Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Zelf koken

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Bo
geregistreerd lid

Zelf koken

Ongelezen bericht door Bo »

Bestaat er ook zoiets als een 'hondenkookboek'? Als je zelf wilt koken voor je hond bedoel ik.

En als je zelf kookt, hoe zorg je ervoor dat hij zn vitamientjes binnenkrijgt? Moet je naast kip+rijst extra groente in het eten doen?

Trouwens: ik heb op tv gezien dat een Hollywood-ster (weet niet meer welke) haar honden vegetarisch te eten geeft. Die leven op bonen en groente... vreemd he?
Jay1978
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Jay1978 »

Hoi,

Ik denk dat er op veel site's verschillende recepten staan, maar ik maak het meestal zo:

Paar pakjes smuldier, bv: vlees, kip, pens, hart
Boontjes of erwtjes en worteltjes (Uit blik en anders goed doorkoken of echt tot papmalen, anders kunnen ze het niet verteren.)
Een teentje knoflook
Wat rijst (Dit is eigenlijk niet nodig, het is meer vulling als iets anders.. granen zijn overbodig voor een hond)

Dit meng ik in een emmer en vries het in portie's in.
Als toetje wat yoghurt... Een appeltje, of ander fruit.
Of een rauw ei, met schil fijngemaakt.

Er zijn nog veel meer groenten die je kunt gebruiken, maar daar ga ik even geen uitspraken over doen omdat ik twijfel of koolsoorten mogen enzo. Maar je zal wel meer antwoorden krijgen denk ik... :wink:
Bo
geregistreerd lid

Dat klinkt lekker zeg! Dat lust ik ook wel haha
Jay1978
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Jay1978 »

Nou geloof me, als je dat smuldier hebt gezien, hoef je niet meer te eten!! haha maar des te beter voor de hond, want er zitten geen kleur, geur en smaakstoffen en concerceringsmiddelen in, wat heeft gezorgt voor de volgende oplossingen:

Vacht: had een doffe probleemvacht. Nu: de dierenarts zei dat ie een uitstekende mooie vacht heeft en zelfs helemaal uit de rui is. Hij glimt.
Tanden: Dordat er geen troep in zit blijven de tanden mooi schoon. Bij zijn laatste tandenkeuring kwam er "uitstekend" uit. En dit terwijl hij dus niet kluift (bijna nooit)
Gedrag: Hij was heel hyper en nerveus. nu: rustig en veel minder zenuwachtig.
Drinken: Hij drinkt nu normaal, geen liters per dag meer.
Poepen: Hij poept nu 1 of 2x per dag, mooie poep.

Persoonlijk zou ik nog liever voor BARF voeding gaan, maar door zijn extreme "Bot agressie" is dit helaas geen optie voorlopig.
Laatst gewijzigd door Jay1978 op 25 jun 2005 12:53, 1 keer totaal gewijzigd.
jelle
Zeer actief

Ongelezen bericht door jelle »

Er zijn hele sites die gaan over het zelf samenstellen van het voer van je hond. Ik doe dat ook voor onze drie honden.
Alleen: er wordt hier niets gekookt! Een hond is gemaakt om rauw voer te eten, niet gekookt spul... dan juist gaat de voedingswaarde achteruit!

Als je meer wilt weten, kijk dan eens op www.barfplaats.nl of www.barf-natuurlijk.nl

Als je zelf gaat samenstellen is het wel nodig om je er eerst in te verdiepen. Kip en rijst en wat groente is absoluut NIET voldoende.
Groetjes, Marielle, Sirena, Diaz, Rios en Boeli!

Afbeelding

Voor altijd in onze herinnering... Vigo (+02-11-2012); Esperanza (+19-06-2012); Ferro (+04-08-10); Grandi (+15-01-09); Moya (+01-02-08 ); Berta (+27-11-06); Ymke (+04-07-06); Nora (+02-12-05)
Bo
geregistreerd lid

Wat handig!! Bedankt! Maar kan het voor puppies ook dat rauwe eten? Die van mij is nu ziek (erge diarree) dus daarom ben ik begonnen met zelf koken. Is rauw niet gevaarlijker?
Roelfien
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Roelfien »

Nee, rauw is niet gevaarlijk.

Maar.... je geeft aan dat je hond nu behoorlijk ziek is. Dan is het inderdaad verstandig om gewoon eerst even met gekookt eten rustig de darmen weer op orde te krijgen en nog belangrijker: zoek met de dierenarts uit waarom de hond diaree heeft.

Dat koken hoeft niet heel lang, gewoon even de kook erover/blancheren zeg maar. En geef geen zware voeding, dus geef wat gekookte kip, gekookte vis en vergeet het kookwater van de kip niet, dat werkt heel goed bij diaree.

Als het allemaal weer goed gaat, kun je gerust langzaamaan over stappen op rauw vlees, neem een goede versvleesvoeding die compleet is. Zeker voor een pupje is het belangrijk dat je een hoogwaardige voeding uitzoekt. Gooi er in het begin een beetje gekookt water over of kook het vlees heel kort. En dan bouw je rustig op naar rauw vlees geven.

Zo voorkom je dat je hond terugvalt in de diaree.

Je zal daarna merken dat als je hond een tijdje versvlees eet dat zijn darmflora sterker wordt en de kans op diaree wegblijft.
Maar dan moet je hond eerst gezond zijn. Dus eerst samen met de dierenarts de reden van de diaree achterhalen en puppie beter laten worden. :ok:
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
Bo
geregistreerd lid

Het is volgens de dierenarts een dikke darm ontsteking veroorzaakt door een virus. Dat komt van het snuffelen aan hondenpoep of aan andere honden of het kan ook gewoon in de lucht zitten.

Alleen wel typisch dat mijn hondje dat moet krijgen terwijl ik er toch zo goed op let.... :(

Ik zal zometeen naar de slager gaan en wat lekkers voor James kopen. Die tip met de boullion vind ik erg goed want hij moet meer drinken en ik denk dat dat een lekkerder drankje voor hem is dan gewoon water.
Roelfien
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Roelfien »

Nee hoor, dat overkomt jullie niet speciaal. Dat heeft niets met voorzichtig doen te maken. :wink: Veel honden zijn er bevattelijk voor. Vooral puppies hebben nog weinig weerstand tegen die infecties. Wat ook goed helpt is het kookwater van rijst, dat werkt ook als stopmiddeltje. De gekookte rijst kan je mooi bij zijn gekookte kip geven, aangelengd met wat vocht van de kip en van de rijst. :ok:
Succes ermee, want dat soort darminfecties is hartstikke vervelend.
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”