Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Uurtje wandelen... 4 teken!!

Forum voor opmerkingen en vragen over de verzorging van de hond. (bv vragen over huid, haar, nagels, etc.)
Tevens een plek voor vragen over riemen, manden, kleding, etc

Moderator: moderatorteam

Jay1978
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador
Aantal honden: 3
Contacteer:

Uurtje wandelen... 4 teken!!

Ongelezen bericht door Jay1978 »

Pfff...net even uurtje gewandeld, door welliswaar hoog gras, gelijk 4 teken eraf gehaald, ze zaten gelukkig nog niet vast.
Dat doe ik ook niet meer, eerst maandag een tekenband halen...pfff

Bij een vriend van mij, zijn hond, ook 3 en er zat er al 1 vast :N:
Rotbeestjes...
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Slechts 4?
Zelfs bij gewoon een klein rondje hierachter pluk ik er meer van af. Ik teken voor slechts 4 teken per wandeling hoor :wink:
Rob*
Zeer actief

Ongelezen bericht door Rob* »

Ik heb met mijn boxertjes werkelijk nog nooit een teek eraf moeten halen.En ik geef ze helemaal niks tegen teken.
Jay1978
Zeer actief
Contacteer:

Ja, maar ik had ze niet verwacht in (hoog)gras... :eek:
Ik voer Dazzle vers, en doe daar knoflook doorheen af en toe...maar of dat werkt... :denken:
Ik heb iig geval gelukkig nog geen "vaste" teken gevonden. Er ze zaten allemaal op hun poten tot de dijen zegmaar. Dus je zag ze goed lopen.[/b]
rie
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door rie »

Ik plukte er veel meer vanaf toen ze nog niet tegen teken behandeld waren.
Toen ik ze in had gespoten helemaal geen last meer van die rotbeesten. :wink:
Afbeelding
GROETJES RIE,DJARNO EN SHINTO
Kijk ook eens op http://www.djarnoshinto.web-log.nl en laat misschien ook een berichtje achter
Leanne
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse Akita
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Leanne »

Angel-eyes schreef:Ik heb met mijn boxertjes werkelijk nog nooit een teek eraf moeten halen.En ik geef ze helemaal niks tegen teken.
Hier hetzelfde hoor (ook geen vlooien)...
Dan hebben we gewoon heel erg veel geluk denk ik?
Afbeelding
bram en thijs
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote Zwitserse Sennenhond
Aantal honden: 0

Re: Uurtje wandelen... 4 teken!!

Ongelezen bericht door bram en thijs »

zoute-popcorn schreef:Rotbeestjes...
Ze zijn er altijd geweest en ze zullen altijd blijven.
AfbeeldingAfbeelding
Marion.

zoute-popcorn schreef:Ja, maar ik had ze niet verwacht in (hoog)gras... :eek:
Ik voer Dazzle vers, en doe daar knoflook doorheen af en toe...maar of dat werkt... :denken:
Ik heb iig geval gelukkig nog geen "vaste" teken gevonden. Er ze zaten allemaal op hun poten tot de dijen zegmaar. Dus je zag ze goed lopen.
Ik voer ook vers (en herkenbaar). Ook knoflook. En buiten de tig lopende teken die ik van ze (en van mijzelf) afpluk, zit er af en toe ook een "vaste" tussen. En heel af en toe ook een grote druif.
Het ligt gewoon aan het gebied waar je loopt. Hier stikt het ervan. Ook in de tuin.
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

hier ook zo nu en dan vol gezogen teken hoor.
IK snap de ophef nooit zo goed behalve dat ze er idd ranzig uitzien....???
We draaien ze er hier uit en klaar.....
Jay1978
Zeer actief
Contacteer:

Kben altijd zo bang voor die ziekte van Liam...Lijam...lijmn...leimn...WHATEVAH! (? hoe schrijf ik dat?)hihi

Of is die kans niet zo groot als ik nu denk?
bram en thijs
Zeer actief

zoute-popcorn schreef:Kben altijd zo bang voor die ziekte van Liam...Lijam...lijmn...leimn...WHATEVAH! (? hoe schrijf ik dat?)hihi

Of is die kans niet zo groot als ik nu denk?
Lyme. Als je de teken op tijd opspeurt en eruit trekt dan ben je gezonder bezig als steeds maar banden en/of zoiets als Frontline over je hond heen spuiten.
AfbeeldingAfbeelding
estelle

Tsja ik haal al 4 jaar lang teken weg bij Chello en ook ibj mijn andere honden. Ook regelmatig volgezogen teken en ze zijn er nog nooit ziek van geweest.
Toen een van onze honden een keer een teek had en we deze niet goed verwijderd hadden zijn we bij de DA geweest en die gaf er niks voor, hij zei 'dat zweert er wel uit' ..... Beestje is ook nooit ziek geweest/geworden ervan.
Carmen
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse bulldog en een Kretaans meisje
Aantal honden: 2

