Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Rare bobbel

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Rare bobbel

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Bram heeft een rare bobbel in z'n zij. Het zit in de linkerkant richting z'n heup, direct onder z'n vel. Het lijkt op een opgezette klier (het voelt zoals je klier in je hals als je keelpijn hebt), maar dat zit daar toch niet?

Hij is afgelopen zondag gebeten, maar ik voel deze bobbel pas nu. Dus het zal toch niet met die beet te maken hebben?

Vanavond had de dierenarts geen spreekuur, ik ga morgenmiddag.

Weet iemand wat het is? Hij heeft er geen last van, ook niet als ik er aan zit.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Ik heb geen flauw idee :denken:

Maar ik wilde je wel even sterkte wensen bij de dierenarts morgen :wink:
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

Moos schreef:Ik heb geen flauw idee :denken:

Ja ach, we waren tenslotte al twee weken niet geweest. Ik denk dat de da zich al afvroeg waar we bleven :mrgreen:

Het goede nieuws is dat de Dier & Zorg verzekering al ingegaan is :cheer:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Moos
Zeer actief

Zoek stok! schreef:
Moos schreef:Ik heb geen flauw idee :denken:

Ja ach, we waren tenslotte al twee weken niet geweest. Ik denk dat de da zich al afvroeg waar we bleven :mrgreen:

Het goede nieuws is dat de Dier & Zorg verzekering al ingegaan is :cheer:
Ahhh, heel goed die verzekering :ok:

En de da zal jullie wel gemist hebben inderdaad :mrgreen:
Ach, zo leer je de beste man wel goed kennen moet je maar denken..... :wink:
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

Moos schreef:
't Is een leuke man gelukkig. Maar ik houd helemaal niet van rare bobbels. Doet me direct aan tumoren denken, maar dat voelt volgens mij niet zo.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Moos
Zeer actief

Zoek stok! schreef:
Moos schreef:
't Is een leuke man gelukkig. Maar ik houd helemaal niet van rare bobbels. Doet me direct aan tumoren denken, maar dat voelt volgens mij niet zo.
Nah joh, ik weet wel dat bobbels van alles (onschuldigs) kunnen zijn. En tumoren bij zo'n pupje; lijkt mel wel echt heeeeeeel erg ontzettend uitzonderlijk.
Afbeelding
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Toevallig een kennelhoestenting gehad?
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Zoek stok!
Zeer actief

Er staat van alles op internet over bobbels, ook het t-woord, maar die heb ik niet gekopieerd. Die eerste is het niet hoor, maar ik vond het erg apart.

Ik gok op nummer 3.

*de hond met de bobbel op de flank waar tijdens de operatie een vrijwel volledige sateprikker in werd aangetroffen: enkele maanden tevoren had deze hond tijdens een gezellige familiebarbecue een stokje vlees gerooft en opgegeten waarna het houten stokje de maagdarmwand heeft geperforeerd en een zwerftocht door het lichaam heeft gemaakt om uiteindelijk via de buikwand weer te worden afgestoten

*De kat van mijn schoonmoeder heeft jaren lang een onderhuidse bobbel op haar flank gehad. Ze had er ook geen last van maar hij werd door de jaren heen wel groter. Op een gegeven moment was hij ca. ter grootte van een ei. Bij een jaarlijkse controle heeft de dierenarts er eens naar gekeken. Hij prikte erin, liet m leeglopen (er kwam vocht uit) en vertelde dat de bobbel er hoogstwaarschijnlijk binnen no time weer zou zitten maar dat het geen kwaadaardig iets was. Er is dus operatief iets aan gedaan en toen kwam t nooit meer terug.

*Een bobbeltje kan ook een abces zijn. Een abces is een onsteking onder de huid die dus een bobbel kan vormen. Een abces kan ontstaan als er vuil in een wond(je) terecht is gekomen. Dit kan gaan onsteken en er komt wondvocht en/of pus onder de huid te zitten. Hierdoor wordt het een bobbel.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief

Inge schreef:Toevallig een kennelhoestenting gehad?
Ja, maar wel al op 26/5, tijdje geleden dus!!
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Dat zou inderdaad wel wat laat zijn, maar Nika heeft ook ooit weken na de enting nog een bult gehad. Als je Rabies hebt laten enten is dat zeker ook in mei geweest dan?
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Jolly
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jolly »

Het kan ook een cyste zijn, heeft Luca een tijd geleden gehad. Is gelukkig vanzelf weggegaan. Groeide met de dag die knobbel. We moesten van de Da de knobbel meten. Gelukkig werd de knobbel ook weer met de dag kleiner Pfffff anders moest operatief worden verwijderd.

Ook wij zijn verzekerd bij Dier & Zorg maar ben blij dat het vanzelf is verdwenen.

