Hoe denken jullie daar over. Verder ben ik bang dat hij zal verbranden met dit weer
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
kaal scheren van de hond
Moderator: moderatorteam
- Jacky
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): retrievers
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
kaal scheren van de hond
Omdat odin nu onder de open plekken zit, adviseert de hondentrimsalon om hem kaal te scheren, om (omdat hij langharig is), om de huid meer "rust "te geven en te kunnen genezen.
Hoe denken jullie daar over. Verder ben ik bang dat hij zal verbranden met dit weer
Daarna kan ik hem ook makkelijker spoelen met water met zeezout.

Odin 2001-2013
Ivan 2001
- cloris
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Dogo Argentino en de Portugese Keizerhond
Ik denk dat hij niet snel verbrand, zijn huid is toch zwart? en hij hoeft toch niet perse IN de volle zon? das voor ons ook niet goed.
De zee in zou wel zalig zijn voor hem denk ik maar kijk uit dat de huid niet verder uitdroogd door het zoute water
Heb je MSN-zwavel zalf? helpt perfect ook bij smetwonden enz (gebruiken wij bij de paarden)
De zee in zou wel zalig zijn voor hem denk ik maar kijk uit dat de huid niet verder uitdroogd door het zoute water
Heb je MSN-zwavel zalf? helpt perfect ook bij smetwonden enz (gebruiken wij bij de paarden)

De Koning is dood, lang leve de Keizer
Juan Manuel Fangio is one of the best car racers the world has ever known
Fangio; I would give anything for just one minute with you... Ik mis je vriend...
- Jacky
- Zeer actief
- Contacteer:
zijn huid is wit en droog en momenteel erg geirriteerd door de hooikoorts, dus ben ik eigenlijk wel bang voor verbranden.cloris schreef:Ik denk dat hij niet snel verbrand, zijn huid is toch zwart? en hij hoeft toch niet perse IN de volle zon? das voor ons ook niet goed.
De zee in zou wel zalig zijn voor hem denk ik maar kijk uit dat de huid niet verder uitdroogd door het zoute water![]()
Zou de huid erg uitdrogen door het zout, denk je?

Odin 2001-2013
Ivan 2001
- cloris
- Zeer actief
Nou over het algemeen droogt huid wel uit door het zoute water het is wel goed voor ze hoor, paarden met beenschurft of mok hebben er ook heel veel baat bij even afspoelen met zoet water na het zwemmen en het is ook goedJacks schreef:zijn huid is wit en droog en momenteel erg geirriteerd door de hooikoorts, dus ben ik eigenlijk wel bang voor verbranden.cloris schreef:Ik denk dat hij niet snel verbrand, zijn huid is toch zwart? en hij hoeft toch niet perse IN de volle zon? das voor ons ook niet goed.
De zee in zou wel zalig zijn voor hem denk ik maar kijk uit dat de huid niet verder uitdroogd door het zoute water![]()
Zou de huid erg uitdrogen door het zout, denk je?

Fangio; I would give anything for just one minute with you... Ik mis je vriend...
- monky555
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Peludo Iza & American staffordshire terriër Lila.
- Aantal honden: 3
heb het geen effect als je hem gewoon scheert maar gewoon een aantal centimeter haar laat zitten ik denk dat dat ook genoeg oplucht maar dat het iets minder risico's heeft

