Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Vraagje over de Duitse Herder

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Sjalot
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bordeaux Dog
Schotse Herder Korthaar
Engelse Bulldog
Lancashire Heeler
Aantal honden: 1
Contacteer:

Vraagje over de Duitse Herder

Ongelezen bericht door Sjalot »

Bij de Duitse Herder zie je tegenwooordig zo'n naar beneden lopende rug. Worden alle honden zo gefokt of fokken ze ook nog herders met een hoge achterhand?
Groetjes van Charlotte
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
snuffel11
Zeer actief

Ongelezen bericht door snuffel11 »

Bij kyno's zie je het veel vaker dan bij de africhtingslijn..Het schijnt mooi te zijn, maar daar zijn de meningen over verdeeld..Ik vind het niet mooi...
Sjalot
Zeer actief
Schotse Herder Korthaar
Engelse Bulldog
Lancashire Heeler
Contacteer:

Lydia schreef:Bij kyno's zie je het veel vaker dan bij de africhtingslijn..Het schijnt mooi te zijn, maar daar zijn de meningen over verdeeld..Ik vind het niet mooi...
Ik vind het ook niet mooi. Lijkt me ook niet gezond.
Groetjes van Charlotte
astrid
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 Griekse herplaatsers
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door astrid »

ik heb 1 kynoloog en 1 werklijn. Je ziet heel goed het verschil tussen die 2. Ivan(kynoloog) is dus echt aflopend in z'n rug, en Kira is recht.
Ivan heeft ook de nodige problemen met z'n rug, er is l-s bij hem geconstateerd. Ik ben ervan overtuigd dat het schuin aflopen van z'n rug ermee te maken heeft.
jemima
Actief
Mijn ras(sen): Oudduitse herder

Ongelezen bericht door jemima »

De Oudduitse herder heeft ook een rechte rug, maar ook langer haar. Volgens mij heeft de duitse herder uit de oostduitse lijn ook een rechtere rug. Die zijn tenslotte ook gefokt als werkhonden.
gr jemima
boxersien

Ongelezen bericht door boxersien »

Mijn vrienden hebben ook een kynoloog. Op zich is het een prachtbeest, maar zij heeft ook een sterk aflopende rug. Ze is nu nog maar 6,5 maanden dus ik weet niet of ze er ook last van zal krijgen. Wel vind ik dat ze absoluut niet mooi lopen vanachter!!
Verder zie ik heel graag de 'vierkante' herders, maar vooral de oud duitse herder vind ik fantastisch!!

Ondervinden de kynologen (dus met aflopende rug) geen problemen met het trainen (bijvoorbeeld pakwerk). Is dat niet teveel inspanning voor die rug?
janine77
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door janine77 »

wij hbben ook een kyno met aflopende rug en een uit werklijnen met rechte rug :ok:
Onze kyno heeft ook hd en artrose,en onze andere niks,sven is een kruising mechel witte herder en heeft ook een rechte rug!

Afbeelding

dit is itan uit werklijn!

Afbeelding

en hieronder is yka uit showlijn

Afbeelding

tis af en toe net een hyena whahahh :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
janine77
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door janine77 »

Sjalot schreef:
Lydia schreef:Bij kyno's zie je het veel vaker dan bij de africhtingslijn..Het schijnt mooi te zijn, maar daar zijn de meningen over verdeeld..Ik vind het niet mooi...
Ik vind het ook niet mooi. Lijkt me ook niet gezond.
ik ook niet :mrgreen:maar moet eerlijk zeggen dat ik toch steeds meer duitsertjes zie met een rechte rug :ok:
*Silvia*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Silvia* »

vind die aflopende ruggen niet mooi bij herders, me ouders hebben nu hun tweede herder en die heeft net als hun eerste een mooie rechte rug
ladybird
Zeer actief
Mijn ras(sen): Geen, ik hou niet van honden.
Contacteer:

Ongelezen bericht door ladybird »

Ik vraag me altijd af waar die aflopende ruggen vandaan gekomen zijn? :19: :19: Mooier is het niet vind ik persoonlijk, maar heeft het enig nut?
Afbeelding
jemima
Actief

Afgezien van dat ik zo'n afhangende rug niet mooi vindt, vind ik de gezondheid van mijn hond nog belangrijker. Zo'n rechte rug is veel beter voor een hond. Mensen hebben afentoe de neiging om vreemde schoonheidsidealen in honden te fokken. Gelukkig komen mensen hier steeds meer van terug. Vandaar ook dat de oudduitse herder meer bekendheid aan het krijgen is.
Maar wat wil je ook, als je dit ziet ben je toch verkocht? (ik iig :wink: )