Houd de knobbel in de gaten of het niet groter wordt, zit de knobbel los of vast ?
Groetjes Jolanda
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

Inge schreef:Dat zou inderdaad wel wat laat zijn, maar Nika heeft ook ooit weken na de enting nog een bult gehad. Als je Rabies hebt laten enten is dat zeker ook in mei geweest dan?
Nee dat heb ik niet laten doen, wilde ik nog even overleggen met de dierenarts of dat nodig is.

Ik borstel hem zeker eens in de twee dagen dus langer dan gisteren zit het er niet. Of ik moet echt een enorme kluns zijn dat ik dat niet gevoeld heb.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief

Jolly schreef:Het kan ook een cyste zijn, heeft Luca een tijd geleden gehad. Is gelukkig vanzelf weggegaan. Groeide met de dag die knobbel. We moesten van de Da de knobbel meten. Gelukkig werd de knobbel ook weer met de dag kleiner Pfffff anders moest operatief worden verwijderd.

Ook wij zijn verzekerd bij Dier & Zorg maar ben blij dat het vanzelf is verdwenen.

Houd de knobbel in de gaten of het niet groter wordt, zit de knobbel los of vast ?
De knobbel zit redelijk los, je kunt hem echt vastpakken. Hoe komt dat er dan, zo'n cyste? Komt er dan geen pus uit?

Ik ga morgen zeker even langs hoor, 't is meer dat ik het vraag zodat ik vannacht rustig kan slapen. Ik vroeg al aan m'n vriend of ik de noodarts moet inschakelen, maar dat leek hem overdreven.

Haha, ook als ik niet verzekerd was, was ik naar de dierenarts gegaan hoor. 't Is meer dat ik nog een positief punt probeerde te zoeken.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Moos
Zeer actief

Zoek stok! schreef:
Ik vroeg al aan m'n vriend of ik de noodarts moet inschakelen, maar dat leek hem overdreven.
En was jij het niet die zich gelukkig nooit ergens druk om maakte? :mrgreen: :wink:

Komt goed joh, zoveel bobbels zijn gewoon onschuldig, zeker bij pupjes lijkt me :wink:

(maar ik zou me er minstens zo druk om maken, daar niet van...)
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

Moos schreef:
Zoek stok! schreef:
Ik vroeg al aan m'n vriend of ik de noodarts moet inschakelen, maar dat leek hem overdreven.
En was jij het niet die zich gelukkig nooit ergens druk om maakte? :mrgreen: :wink:

Komt goed joh, zoveel bobbels zijn gewoon onschuldig, zeker bij pupjes lijkt me :wink:

(maar ik zou me er minstens zo druk om maken, daar niet van...)
Er was 1 ding dat me wel rustig maakte: hij heeft er geen last van. Als het pijnlijk was geweest, had ik zeker een noodarts erbij gehaald. Desnoods naar het mensenziekenhuis hahaha.

Heerlijk he, als je niet van je stuk te brengen bent mbt je hond
:wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Moos
Zeer actief

Zoek stok! schreef:
Heerlijk he, als je niet van je stuk te brengen bent mbt je hond
:wink:
Dat lijkt me wel wat; zullen we samen in therapie? :mrgreen:
Afbeelding
FoN
Actief

Ongelezen bericht door FoN »

Als hij op die plek gebeten is of een wondje heeft gehad is er groote kans dat het een abcesje is. Vaak merk je dan ook iets van verhoging.
Het riesenschnauzer forum!

Trotse eigenaar van: Indy, Duitse dog 23-02-2003 Hoolie, +/- 11-2002 en Irish, bastaardje +/- 10-2002
Zoek stok!
Zeer actief

FoN schreef:Als hij op die plek gebeten is of een wondje heeft gehad is er groote kans dat het een abcesje is. Vaak merk je dan ook iets van verhoging.
Ik moet nog steeds een thermometer kopen voor Bram, het komt er maar niet van. Nu was het dus handig geweest!
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Scooby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse dog
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Scooby »

Hoi,

Het kan heel goed een bobbeltje zijn die Bram heeft opgelopen van dat gevechtje van laatst. Ik zou me er gewoon niet al te druk over maken en het even aankijken.

Heb je ook geen gewone mensenthermometer die je kunt gebruiken voor Bram?
monky555
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peludo Iza & American staffordshire terriër Lila.
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door monky555 »

het kan ook nog gewoon een bloeduitstorting zijn toch :denken:
Afbeelding
R.I.P. Lieve Monky (AST), 09-07-2000 / 17-11-2011

R.I.P. Lieve Sara (GR), 03-11-2000 / 09-01-2012
R.I.P. Lieve Amy (AST), 18-08-2004 / 18-06-2014
R.I.P. Lieve Rio (RWx), 25-05-2009 / 14-08-2014
Demi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rottweilers en het Kenzo, Izzy en Ivy ras!
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door Demi »

Kenzo heeft al ruim een week zo'n bult, het is een abces en dat is ook gekomen door een vechtpartij. (zie http://www.hondenforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=67300)
Lieve lieve Lila, Calsey, Damien en Donja, ik mis jullie..
Zoek stok!
Zeer actief

Demi schreef:Kenzo heeft al ruim een week zo'n bult, het is een abces en dat is ook gekomen door een vechtpartij. (zie http://www.hondenforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=67300)
Ik heb het gelezen, getsie! Mocht er gesneden worden, dan zal ik uit voorzorg gaan zitten, ik ben ook niet zo'n held met bloed enzo. Wel bij mezelf, maar niet bij anderen.