R.I.P. Lieve Monky (AST), 09-07-2000 / 17-11-2011
R.I.P. Lieve Sara (GR), 03-11-2000 / 09-01-2012
R.I.P. Lieve Amy (AST), 18-08-2004 / 18-06-2014
R.I.P. Lieve Rio (RWx), 25-05-2009 / 14-08-2014
- Jacky
- Zeer actief
- Contacteer:
- Branka
- moderator
- Mijn ras(sen): Golden Retriever
Helemaal kaal? Dat zou ik bij een langharige hond met ondervacht dus niet doen. Dan gaan de ondervacht en bovenvacht gelijk groeien en dat ziet er niet mooi uit. Het gaat echt ten koste van de vachtstructuur.
En als ie inderdaad ook nog eens een lichte huid heeft kan die inderdaad verbranden.
Ik zou dan toch ook eerder kiezen voor het laten zwemmen in zout water en in geval dat er echt rotplekken zijn die lokaal scheren. Maar helemaal scheren zou ik in ieder geval niet doen.
En als ie inderdaad ook nog eens een lichte huid heeft kan die inderdaad verbranden.
Ik zou dan toch ook eerder kiezen voor het laten zwemmen in zout water en in geval dat er echt rotplekken zijn die lokaal scheren. Maar helemaal scheren zou ik in ieder geval niet doen.
- cloris
- Zeer actief
Nou je kan de hond best scheren maar gewoon niet huidkaal lijkt mij, (dus gewoon net als bij een paard ed) de plekken zou ik idd wel kaal maken.
Maar om nou de vacht te laten zitten en de plekken alleen kort maken, nee dat gaat er ook nog eens niet uit zien
Maar om nou de vacht te laten zitten en de plekken alleen kort maken, nee dat gaat er ook nog eens niet uit zien

- Jacky
- Zeer actief
- Contacteer:
de plekken zijn al helemaal kort geknipt door mij, hoe hij eruit ziet maak mij en hem niet uit
, ik wil hem gewoon van de enorme jeuk afhelpen en ik weet nou niet of ik er goed aan doe om hem te laten scheren.
Momenteel loop hij krom als we te wandelen zijn, van de jeuk, hij grijpt steeds naar zijn achterhand. Ik vind het reuze zielig op deze manier.
Momenteel loop hij krom als we te wandelen zijn, van de jeuk, hij grijpt steeds naar zijn achterhand. Ik vind het reuze zielig op deze manier.

Odin 2001-2013
Ivan 2001
- monky555
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Peludo Iza & American staffordshire terriër Lila.
- Aantal honden: 3
ja kaal is misschien het beste
maar met dit weer en zijn slechte huid geen geweldige optie
ik denk dat een stuk eraf al een hele hoop zou schelen in ieder geval dat het niet meer kan gaan broeien en dat je het gewoon al iets beter kan behandelen ik hoop in ieder geval dat het voor hem iets dragelijker zal worden en sterkte ermee

R.I.P. Lieve Monky (AST), 09-07-2000 / 17-11-2011
R.I.P. Lieve Sara (GR), 03-11-2000 / 09-01-2012
R.I.P. Lieve Amy (AST), 18-08-2004 / 18-06-2014
R.I.P. Lieve Rio (RWx), 25-05-2009 / 14-08-2014
- cloris
- Zeer actief
Idd, ik zou em gewoon zeer kort scheren, met een benenscheermachine voor paarden kan je dat zo doen, die stel je in en dan blijft er gewoon haar zitten maar is het heel wat korter.

- Jacky
- Zeer actief
- Contacteer:
- Jacky
- Zeer actief
- Contacteer:
-
Sjiel
- Zeer actief
- Jacky
- Zeer actief
- Contacteer:
.Sjiel schreef:Met een mensentondeuze kom je niet echtmakkelijkdoor een hondenvacht heen.
Ik weet van Roosje, de dermatoloog, dat ze honden met atopische dermatitis laat scheren en 1 keer per week wassen en dat schijnt te helpen met de klachten beheersbaar te houden.
ik heb speciale hondenschampo van de DA, daar wordt het alleen maar slechter van

