Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
100% betrouwbaar hierkomen
Moderator: moderatorteam
- Belle
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
100% betrouwbaar hierkomen
Belle luistert over het algemeen redelijk goed, maar ze heeft van die dagen.....
Wat ik heel belangrijk vind en graag zou willen is een hond die altijd 100% betrouwbaar komt als je roept (en ook meteen komt). Bij Belle gaat het 8 tot 9 van de 10 keer prima, maar hoe krijg ik nou die 1 of 2 keer ook erin? Ik kan niet echt bepaalde omstandigheden aanwijzen waaronder ze niet luistert. Vaak komt ze in heel moeilijke omstandigheden wel (bijv. als ze een andere hond ziet, wat voor haar heel interessant is). Terwijl ik haar ook weleens roep in naar mijn idee weinig afleidende omstandigheden en dan komt ze niet meteen.
Heeft iemand ideeën hoe ik het hierkomen betrouwbaarder krijg?
Wat ik heel belangrijk vind en graag zou willen is een hond die altijd 100% betrouwbaar komt als je roept (en ook meteen komt). Bij Belle gaat het 8 tot 9 van de 10 keer prima, maar hoe krijg ik nou die 1 of 2 keer ook erin? Ik kan niet echt bepaalde omstandigheden aanwijzen waaronder ze niet luistert. Vaak komt ze in heel moeilijke omstandigheden wel (bijv. als ze een andere hond ziet, wat voor haar heel interessant is). Terwijl ik haar ook weleens roep in naar mijn idee weinig afleidende omstandigheden en dan komt ze niet meteen.
Heeft iemand ideeën hoe ik het hierkomen betrouwbaarder krijg?
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
-
- Actief
- zepenko
- Zeer actief
Nog betrouwbaarder dan 80 of 90%, Pfff.
Misschien heb je hier wat aan (als je het al niet deed):
- Beloningen afwisselen; als het een verrassing voor je hond is, wat ze gaat krijgen, zal ze beter gaan komen. Dus dan eens worst, dan eens kaas, dan eens een gewone brok, gooi de brokken eens omhoog of op de grond, etc. Of doe eens een trekspel of een balspel nadat ze is gekomen. Bij jou is dus altijd wat te doen/krijgen als ze komt, maar wat dat is, is een verrassing
- Als de hond komt, geef haar de beloning en daarna weer vrij. Dus het hierkomen is niet altijd het einde van het loslopen en keten.
- Roep haar niet alleen onder de moeilijke omstandigheden, of als je per se wil dat ze komt, maar ook eens gewoon zo maar. En dan belonen en weer vrij geven.
De motivatie om niet te komen zou zo kleiner moeten worden en de motivatie om wel te komen groter.
Ik hoop dat de gouden tip er tussen zat. :smile1:
- Beloningen afwisselen; als het een verrassing voor je hond is, wat ze gaat krijgen, zal ze beter gaan komen. Dus dan eens worst, dan eens kaas, dan eens een gewone brok, gooi de brokken eens omhoog of op de grond, etc. Of doe eens een trekspel of een balspel nadat ze is gekomen. Bij jou is dus altijd wat te doen/krijgen als ze komt, maar wat dat is, is een verrassing
- Als de hond komt, geef haar de beloning en daarna weer vrij. Dus het hierkomen is niet altijd het einde van het loslopen en keten.
- Roep haar niet alleen onder de moeilijke omstandigheden, of als je per se wil dat ze komt, maar ook eens gewoon zo maar. En dan belonen en weer vrij geven.
De motivatie om niet te komen zou zo kleiner moeten worden en de motivatie om wel te komen groter.
- Belle
- Zeer actief
Bedankt voor je reactie, maar de dingen die je noemt, doe ik eigenlijk allemaal wel. Misschien is het ook gewoon een kwestie van vol blijven houden (Belle is 2 jaar)?zepenko schreef:Nog betrouwbaarder dan 80 of 90%, Pfff.
Ik ben gewoon weleens jaloers op mensen waarvan de honden echt meteen ophouden waar ze mee bezig zijn en als een speer naar de baas rennen als die roept. Als ik dan vraag hoe ze dat voor elkaar hebben gekregen, kunnen ze me nou nooit een duidelijk en concreet antwoord geven.
-
- Zeer actief
Hangt af van je hond en hoe je dat getrained hebt
Sheila kon ik van de konijnenachtervolging en uit een lurecourse terugfluiten. Met Takkie probeer ik het niet eens. Als je niet meer ropet als je weet dat ze niet komt , kom je ook dichter bij de 100 %
(is mijn tactiek aan het worden)

weg gehaald zit een virus in
- Belle
- Zeer actief
Is ook een tactiek natuurlijkSjiel schreef:Hangt af van je hond en hoe je dat getrained hebtSheila kon ik van de konijnenachtervolging en uit een lurecourse terugfluiten. Met Takkie probeer ik het niet eens. Als je niet meer ropet als je weet dat ze niet komt , kom je ook dichter bij de 100 %
(is mijn tactiek aan het worden)