Tekeninfo

Ongelezen bericht door Carmen »

Teken zitten juist in hoog gras en niet in bomen zoals veel mensen denken. En als je een teek binnen 12 uur verwijdert loopt je geen kans op Lyme. Overigens is ong 10% van de teken maar besmet. Er is nu een halsband Scalibur die wel echt beschermd voor een aantal maand.
Carmen
Jay1978
Zeer actief
Contacteer:

Ja, tis idd natuurlijk wel vergif idd, die banden enzo... maar hij heeft een hele dichte vacht (zwart) dus vandaar benk een beetje huiverig..
bram en thijs
Zeer actief

zoute-popcorn schreef:Ja, tis idd natuurlijk wel vergif idd, die banden enzo... maar hij heeft een hele dichte vacht (zwart) dus vandaar benk een beetje huiverig..
Dat hebben de jongens ook en ik weet ze altijd te vinden als ze nog piepklein zijn. In vijf jaar is het één keer gebeurt dat een teek bijna vol was voor ik hem (of haar) vond.
AfbeeldingAfbeelding
Jay1978
Zeer actief
Contacteer:

En hoe doe je dat precies? Met een kammetje of met je handen echt overal langs gaan..?
bram en thijs
Zeer actief

zoute-popcorn schreef:En hoe doe je dat precies? Met een kammetje of met je handen echt overal langs gaan..?
Aaien. Vraag me niet waarom maar ik voel vrijwel iedere verandering. Ik weet niet of het bij alle honden zo is maar bij de jongens tref ik alleen teken op de borst en de kop. Niet op bijvoorbeeld hun kont of een poot.
AfbeeldingAfbeelding
Marion.

zoute-popcorn schreef:Ja, tis idd natuurlijk wel vergif idd, die banden enzo... maar hij heeft een hele dichte vacht (zwart) dus vandaar benk een beetje huiverig..
En wat dan nog? Ook als ze besmet zijn met Lyme, is dat prima te behandelen. Kijken naar je hond en naar z'n ontlasting.
Preventief allerlei gifmiddeltjes toedienen lijkt me schadelijker, dan weet je in elk geval zéker dat je hond er iets aan over houdt :19:
Marion.

bram en thijs schreef:Aaien. Vraag me niet waarom maar ik voel vrijwel iedere verandering. Ik weet niet of het bij alle honden zo is maar bij de jongens tref ik alleen teken op de borst en de kop. Niet op bijvoorbeeld hun kont of een poot.
Hier niet. De teken die ik 'mis' zitten dus bij de anus, of midden op hun oorflap ofzo. Heb ik nog wel de hulp van Saar, aan wie ik gewoon kan zien dat er ergens bij haar (of bij Miep) een teek zit. Heb vrijdag een uurtje lopen zoeken bv. Er moést een teek zitten, dat zei Saar namelijk, maar ik kon hem niet vinden. Zat dus bij haar anus. Had ze zelf al kapot gebeten, maar het ding moest er nog wel uit.

Ik mis niet veel. Ik voel inderdaad ieder veranderingetje. Maar op rare plekken (waar ze dit jaar gewoon gaan zitten), mis ik ze wel eens. Volgevreten teken tref ik gelukkig maar heel zelden aan, alleen als ons logeetje er is. Dan kan ik iedere morgen de plekken gaan inspecteren waar ze geslapen heeft, want ik kan er donder op zeggen dat er dan een uitgevallen, volgevreten teek ligt :roll:
miekmiek

Ongelezen bericht door miekmiek »

Ik haal ze ook liever weg dan dat ik allemaal rotzooi ervoor moet gaan geven. Zo'n ramp is een teek nou ook weer niet en vaak pluk je ze er af terwijl ze nog niet vast zitten. Ze beperken zich hier niet alleen tot kop helaas (al is dat wel de favo plek) maar zitten geregeld ook op de anus en/of ballen. :roll:
Er zitten er hier trouwens ontzettend veel, zoveel heb ik nog nooit meegemaakt!

Wat gebeurt er als een teek in het oor gaat zitten? Dat lijkt me nou wel wat link.
estelle

die volgezogen teken zitten meestal bij Chello.
Die heeft zo'n enorme dikke dichte kraag daar zie je dat niet in en voel ik schijnbaar ook niet. Daarbij ga ik ook niet na elke wandeling uitgebreid overal voelen en er naar op zoek. Als ik een teek vind bij een van de hondjes is dat gewoon toeval.

Bij die van ons zitten ze meestal op de kop, in de kragen (duitseherders he) of zo'n beetje bij de oksels.
Branka
moderator
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door Branka »

Zelfs met rotzooi als Frontline vind je nog teken. Vanmiddag met mijn moeder de honden op teken nagespeurd aangezien ik bij Tagor er 1 in zijn hals ontdekte. En er kwamen dus ondanks die zooi nog heel wat teken af. De meesten niet vastgebeten.
En omgeving is een belangrijke factor. Want thuis hebben ze zelden een teek, maar nu staan mijn ouders op een camping in de Flevopolder en daar stikt het ervan.
Afbeelding
Takkie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ierse Wolfshond

Ongelezen bericht door Takkie »

Hier ook ontzettend veel teken! Elke dag haal ik er wel 4 of 5 uit, als het er niet meer zijn.
Ik ben altijd zo bang dat ik er één vergeet. Ik had laatst gelezen dat al 50 % van de teken zijn besmet.
Bij Joy zitten ze vaak op haar kop.

Mijn zusje had laatst ook een tekenbeet. We hebben de teek eruit gehaald, maar we wisten niet of die er al langer dan 24 uur zat. We zijn niet naar de dokter gegaan, maar na anderhalve week kwam er een dikke bult op en nu heeft ze dus wel de besmetting van borreliose (Lyme). Nu heeft ze een flinke antibiotica kuur, maar ze is er best wel een beetje ziek van...

rotbeesten :boos:
Afbeelding
rie
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door rie »

Takkie schreef:Hier ook ontzettend veel teken! Elke dag haal ik er wel 4 of 5 uit, als het er niet meer zijn.
Ik ben altijd zo bang dat ik er één vergeet. Ik had laatst gelezen dat al 50 % van de teken zijn besmet.
Bij Joy zitten ze vaak op haar kop.

Mijn zusje had laatst ook een tekenbeet. We hebben de teek eruit gehaald, maar we wisten niet of die er al langer dan 24 uur zat. We zijn niet naar de dokter gegaan, maar na anderhalve week kwam er een dikke bult op en nu heeft ze dus wel de besmetting van borreliose (Lyme). Nu heeft ze een flinke antibiotica kuur, maar ze is er best wel een beetje ziek van...

rotbeesten :boos:
Sterkte met je zus.
Dat is heel erg.
Afbeelding
GROETJES RIE,DJARNO EN SHINTO
Kijk ook eens op http://www.djarnoshinto.web-log.nl en laat misschien ook een berichtje achter
vinkje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Boomertje

Ongelezen bericht door vinkje »

Dikke vacht, en het is een kortharige hond. Wat dacht je van de vacht van een Golden Retriever, dan kun je over een dikke vacht spreken. Bij een gladharige hond zie je ze toch meteen zitten.
Wat die teken betreft bof ik hier, het eerst jaar heeft Beau een heel kleintje net boven zijn wenkbrauw gehad, en vorig jaar een boven in zijn nek. Dit jaar nog geen een. Misschien dat er hier niet veel zitten. Maar wij lopen ook langs bosjes en onder bomen door. Langs de drukke wegen hier staat heel hoog gras, waar hij aan de riem ook wel eens doorheen banjert. Als we gewandeld hebben ga ik altijd met mijn vingertoppen door Beau zijn vacht, en als er iets zit voel je dat wel. Die ene teek vorig jaar ook, die heb ik op die manier opgespoort.
Trouwens ik spuit Beau nergens mee in en hij draagt ook niet van die banden, ik vind het vergif, als je zoiets per ongeluk aan raakt moet je, je handen weer gaan wassen, dus lijkt me voor de hond ook niet gezond. Ik moet mijn hond gewoon kunnen knuffelen zonder dat ik dan meteen mijn handen moet gaan wassen.
Afbeelding

Als je de mensen leert kennen, ga je van dieren houden.
Marion.

vinkje schreef:Dikke vacht, en het is een kortharige hond. Wat dacht je van de vacht van een Golden Retriever, dan kun je over een dikke vacht spreken. Bij een gladharige hond zie je ze toch meteen zitten.
Wij hebben het voordeel dat we ze zien lopen over de vacht. Bij een zwarte hond kun je dat niet :wink:
Marion.

Overigens draai ik er dus net weer één van Saar af: op de onderkaak. Daar aai je niet vaak, en zie je dus alleen maar als ze op hun rug liggen :19:
Scooby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse dog
Contacteer:

Ongelezen bericht door Scooby »

Hoi,

Wat een paniek om een paar teken. Ik heb laatst na een wandeling in het bos (en veel hoog gras) wel 20 teken van Levi afgehaald. Ze liepen allemaal nog, dus als je weet dat je in een bos loopt waar veel teken zitten, kijk je je hond na iedere wandeling toch even helemaal na?
Bij ons in het bos waar ik dagelijks wandel zitten helemaal geen teken, volgens mij. Daar hebben ze dit jaar in elk geval nog geen teek opgelopen. Het is dus per bos heel verschillend.
Plaats reactie

Terug naar “Verzorging en toebehoren”