Odin 2001-2013
Ivan 2001
- billy
- Erelid
- Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier
Ik zou eerst zoveel mogelijk ondervacht wegkammen met een heel fijn kammetje,dan krijgt de huid al wat meer lucht, en dan scheren maar kaal, wat is kaal, als je het heel erg kort doet zou hij dan niet nog meer last krijgen als de haren weer aangroeien, dat vraag ik me af. Ik zou zeker de plekken kaal maken maar voor de rest zeker een cm of 3 laten staan, korter kan altijd nog.
Groetjes Els
Groetjes Els
-
Neeltje
- Jacky
- Zeer actief
- Contacteer:
ondervacht wegkammen heb ik al gedaan, met een fijne kam, ook van de DA gekregen. Misschien een domme vergelijking, maar als ik zelf haar wegscheer gaat het ook weer jeuken als het weer gaat groeien, dus daar heb je ook weer gelijk in.billy schreef:Ik zou eerst zoveel mogelijk ondervacht wegkammen met een heel fijn kammetje,dan krijgt de huid al wat meer lucht, en dan scheren maar kaal, wat is kaal, als je het heel erg kort doet zou hij dan niet nog meer last krijgen als de haren weer aangroeien, dat vraag ik me af. Ik zou zeker de plekken kaal maken maar voor de rest zeker een cm of 3 laten staan, korter kan altijd nog.
Groetjes Els
Je kan Odin qua vacht vergelijken met een golden, maar dan zwart.

Odin 2001-2013
Ivan 2001
- billy
- Erelid
- Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier
Ik zou gewoon wat je zei de ondervacht doen en bijhouden , en de plekken heel kort en ook zo dat de andere haren er niet overheen vallen of aan kunnen plakken en de rest zo laten.Jacks schreef:ondervacht wegkammen heb ik al gedaan, met een fijne kam, ook van de DA gekregen. Misschien een domme vergelijking, maar als ik zelf haar wegscheer gaat het ook weer jeuken als het weer gaat groeien, dus daar heb je ook weer gelijk in.billy schreef:Ik zou eerst zoveel mogelijk ondervacht wegkammen met een heel fijn kammetje,dan krijgt de huid al wat meer lucht, en dan scheren maar kaal, wat is kaal, als je het heel erg kort doet zou hij dan niet nog meer last krijgen als de haren weer aangroeien, dat vraag ik me af. Ik zou zeker de plekken kaal maken maar voor de rest zeker een cm of 3 laten staan, korter kan altijd nog.
Groetjes Els
Je kan Odin qua vacht vergelijken met een golden, maar dan zwart.
Groetjes Els
-
Novy
- Actief
- Contacteer:
Hallo Jacks ,
Ik heb ook een Bordauxdog met allemaal allergieen ,en daarvoor ben ik naar Kortenoord in Wagenigen geweest en die zegt dat ie het jeuken een stuk terug kan brengen en zo zijn we met een behandel plan begonnen ,Tarquin kreeg hier een heftige reactie op en toen ik daarover belde zei hij ga maar in zee met hem zwemmen .
Tarquin had op dat moment hele hals open liggen ,beide voorpoten dikke hotspots en kop allemaal plekken en buik heel vurig.
Ik rijd nu iedere avond naar Harlingen en na twee dagen waren de plekken al dicht ,hij jeukt minder.
Dus ik denk dat zwemmen in zout water heel goed is ,misschien een optie voor jou?????
Ik heb ook een Bordauxdog met allemaal allergieen ,en daarvoor ben ik naar Kortenoord in Wagenigen geweest en die zegt dat ie het jeuken een stuk terug kan brengen en zo zijn we met een behandel plan begonnen ,Tarquin kreeg hier een heftige reactie op en toen ik daarover belde zei hij ga maar in zee met hem zwemmen .
Tarquin had op dat moment hele hals open liggen ,beide voorpoten dikke hotspots en kop allemaal plekken en buik heel vurig.
Ik rijd nu iedere avond naar Harlingen en na twee dagen waren de plekken al dicht ,hij jeukt minder.
Dus ik denk dat zwemmen in zout water heel goed is ,misschien een optie voor jou?????
Yvon ,
Tyquera & Tarquin † voor altijd in mijn hart 23-05-03/ 13-03-07
en kleine Novy