- Moos
- Zeer actief
Hier met Moos hetzelfde. 90% van de tijd komt hij als een gek helemaal blij aansjezen als ik roep. En dan opeens is er zo'n moment dat het wel lijkt of hij me niet eens hoort. Het gekke is dat de keren dat hij niet meteen komt altijd zijn op momenten dat er eigenlijk helemaal niet zoveel afleiding is
En ik doe inderdaad ook alles wat zepenko beschreef.
Trouwens, met Saar doe ik precies hetzelfde (alhoewel ik toe moet geven dat ik haar wel van kleins af aan wat beter geleerd heb dat ze op mij moet letten dan toendertijd met Moos). Maar Saar luisters dus wel altijd. En als ze niet in een keer luistert, wat al zelden gebeurt, dan is een keer "SAARTJE KOM" genoeg om haar alsnog direct te laten komen.
Ik denk dat het toch ook wel meespeelt hoe de aard van het beestje is...

En ik doe inderdaad ook alles wat zepenko beschreef.
Trouwens, met Saar doe ik precies hetzelfde (alhoewel ik toe moet geven dat ik haar wel van kleins af aan wat beter geleerd heb dat ze op mij moet letten dan toendertijd met Moos). Maar Saar luisters dus wel altijd. En als ze niet in een keer luistert, wat al zelden gebeurt, dan is een keer "SAARTJE KOM" genoeg om haar alsnog direct te laten komen.
Ik denk dat het toch ook wel meespeelt hoe de aard van het beestje is...

-
- Actief
Een kennis van mij gaf nog de tip, niet meer belonen als je meer dan twee keer moet roepen. Gewoon een "goedzo" op normale toon is voldoende dan.
Alleen uitvoerig en met lekkers of een spelletje belonen als hij/zij na een of twee keer roepen meteen komt.
Ook niet blijven roepen, als de mogelijkheid er is alleen roepen als je weet dat er geluisterd gaat worden. Doet hij of zij dat niet, resoluut verstoppen/weglopen. Nooit achterna gaan en niet ophalen.
Meeste van dit wist ik al wel, maar toch blijft hij af en toe lekker eigenwijs staan snuffelen of de andere kant uitlopen.
Het roepen doe ik trouwens nog wel eens fout. Dan let ik even niet op mezelf en dan heb ik al tien keer staan roepen dat hij nu verdorie echt eens moet komen
Maar op zulke momenten heeft ie het dan ook echt wel even gedaan hoor, dan ben ik rijp om hem te villen, maar dat doen we natuurlijk niet
.
Het is bij mij ook zo dat er geen speciale omstandigheid lijkt te zijn (behalve dan een andere hond, maar dat is min of meer een ander probleem wat langzaam beter gaat) Ook zonder hond/fiets/vogel/kat doet hij het wel eens en meestal gaat het gewoon goed. Hij komt ook uiteindelijk wel, maar het duurt dan veel te lang.
Herkenbaar?
Alleen uitvoerig en met lekkers of een spelletje belonen als hij/zij na een of twee keer roepen meteen komt.
Ook niet blijven roepen, als de mogelijkheid er is alleen roepen als je weet dat er geluisterd gaat worden. Doet hij of zij dat niet, resoluut verstoppen/weglopen. Nooit achterna gaan en niet ophalen.
Meeste van dit wist ik al wel, maar toch blijft hij af en toe lekker eigenwijs staan snuffelen of de andere kant uitlopen.

Het is bij mij ook zo dat er geen speciale omstandigheid lijkt te zijn (behalve dan een andere hond, maar dat is min of meer een ander probleem wat langzaam beter gaat) Ook zonder hond/fiets/vogel/kat doet hij het wel eens en meestal gaat het gewoon goed. Hij komt ook uiteindelijk wel, maar het duurt dan veel te lang.
Herkenbaar?
- Moos
- Zeer actief
Doe ik ook allemaal alLynn schreef:Een kennis van mij gaf nog de tip, niet meer belonen als je meer dan twee keer moet roepen. Gewoon een "goedzo" op normale toon is voldoende dan.

