Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Hond die operatie na maagkanteling heeft gehad kopen??
Moderator: moderatorteam
-
perdita
- nieuw lid
Hond die operatie na maagkanteling heeft gehad kopen??
Hallo,
Wij kunnen een hele leuke hond overnemen die qua karakter en eigenschappen goed bij ons zou passen. Echter de hond heeft 2 maanden geleden een operatie gehad na een maagdraaiing. De mild is hierbij ook verwijderd. Volgens de huidige eigenaar is de hond verder nu helemaal gezond en heeft dit geen invloed en kans op herhaling. Ik lees via internet zeer tegenstrijdige verhalen en ben gaan twijfelen de hond over te nemen. Je krijgt natuurlijk nooit garantie dat een dier wat je bij je neemt gezond blijft, maar wie heeft hier ervaringen mee en wat zouden jullie in mijn situatie doen? Hond overnemen met riscico op?? Of valt dat risico allemaal wel mee?
Wij kunnen een hele leuke hond overnemen die qua karakter en eigenschappen goed bij ons zou passen. Echter de hond heeft 2 maanden geleden een operatie gehad na een maagdraaiing. De mild is hierbij ook verwijderd. Volgens de huidige eigenaar is de hond verder nu helemaal gezond en heeft dit geen invloed en kans op herhaling. Ik lees via internet zeer tegenstrijdige verhalen en ben gaan twijfelen de hond over te nemen. Je krijgt natuurlijk nooit garantie dat een dier wat je bij je neemt gezond blijft, maar wie heeft hier ervaringen mee en wat zouden jullie in mijn situatie doen? Hond overnemen met riscico op?? Of valt dat risico allemaal wel mee?
-
plenty
- Zeer actief
- jip007
- Erelid
- Mijn ras(sen): naakthonden .
- Aantal honden: 4
- Scooby
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse dog
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Hoi,plenty schreef:Weet je ook of de maag vastgezet is ? dan is namelijk een herhalling vrijklein.
Waarom doen ze de hond weg?
Gr
Dit is zo'n fabeltje. Ook een hond waarvan de maag vastgezet is, kan net zo goed weer een maagkanteling krijgen. De maag wordt na een kanteling vaak alleen maar vastgezet om herhaling direct er na te voorkomen.
Onze Lana heeft in april vorig jaar haar eerste maagkanteling gehad. Tijdens de operatie is haar maag toen vastgezet. Afgelopen februari heeft ze toch weer een maagkanteling gehad. Toen was ook de milt gekanteld en die is ook verwijderd. De maag is wederom vastgezet, maar voor mij geeft dà t dus absoluut geen garantie dat ze nu geen maagkanteling meer zou kunnen krijgen.
Groetjes, Karen
Duitse doggen 'Uut Sutfene'
- Scooby
- Zeer actief
- Contacteer:
Re: Hond die operatie na maagkanteling heeft gehad kopen??
Hoi,perdita schreef:Hallo,
Je kunt er gewoon niets van zeggen. De hond kan inderdaad weer een maagkanteling krijgen, maar dat hoeft helemaal niet. Een hond die nog nooit een maagkanteling heeft gehad, kan ook een maagkanteling krijgen.
Ik denk dat je de keuzen of je deze hond over wilt nemen, los van het feit dat deze hond een maagkanteling heeft gehad, moet maken.
Groetjes, Karen
- Ursula
- Zeer actief
-
perdita
- nieuw lid
De maag is inderdaad vastgezet en de mild verwijderd. Het gaat mij er mee om of er speciale dingen zijn die je kunt doen om te voorkomen. Ik ben inmiddels al wel wijzer en logische dingen als niet gelijk veel arbeid na het eten en verdeeld voeren. Maar dat zijn gewoon vanzelfsprekende dingen.
We hebben de knoop dan ook doorgehakt en gaan morgen kijken. Heel erg spannend dus!
We hebben de knoop dan ook doorgehakt en gaan morgen kijken. Heel erg spannend dus!
