanzwemmen en ja, soms ook uit het zicht.

Vreselijk :19:
Afbeelding
A good dog never dies...

Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:
Stang schreef:

Wat denken jullie trouwens of luisteren wel of niet rangorde gerelateerd is?
Ze zeggen dat het op zich niks met de rangorde te maken heeft, maar ik zet daar weleens grote vraagtekens bij: een hond die niet komt als je roept (en het commando dus wel goed kent), heeft toch gewoon lak aan de baas? Dat moet toch haast wel rangorde gerelateerd zijn?
tuurlijk wel - hoewel het denk ik niet volledig in de twee richtingen werkt. naast respect voor de baas moet een oefening ook op de goede manier worden aangeleerd, én beloond, want ook een hond die het juiste respect heeft voor zijn baas kan tegenzin krijgen in het hierkomen.
Ja uiteraard! Je moet wel het hierkomen hartstikke leuk maken; in principe werkt een hond gewoon keihard voor je als hij er lol in heeft.

Maar ik heb het over die momenten dat ze net even niet willen komen, toch hun eigen zin doen. Dat overkomt iedereen natuurlijk weleens.
Dan zet je een dwingende strenge stem op en als dan de hond nog schijt aan de baas heeft, lijkt mij dit toch een (kleine?) rangordekwestie?
Afbeelding
A good dog never dies...

Sylvia
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Sylvia »

Stang schreef:
malinois schreef:
Op zich is het ook gevaarlijk, maar ik moet wel zeggen dat ze dus in het water blijven: ze komen de kant niet meer op :19: :mrgreen:

Hahaha lekker stöberen en het baasje kan ze toch niet vangen :smile:
Groetjes Sylvia
Afbeelding
Tineke en Chicca
Actief
Mijn ras(sen): Ik heb Chica dat is een kruising labrador, golden en friese stabij.

En per 8 april 2011 komt pupje Nena bij ons wonen dit is een kruising cocker spaniel met friese stabij

Ongelezen bericht door Tineke en Chicca »

Chicca komt altijd gelijk als ik haar roep. Als ze niet in 1 keer komt loop ik de andere kant op en roep haar nog 1 keer (alleen haar naam) om aandacht te vragen.

Zo was het een keer dat ze aan het zwemmen was en wilde er niet uit komen. Ze ging elke keer naar het midden zwemmen zodat vrouwtje er niet bij kon. :denken: Maar de kant was te hoog zodat ze er zelf uit komen. Ik ben uiteindelijk weggelopen en ze schrok zo erg dat ze nu altijd komt. Ik hoef nu geen uren aan de waterkant te zitten tot mevrouw klaar is met zwemmen :mrgreen:
[url=http://www.TickerFactory.com/]
Afbeelding

[url=http://www.TickerFactory.com/]
Afbeelding
Belle
Zeer actief

Ongelezen bericht door Belle »

Stang schreef:
malinois schreef: Op zich is het ook gevaarlijk, maar ik moet wel zeggen dat ze dus in het water blijven: ze komen de kant niet meer op :19: :mrgreen:

En een sleutelbos gooien lijkt me dan ook niet handig :mrgreen:
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
Dibbes
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Dibbes »

Belle schreef:
Stang schreef:
malinois schreef: Op zich is het ook gevaarlijk, maar ik moet wel zeggen dat ze dus in het water blijven: ze komen de kant niet meer op :19: :mrgreen:

En een sleutelbos gooien lijkt me dan ook niet handig :mrgreen:
Daar hebben ze toch van die handige drijvers voor aan je sleutelbos voor bedacht :mrgreen:
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Stang schreef:Op zich is het ook gevaarlijk, maar ik moet wel zeggen dat ze dus in het water blijven: ze komen de kant niet meer op :19: :mrgreen:

:mrgreen: zie het helemaal voor me... en dan sta je maar te wachten...
ja het is niet leuk en erin springen zal weinig helpen of je moet wereldkampioen zwemmen zijn :smile2:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “G&G en Obedience”