Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hondenscholen

Moderator: moderatorteam

Disney
Vaste gebruiker

Hondenscholen

Ongelezen bericht door Disney »

Deze vraag is misschien al tig keer gesteld hier, maar ik zou het wel graag willen weten..

Waar moet ik op letten als ik naar een hondenschool ga? En hoeveel kost een gemiddelde puppy-cursus?

Is er een vereniging waar 'een goede' school zich bij hoort aan te sluiten?

Ik ben nog nooit bij zo'n puppencursus geweest, dus wil graag wat tips over wat de hond wel moet leren en welke theorie 'helemaal uit' is..

Alvast bedankt!!
Lysette
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lysette »

Wat ik belangrijk vind is:
- Kleine groepjes
- Positieve trainingsmethode
- Je moet je prettig voelen bij de sfeer die er hangt.

De kosten verschillen heel erg. Bij een KC betaal je gemiddeld minder dan een hondenschool die geen vereniging is. Maar ik zou je beslissing daar niet door laten beïnvloeden.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto

In liefdevolle herinnering; Job & Floor
martine
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door martine »

possitieve training , aandacht voor het dagelijkse ,
niet te grote groepen
geen onzin van 10 lessen en dan ken je het
eerst gaan kijken even meedoen zien of je je prettig voelt en of de lesgever je vragen kan beantwoorden en geduldig is
je niet laten weg sturen met;;;;dat zien we binnen een paar weken
dat betekend meestal dat ze geen antwoord weten.
tuurlijk zijn er dingen die een pup nog niet hoeft te kennen.
wat de prijs betreft ieder doet het anders maar een heel groot verschil
is er niet alleen als je naar een commerciele school gaat.
meestal is het een vereniging of stichting en werken we met vrijwillers
de beste man is een dobermann
www.dogs-dream.com
Discoduif
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Discoduif »

Hoi,

Wat ik erg belangrijk vind:

- positieve training
- niet alleen kunstjes maar ook opvoeding
- kijken naar de hond als individu, zodat het programma aangepast wordt aan de behoefte van jouw hond (of jou zelf)
- kleine groepen zodat er aandacht is voor jouw hond
- niet alleen het standaard programma maar ook aandacht voor zaken waar de cursisten mee zitten op dat moment
- goede voorlichting aan baasjes over het gedrag van jouw hond, over wel of niet castreren, over de juiste voeding voor jouw hond enz. enz.
- afhankelijk van het ras wat je hebt: of ze ervaring hebben met het ras (was voor ons een vereiste)

De prijzen variëren sterk is mijn ervaring na een rondje bellen voor hondenscholen vorig jaar. Maar mijn stelling is dat ik liever meer betaal voor een goede hondenschool dan minder voor een slechte. Wij trainen overigens ook niet bij ons in de buurt, omdat de hondenschool die wij echt goed vonden (eigenlijk de enige...) verder weg zat. Dus rijden wij er ook graag een eindje voor. Maar goed, dat is persoonlijk natuurlijk.

Ik heb zelf alle hondenscholen eerst gebeld en ze flink aan de tand gevoeld. Dit scheelt je langs gaan, want bij ons vielen er al direct heel veel af.

Succes.

Groetjes,
Sandra, Laila & Bandhu
Mama Sanneke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mama Sanneke »

Of ze in kleine groepjes werken,
welke soort lijn ze gebruiken,
hoe de groepen worden ingedeeld,
of ze niet roepen met een megafoon :mrgreen:
of er ook aandacht is naar de baas toe (of je het begrijpt wat er gevraagd word)
Sanneke, Bazinneke van Luka Poedelmans
Afbeelding
Ik ben gewoon mezelf
Marja
Zeer actief

Ongelezen bericht door Marja »

martine schreef:possitieve training , aandacht voor het dagelijkse ,
niet te grote groepen
geen onzin van 10 lessen en dan ken je het
eerst gaan kijken even meedoen zien of je je prettig voelt en of de lesgever je vragen kan beantwoorden en geduldig is
je niet laten weg sturen met;;;;dat zien we binnen een paar weken
dat betekend meestal dat ze geen antwoord weten.
tuurlijk zijn er dingen die een pup nog niet hoeft te kennen.
wat de prijs betreft ieder doet het anders maar een heel groot verschil
is er niet alleen als je naar een commerciele school gaat.
meestal is het een vereniging of stichting en werken we met vrijwillers
Jij doelt waarschijnlijk op: Uw hond gehoorzaam in 10 lessen?