Ze krijgen hier alleen een beloning bij direct komen. Als Moos 1 minuut nadat ik geroepen heb nog eens aan komt zetten krijgt hij een 'goed zo', en dat is het dan.
En ik roep ook alleen maar als ik weet dat hij hoogstwaarschijnlijk komt, en als hij niet komt loop ik door.
Moet trouwens wel zeggen dat hij, als ik doorloop, altijd wel meekomt. Ik ben hem dus echt nooit kwijt ofzo, hij houdt me best in de gaten. Dat scheelt

- Seahorse
- Actief
Die mensen ken ik eigenlijk niet. Alle honden die ik goed ken hebben af en toe wel eens moeite met luisteren. Ik krijg zelf ook wel eens het compliment dat Billy zo snel komt als ik roep. Dat vind ik leuk om te horen maar ik weet heel goed dat het echt niet altijd zo gaat. Bij ons is het precies zoals jij zegt. 9 van de 10 keer gaat het prima maar die tiende keer kan ik roepen wat ik wil maar Billy komt niet. Ik heb dus helaas geen oplossing voor je. De tips van Zepenko zijn goed en werken inderdaad 9 van de 10 keer. Voor die tiende keer wacht ik ook nog op de gouden tip.Belle schreef:Bedankt voor je reactie, maar de dingen die je noemt, doe ik eigenlijk allemaal wel. Misschien is het ook gewoon een kwestie van vol blijven houden (Belle is 2 jaar)?
Ik ben gewoon weleens jaloers op mensen waarvan de honden echt meteen ophouden waar ze mee bezig zijn en als een speer naar de baas rennen als die roept. Als ik dan vraag hoe ze dat voor elkaar hebben gekregen, kunnen ze me nou nooit een duidelijk en concreet antwoord geven.
- Caro.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse Draak
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Ik denk dat er maar zeer weinig honden zijn die werkelijk altijd en overal in iedere situaties hierkomen. Ik vind 90% een goede 'score'.
Ik heb twee honden die prima luisteren naar hierkomen (meestal hoef ik ze niet eens te roepen), maar heel af en toe zijn er situaties dat het net wat minder is. Bij Moritz is dat als er vreemde mensen tegemoet komen lopen wat net interessanter (beangstigender?) is en bij Kaya is dat d'r stok of d'r bal die ze nog net even op wil halen. Ze komt wel, maar met wat getreuzel in de poten
Hierkomen op bevel is of drillen of zelf enorm interessant zijn. Ik kies bijna altijd voor de tweede methode, maar als het echt moet voor de eerste methode (dus niet komen betekent niet leuk en lief meer roepen, maar 'hierrrrrr nuuuuuuuuuuu!!' ). Dan gaat het bij mij dus echt om moeten luisteren op dat moment en dat is dan indruk maken zodat ze weten dat ik het echt meen en dat het geen leuk spelletje meer is.
Hier werkt dat goed (bij Kaya dan, want op Moritz kan je niet boos worden ivm angst): Bijna altijd komt ze, komt ze niet dan is het boos worden en dan weet ze dat ze echt direct moet komen.
Ik heb twee honden die prima luisteren naar hierkomen (meestal hoef ik ze niet eens te roepen), maar heel af en toe zijn er situaties dat het net wat minder is. Bij Moritz is dat als er vreemde mensen tegemoet komen lopen wat net interessanter (beangstigender?) is en bij Kaya is dat d'r stok of d'r bal die ze nog net even op wil halen. Ze komt wel, maar met wat getreuzel in de poten

Hierkomen op bevel is of drillen of zelf enorm interessant zijn. Ik kies bijna altijd voor de tweede methode, maar als het echt moet voor de eerste methode (dus niet komen betekent niet leuk en lief meer roepen, maar 'hierrrrrr nuuuuuuuuuuu!!' ). Dan gaat het bij mij dus echt om moeten luisteren op dat moment en dat is dan indruk maken zodat ze weten dat ik het echt meen en dat het geen leuk spelletje meer is.
Hier werkt dat goed (bij Kaya dan, want op Moritz kan je niet boos worden ivm angst): Bijna altijd komt ze, komt ze niet dan is het boos worden en dan weet ze dat ze echt direct moet komen.
- Caro.
- Zeer actief
- Contacteer:
Ja mijn idee dus ook.Inge O schreef:ik ben ervan overtuigd dat je hierkomen alleen echt betrouwbaar aan kan leren (dus ook als de hond géén zin heeft om te komen) als er ook met een bepaalde vorm van correcties wordt gewerkt.
Hierkomen is leuk, is lachen, behalve als je niet luistert naar hierkomen; dan is het niet lachen meer

