Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Nieuwe ziekte! Teken...
Moderator: moderatorteam
-
Jay1978
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Nieuwe ziekte! Teken...
Kwist even zo snel niet waar ik het zetten moest, maar na aanleiding van mijn wandeling (met de 4 teken) en het advies geen bestrijding te gebruiken, (gewoon onderzoeken na de wandeling en evt. verwijderen.) heb ik hierover ook een vriend gesproken.
Hij vond het ook wel ok.
Nu heeft hij net een goede vriend van hem aan de telefoon gehad, die werkt bij de Dieren ambulance, en die geeft aan zeker bestrijding te gebruiken nu, omdat er al meerdere honden dood zijn gegaan afgelopen tijd door de ziekte van Bobiene!! (ofzoiets, ik hoor morgen meer)
Dit is in Den Haag.
Hij vond het ook wel ok.
Nu heeft hij net een goede vriend van hem aan de telefoon gehad, die werkt bij de Dieren ambulance, en die geeft aan zeker bestrijding te gebruiken nu, omdat er al meerdere honden dood zijn gegaan afgelopen tijd door de ziekte van Bobiene!! (ofzoiets, ik hoor morgen meer)
Dit is in Den Haag.
-
Marion.
Re: Nieuwe ziekte! Teken...
Geen paniek! Babesiose, bedoel je. Dat zijn teken die tot vorig jaar alleen aan de Middelandse zee voorkwamen, en nu ook hier. Ze zien er anders uit.zoute-popcorn schreef:Nu heeft hij net een goede vriend van hem aan de telefoon gehad, die werkt bij de Dieren ambulance, en die geeft aan zeker bestrijding te gebruiken nu, omdat er al meerdere honden dood zijn gegaan afgelopen tijd door de ziekte van Bobiene!! (ofzoiets, ik hoor morgen meer)
Dit is in Den Haag.
Lees dit maar eens http://www.uwdierenkliniek.nl/bib-babesiose.html
Niets nieuws. En gewoon dus blijven opletten. Andersuitziende teken gewoon ook gelijk verwijderen, en eventueel bewaren. Op je hond letten, en zodra hij die symptomen gaat vertonen ga je naar de dierenarts met je teek.
-
Daan
Babesiose Dit is een andere door teken overdraagbare parasiet welke de rode bloedcellen kan infecteren, zodat bloedarmoede, koorts, geelzucht en bloed in de urine hierdoor veroorzaakt kunnen worden. De diagnose wordt bepaald door het direct vaststellen van de parasiet in de rode bloedcellen en er is een specifieke behandelmethode voor deze parasiet.
erg ernstig.
Maar nog altijd geen reden tot paniek.
Of je aan tekenbestrijding doet is een individuele keus. Die maak je zelf.
Ik doe het in spanje met een band.
Hier in nederland met een pipet en teken gewoon met de tang uitdraaien.
Wij gaan straks wonen in het bos.
Afhankelijk van wat ik vind aan teken ga ik wel of niet bestrijden.
Elke dag 4 of 5 zou ik teveel vinden. Maar een keer 4 of 5 weer niet.
Beetje vaag verhaal.
Kortom, je eigen plan trekken.
erg ernstig.
Maar nog altijd geen reden tot paniek.
Of je aan tekenbestrijding doet is een individuele keus. Die maak je zelf.
Ik doe het in spanje met een band.
Hier in nederland met een pipet en teken gewoon met de tang uitdraaien.
Wij gaan straks wonen in het bos.
Afhankelijk van wat ik vind aan teken ga ik wel of niet bestrijden.
Elke dag 4 of 5 zou ik teveel vinden. Maar een keer 4 of 5 weer niet.
Beetje vaag verhaal.
Kortom, je eigen plan trekken.
-
Jay1978
- Zeer actief
- Contacteer:
Aaahh!! Bedankt voor de info!!
Ben idd een beetje gerustgesteld, al ga ik toch voor de zekerheid een band halen, dit omdat het terrein hier vooral bestaat uit de omschreven risicogebieden. Verder zal ik natuurlijk blijven controleren.
Ik kon trouwens niet echt duidelijk vinden hoe die teken eruit zouden moeten zien, omdat ze anders zouden zijn?