Is geen onzin hoor, ik heb die cursus gedaan ben ben er heel erg tevreden over! Ze pretenderen ook helemaal niet dat je klaar bent na die 10 lessen.
Je beginstap gaat gewoon ff lekker snel maar daarna moet je wel verder :ok:
groetjes Marja Zara en Stapper
Afbeelding
Lysette
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lysette »

Oh ja wat ik ook erg belangrijk vind is dat je theorieles(sen) krijgt zodat je wel wat weet van de achtergrond van je hond voor je begint met trainen. :ok:
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto

In liefdevolle herinnering; Job & Floor
Disney
Vaste gebruiker

Oké! Heel erg bedankt voor de reacties.

Belangrijk is dus;
- kleine groep
- theorielessen
- geen megafoon
- een trainer die 'overal' antwoord op weet en niet zegt "dat zien we wel"

Discoduif, je schreef dat je de hondenscholen in de buurt eerst flink aan de tand hebt gevoeld via de telefoon.
Hoe kan ik ditzelfde doen? Hoe voel je een hondenschool aan de tand?

Alvast bedankt!! :ok:

Disney
zepenko
Zeer actief

Ongelezen bericht door zepenko »

Wat ik belangrijk vind is:

- alle instructeurs die voor een groep staan dienen gediplomeerd te zijn (en dus niet alleen een interne opleiding genoten te hebben);
- geen slippende halsbanden toegestaan;
- beloningsgericht;
- max. 6-8 cursisten per instructeur;
- nadruk op opvoedoefeningen (hier komen, wandelen zonder te trekken, spelen, nee)
- theorieles(sen)
- het doel van de cursus dient te zijn dat je inzicht in je hond krijgt en leert zien waarom bepaalde dingen wel of niet gebeuren.

En de eerste vijf dingen kun je in ieder geval aan de telefoon achterhalen.

Veel succes.
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wil de hond »

zepenko schreef:Wat ik belangrijk vind is:

- alle instructeurs die voor een groep staan dienen gediplomeerd te zijn (en dus niet alleen een interne opleiding genoten te hebben);
Heb jij toevallig onlangs een diploma behaald? :denken:
zepenko
Zeer actief

Wil de hond schreef:

Ja dus :pffff: :wink:
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

zepenko schreef:
Wil de hond schreef:

Ik had al een beetje de indruk dat je in een opperste staat van zojuist-gediplomeerdheid verkeert.

Dat klopt dus.
Disney
Vaste gebruiker

Ik vind de tips van Zepenko heel goed! Dankjewel!
zepenko
Zeer actief

Wil de hond schreef:
zepenko schreef:
Wil de hond schreef:

Ik had al een beetje de indruk dat je in een opperste staat van zojuist-gediplomeerdheid verkeert.

Dat klopt dus.
Als je daarmee bedoelt dat ik nog geen ervaring heb, heb je het echter mis. En die diploma zie ik als een waardevolle aanvulling daarop.
En als je het over het fanatisme waarmee ik schrijf hebt; dat had ik ook al voor dat diploma.
En ik krijg bij jou een beetje de indruk dat je (op hondengebied) geen diploma hebt behaald.
zepenko
Zeer actief

Disney schreef:Ik vind de tips van Zepenko heel goed! Dankjewel!
Dankjewel, graag gedaan.
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

zepenko schreef:En ik krijg bij jou een beetje de indruk dat je (op hondengebied) geen diploma hebt behaald.
Waarom, omdat ik niet meeklets in het straatje van degenen die jou van een papiertje hebben voorzien?
zepenko
Zeer actief

Wil de hond schreef:
zepenko schreef:En ik krijg bij jou een beetje de indruk dat je (op hondengebied) geen diploma hebt behaald.
Waarom, omdat ik niet meeklets in het straatje van degenen die jou van een papiertje hebben voorzien?
Nee, meer omdat ik aan je teksten denk te lezen dat je de afgelopen 15 jaar geen noemenswaardige (bij)scholing hebt gehad op hondengebied. M.a.w. de door jouw beschreven methodes zijn inmiddels achterhaald door de wetenschap (in Nederland althans, overigens ook in de VS en UK).
meta.meulenbelt
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ongelezen bericht door meta.meulenbelt »

Persoonlijk vind ik een gediplomeerde instructeur niet zo belangrijk als enthousiasme en goed kunnen overbrengen waarom en hoe. Dit leer je niet op een theoretische cursus. Je kunt ontzettend veel diploma's hebben en het toch niet kunnen doen voor/in een groep. En geen diploma's hebben maar goed bij zijn en de zaken goed kunnen overbrengen. Wij raden aan (ook in onze folder) om bij scholen/verenigingen langs te gaan om te kijken hoe men lesgeeft, en om dan de cursus te zoeken die bij je past.