- Seahorse
- Actief
Hoe corrigeer je dan? Ik ben best bereid wat hardere maatregelen toe te passen als dat resultaat heeft maar juist bij het hierkomen vind ik dat lastig.Inge O schreef:ik ben ervan overtuigd dat je hierkomen alleen echt betrouwbaar aan kan leren (dus ook als de hond géén zin heeft om te komen) als er ook met een bepaalde vorm van correcties wordt gewerkt.
- Belle
- Zeer actief
Wat voor correctie bedoel je dan? Een boze brul? Als Belle me niet "hoort", maakt dat op haar ook geen indruk. Een andere correctie kan ik ook niet bedenken op afstand (zonder medeplichtigen).Inge O schreef:ik ben ervan overtuigd dat je hierkomen alleen echt betrouwbaar aan kan leren (dus ook als de hond géén zin heeft om te komen) als er ook met een bepaalde vorm van correcties wordt gewerkt.
- Caro.
- Zeer actief
- Contacteer:
Wat dacht je van iets naar hem toegooien? steentje, slipkettinkje, sleutelbos (natuurlijk afhankelijk van de grootte van de hondBelle schreef:Wat voor correctie bedoel je dan? Een boze brul? Als Belle me niet "hoort", maakt dat op haar ook geen indruk. Een andere correctie kan ik ook niet bedenken op afstand (zonder medeplichtigen).Inge O schreef:ik ben ervan overtuigd dat je hierkomen alleen echt betrouwbaar aan kan leren (dus ook als de hond géén zin heeft om te komen) als er ook met een bepaalde vorm van correcties wordt gewerkt.

Maar maakt je stem dan niet voldoende indruk? Als ik hier echt brul, dan is dat eigenlijk voldoende.
Heb je je ook al eens verstopt? of gewoon doorgelopen (bekijk het maar

Dus niet blijven wachten totdat je hond ooit eens komt, maar gewoon weggaan (natuurlijk wel in veilig gebied he?) of verstop je eens achter een boom.
- Seahorse
- Actief
Mijn brul klinkt blijkbaar niet boos genoeg. Ik probeer het wel en soms lukt het maar helaas niet altijd.Stang schreef:Wat dacht je van iets naar hem toegooien? steentje, slipkettinkje, sleutelbos (natuurlijk afhankelijk van de grootte van de hondBelle schreef:Wat voor correctie bedoel je dan? Een boze brul? Als Belle me niet "hoort", maakt dat op haar ook geen indruk. Een andere correctie kan ik ook niet bedenken op afstand (zonder medeplichtigen).Inge O schreef:ik ben ervan overtuigd dat je hierkomen alleen echt betrouwbaar aan kan leren (dus ook als de hond géén zin heeft om te komen) als er ook met een bepaalde vorm van correcties wordt gewerkt.). Even mikken he, natuurlijk niet tegen z'n koppie aan.
Maar maakt je stem dan niet voldoende indruk? Als ik hier echt brul, dan is dat eigenlijk voldoende.
Heb je je ook al eens verstopt? of gewoon doorgelopen (bekijk het maar). 9 van de 10 honden komen dan als een speer aangerend.
Dus niet blijven wachten totdat je hond ooit eens komt, maar gewoon weggaan (natuurlijk wel in veilig gebied he?) of verstop je eens achter een boom.
Het gooien van iets doe ik als ik boven ben en Billy is beneden aan het blaffen. Een haarborstel werkt prima. Gewoon op de trap laten kletteren en het is meestal stil. Maar voor het hierkomen? Ik ben bang dat ik niet goed genoeg mik. Daarnaast werkt het natuurlijk alleen als de hond niet naar je kijkt op het moment dat je gooit. En de hond mag niet te ver weg zijn. Als Billy net bezig is met een andere hond kan ik het ook niet doen omdat de andere hond dan misschien schrikt.
Verstoppen durf ik niet aan. Als ik wil dat Billy komt heb ik daar eigenlijk altijd een goede reden voor. Zoals vanavond. We waren met een clubje honden op het veld met ballen aan het spelen. Billy bleef vrij irritant staan blaffen bij een man die een bal voor zijn eigen hond wilde gooien. Ik had naar huis kunnen gaan en Billy had het nog niet gemerkt.
- Belle
- Zeer actief
Waarschijnlijk is mijn brul niet boos genoeg
. Iets gooien zou alleen lukken als ze echt dichtbij is, maar dat kan ik wel een keer proberen (ik ben alleen niet zo handig in mikken).
Verstoppen doe ik wel, en dan komt ze inderdaad wel. Ook onder het wandelen verstop ik me weleens, maar ook dat heeft ze onmiddellijk in de gaten, ze houdt me ook continu in het oog, dat is het probleem niet. Het zijn alleen af en toe die bananen......
Eigenlijk komt ze altijd ook wel, uiteindelijk, maar ik zou zo graag willen dat ze altijd en meteen komt.