- Jacky
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): retrievers
- Contacteer:
Dus als ik het goed begrijp, heeft een hond die al eens een maagkanteling heeft gehad evenveel kans als een hond die nog nooit een maagkanteling heeft gehad, om die (weer) te krijgen.Scooby schreef:Hoi,perdita schreef:Hallo,
Je kunt er gewoon niets van zeggen. De hond kan inderdaad weer een maagkanteling krijgen, maar dat hoeft helemaal niet. Een hond die nog nooit een maagkanteling heeft gehad, kan ook een maagkanteling krijgen.
Ik denk dat je de keuzen of je deze hond over wilt nemen, los van het feit dat deze hond een maagkanteling heeft gehad, moet maken.
Als dat zo is, dan is de keuze niet moeilijk. Als dat toch niet zo is, tja dan zou ik er ook wel over na willen denken.
Misschien moet je dit eens een DA vragen

Odin 2001-2013
Ivan 2001
-
perdita
- nieuw lid
De da zegt dat honden die het al eens gehad hebben, meer kans hebben dat het nog een keer voorkomt, dan dat een hond die het nog nooit gehad heeft het krijgt, omdat ze er gevoeliger voor kunnen zijn.
Ik heb met de kliniek in Utrecht gebeld, daar is deze hond toen geopereerd, en die zeiden dat de kans op complicaties nu wel geweken was. Die hadden zich in de eerste week/weken zich moeten aandienen.
Het probleem is dat er zo weinig bekend is over de oorzaken. De een zegt kan door voer komen, maar deze hond kreeg het met een lege maag.
De ander zegt kan door stress komen, maar deze hond liep gewoon buiten niks bijzonders. Dat maakt het moeilijk en daar komt denk ik ook de tegenstrijdigheid van, omdat niemand het helemaal 100% precies weet....
Ik heb besloten om de maagkanteling niet doorslaggevend in mijn keuze mee te nemen. Daarom ga ik toch kijken of het gewoon klikt met de hond. Al heeft me dit wel wat pieker uurtjes gekost
Ik heb met de kliniek in Utrecht gebeld, daar is deze hond toen geopereerd, en die zeiden dat de kans op complicaties nu wel geweken was. Die hadden zich in de eerste week/weken zich moeten aandienen.
Het probleem is dat er zo weinig bekend is over de oorzaken. De een zegt kan door voer komen, maar deze hond kreeg het met een lege maag.
De ander zegt kan door stress komen, maar deze hond liep gewoon buiten niks bijzonders. Dat maakt het moeilijk en daar komt denk ik ook de tegenstrijdigheid van, omdat niemand het helemaal 100% precies weet....
Ik heb besloten om de maagkanteling niet doorslaggevend in mijn keuze mee te nemen. Daarom ga ik toch kijken of het gewoon klikt met de hond. Al heeft me dit wel wat pieker uurtjes gekost
-
Jose
- Zeer actief
wens je veel suc6 met het kijken naar de hondperdita schreef:De da zegt dat honden die het al eens gehad hebben, meer kans hebben dat het nog een keer voorkomt, dan dat een hond die het nog nooit gehad heeft het krijgt, omdat ze er gevoeliger voor kunnen zijn.

- Scooby
- Zeer actief
- Contacteer:
Hoi,perdita schreef:De maag is inderdaad vastgezet en de mild verwijderd. Het gaat mij er mee om of er speciale dingen zijn die je kunt doen om te voorkomen. Ik ben inmiddels al wel wijzer en logische dingen als niet gelijk veel arbeid na het eten en verdeeld voeren. Maar dat zijn gewoon vanzelfsprekende dingen.
Inderdaad spannend! Ik ben benieuwd.
Een maagtorsie kun je nooit voorkomen, maar je kunt het risico er op wel zo klein mogelijk maken. Niet te veel in één keer voeren, maar liever meerdere malen op een dag is er één van. Net zoals minimaal een uur rust voor en na het eten. Ook niet te veel water laten drinken in één keer. De voerbakken op een standaard zetten, wordt ook geadviseerd.