Afbeelding

Afbeelding

gr jemima
Sjalot
Zeer actief
Schotse Herder Korthaar
Engelse Bulldog
Lancashire Heeler
Contacteer:

Inderdaad geweldig mooi!! Is dat een erkend ras?
Groetjes van Charlotte
little-wolf
Zeer actief

Ongelezen bericht door little-wolf »

ik vind de oud duitse herder ook onwijs mooi.
op de hondenschool zit er 1. prachthond! :ok:
en nog apparte gele ogen ook nog.
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Ik zit te watertanden bij het zien van die foto's.Maar hier komt er nooit en met een hellende rug. Ik zie soms honden met zo'n "glijbaan" en dan zwaaien de achterpoten naar opzij uit omdat hij ze anders niet kwijt kan, vreselijk dat je zo'n prachtig ras zo kunt verknoeien.
jemima
Actief

Sjalot schreef:Inderdaad geweldig mooi!! Is dat een erkend ras?
Nee in nl is het nog geen erkend ras, zijn het officieel nog fokfoutjes! :pffff: Maar ik kan me niet voorstellen dat dat al te lang zo blijft, er komen er nl steeds meer van. Op een gegeven moment kunnen ze er toch niet meer omheen lijkt me. Maar ik weet niet hoe dat werkt. Maakt nij verder ook niet uit, want ik heb graag zo'n fokfoutje! :ok:
gr jemima
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

jemima schreef:
Nee in nl is het nog geen erkend ras, zijn het officieel nog fokfoutjes! :pffff: Maar ik kan me niet voorstellen dat dat al te lang zo blijft, er komen er nl steeds meer van. Op een gegeven moment kunnen ze er toch niet meer omheen lijkt me. Maar ik weet niet hoe dat werkt. Maakt nij verder ook niet uit, want ik heb graag zo'n fokfoutje! :ok:
gr jemima
Ik ben het spoor bijster.
Jij hebt het steeds over de Oud Duitse Herder, maar als ik het goed heb komt jouw hond toch gewoon uit een nest van 2 gewone Duitse Herders?
En is het dus gewoon een langhaar (dus inderdaad een fokfoutje)? Dus geen ODH????

Dan is het hele verhaal van de rechte ruggen van de ODH (tenminste als je jouw hond een ODH noemt) gewoon kolder, want langhaartjes komen zowel in de kynologische lijnen (met de aflopende ruggen) voor als in de werklijnen (met de rechte ruggen) :denken: :denken:
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
jemima
Actief

Inge schreef:
jemima schreef:
gr jemima
Ik ben het spoor bijster.
Jij hebt het steeds over de Oud Duitse Herder, maar als ik het goed heb komt jouw hond toch gewoon uit een nest van 2 gewone Duitse Herders?
En is het dus gewoon een langhaar (dus inderdaad een fokfoutje)? Dus geen ODH????

Dan is het hele verhaal van de rechte ruggen van de ODH (tenminste als je jouw hond een ODH noemt) gewoon kolder, want langhaartjes komen zowel in de kynologische lijnen (met de aflopende ruggen) voor als in de werklijnen (met de rechte ruggen) :denken: :denken:
Sorry ben niet helemaal duidelijk geweest. Ja mijn hond komt uit 2 gewone duitse herders. Mijn hond is een duitse herder langstockhaar, dit heeft te maken met oa de vacht. Het is dus geen gewone langhaar. Als mijn hond gekruist word met een duitse herder langstockhaar of een ODH dan krijg je ODH pups 1e generatie. De ODH heeft wel degelijk een rechte rug, waarschijnlijk rechter naarmate je hoger in generaties komt. Mijn hond heeft al een rechte rug, maar dat heeft mede te maken met dat zijn ouders uit de oostduitse lijn zijn. Officieel is mijn hond dus geen ODH, maar omdat het makkelijker is zeg ik dit vaak wel :roos: foutje, sorry!
Maar voor het rechte ruggen verhaal maakt dit dus niet uit.

