Ik heb een kruising welsh corgi cardigan / kooiker van 6 jaar oud.
Destijds woonde ik nog thuis, het is mijn eerste hond en heb ik een halve puppycursus gevolgd die mijn ouders hadden uitgezocht. Ze hebben een cursus uitgezocht die niet erg goed was en daar ben ik omdat er geen resultaat was mee gestopt. Het deed meer kwaad zegmaar.
Daarna heb ik hem zelf opgevoed en dat is aardig gelukt al zeg ik het zelf.

Hij zit, ligt, komt hier, blijft, doet trucjes, is zindelijk, is lief met mensen/kinderen/andere beesten. Hij leert graag en gemakkelijk. Nog steeds. Ik train eigenlijk altijd wel wat met hem, in huis, buiten, tijdens zijn wandelingetjes. Ik ben van mening dat je dit bij moet houden en zo gaat je hond zich ook niet vervelen.
Toch zijn er een aantal dingen die ik er niet uit krijg.
- Los lopen gaat goed, hij kent de commando´s en blijft in de buurt als hij vrij is. Op een ding na, als hij een andere hond ziet. Dan gaat hij er als een speer vandoor. Als ik dan boos wordt komt hij wel weer en hij loopt niet weg/mee (deed hij wel maar dat heb ik eruit). Maar wat ik wil is dat hij pas naar de hond toe gaat als ik zeg dat het mag. Straks rent hij de weg nog eens over ofzo....

Hoe doe je dat?
- Zelfde met trekken aan de riem. Ik heb het trekken opzich er al aardig uit. Dat gaat steeds beter met veel oefenen. Alleen die andere honden he.... Dan ziet hij er een en dan raakt hij zo enthousiast! Alleen maar trekken. Soms moet ik hem echt meeslepen, pootjes schrapen dan over straat. Wat doe je daaraan?
- Aandacht kan ook beter. Binnen gaat het goed, maar hij is altijd zo enthousiast over alles dat zodra je hem meeneemt naar buiten, hij weinig aandacht meer voor jou heeft. Zelfs kaas of worst is dan niet lekker meer. Speelgoed moet hij niet hebben buiten. kletsten vind hij niks aan. Kan nog zo hard de andere kant uit lopen maar hij ziet me over een uurtje of wat wel weer. Hoe krijg ik zijn aandacht?
Het is echt een scheet van een beest maar af en toe is het net een peuter. Hij ziet wat en denkt meteen nergens anders meer aan. Pas als hij uit die roes is dan raakt ie in paniek omdat ik er niet ben of dan luistert hij weer. Maar zo´n roes gaat niet over voordat de prikkel is weggenomen en dat is best moeilijk als zo´n beetje alles buiten een prikkel is. Hij is gewoon erg druk en enthousiast.
wat hij dan bijvoorbeeld wel goed doet is zitten op de stoep voordat hij over mag steken, ook als hij los is. Doet ie al uit zichzelf. Maar je ziet hem dan zo gespannen zitten, hij wacht echt op het startsein van de race. Erg enthousiast dus. je moet hem ook constant bezighouden maar dat vind ik nou net geweldig aan hem.