Groetjes,
Meta
zepenko
Zeer actief

meta.meulenbelt schreef:

Persoonlijk vind ik een gediplomeerde instructeur niet zo belangrijk als enthousiasme en goed kunnen overbrengen waarom en hoe. Dit leer je niet op een theoretische cursus. Je kunt ontzettend veel diploma's hebben en het toch niet kunnen doen voor/in een groep. En geen diploma's hebben maar goed bij zijn en de zaken goed kunnen overbrengen. Wij raden aan (ook in onze folder) om bij scholen/verenigingen langs te gaan om te kijken hoe men lesgeeft, en om dan de cursus te zoeken die bij je past.

Groetjes,
Meta
Een goede opleiding tot instructeur bestaat dan ook uit een theoretisch deel en een partijk-deel. In het theorie-deel leer je het hoe en waarom, in het praktijk-deel hoe je dat kunt overbrengen. Ik heb persoonlijk erg veel moeite met hondenscholen waar instructeurs staan die ontzettend enthousiast zijn, maar geen idee hebben van waar ze mee bezig zijn en zo een bult (gedrags)problemen kweken. Daarom zou ik dus op zoek gaan naar een hondenschool waar de instructeurs gediplomeerd zijn.
Zoie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zoie »

hoe zit dat dan met die diploma's ? Is er een erkend papiertje voor instructeur, of zijn er weer allerlei elkaar beconcurerende papiertjes, en welk papiertje moet je dan hebben volgens jou ?
Afbeelding
meta.meulenbelt
Vaste gebruiker
Contacteer:

Inderdaad Jan, er zijn heel veel mogelijkheden om je als instructeur te scholen. En allemaal hebben ze weer hun eigen systemen en volgorde van cursussen doen. En allemaal hangt er natuurlijk een prijskaartje aan. Gediplomeerd instructeur zegt net zoveel als gediplomeerde hond.

Ooit kregen we iemand aan de telefoon die zei dat ze een Newfoundlander had die GG3 had. Mmmmm, even doorvragen... Het bleek dat de hond niet los gevolgd had tijdens dit GG3 examen. Iedere hondenschool heeft z'n eigen opbouw qua cursussen en noemt die zoals ze zelf wil. Zo werkt het ook met cursussen voor instructeurs. Overigens zijn er een heleboel goede instructeurscursussen hoor! Het is wat lastig om uit te zoeken welke je het beste kunt kiezen, maar er zijn veel goede, dat is waar.

Groetjes,
Meta
meta.meulenbelt
Vaste gebruiker
Contacteer:

zepenko schreef:
meta.meulenbelt schreef:

Groetjes,
Meta
Een goede opleiding tot instructeur bestaat dan ook uit een theoretisch deel en een partijk-deel. In het theorie-deel leer je het hoe en waarom, in het praktijk-deel hoe je dat kunt overbrengen. Ik heb persoonlijk erg veel moeite met hondenscholen waar instructeurs staan die ontzettend enthousiast zijn, maar geen idee hebben van waar ze mee bezig zijn en zo een bult (gedrags)problemen kweken. Daarom zou ik dus op zoek gaan naar een hondenschool waar de instructeurs gediplomeerd zijn.
Leuk om mijn woorden te verdraaien. Ik schrijf NIET dat ik het goed vind als je enthousiast bent maar geen kennis van zaken hebt. Lees nog maar eens goed. Die kennis van zaken krijg je niet uitsluitend door een cursus te volgen.
Ik heb nogal moeite met mensen die hun kennis uitsluitend uit één cursus hebben gehaald en daarna oogkleppen hebben opgezet voor alle andere methoden in hondentraining die er zijn en ooit geweest zijn (en daar bedoel ik jou niet mee want ik ken je niet en kan dit in jou niet beoordelen).