Verder schijnen maagtorsies bij honden die op vers vlees zitten of Barf-en helemaal weinig voor te komen, in tegenstelling tot honden die brokken eten. En als je dan toch brokken wilt voeren, geven ge-expandeerde brokken (brokken die uitzetten in de maag) weer een groter risico dan geperste brokken (die vallen uiteen in de maag.)
Hou je ons op de hoogte omtrent jullie beslissing?
Groetjes, Karen
- Scooby
- Zeer actief
- Contacteer:
Hoi Jacky,Jacks schreef:Dus als ik het goed begrijp, heeft een hond die al eens een maagkanteling heeft gehad evenveel kans als een hond die nog nooit een maagkanteling heeft gehad, om die (weer) te krijgen.
Als dat zo is, dan is de keuze niet moeilijk. Als dat toch niet zo is, tja dan zou ik er ook wel over na willen denken.
Daar zijn de meningen dus over verdeeld. Onze dierenarts zegt dat een hond die een maagtorsie heeft gehad niet een groter risico heeft dan welke andere hond dan ook om weer een maagtorsie te krijgen.
Ik heb ook wel eens gelezen dat honden die een maagtorsie hebben gehad wel een groter risico hebben om een tweede maagtorsie, omdat de banden opgerekt zijn en de maag dus makkelijker zou kunnen kantelen.
Waar het mij om ging, is dat het vastzetten van de maag geen garantie is dat de hond nooit meer een maagtorsie zou kunnen krijgen.
Groetjes, Karen
- Jacky
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): retrievers
- Contacteer:
Oke, lijkt me ook wel logisch.Scooby schreef:Hoi Jacky,Jacks schreef:Dus als ik het goed begrijp, heeft een hond die al eens een maagkanteling heeft gehad evenveel kans als een hond die nog nooit een maagkanteling heeft gehad, om die (weer) te krijgen.
Daar zijn de meningen dus over verdeeld. Onze dierenarts zegt dat een hond die een maagtorsie heeft gehad niet een groter risico heeft dan welke andere hond dan ook om weer een maagtorsie te krijgen.
Ik heb ook wel eens gelezen dat honden die een maagtorsie hebben gehad wel een groter risico hebben om een tweede maagtorsie, omdat de banden opgerekt zijn en de maag dus makkelijker zou kunnen kantelen.
Waar het mij om ging, is dat het vastzetten van de maag geen garantie is dat de hond nooit meer een maagtorsie zou kunnen krijgen.

Odin 2001-2013
Ivan 2001
- Scooby
- Zeer actief
- Contacteer:
Hoi Jacky,Jacks schreef:Oke, lijkt me ook wel logisch.Scooby schreef:Waar het mij om ging, is dat het vastzetten van de maag geen garantie is dat de hond nooit meer een maagtorsie zou kunnen krijgen.
Ja, maar je moest eens weten hoeveel mensen nog denken dat een hond wiens maag is vastgezet geen maagtorsie meer kan krijgen...
Groetjes, Karen
- Femmel
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik was daar inderdaad ook 1 van...Scooby schreef:Hoi Jacky,
Ja, maar je moest eens weten hoeveel mensen nog denken dat een hond wiens maag is vastgezet geen maagtorsie meer kan krijgen...
Wij hebben zelf een Ierse Setter gehad welke 3x een maagkanteling heeft gehad in zeer korte tijd, deze is er nooit aan geopereerd het is inmiddels al wel bijna 20 jaar geleden.
Uiteindelijk is ze waarschijnlijk 3 dagen na de 3e maagkanteling overleden aan weer een maagkanteling, wij waren zelf op een begrafenis en de oppas heeft het niet door gehad...
Ik ben dus van mening dat je wel moet weten wat de eerste symptomen zijn van een maagkanteling en bij het zien van die symptomen niet moet twijfelen om hulp in te roepen.
Ik ben uiteraard erg benieuwd of jullie de hond in huis hebben genomen??