Verstoppen doe ik wel, en dan komt ze inderdaad wel. Ook onder het wandelen verstop ik me weleens, maar ook dat heeft ze onmiddellijk in de gaten, ze houdt me ook continu in het oog, dat is het probleem niet. Het zijn alleen af en toe die bananen......
Eigenlijk komt ze altijd ook wel, uiteindelijk, maar ik zou zo graag willen dat ze altijd en meteen komt.
- Seahorse
- Actief
- Caro.
- Zeer actief
- Contacteer:
Het mikken hoeft zeker niet raak te zijn hoor; het gaat meer om de schrikreacties en dat ze ineens aandacht hebben.Seahorse schreef:Mijn brul klinkt blijkbaar niet boos genoeg. Ik probeer het wel en soms lukt het maar helaas niet altijd.Stang schreef:Wat dacht je van iets naar hem toegooien? steentje, slipkettinkje, sleutelbos (natuurlijk afhankelijk van de grootte van de hondBelle schreef:Wat voor correctie bedoel je dan? Een boze brul? Als Belle me niet "hoort", maakt dat op haar ook geen indruk. Een andere correctie kan ik ook niet bedenken op afstand (zonder medeplichtigen).Inge O schreef:ik ben ervan overtuigd dat je hierkomen alleen echt betrouwbaar aan kan leren (dus ook als de hond géén zin heeft om te komen) als er ook met een bepaalde vorm van correcties wordt gewerkt.). Even mikken he, natuurlijk niet tegen z'n koppie aan.
Heb je je ook al eens verstopt? of gewoon doorgelopen (bekijk het maar). 9 van de 10 honden komen dan als een speer aangerend.
Het gooien van iets doe ik als ik boven ben en Billy is beneden aan het blaffen. Een haarborstel werkt prima. Gewoon op de trap laten kletteren en het is meestal stil. Maar voor het hierkomen? Ik ben bang dat ik niet goed genoeg mik. Daarnaast werkt het natuurlijk alleen als de hond niet naar je kijkt op het moment dat je gooit. En de hond mag niet te ver weg zijn. Als Billy net bezig is met een andere hond kan ik het ook niet doen omdat de andere hond dan misschien schrikt.
Verstoppen durf ik niet aan. Als ik wil dat Billy komt heb ik daar eigenlijk altijd een goede reden voor. Zoals vanavond. We waren met een clubje honden op het veld met ballen aan het spelen. Billy bleef vrij irritant staan blaffen bij een man die een bal voor zijn eigen hond wilde gooien. Ik had naar huis kunnen gaan en Billy had het nog niet gemerkt.
Billy blijft dus blaffen bij een man, jij roept hem en hij komt niet.
Twee opties in mijn ogen: je gaat erheen en grijpt Billy bij z'n lurven of de andere optie is dus van het veldje af verstoppen achter een boom (zodat jij hem nog wel ziet en hij jou niet) en wedden dat hij op een gegeven moment merkt dat jij wegbent? Het kan even duren, maar dan schrikt hij zich rot en dat is de bedoeling.
Persoonlijk zou ik 'm bij z'n lurven pakken, want hij komt niet en hij staat te blaffen (dwingen) bij iemand.
- Seahorse
- Actief
Ik ben juist bang dat ik wèl raak mik.Stang schreef:Het mikken hoeft zeker niet raak te zijn hoor; het gaat meer om de schrikreacties en dat ze ineens aandacht hebben.
Twee opties in mijn ogen: je gaat erheen en grijpt Billy bij z'n lurven of de andere optie is dus van het veldje af verstoppen achter een boom (zodat jij hem nog wel ziet en hij jou niet) en wedden dat hij op een gegeven moment merkt dat jij wegbent? Het kan even duren, maar dan schrikt hij zich rot en dat is de bedoeling.
Persoonlijk zou ik 'm bij z'n lurven pakken, want hij komt niet en hij staat te blaffen (dwingen) bij iemand.
Uiteindelijk heb ik Billy inderdaad bij zijn lurven gepakt. Niet echt hard dus ik betwijfel of hij onder de indruk was. Misschien moet ik hem de volgende keer wat harder aanpakken.
In andere situaties is dit weer niet bruikbaar. Gisteren was Billy aan het klooien met een boxerteefje en kwam hij ook niet toen ik hem riep. Er was ook een reu bij en ik wilde niet dat de zaak uit de hand zou lopen. De honden zaten in een greppel bij een sloot en ik zag mezelf daar nog niet achteraan klauteren. Wat zou jij in zo'n situatie doen?
Overigens heb ik Billy de laatste twee dagen misschien wel 50 keer geroepen en dit waren de enige 2 situaties waarin hij niet luisterde. Het valt dus wel mee zou je denken. Maar het zou zo leuk zijn als hij echt altijd kwam.
- Caro.
- Zeer actief
- Contacteer:
Ja, iets harder aanpakken dan als hij niet onder de indruk wasSeahorse schreef:Ik ben juist bang dat ik wèl raak mik.Stang schreef:Het mikken hoeft zeker niet raak te zijn hoor; het gaat meer om de schrikreacties en dat ze ineens aandacht hebben.
Uiteindelijk heb ik Billy inderdaad bij zijn lurven gepakt. Niet echt hard dus ik betwijfel of hij onder de indruk was. Misschien moet ik hem de volgende keer wat harder aanpakken.
In andere situaties is dit weer niet bruikbaar. Gisteren was Billy aan het klooien met een boxerteefje en kwam hij ook niet toen ik hem riep. Er was ook een reu bij en ik wilde niet dat de zaak uit de hand zou lopen. De honden zaten in een greppel bij een sloot en ik zag mezelf daar nog niet achteraan klauteren. Wat zou jij in zo'n situatie doen?
Overigens heb ik Billy de laatste twee dagen misschien wel 50 keer geroepen en dit waren de enige 2 situaties waarin hij niet luisterde. Het valt dus wel mee zou je denken. Maar het zou zo leuk zijn als hij echt altijd kwam.