Groeten,
Meta Meulenbelt
martine
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door martine »

ben het ook niet eens met diplomas
heb er zelf wel en doe regematig bijscholing.
Maar ken instructeurs zonder diploma die heeel goed zijn
en ken er vele met diploma die waardeloos zijn
idem wanneer heb je je diploma gehaald veel is veranderd en verbeterd
heb onlangs mijn dipmoma behaald gehoorzame huishond van cynophilia
niets werd nagzien het huiswerk het examen werd niet verbeterd
iedereen was geslaagd zonder meer een van de cursisten was een ex collega en heel waardeloos zou bij me nog geen les mogen geven zelfs als ze me zou betalen, maar nu heeft ze ook een diploma :denken:
martine
de beste man is een dobermann
www.dogs-dream.com
zepenko
Zeer actief

meta.meulenbelt schreef:
zepenko schreef:
meta.meulenbelt schreef:

Groetjes,
Meta
Leuk om mijn woorden te verdraaien. Ik schrijf NIET dat ik het goed vind als je enthousiast bent maar geen kennis van zaken hebt. Lees nog maar eens goed. Die kennis van zaken krijg je niet uitsluitend door een cursus te volgen.
Ik heb nogal moeite met mensen die hun kennis uitsluitend uit één cursus hebben gehaald en daarna oogkleppen hebben opgezet voor alle andere methoden in hondentraining die er zijn en ooit geweest zijn (en daar bedoel ik jou niet mee want ik ken je niet en kan dit in jou niet beoordelen).

Groeten,
Meta Meulenbelt
Ik probeer je woorden niet te verdraaien. Excuses als dat zo mocht lijken. Ik heb alleen gezegd:
Ik heb persoonlijk erg veel moeite met hondenscholen waar instructeurs staan die ontzettend enthousiast zijn, maar geen idee hebben van waar ze mee bezig zijn en zo een bult (gedrags)problemen kweken. Daarom zou ik dus op zoek gaan naar een hondenschool waar de instructeurs gediplomeerd zijn.
En misschien zou ik de laatste zin moeten nuanceren met `onlangs' en aanvullen met `of recentelijk een bijscholingscursus hebben gevolgd.' Dit om aan te geven dat het er om gaat dat de instructeurs op de hoogte zijn van de laatste technieken en methodes. Ik bedoel, dat verwacht je toch ook van de leraar van je kinderen?
zepenko
Zeer actief

Zoie schreef:hoe zit dat dan met die diploma's ? Is er een erkend papiertje voor instructeur, of zijn er weer allerlei elkaar beconcurerende papiertjes, en welk papiertje moet je dan hebben volgens jou ?
Helaas is er nog geen erkenning voor de opleiding tot instructeur in Nederland, hoewel daar hard aan gewerkt wordt. Tot die tijd zijn er een meerdere instituten die een opleiding tot instructeur geven. (zie hier: http://www.doggiez.nl/opleiding/). Voor erkenning van de opleiding komen waarschijnlijk alleen de opleidingen aan bod die gekoppeld zijn aan een instelling die ook `gewoon' les geeft. Zoals Van Hall en Barneveld.

En welk papiertje je moet hebben? Het antwoord op deze vraag is waarschijnlijk afhankelijk van de gevolgde opleiding van de persoon aan wie je het vraagt. En dan gaan we hier een hele discussie krijgen waarom de ene opleiding beter is dan de ander en dat is een zinloze discussie, omdat de meeste maar 1 opleiding gevolgd hebben en dus niet weten hoe de andere in elkaar steekt.
Disney
Vaste gebruiker

Oke, misschien moet ik de vraag anders stellen. Ik zie dat de meningen nogal verdeeld zijn over wel/niet gediplomeerde instructeurs.

Dan wil ik graag weten; weet er iemand een goede, betrouwbare en vooral professionele hondenschool voor een puppencurses in Gelderland (voor een Westie)

Gr. Disney
Zoie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zoie »

zepenko schreef:[En misschien zou ik de laatste zin moeten nuanceren met `onlangs' en aanvullen met `of recentelijk een bijscholingscursus hebben gevolgd.' Dit om aan te geven dat het er om gaat dat de instructeurs op de hoogte zijn van de laatste technieken en methodes. Ik bedoel, dat verwacht je toch ook van de leraar van je kinderen?
Nou, dat weet ik eigenlijk niet zo zeker. De laatste methoden en technieken zijn niet altijd beter.