Het rare is wel dat hij geen bijtwond had, ik heb echt goed gekeken. Maar ja, misschien was het zo klein dat het door de vacht niet zichtbaar was.

Wel jammer dat ik de baasjes van de hond die Bram uit het niets greep de rekening niet kan sturen.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Zoek stok! schreef:
Alle kans dat het een abces is als gevolg van de beet. Dat hoeft maar een miniscuul gaatje te zijn geweest wat je haast niet ziet. Als er rotzooi in is gekomen gaat het ontsteken.

Daarnaast kan het ook nog een verstopte talgklier zijn, maar ik gok op het eerste.

Anne
starfleet
Erelid

Zoek stok! schreef: Wel jammer dat ik de baasjes van de hond die Bram uit het niets greep de rekening niet kan sturen.
Ze liepen beide los, dus dat is eigen risico.

Anne
starfleet
Erelid

Zoek stok! schreef: Ik moet nog steeds een thermometer kopen voor Bram, het komt er maar niet van. Nu was het dus handig geweest!
Als hij het toelaat. De mijne dus echt niet en die laat verder alles met zich doen.

Anne
starfleet
Erelid

Zoek stok! schreef:
De knobbel zit redelijk los, je kunt hem echt vastpakken. Hoe komt dat er dan, zo'n cyste? Komt er dan geen pus uit?

.
Als het een abces is, komt er niets uit omdat het afgesloten is, daarom is het juist een abces, omdat de rotzooi er niet uit kan.

Mijn kat in haar jonge wilde dagen had het zeker eens in het jaar. Als het een beet is, zou je nu inmiddels wel een ontstekinkje en een piep klein dichtgegroeid gaatje moeten zien denk ik.

Anne
Zoek stok!
Zeer actief

starfleet schreef: Als het een abces is, komt er niets uit omdat het afgesloten is, daarom is het juist een abces, omdat de rotzooi er niet uit kan.

Mijn kat in haar jonge wilde dagen had het zeker eens in het jaar. Als het een beet is, zou je nu inmiddels wel een ontstekinkje en een piep klein dichtgegroeid gaatje moeten zien denk ik.

Anne
Ik heb al goed gekeken, maar ik zie echt niks. Vanmiddag sta ik bij de dierenarts op de stoep, want ik ben hier veel te onervaren voor. Ik ga binnenkort een avond hondenverzorging uitleg volgen, dan weet ik tenminste wat dit soort kwaaltjes inhouden.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Moos
Zeer actief

starfleet schreef:
Zoek stok! schreef: Ik moet nog steeds een thermometer kopen voor Bram, het komt er maar niet van. Nu was het dus handig geweest!
Als hij het toelaat. De mijne dus echt niet en die laat verder alles met zich doen.

Anne
Zowel Moos als Saar laten het prima toe. Terwijl Saar in het begin nogal angstig werd van polonaise aan d'r lijf (Moos niet, aandacht is aandacht denk hij altijd maar :mrgreen: ). Maar zelfs Saar laat zich temperaturen; leuk vindt ze het niet, maar ze laat het wel toe.
Afbeelding
monky555
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peludo Iza & American staffordshire terriër Lila.
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door monky555 »

Moos schreef:
starfleet schreef:

Anne
Zowel Moos als Saar laten het prima toe. Terwijl Saar in het begin nogal angstig werd van polonaise aan d'r lijf (Moos niet, aandacht is aandacht denk hij altijd maar :mrgreen: ). Maar zelfs Saar laat zich temperaturen; leuk vindt ze het niet, maar ze laat het wel toe.
als het moet dan moet het toch :denken: mijn honden rennen al weg als ik met de ehbo doos aan kom hobbelen maar daar kom ik niet voor niks mee dus ze hebben het maar gewoon te pikken :mrgreen:
Afbeelding
R.I.P. Lieve Monky (AST), 09-07-2000 / 17-11-2011

R.I.P. Lieve Sara (GR), 03-11-2000 / 09-01-2012
R.I.P. Lieve Amy (AST), 18-08-2004 / 18-06-2014
R.I.P. Lieve Rio (RWx), 25-05-2009 / 14-08-2014
Scooby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse dog
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Scooby »

Zoek stok! schreef:Het rare is wel dat hij geen bijtwond had, ik heb echt goed gekeken. Maar ja, misschien was het zo klein dat het door de vacht niet zichtbaar was.
Hoi,

Een bijtwond hoeft ook niet voor een bobbel. Er kan ook onderhuids een bloedinkje opgetreden zijn.
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”