Poeh, het geval met de andere honden is moeilijker. Dit kan een gevaarlijke situatie worden, dus verstoppen/iets gooien is geen optie.
Wat ik in zo'n geval dan doe, als ze niet luistert, is dus een grote mond opzetten en dat maakt indruk bij Kaya, maar dus niet bij jouw hond begrijp ik

Wat ik wel vind, is dat 50 keer roepen in twee dagen sowieso geen goed plan is. Waarom roep je zo vaak? Ik heb het idee als een hond zo vaak geroepen wordt, dat hij gaat denken 'ja doeg, de groeten'

Ik roep ze eigenlijk bijna nooit, behalve als het echt moet (bv in zo'n situatie als jij aanhaalt met de andere 2 honden). Verder loop ik gewoon en roep ik niet, ze lopen gewoon met me mee.
Dus sowieso zou ik dat hierroepen echt proberen in te perken, want daar wordt een hond

Verder maak in ook een onderscheid in 'meelopen' en 'hierkomen'. Als ze bv te lang staan te snuffelen dan zeg ik 'kom op' en hierkomen betekent dus echt bij mij komen.
- Seahorse
- Actief
Daar had ik nou net over na zitten denken, of het echt zo vaak was. Aan de ene kant roep ik Billy heel vaak en niet alleen maar als het het einde van de pret betekent. Ik roep hem als er een andere hond op het (omheinde) veld binnenkomt zodat de eigenaar rustig de riem af kan doen, ik roep hem als ik een andere hond zie zodat ik daarna kan besluiten of hij er al dan niet naartoe mag, ik roep hem als hij met apporteren de bal niet snel genoeg brengt en zo zijn er nog heel veel andere situaties. Ik roep hem ook wel eens om een stokje tussen zijn haar vandaan te plukken, als ik hem niet meer zie en ik me zorgen begin te maken en heel af en toe gewoon zomaar om te kijken of hij het nog doet.Stang schreef: Ja, iets harder aanpakken dan als hij niet onder de indruk was![]()
Poeh, het geval met de andere honden is moeilijker. Dit kan een gevaarlijke situatie worden, dus verstoppen/iets gooien is geen optie.
Wat ik in zo'n geval dan doe, als ze niet luistert, is dus een grote mond opzetten en dat maakt indruk bij Kaya, maar dus niet bij jouw hond begrijp ikAls je echt boos en hard roept 'Billy, hierrrrrrrrrrr en nuuuuu' luistert hij dan echt niet?
Wat ik wel vind, is dat 50 keer roepen in twee dagen sowieso geen goed plan is. Waarom roep je zo vaak? Ik heb het idee als een hond zo vaak geroepen wordt, dat hij gaat denken 'ja doeg, de groeten'![]()
Ik roep ze eigenlijk bijna nooit, behalve als het echt moet (bv in zo'n situatie als jij aanhaalt met de andere 2 honden). Verder loop ik gewoon en roep ik niet, ze lopen gewoon met me mee.
Dus sowieso zou ik dat hierroepen echt proberen in te perken, want daar wordt een hondvan
![]()
Verder maak in ook een onderscheid in 'meelopen' en 'hierkomen'. Als ze bv te lang staan te snuffelen dan zeg ik 'kom op' en hierkomen betekent dus echt bij mij komen.