Een ODH is het orginele ras, dit komt heel dicht bij hoe de dh was voor ze dingen naar smaak erin of eruit gingen fokken. Daarom komt het zo nu en dan in een nest weer tevoorschijn het zit tenslotte bij elke dh wel in de "oergenen" zeg maar. Alleen noemen ze het nu een fokfoutje. Door met zulke fokfoutjes verder te fokken krijg je steeds zuiverdere ODH's en zal de rug ook steeds rechter zijn naarmate je vordert in generaties. Maar nogmaals, niet elke langharige dh is een voorloper van de ODH, dit heeft met de ondervacht te maken. Dat weet ik verder niet precies.

Ik hoop dat ik het nu duidelijker en niet nog vager heb gemaakt, anders hoor ik het wel.
gr jemima
ladybird
Zeer actief
Mijn ras(sen): Geen, ik hou niet van honden.
Contacteer:

Ongelezen bericht door ladybird »

Maar hoe zit het met een ODH en HD? Is dat minder frequent aanwezig dan bij de normale standaard DH? Word daar al onderzoek naar gedaan?
Afbeelding
little-wolf
Zeer actief

Ongelezen bericht door little-wolf »

ladybird schreef:Maar hoe zit het met een ODH en HD? Is dat minder frequent aanwezig dan bij de normale standaard DH? Word daar al onderzoek naar gedaan?
ik weet er helemaal niks van, maar een collega van mij haar ouders hebben sinds kort een ohd pup.
ze hebben kortgeleden de pinnhip gedaan bij het nest.
wat precies de uitslagen weet ik niet.
ik dacht wel dat de fokker mee betaalde aan de kosten.

volgens mij wordt het goed in de gaten gehouden. maar hoe of wat precies weet ik niet.
jemima
Actief

little-wolf schreef:
ladybird schreef:Maar hoe zit het met een ODH en HD? Is dat minder frequent aanwezig dan bij de normale standaard DH? Word daar al onderzoek naar gedaan?
ik weet er helemaal niks van, maar een collega van mij haar ouders hebben sinds kort een ohd pup.
ze hebben kortgeleden de pinnhip gedaan bij het nest.
wat precies de uitslagen weet ik niet.
ik dacht wel dat de fokker mee betaalde aan de kosten.

volgens mij wordt het goed in de gaten gehouden. maar hoe of wat precies weet ik niet.
Nadeel is dat Pennhipp in nl niet verplicht is, alleen de standaard controle vanaf dat ze een jaar zijn. Bij de Pennhipp is veel specifieker te zien of ze aanleg hebben enz. Gelukkig beginnen steeds meer fokkers dit toch te gebruiken.
De kans op HD is door de rechte rug wel minder, maar blijft toch aanwezig. Hier moet dus goed mee omgegaan worden en er zijn gelukkig veel fokkers die dit wel doen. Jammer genoeg houd je altijd wel "broodfokkers" in elk ras.
gr jemima
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

jemima schreef:
Sorry ben niet helemaal duidelijk geweest. Ja mijn hond komt uit 2 gewone duitse herders. Mijn hond is een duitse herder langstockhaar, dit heeft te maken met oa de vacht. Het is dus geen gewone langhaar. Als mijn hond gekruist word met een duitse herder langstockhaar of een ODH dan krijg je ODH pups 1e generatie. De ODH heeft wel degelijk een rechte rug, waarschijnlijk rechter naarmate je hoger in generaties komt. Mijn hond heeft al een rechte rug, maar dat heeft mede te maken met dat zijn ouders uit de oostduitse lijn zijn. Officieel is mijn hond dus geen ODH, maar omdat het makkelijker is zeg ik dit vaak wel :roos: foutje, sorry!
Maar voor het rechte ruggen verhaal maakt dit dus niet uit.

Een ODH is het orginele ras, dit komt heel dicht bij hoe de dh was voor ze dingen naar smaak erin of eruit gingen fokken. Daarom komt het zo nu en dan in een nest weer tevoorschijn het zit tenslotte bij elke dh wel in de "oergenen" zeg maar. Alleen noemen ze het nu een fokfoutje. Door met zulke fokfoutjes verder te fokken krijg je steeds zuiverdere ODH's en zal de rug ook steeds rechter zijn naarmate je vordert in generaties. Maar nogmaals, niet elke langharige dh is een voorloper van de ODH, dit heeft met de ondervacht te maken. Dat weet ik verder niet precies.

Ik hoop dat ik het nu duidelijker en niet nog vager heb gemaakt, anders hoor ik het wel.
gr jemima
Het is mij in ieder geval weer wat duidelijker. Je hebt een langharige Duitse Herder :wink:
Volgens mij heb je inderdaad langstokhaar (met ondervacht) en ook langhaar zonder ondervacht
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”