Allebei bedankt voor jullie reactie's!![/b]
Ben idd een beetje gerustgesteld, al ga ik toch voor de zekerheid een band halen, dit omdat het terrein hier vooral bestaat uit de omschreven risicogebieden. Verder zal ik natuurlijk blijven controleren.
Ik kon trouwens niet echt duidelijk vinden hoe die teken eruit zouden moeten zien, omdat ze anders zouden zijn?
-
Marion.
Gewoon anders dan degene die je gewend bent te vinden. Andere kleur ofzo. Ik heb hier van vorig jaar nog een potje staan met een kleine blauwe teek. Potje kan weg, want de hond vertoonde geen symptomenzoute-popcorn schreef:Ik kon trouwens niet echt duidelijk vinden hoe die teken eruit zouden moeten zien, omdat ze anders zouden zijn?
-
Jay1978
- Zeer actief
- Contacteer:
en over dat een keer 4 of 5 teken of iedere dag, sinds die keer ben ik zoiezo daar niet meer gaan wandelen, en maar een beetje op de weg (is in depolder) gebleven, dus ik heb het een beetje vermeden...
Ook heb ik zijn poten, buik, hals enzo helemaal met een teentje knoflook ingevreven... (tja...hahahah, ik denk probeer het
Nu dus geen teken gehad nog, maar ja, wel steeds bang dat ie toch in het hoge gras gaat lopen, dus ontspannen wandelen is het dus niet.
En aangezien ik iedere dag echt uren, halve dagen, met em op pad ben kies ik voor een band, omdat ik al net zo'n zenuwpees ben als mijn hond geloof ik...

Ook heb ik zijn poten, buik, hals enzo helemaal met een teentje knoflook ingevreven... (tja...hahahah, ik denk probeer het
Nu dus geen teken gehad nog, maar ja, wel steeds bang dat ie toch in het hoge gras gaat lopen, dus ontspannen wandelen is het dus niet.
En aangezien ik iedere dag echt uren, halve dagen, met em op pad ben kies ik voor een band, omdat ik al net zo'n zenuwpees ben als mijn hond geloof ik...
-
Jay1978
- Zeer actief
- Contacteer:
Tja...de laatste keer dat ik een teek zag...is te lang geleden om te weten of deze anders waren...ik meen dat deze groenig waren, maar ik heb wel zo'n insectenboek, dus ik ga even neuzen nog...Marion. schreef:Gewoon anders dan degene die je gewend bent te vinden. Andere kleur ofzo. Ik heb hier van vorig jaar nog een potje staan met een kleine blauwe teek. Potje kan weg, want de hond vertoonde geen symptomenzoute-popcorn schreef:Ik kon trouwens niet echt duidelijk vinden hoe die teken eruit zouden moeten zien, omdat ze anders zouden zijn?
-
Daan
-
Jay1978
- Zeer actief
- Contacteer:
-
MissHobje
- Vaste gebruiker
iK gebruikte dus eerst tekenband.. 1e en laatste keer.. want mijn hond kreeg uitslag ervan.. + dat teken alsnog vast zuigen en dan alsnog het risico blijft bestaan bij langdurig vast zitten.. dus ik dacht echt van.. wat heeft zo;n band dan voor nut eigenlijk als je ze zelf er toch vanaf haalt..Daan schreef:Houdt er rekening mee dat ze zich met zo'n band nog vrolijk op je hond vastzuigen, maar er na 24? uur dood afvallen.
Ik draai ze dus ondanks tekenband nog uit.
Ik hoef geen krenten op de grond.
Geen band meer dus hier.
vroem vroem.....MissHobje door de bocht.- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Contacteer:
ik gebruik geen band maar pipetjes... ook ik haal ze eruit als ik ze zie/voel, en dat is niet altijd het geval helaas.MissHobje schreef:dus ik dacht echt van.. wat heeft zo;n band dan voor nut eigenlijk als je ze zelf er toch vanaf haalt..
Geen band meer dus hier.
Heb tot nu toe bij 1 hond nog maar een teek gevonden dus het bevalt me prima met de pipetjes.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi