MARC_S schreef:Ik vind het onzin om te showen met honden waarvan de voortplantingsorganen weggehaald zijn. Zowel om het feit dat een uiterlijk domweg meeveranderd aangezien het dier hormoonloos wordt. Ten tweede omdat veel mensen met gezonde niet gesteriliseerde honden willen fokken en daarvoor titels moeten halen. Stel nu dat een gesteriliseerde teef de titel pakt voor een uitmuntende andere teef waardoor de fokker niet meer met een kampioen kan fokken?
Showen is bij mij nog steeds bedoeld als selectie voor fokdieren, de beste rasvertegenwoordigers zoeken om het ras te verbeteren en je dieren dus eerst openbaar en officieel te laten keuren. Intakte evt fokdieren wel te verstaan, geen dieren zonder baarmoeder en eierstokken omdat het gewoon voor de leuk zou zijn.
Als je een show puur ziet om je fokdieren uit te kiezen dan is het onzin om daar dieren te showen waar niet mee gefokt kan worden dat begrijp ik.
Maar aan de andere kant denk ik niet dat dat het pure doel van een show is. Ik zie een show meer om te kijken wat er uit verschillende combinaties is gekomen etc.
Als een hond kampioen is, is het nog niet per definitie een goede vererver. Van zijn vader en moeder zou je daar dus al meer over kunnen zeggen.
Dus is het naar mijn mening juist interessant voor fokkers om zoveel mogelijk honden op een show te zien en niet alleen de potentiele fokdieren. Maar ook nestgenoten hiervan etc.
Ook ben ik van mening dat niet iedere goede hond kampioen wordt en ook niet iedere kampioen een goede hond is.
Titels zeggen heus wel iets over een hond maar nog meer over degene die de hond showt. zeker bij bobtails is het voorbrengen iets waar je door de vacht een heel ander plaatje kan creeren als dat plaatje wat onder die vacht zit. Dit zowel positief als negatief. Het is dan vervolgens aan de keurmeester om door dit plaatje heen te prikken.
Een keurmeester maakt een (hopelijk) zo objectief mogelijke subjectieve beslissing, waardoor iedere show met precies dezelfde honden en andere keurmeester andere uitslagen kunnen hebben.
Als gecastreerde teven weg zouden moeten blijven omdat honden waar mee gefokt wordt anders hun titels niet kunnen halen ( wat mij niet echt waarschijnlijk lijkt) zouden honden die hun titel hebben behaald ook weg moeten blijven om dan de andere weer een kans te geven of niet?
Groetjes Sascha