Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
stripvacht
Moderator: moderatorteam
stripvacht
nou zat ik net een antwoord neer te kalken in een ander topic in deze rubriek, schoot mij het volgende te binnen:
een stripvacht. wat is dat nu precies?
ik pluk eens per drie, vier weken de langste, meest onverzorgd staande haren uit d'r vacht, zodat ze er keurig uitziet.
ze heeft eigenlijk dus altijd dezelfde vacht, vlak voor het plukken wat piekiger en dikker, vlak na het plukken wat gestroomlijnder, maar in principe hetzelfde.
is dat nu een stripvacht? en: is een stripvacht iets dat je maakt, of iets dat een hond van nature heeft?
een stripvacht. wat is dat nu precies?
ik pluk eens per drie, vier weken de langste, meest onverzorgd staande haren uit d'r vacht, zodat ze er keurig uitziet.
ze heeft eigenlijk dus altijd dezelfde vacht, vlak voor het plukken wat piekiger en dikker, vlak na het plukken wat gestroomlijnder, maar in principe hetzelfde.
is dat nu een stripvacht? en: is een stripvacht iets dat je maakt, of iets dat een hond van nature heeft?
- yamie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
- Contacteer:
een strip vacht is eigenlijk een vacht wat er dus altijd "verzorgd" uit ziet, dus bij bv een ruwhaar jack, niet kaal plukken tot het ondervachtje ..
Inplaats van bv 2 x per jaar kort plukken is het mogelijk om de honden bv 4 maal per jaar te "plukken", waardoor hij in een korte harde bovenvacht blijft lopen waardoor hij er altijd goed verzorgt bijloopt.
Het is de eerste keer moeilijk om de hond toch netjes te krijgen omdat dan de helft van de vacht verwijderd wordt. Er wordt dan ca. 3 maand later de andere helft verwijderd. Dan zit er weer een nieuwe vacht onder waar de 1e keer het haar eruit geplukt is.
Begint je direct met een pup om de 3 maand te plukken dan zal het sneller lukken om hem in een stripvacht te krijgen.
tegenwoordig hebben erg veel pluk honden een strip vacht, zo blijft de hond er eigenlijk het hele jaar dus verzorgd en netjes uitzien en zeker voor mensen die veel met hun hondje showen ideaal, want tja je kunt niet op de show staan met je kale kippetje..
een stripvacht creeer je dus zelf...
Inplaats van bv 2 x per jaar kort plukken is het mogelijk om de honden bv 4 maal per jaar te "plukken", waardoor hij in een korte harde bovenvacht blijft lopen waardoor hij er altijd goed verzorgt bijloopt.
Het is de eerste keer moeilijk om de hond toch netjes te krijgen omdat dan de helft van de vacht verwijderd wordt. Er wordt dan ca. 3 maand later de andere helft verwijderd. Dan zit er weer een nieuwe vacht onder waar de 1e keer het haar eruit geplukt is.
Begint je direct met een pup om de 3 maand te plukken dan zal het sneller lukken om hem in een stripvacht te krijgen.
tegenwoordig hebben erg veel pluk honden een strip vacht, zo blijft de hond er eigenlijk het hele jaar dus verzorgd en netjes uitzien en zeker voor mensen die veel met hun hondje showen ideaal, want tja je kunt niet op de show staan met je kale kippetje..

dank voor je mooie uitleg.yamie schreef:een strip vacht is eigenlijk een vacht wat er dus altijd "verzorgd" uit ziet, dus bij bv een ruwhaar jack, niet kaal plukken tot het ondervachtje ..
per ongeluk heeft ursula dus een stripvachtje, mag ik concluderen. gewoon lekker bijhouden, heet dat in de wandelgangen.