Ik ga nog maar eens goed oefenen op mijn boze stem.

- Belle
- Zeer actief
Ik denk weleens dat dat ook mijn fout is. Dan komt Belle een keer niet als ik roep, en dan ga ik daarna heel hard oefenen. En ik merk bij Belle ook bij andere oefeningen dat het haar snel verveelt. Nieuwe oefeningen doet ze altijd heel enthousiast, maar bekende moet ik steeds verder uitbouwen, anders vindt ze het echt niet leuk meer.Stang schreef: Wat ik wel vind, is dat 50 keer roepen in twee dagen sowieso geen goed plan is. Waarom roep je zo vaak? Ik heb het idee als een hond zo vaak geroepen wordt, dat hij gaat denken 'ja doeg, de groeten'![]()
Dus sowieso zou ik dat hierroepen echt proberen in te perken, want daar wordt een hondvan
![]()
- zepenko
- Zeer actief
Ja, slim. Corrigeren voor het hierkomen. Daar wordt het hierkomen stukken leuker van en dus beter. Eerst een keer roepen (of twee keer), dan betekent niet komen dat er iets uit de lucht valt waar je van schrikt of dat je baas je eens flink bij je lurven vat. Wat zou jij zelf de volgende keer doen als je net leuk aan het spelen bent en je baas roept je???
En buiten dat ik vind dat je geen enkele oefening dient aan te leren met correcties, is het bij hierkomen ook nog eens ontzettend dom. Want je hond is dan los en heeft dus keuzevrijheid. Wat doe jij als je mag kiezen tussen en stel leuke honden waar je mee kunt spelen, of een enge baas die je corrigeert, zonder dat je ook maar enig idee hebt waarom?
En buiten dat ik vind dat je geen enkele oefening dient aan te leren met correcties, is het bij hierkomen ook nog eens ontzettend dom. Want je hond is dan los en heeft dus keuzevrijheid. Wat doe jij als je mag kiezen tussen en stel leuke honden waar je mee kunt spelen, of een enge baas die je corrigeert, zonder dat je ook maar enig idee hebt waarom?
- Belle
- Zeer actief
Over het algemeen ben ik ook echt geen voorstander van correcties en zeker niet bij het aanleren van een oefening. Maar Belle kent de oefening en weet wat hierkomen betekent. Het is niet zo dat ze slechter luistert in moeilijke omstandigheden, dus ik kan ook niet zeggen dat ik haar iets vraag wat te moeilijk is. Het is gewoon eens in de zoveel tijd dat ze geen zin heeft om te komen en vaak onder heel makkelijke omstandigheden. Wat stel jij voor? Ik heb juist weleens het idee dat ze nu teveel keuzevrijheid heeft. Ze kan komen en dan krijgt ze ook een beloning, maar ze kan ook niet komen en dan mist ze wel de beloning, maar je eigen gang gaan is ook belonend.zepenko schreef:Ja, slim. Corrigeren voor het hierkomen. Daar wordt het hierkomen stukken leuker van en dus beter. Eerst een keer roepen (of twee keer), dan betekent niet komen dat er iets uit de lucht valt waar je van schrikt of dat je baas je eens flink bij je lurven vat. Wat zou jij zelf de volgende keer doen als je net leuk aan het spelen bent en je baas roept je???
- Caro.
- Zeer actief
- Contacteer:
Juist, inderdaadBelle schreef:Over het algemeen ben ik ook echt geen voorstander van correcties en zeker niet bij het aanleren van een oefening. Maar Belle kent de oefening en weet wat hierkomen betekent. Het is niet zo dat ze slechter luistert in moeilijke omstandigheden, dus ik kan ook niet zeggen dat ik haar iets vraag wat te moeilijk is. Het is gewoon eens in de zoveel tijd dat ze geen zin heeft om te komen en vaak onder heel makkelijke omstandigheden. Wat stel jij voor? Ik heb juist weleens het idee dat ze nu teveel keuzevrijheid heeft. Ze kan komen en dan krijgt ze ook een beloning, maar ze kan ook niet komen en dan mist ze wel de beloning, maar je eigen gang gaan is ook belonend.zepenko schreef:Ja, slim. Corrigeren voor het hierkomen. Daar wordt het hierkomen stukken leuker van en dus beter. Eerst een keer roepen (of twee keer), dan betekent niet komen dat er iets uit de lucht valt waar je van schrikt of dat je baas je eens flink bij je lurven vat. Wat zou jij zelf de volgende keer doen als je net leuk aan het spelen bent en je baas roept je???