Tyquera & Tarquin † voor altijd in mijn hart 23-05-03/ 13-03-07
en kleine Novy

- Jacky
- Zeer actief
- Contacteer:
Hoi Neeltje,Neeltje schreef:Kan hij niet wat tegen de jeuk krijgen? Tirsa heeft ook wat tegen d'r voedselallergie. Het helpt wel niet zo tegen de plekken, maar ze heeft in ieder geval geen jeuk meer, en dat vind ik al heel wat. Ze krijgt zyrtec.
vorig week heeft hij nog een spuit gehad, hiertegen zit ook iets tegen de jeuk in. Helpt niet meer helaas.

Odin 2001-2013
Ivan 2001
- Jacky
- Zeer actief
- Contacteer:
Sinds gisteravond heeft hij de kraag weer om, ik vind dit zeer frusterend, maar ik was even boven de kinderen douchen en in dat half uur heeft hij een lap van een cm. of 5 van zijn staart gehaald, dus weer een plek er bij. Er lag allemaal bloed in zijn mand, ik schrok me dood. Hij is vandaag wel een stuk rustiger qua onrust door de jeuk.
Ik vind een kraag vreselijk zielig, maar nu toch maar even het beste.
Ik vind een kraag vreselijk zielig, maar nu toch maar even het beste.