Om eens een voorbeeld te geven. Vroeger leerde je op de lagere school behoorlijk goed rekenen en spellen. Ik heb het idee dat dat met al die nieuwe methoden geen spat beter is geworden, alleen maar slechter.
Afbeelding
zepenko
Zeer actief

Zoie schreef:
zepenko schreef:[En misschien zou ik de laatste zin moeten nuanceren met `onlangs' en aanvullen met `of recentelijk een bijscholingscursus hebben gevolgd.' Dit om aan te geven dat het er om gaat dat de instructeurs op de hoogte zijn van de laatste technieken en methodes. Ik bedoel, dat verwacht je toch ook van de leraar van je kinderen?
Nou, dat weet ik eigenlijk niet zo zeker. De laatste methoden en technieken zijn niet altijd beter.

Om eens een voorbeeld te geven. Vroeger leerde je op de lagere school behoorlijk goed rekenen en spellen. Ik heb het idee dat dat met al die nieuwe methoden geen spat beter is geworden, alleen maar slechter.
Misschien het rekenen en het spellen als onderdeel wel, maar de kinderen komen wel voorbereid op de huidige maatschappij uit de schoolbanken. Vroeger leerde je niet internetten en niet over moslim-extremisme. Nu is dat een gebrek in je opvoeding als je daar niks van weet. De lesmethodes zijn aangepast aan de maatschappij. Wie heeft nu nog hoofdrekenen nodig als je dat op je mobiel kunt doen en wie heeft nu nog spellen nodig als elk programma zijn eigen spellingscontrole heeft?
DRood
Vaste gebruiker
Contacteer:

Re: Hondenscholen

Ongelezen bericht door DRood »

Disney schreef:Deze vraag is misschien al tig keer gesteld hier, maar ik zou het wel graag willen weten..

Waar moet ik op letten als ik naar een hondenschool ga? En hoeveel kost een gemiddelde puppy-cursus?

Is er een vereniging waar 'een goede' school zich bij hoort aan te sluiten?

Ik ben nog nooit bij zo'n puppencursus geweest, dus wil graag wat tips over wat de hond wel moet leren en welke theorie 'helemaal uit' is..

Alvast bedankt!!

Voor mij is een belangrijke factor ook of er (en hoeveel) vrijwilligers werken. In mijn ogen zouden vrijwilligers er niet werkzaam zijn wanneer zij dit niet uit eigen interesse en voorliefde voor honden doen. Ik heb bijvoorbeeld een hondenschool in Utrecht gevonden, die voor een goede prijs cursussen aanbiedt. Leuke kantine erbij, grote velden, leuke maar consequente trainers (ben er wezen kijken) en een ontspannen sfeer. Een puppy die ipv naar z'n baasje loopt eerst beslist een sprint te nemen naar een peuter even verderop is eerder reden tot gelach in de groep dan een opgefokte trainer die de pup als 'ongehoorzaam' bestempeld.

Kennis over honden in z'n algemeen, en de manier waarop de trainers hun 'wijsheden' vergaren lijkt mij ook belangrijk. Niet alleen 'Martin Gaus'en van deze wereld kopiëren, maar ook eigen ervaring moet meetellen. Geen een hond is hetzelfde, hetzelfde geldt voor jou als baasje.

Dusss.... :mrgreen:

Succes ermee!

Groet,

Daniël
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

zepenko schreef:
Zoie schreef:

Misschien het rekenen en het spellen als onderdeel wel, maar de kinderen komen wel voorbereid op de huidige maatschappij uit de schoolbanken. Vroeger leerde je niet internetten en niet over moslim-extremisme. Nu is dat een gebrek in je opvoeding als je daar niks van weet. De lesmethodes zijn aangepast aan de maatschappij. Wie heeft nu nog hoofdrekenen nodig als je dat op je mobiel kunt doen en wie heeft nu nog spellen nodig als elk programma zijn eigen spellingscontrole heeft?
De mensenmaatschappij verandert, en het is logisch dat het onderwijs daarop inspeelt, maar honden zijn nog hetzelfde als voor de zgn. revolutie in de door "moderne" papiertjeswapperende lesgevers aan hondenbaasjes voorgestane omgang met honden. Honden zijn niet gemoderniseerd, veel hondenlesgevers en daardoor ook veel baasjes zijn een beetje het spoor bijster geraakt in deze. Steeds meer mensen ontdekken steeds weer nieuwere en revolutionaire zaken over honden, terwijl de hond nog steeds dezelfde is als pak hem beet 10 eeuwen geleden.

Modern, moderner, modernst, nieuw, nieuwer, nieuwst... :roll:
Plaats reactie

Terug naar “G&G en Obedience”