Groetjes,
Femke

In loving memory ons Goldensnoetje Joy* (14 februari 1997 - 26 juli 2010)
Voor altijd in ons hart lieve Ginny* (23 januari 2005 - 21 augustus 2014)
Femke

In loving memory ons Goldensnoetje Joy* (14 februari 1997 - 26 juli 2010)
Voor altijd in ons hart lieve Ginny* (23 januari 2005 - 21 augustus 2014)
- Scooby
- Zeer actief
- Contacteer:
Hoi Femme,Femmel schreef:Ik was daar inderdaad ook 1 van...Heb zelfs ooit gehoord dat bij bepaalde risicohonden als de Ierse Setter en Doggen de maag bij de sterilisatie uit voorzorg wordt vastgezet
. Maar dat zal ook wel een fabeltje wezen dan.
Wij hebben zelf een Ierse Setter gehad welke 3x een maagkanteling heeft gehad in zeer korte tijd, deze is er nooit aan geopereerd het is inmiddels al wel bijna 20 jaar geleden.
Uiteindelijk is ze waarschijnlijk 3 dagen na de 3e maagkanteling overleden aan weer een maagkanteling, wij waren zelf op een begrafenis en de oppas heeft het niet door gehad...![]()
Ik ben dus van mening dat je wel moet weten wat de eerste symptomen zijn van een maagkanteling en bij het zien van die symptomen niet moet twijfelen om hulp in te roepen.
Ik ben uiteraard erg benieuwd of jullie de hond in huis hebben genomen??
Ja, het preventief vastzetten van de maag is dus absoluut geen garantie dat de hond geen maagtorsie kan krijgen en persoonlijk vind ik dat dus een nodeloze, risicovolle open buik operatie. Onze dierenarts doet het dus niet, ook niet bij een sterelisatie, omdat je de operatie dan toch een heel stuk zwaarder maakt dan die al is. (Met alle mogelijke risico's van dien.)
Ik ben het absoluut met je eens dat je de symptomen van een maagtorsie moet kennen als je een ras hebt wat er gevoelig voor is. Wanneer een hond een maagtorsie heeft, is het namelijk zaak om er binnen een half uur mee bij een dierenarts te zijn (die eventueel ook een maagtorsie wil opereren, indien nodig, want dit willen/kunnen lang niet alle dierenartsen!), alleen dan heb je kans het leven van de hond te redden. Een maagtorsie is een acute levensbedreigende situatie voor de hond.
Groetjes, Karen
- greatdane
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Dog-Wolfspitz
- Aantal honden: 2
Een lege maag kan ook een torsie veroorzaken,vaak wordt dan ook geadviseerd een hond niet met een lege maag de nacht door te brengen.perdita schreef:
:

Bruno 07-05-2012-*16-10-2012
- jip007
- Erelid
onze teef heeft het 2 keer gehad s'ochtens vroeg op een lege maag , maar ze had s'avonds gewoon gegetengreatdane schreef:Een lege maag kan ook een torsie veroorzaken,vaak wordt dan ook geadviseerd een hond niet met een lege maag de nacht door te brengen.perdita schreef:
:

Knuffies van Flirtje, Sophietje, Pommelien en Splinter.
- Scooby
- Zeer actief
- Contacteer:
Hoi,
Je kunt er gewoon niets van zeggen. Lana kreeg haar eerste maagtorsie 10 minuten na het eten (terwijl ze gewoon rustig op haar plaats lag) en haar tweede maagtorsie drie uur na het eten (en ook toen had ze niets geks gedaan)...
Je kunt er gewoon niets van zeggen. Lana kreeg haar eerste maagtorsie 10 minuten na het eten (terwijl ze gewoon rustig op haar plaats lag) en haar tweede maagtorsie drie uur na het eten (en ook toen had ze niets geks gedaan)...
