Inge O; was al van plan om je een pb te sturen omdat ik heel graag jouw werkwijze wilde horen, maar dat hoeft niet meer, dank daarvoor
Erg jammer dat ik deze verhalen niet drie jaar eerder gehoord heb! Voordat ik Dante kreeg (bracco italiano, dus staande jachthond) heb ik alles gelezen wat ik maar kon vinden over opvoeding van pups. De boventoon in die literatuur was vooral positief, positief, positief. Dit heb ik dus veel te ver doorgevoerd. Aanvankelijk leek dit ook heel goed uit te pakken. Tot een maandje of zeven ging het aardig, maar toen "ontwaakte" zijn jachtinstinct en begon de ellende! Ieder moment kon die grote roze neus de lucht ingaan en dan was ie weg! Ook de klassieke fout gemaakt door veel te veel te roepen en te fluiten zodat die commando's waardeloos werden. Een paar maanden later gingen de hormonen meespelen en bleek hij ook meer dan gemiddelde sexuele driften te ontwikkelen....
Toen was het leven met een hond iedere dag weer een groot avontuur; want het was voor mij ook een "heilige plicht" dat Dante iedere dag een paar uur los moest kunnen lopen. Dus steeds naar veilige plekken gezocht maar met zo'n hond blijken maar weinig plekken echt veilig te zijn!
En iedere dag maar weer trainen, trainen. Soms ging het een tijdje goed, maar dan viel hij weer helemaal terug en had ik (weer

) het idee dat ik helemaal overnieuw moest beginnen.
Het begin van dit jaar liet ik hem uit op een plek die ik niet goed kende (stom natuurlijk), het ging hardstikke goed en hij luisterde als een trein. Totdat hij zijn beroemde neus weer in de lucht gooide en tot mijn verbijstering de richting (echt honderden meters verder) van een weg oprende. Ik zag hem in de verte vlak voor een grote vrachtwagen langs schieten. Ik rende heel hard om te kunnen voorkomen dat hij terug zou lopen, gelukkig was ik op tijd. Toen hij eindelijk naar me toe kwam lopen ontplofte er iets bij mij; ik was zo overstuur dat ik volkomen over de rooie ging. Liep heel hard te huilen en heb hem zelfs met de riem geslagen (waar ik nog dagen last van gehad heb). Dacht dat ik het nu voorgoed verpest had om dat hij naar me toe kwam en ik vervolgens uit mijn dak ging (zelfs zo als hij nog nooit had meegemaakt). Vrij snel daarna heb ik hem chemisch laten castreren om in ieder geval een van de driften uit te schakelen (was echt van plan om hem te laten castreren).
Ik weet nu nog niet waardoor het komt maar sindsdien is er een grote omschakeling te zien in het gedrag van Dante. De chem. castratie moet allang zijn uitgewerkt maar ik kan hem nu terug roepen als we een loopse teef zijn tegengekomen en ik hem na een minuut of vijf weer los laat. Ook als hij naar een hond toewil kan ik hem terugroepen. Als ik heel goed oplet kan ik hem weerhouden van jagen...
Ik weet niet hoe ik het heb

En dit duurt nu al een paar maanden dus hopelijk blijft het zo. Ik ben nu heeeel zuinig op de commando's en ben de fluit weer opnieuw aan het intrainen; gebruik hem nu alleen nog maar als ik zeker weet dat hij echt komt. Weet niet of het op deze leeftijd nog lukt om het echt te conditioneren? Ook ga ik nog vaak naar een parkje waar veel zijwegen zijn om de training te "onderhouden".
Ik wandel daar dan en als hij even niet kijkt ben ik achter een boom, of een zijweg in. Dit helpt enorm om de aandacht te vangen

maar is wel een beetje gemeen. Op het laatst kijkt hij dan constant achterom of gaat maar naast me lopen met zo'n houding van;
Dus als ik ooit weer een pup zou krijgen dan zou ik zeker de manier zoals Inge beschrijft gebruiken. En ook de lange lijn zodat verkeerd gedrag voorkomen kan worden. Want die jachthondjes zijn zo snel weg dat iets gooien meestal niet meer lukt (bij mij dan!).
Sorry voor het lange verhaal; maar dit topic is mij uit het hart gegrepen
Gr. Marijke