Odin 2001-2013
Ivan 2001
- de drentjes
- Actief
Hoi,
Mijn vorige hond, een new foundlander had op latere leeftijd ook veel jeuk en hotspots,vooral in de zomer. Mijn da raadde me toen ook aan om Scannon kaal te scheren. Ik had ook veel twijfels maar heb het toch gedaan. Wel heb ik ongeveer 1 cm laten zitten. (een hondentondeuse met opzetkam gebruikt) Nou ik heb er een dag over gedaan maar het verschil was wonderbaarlijk. Hij zag er niet uit hoor
maar het leek wel een veulen in de wei toen al dat haar eraf was
. De hotspots en de jeuk werden beter en tegen de winter was zijn vacht weer even mooi als voor het scheren.
Wil
Mijn vorige hond, een new foundlander had op latere leeftijd ook veel jeuk en hotspots,vooral in de zomer. Mijn da raadde me toen ook aan om Scannon kaal te scheren. Ik had ook veel twijfels maar heb het toch gedaan. Wel heb ik ongeveer 1 cm laten zitten. (een hondentondeuse met opzetkam gebruikt) Nou ik heb er een dag over gedaan maar het verschil was wonderbaarlijk. Hij zag er niet uit hoor
Wil
- yamie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
- Contacteer:
kaal scheren is een goede optie, alleen danniet kaal van naakt, maar gewoon kort, het geeft de huis en de plekken lucht , ik heb ook een hond die heeft in de zomer erg snel last van allergie, ik scheer hem en nooit meer last...
en ja de vacht kan veranderen na het scheren, maar ja... show je met je hond?
en ja de vacht kan veranderen na het scheren, maar ja... show je met je hond?
- Caro.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse Draak
- Contacteer:
- Jacky
- Zeer actief
- Contacteer:
- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): waterhonden
- Contacteer:
Wel scheren, niet scheren. Dierenarts, trimsalon.......... 't Is wat he?
Behalve 'allergie' is er al eens een diagnose gesteld? Heb je toevallig ook katten in huis en zo ja, wat doe je aan de vlooien dan? Met name met honden die jeukverschijnselen achterop hun lijf hebben denk ik eerder aan vlooien dan aan iets anders (vlooienallergie, ok
).
Hoe lang heeft Odin al jeuk en wát heb je allemaal al gedaan? Heb je bijvoorbeeld een rigoreuze voedselverandering al eens overwogen?
Het kaalscheren van atopische honden wordt vooral gedaan om secundaire infecties te voorkomen. In een korte vacht blijven minder dingen zitten die infecties en jeuk kunnen veroorzaken en het wassen van een kortbehaarde hond (ogeacht welke shampoo) is een stuk eenvoudiger voor de eigenaar evenals het uitspoelen van de vacht. Dat is eignlijk de enige reden van het scheren.
Ik zou eerst maar een duidelijk een diagnose laten stellen voor je met alle symptoombestrijding aan de gang gaat. Een flesje hydrocortiderm/sanoderm bij de hand voor de meest jeukende plekken vindt hij vast wel fijn.
succes!
Behalve 'allergie' is er al eens een diagnose gesteld? Heb je toevallig ook katten in huis en zo ja, wat doe je aan de vlooien dan? Met name met honden die jeukverschijnselen achterop hun lijf hebben denk ik eerder aan vlooien dan aan iets anders (vlooienallergie, ok
Hoe lang heeft Odin al jeuk en wát heb je allemaal al gedaan? Heb je bijvoorbeeld een rigoreuze voedselverandering al eens overwogen?
Het kaalscheren van atopische honden wordt vooral gedaan om secundaire infecties te voorkomen. In een korte vacht blijven minder dingen zitten die infecties en jeuk kunnen veroorzaken en het wassen van een kortbehaarde hond (ogeacht welke shampoo) is een stuk eenvoudiger voor de eigenaar evenals het uitspoelen van de vacht. Dat is eignlijk de enige reden van het scheren.
Ik zou eerst maar een duidelijk een diagnose laten stellen voor je met alle symptoombestrijding aan de gang gaat. Een flesje hydrocortiderm/sanoderm bij de hand voor de meest jeukende plekken vindt hij vast wel fijn.
succes!
- amelie
- Zeer actief
Ik zou geen seconde twijfelen als ik een langharige hond met jeuk en/of een kapotte huid zou hebben. Zelfs wanneer ik zou showen zou die vacht er af gaan. De huid een beetje rust geven en het makkelijker maken om een en ander te behandelen.
Laatst gewijzigd door amelie op 17 jul 2005 11:51, 1 keer totaal gewijzigd.
- Jacky
- Zeer actief
- Contacteer:
Vlooienbestrijding:Frontline.Rosita Compagner schreef:Wel scheren, niet scheren. Dierenarts, trimsalon.......... 't Is wat he?
Behalve 'allergie' is er al eens een diagnose gesteld? Heb je toevallig ook katten in huis en zo ja, wat doe je aan de vlooien dan? Met name met honden die jeukverschijnselen achterop hun lijf hebben denk ik eerder aan vlooien dan aan iets anders (vlooienallergie, ok).
succes!
Tevens heeft de DA nog gecontroleerd op vlooien en die zijn er niet. Dat weet ik ook, want ik ben daar erg fel op.
Ja wij hebben nog een oude kat van 20+ die niet meer buiten komt, ook zij krijgt frontline.
Wij hebben intussen 5 keer andere voeding gehad, dit ook in overleg met de DA. ER is een duidelijke diagnose gesteld (zie mijn eerdere stukjes boven beschreven )door middel van allergietesten bij de DA.
Hydrocortiderm smeer ik al mee.
We hebben al veel geprobeerd, homeopatisch en gewoon regulier via de DA. Qua voeding heb ik ook alles zowat al gehad.
Nee, ik show niet met onze honden, en ja als kaal scheren een optie was was hij al kaal geweest, dat zal mij niks kunnen schelen hoe hij er dan uitziet. Elke plek die hij maakt, is al kaal, en smeer ik in met hydrocortidermzalf. Maar de DA zegt dat scheren , als het haar gaat groeien weer jeuk gaat geven. Dus dan zeg ik dus ook nee, dan maar niet.
De plekken zijn kaal en schoon.

Odin 2001-2013
Ivan 2001
- bram en thijs
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grote Zwitserse Sennenhond
- Aantal honden: 0