Groetjes, Karen
- greatdane
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Dog-Wolfspitz
Ikzelf heb er gelukkig geen ervaring mee,maar heb er wel veel over gelezen/gevraagd en dit hoorde ik dus ook.Ik probeer bij mijn hond de kansen ook zoveel mogelijk te beperken.Hij krijgt 3x daags eten(carnibest)'s ochtends 7uur na het uitlaten,begin van de avond na mijn werk en tegen 12 uur s'nachts fiets ik met hem en dan laat ik hem zeker een half uur tot een uur rusten voor zijn laatse maaltijd.Ook sneeuw eten en erg koud water probeer ik zoveel mogelijk te vermijden.jip007 schreef:onze teef heeft het 2 keer gehad s'ochtens vroeg op een lege maag , maar ze had s'avonds gewoon gegetengreatdane schreef:Een lege maag kan ook een torsie veroorzaken,vaak wordt dan ook geadviseerd een hond niet met een lege maag de nacht door te brengen.perdita schreef:
:

Bruno 07-05-2012-*16-10-2012
- jip007
- Erelid
ik denk dat elke doggen eigenaar het zo goed mogelijk probeerd te doen , hier mogen ze 2 uur na het eten niet dollen , dat weten ze en gaan dan ook liggen slapen. Maar ze weten nog steeds de echte oorzaak niet , dus al doe je alles nog zo goed mogelijk , echt voorkomen kan je het helaas niet.greatdane schreef:Ikzelf heb er gelukkig geen ervaring mee,maar heb er wel veel over gelezen/gevraagd en dit hoorde ik dus ook.Ik probeer bij mijn hond de kansen ook zoveel mogelijk te beperken.Hij krijgt 3x daags eten(carnibest)'s ochtends 7uur na het uitlaten,begin van de avond na mijn werk en tegen 12 uur s'nachts fiets ik met hem en dan laat ik hem zeker een half uur tot een uur rusten voor zijn laatse maaltijd.Ook sneeuw eten en erg koud water probeer ik zoveel mogelijk te vermijden.jip007 schreef:onze teef heeft het 2 keer gehad s'ochtens vroeg op een lege maag , maar ze had s'avonds gewoon gegetengreatdane schreef:Een lege maag kan ook een torsie veroorzaken,vaak wordt dan ook geadviseerd een hond niet met een lege maag de nacht door te brengen.perdita schreef:
:

Knuffies van Flirtje, Sophietje, Pommelien en Splinter.
- Scooby
- Zeer actief
- Contacteer:
Hoi Jip,jip007 schreef:ik denk dat elke doggen eigenaar het zo goed mogelijk probeerd te doen , hier mogen ze 2 uur na het eten niet dollen , dat weten ze en gaan dan ook liggen slapen. Maar ze weten nog steeds de echte oorzaak niet , dus al doe je alles nog zo goed mogelijk , echt voorkomen kan je het helaas niet.
Dat klopt. Wij proberen ook alle risicofactoren uit te sluiten; ze eten van verhoogde bakken, krijgen drie keer per dag te eten (Cavom (= geperst) of Carnibest), mogen een uur voor en na het eten niet spelen, mogen niet te veel en te koud water in één keer drinken, mogen geen sneeuw eten, ik wil zelfs niet (meer) dat ze gaan rollen in het gras en toch heeft Lana al twee keer een maagtorsie gehad... Ik heb achteraf gezien bij beide torsies geen idee hoe ik die had kunnen voorkomen.
Groetjes, Karen
-
Sjiel
- Zeer actief
Er stond laatste in het TvD weer een stukje over maagtorsies.
2 risicofactoren gevonden die verband houden met voeding: snel eten en 1 maaltijd per dag. Ook het voeren van 1 enkel soort voeding (betreft allen voersoorten).
Uit onderzoek met allen DD is gebleken dat de deeltjesgrootte van het voer invleod heeft, hoger risico voor deeltjes kleiner dan 30mm.
Het gas in een gekantelde maag is hoofdzakelijk stikstof: ingeslikte lucht.
Helaas is het TvD niet online beschikbaar.