En het gaat hier niet om een oefening aanleren, het gaat om een commando wat ze dondersgoed kennen en kiezen om niet op te volgen.
De mogelijkheden van koekje, balletje, gek doen, achteruit rennen, enz. enz. zijn allemaal al aangedragen en worden ook gedaan.
Aanleren is positief, dat ben ik volkomen met je (Zepenko) eens, maar eenmaal iets kennende en dan lak aan je hebben, daar zijn consequenties aan verbonden.
In mijn ogen tenminste hoor en ik heb 2 honden die altijd loslopen en in 98 van de gevallen heel braaf en zeer enthousiast hierkomen (idd belonen). In het enkele geval dat ze, en dan zeker Kaya, het niet doet dan roep ik zeer streng en gek he dat ze dan wel luistert?

Wil je dat echt? 100% hierkomen?
Zou ik eng vinden. Mijn honden zijn super hoor, echt waar. En op de momenten waarop het echt moet, komen ze ook. Dat horen ze waarschijnlijk aan mijn stem.
Maar ik kan ook wel eens een kwartier voor Jan Lul zitten roepen ergens. Dan heb ik zin in koffie, maar is Saar nog even bezig met muizen graven. En ze heeft zo goed door dat ik alleen maar zin in koffie heb, of wanneer ze gewoon echt (voor haar veiligheid bv) moet komen.
Op momenten waarop het echt moet, komt ze direct (en met Saar, komt Miep dus ook). Over het algemeen luisteren ze gewoon heel goed. Maar niet 100%. En dat hoeft voor mij ook niet.
Zou ik eng vinden. Mijn honden zijn super hoor, echt waar. En op de momenten waarop het echt moet, komen ze ook. Dat horen ze waarschijnlijk aan mijn stem.
Maar ik kan ook wel eens een kwartier voor Jan Lul zitten roepen ergens. Dan heb ik zin in koffie, maar is Saar nog even bezig met muizen graven. En ze heeft zo goed door dat ik alleen maar zin in koffie heb, of wanneer ze gewoon echt (voor haar veiligheid bv) moet komen.
Op momenten waarop het echt moet, komt ze direct (en met Saar, komt Miep dus ook). Over het algemeen luisteren ze gewoon heel goed. Maar niet 100%. En dat hoeft voor mij ook niet.
- Belle
- Zeer actief
Nou, ik wil in ieder geval dat ze komen als het moet. Dit onderscheid weet Belle ook nog niet te maken. Het gaat mij er vooral om dat er hier m.n. 's zomers nogal wat Turkse en Marokkaanse mensen in het park en het bos lopen en die zijn doodsbang voor honden. Goed, is niet slim van ze om dan in een hondenlosloopgebied te gaan wandelen, maar ik wil toch niet dat zij last van mijn honden hebben. Ik roep de honden dan ook altijd bij me bij tegenliggers. Dat gaat meest van de keren goed, maar zo heel af en toe heeft Belle er maling aan en dat vind ik echt vervelend, want die mensen worden al hysterisch bij een hond op 3 meter afstand. Ook vissers wil ze nog weleens met haar nieuwsgierige hoofd van dichterbij gaan bekijken en dat wil ik ook niet.Marion. schreef:Wil je dat echt? 100% hierkomen?
Laatst gewijzigd door Belle op 04 jul 2005 23:47, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Zeer actief
- Belle
- Zeer actief
Door jullie reacties begin ik geloof ik in te zien dat ik mijn eisen misschien wel wat te hoog stel
Op zich is Belle een hartstikke brave hond, weglopen zal ze nooit doen en een beetje eigenzinnigheid hoort misschien ook wel bij de rassen. Bedankt voor jullie tips en voor het relativeren. ik ga gewoon door met oefenen zonder er al te gestresst over te doen.

Op zich is Belle een hartstikke brave hond, weglopen zal ze nooit doen en een beetje eigenzinnigheid hoort misschien ook wel bij de rassen. Bedankt voor jullie tips en voor het relativeren. ik ga gewoon door met oefenen zonder er al te gestresst over te doen.