ik kan me herinneren dat toen we haar kregen, ze een mega-vacht had. die heb ik er inderdaad in een keer of drie vanaf gehaald. vervolgens dus dat 'bijhouden' van me.
- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): waterhonden
- Contacteer:
Maar vooral voor al die mensen met een huishondje die hun hond gekocht hebben om er iedere dag tegenaan te kijken en niet voor die 5 minuten op de show. Voor die eigenaren is de stripvacht óók ideaal, ook omdat de honden iedere 3 in plaats van iedere 6 maanden naar de trimsalon gaan en ze nog kop en kont aan hun dier kunnen ontdekken in die tijdyamie schreef:
Ruwharige showhonden staan, al naar gelang het ras, van om de andere dag tot eens per week a 2 weken op tafel.
- amelie
- Zeer actief
- Aantal honden: 1
Mijn ruwharige teckel heeft een vrij korte en gladde vacht, met uitzondering van een soort hanenkam op de rug, steviger vacht op de poten en natuurlijk de mooie teckelsnor en -wenkbrauwen. Vroeger plukte ik haar twee keer per jaar maar nu hou ik het geregeld even bij, wat er gelukkig voor heeft gezorgd dat ze nu wat meer ondervacht in haar "hanenkam" heeft en niet meer twee keer per jaar met een kale rug loopt.
Geen idee of het zo hoort of niet, maar het bevalt wel
Geen idee of het zo hoort of niet, maar het bevalt wel

jaha, als de vacht echt plukrijp is, vallen de haren er bijna vanzelf uit. dan wordt de vacht ook dof.Martijn schreef:Dapper heeft een gecombineerde vacht van glad op de achterhand en kop en plukvacht op de"bovenrug"en schouders/nek.
Ik pluk hem niet door maar twee keer per jaar helemaal als hij zelf al gaat ruien. Ik wil hem graag zo onstaffig mogelijk hebben dus laat wel wat zitten. Hij heeft onder de plukharen ook glad haar en ik kan hem in principe helemaal gladharig maken maar dat vind ik niet Dapper en dus minder veilig hoewel hij ook met korte vacht niet onder de RAD valt.
Is het bij terriers zo dat de vacht altijd even goed te plukken is? Bij dapper niet...je kunt hem wel altijd plukken maar soms zitten de haren losser dan anders.
dapper heeft echt een terrier-vachtje, he. ik zag het op de foto's van marc in zijn onderschrift. het is eigenlijk een mega-borderterrier. ik vind hem leuk!
- Rosa
- Zeer actief
Heb je niet wat meer foto's van hem? Ik vond die van Mark z'n onderschrift al erg mooi en zou hem wel eens wat beter willen zien... ook die combi van z'n vacht. Ik vind hem in het onderschrift af en toe net een leeuw lijken!
Groetjes Rosa, Pongo en Rayos
Ik zal je nooit vergeten lieve Pacha (05-11-2008)

Ik zal je nooit vergeten lieve Pacha (05-11-2008)
als-ie maar niet groen wordt als-ie boos is.Martijn schreef:Leuk he?linlin schreef:jaha, als de vacht echt plukrijp is, vallen de haren er bijna vanzelf uit. dan wordt de vacht ook dof.Martijn schreef:Dapper heeft een gecombineerde vacht van glad op de achterhand en kop en plukvacht op de"bovenrug"en schouders/nek.
Ik pluk hem niet door maar twee keer per jaar helemaal als hij zelf al gaat ruien. Ik wil hem graag zo onstaffig mogelijk hebben dus laat wel wat zitten. Hij heeft onder de plukharen ook glad haar en ik kan hem in principe helemaal gladharig maken maar dat vind ik niet Dapper en dus minder veilig hoewel hij ook met korte vacht niet onder de RAD valt.
Is het bij terriers zo dat de vacht altijd even goed te plukken is? Bij dapper niet...je kunt hem wel altijd plukken maar soms zitten de haren losser dan anders.
dapper heeft echt een terrier-vachtje, he. ik zag het op de foto's van marc in zijn onderschrift. het is eigenlijk een mega-borderterrier. ik vind hem leuk!
Hij lijkt inderdaad heel erg op een soort borderterrier-hulk