Het stukje is geschreven door Freek van Sluijs (prof dr) van het UKG en wat ik kan opmaken is dat bij de door hem gebruikte manier van maagvastzetten er incidenteel een maagdilatatie kan voordoen en dat deze met een sonde opgeheven kan worden.
Zoals ik al eens in een andere topic heb geschreven zijn er verschillende manieren van de maag vastzetten en die hebben niet allemaal hetzelfde resultaat. Je kan dus geen uitspraak doen over het nut van een gastropexie als je appels met peren vergelijkt.
2 risicofactoren gevonden die verband houden met voeding: snel eten en 1 maaltijd per dag. Ook het voeren van 1 enkel soort voeding (betreft allen voersoorten).
Uit onderzoek met allen DD is gebleken dat de deeltjesgrootte van het voer invleod heeft, hoger risico voor deeltjes kleiner dan 30mm.
Helaas is het TvD niet online beschikbaar.
Het stukje is geschreven door Freek van Sluijs (prof dr) van het UKG en wat ik kan opmaken is dat bij de door hem gebruikte manier van maagvastzetten er incidenteel een maagdilatatie kan voordoen en dat deze met een sonde opgeheven kan worden.
Zoals ik al eens in een andere topic heb geschreven zijn er verschillende manieren van de maag vastzetten en die hebben niet allemaal hetzelfde resultaat. Je kan dus geen uitspraak doen over het nut van een gastropexie als je appels met peren vergelijkt.
weg gehaald zit een virus in
- Scooby
- Zeer actief
- Contacteer:
Hoi,Sjiel schreef:Er stond laatste in het TvD weer een stukje over maagtorsies.
Het blijven mogelijke risico factoren. Lana ios absoluut geen snelle eter en de Cavombrokken zijn ook nog eens erg groot. Verder krijgen ze hier drie maaltijden per dag.
Volgens mijn dierenarts (Kees de Leeuw, gespecialiseerd in dog-achtigen) maakt het niet uit met welke methode je de maag vastzet; er blijft een mogelijk dat de hond wederom een maagtorsie krijgt. Het vastzetten is gewoon geen 100% garantie.
Groetjes, Karen
-
joline
- Zeer actief
- Scooby
- Zeer actief
- Contacteer:
Hoi Joline,joline schreef:Ik ben nou wel heel erg benieuwd waaraan je een maagtorsie kan herkennen
Ook dat is heel verschillend. De belangrijkste kenmerken zijn énorm kwijlen en loos braken. Als er eerst sprake is van een dillatatie (gasvorming in de maag, gaat vaak vooraf aan een maagtorsie) zwelt de hond ook enorm op.
Onze Lana heeft twee keer een acute torsie gehad, dus die zwol niet eerst op. De eerste keer begon zij eerst énorm te kwijlen en daarna loos te braken. De tweede keer kwijlde zij niet, maar had zij enorme braakneigingen zonder dat er wat uit kwam. In zo'n geval moeten echt alle alarmbellen gaan rinkelen en is het noodzaak dat je zo snel mogelijk bij een dierenarts komt met je hond.
Groetjes, Karen
-
Jasper46
- geregistreerd lid
Het komt toch ook eerder voor bij honden met diepe borstkassen? Althans ik dacht dat ik dat vaker gelezen had. Mijn honden (herders/saarloosachtige kruisingen) hebben op zich een normale borstkas natuurlijk maar toch hoor je het bij herdershonden ook wel, maagtorsies.
Het lijkt me heel erg eng om mee te maken. Ik heb wel eens gelezen dat zetmeel een factor kan zijn om gassen te vormen in de maag en dunne darm en dat de maag en darm daardoor aan het draaien gaat, omdat het gas van het zetmeel niet weg kan. In brokken zit veel zetmeel, in versvlees amper als het goed is. Hoewel sommige merken erg veel granen in het verse voer hebben zitten, hoewel sommige zeg ik, ik denk eigenlijk aan het voer Duck wat dacht ik 50% granen bevat. Maar in elk geval is dat een theorie ik geloof van de dierenarts Billinghurst, dat zetmeel een oorzaak kan zijn voor gasvorming in de maag. Maar het komt ook op lege magen voor, dus dan zou je zeggen dat er geen zetmeel aanwezig is, maar wellicht wel in de dunne darm en dat het ook in de maag terecht komt vervolgens etc. etc.
Het lijkt me heel erg eng om mee te maken. Ik heb wel eens gelezen dat zetmeel een factor kan zijn om gassen te vormen in de maag en dunne darm en dat de maag en darm daardoor aan het draaien gaat, omdat het gas van het zetmeel niet weg kan. In brokken zit veel zetmeel, in versvlees amper als het goed is. Hoewel sommige merken erg veel granen in het verse voer hebben zitten, hoewel sommige zeg ik, ik denk eigenlijk aan het voer Duck wat dacht ik 50% granen bevat. Maar in elk geval is dat een theorie ik geloof van de dierenarts Billinghurst, dat zetmeel een oorzaak kan zijn voor gasvorming in de maag. Maar het komt ook op lege magen voor, dus dan zou je zeggen dat er geen zetmeel aanwezig is, maar wellicht wel in de dunne darm en dat het ook in de maag terecht komt vervolgens etc. etc.
-
joline
- Zeer actief
Oke dank je wel, ben ik weer wat wijzer gewordenScooby schreef:Hoi Joline,joline schreef:Ik ben nou wel heel erg benieuwd waaraan je een maagtorsie kan herkennen
Ook dat is heel verschillend. De belangrijkste kenmerken zijn énorm kwijlen en loos braken. Als er eerst sprake is van een dillatatie (gasvorming in de maag, gaat vaak vooraf aan een maagtorsie) zwelt de hond ook enorm op.
Onze Lana heeft twee keer een acute torsie gehad, dus die zwol niet eerst op. De eerste keer begon zij eerst énorm te kwijlen en daarna loos te braken. De tweede keer kwijlde zij niet, maar had zij enorme braakneigingen zonder dat er wat uit kwam. In zo'n geval moeten echt alle alarmbellen gaan rinkelen en is het noodzaak dat je zo snel mogelijk bij een dierenarts komt met je hond.
- Angelique25
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Old English Sheepdog
- Aantal honden: 6
- Contacteer:
Duck 50% granenJasper46 schreef:Het komt toch ook eerder voor bij honden met diepe borstkassen? Althans ik dacht dat ik dat vaker gelezen had. Mijn honden (herders/saarloosachtige kruisingen) hebben op zich een normale borstkas natuurlijk maar toch hoor je het bij herdershonden ook wel, maagtorsies.
In een duits onderzoek naar maagkantelingen had met het over diepe en smalle borstkassen die het hoogste risico geven. De DH (en daarop lijkende kruizingen) past natuurlijk ook in dat plaatje.
-
Jasper46
- geregistreerd lid
In het verleden heb ik wel eens Duck uitmuntend gevoerd aan de honden en daar stond op de verpakking iest van: pens, hart, nier 50% en dan granen. Iets in die trant in elk geval volgens mij. Maar misschien is het inmiddels veranderd. Ik zag in elk geval dat de honden heel veel granen uitpoepten en hun ontlasting werd er ook niet stevig op en de vogels zaten zelfs in de tuin granen uit de poep te pikken. Ik vond dat toch wel bizar en heb Duck toen gevraagd waarom er zoveel granen in zitten omdat zij zeggen dat ze het wolvenmenu benaderen maar in mijn ogen benaderen ze dat bij lange na niet. Ik kan me nog iets voorstellen bij de darmbeweginen die het moet bewerkstelligen maar om er dan zoveel in te doen, ik zie het nu niet. Daarbij kosten granen amper iets, koop maar eens een zak vogelvoer of graan voor de eenden (gebroken gemengd heet dat voor m'n buurman haal ik het wel eens voor zijn eenden en kippen) en dat kost amper iets. Als je dan 3,10 voor 1 kilo duck moet betalen vind ik dat zelf teveel geld voor dat product.