Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

door ligger

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

muze
Vaste gebruiker

door ligger

Ongelezen bericht door muze »

hoi,
ik ben deze namiddag naar de da geweest met onze hond (toller 10 maand) hij heeft een knobbel op zijn elleboog; De da zei dat het kwam door dat hij zich te hard neerlegt en zo onstaat er vocht rond zijn gewricht een door ligger noemde hij het. Hij heeft er het vocht uitgezogen en er cotisone in gespoten. Hij zei me dat het kan weer keren en erger worden . Hij zou dan geopereert moeten worden. Kent iemand dit.
je kan het voorkomen door hem op een tapijt te laten liggen. Hij heeft een kussen of twee waar hij soms op ligt maar hij ligt ook gewoon onder tafel of onder stoelen op op de terras...
weet er iemand raad. :19:
muze
muze
Scooby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse dog
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Scooby »

Hoi Muze,

Ja, vooral bij grote rassen zie je het vaker. Het komt inderdaad als ze veel op de stenen of harde vloer liggen.
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

toch proberen ze niet te vaak op een harde ondergrond te laten liggen... veel meer kun je er niet aan doen
Daisy@
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herders
Aantal honden: 3
Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy

Ongelezen bericht door Daisy@ »

Spike heeft het aan zijn voorpoten, elleboog ook heel erg gehad toen hij nog last van zijn heupen had. Bij hem kwam het doordat hij zijn voorpoten te veel overbelaste doordat hij HD had. Want nadat hij geopereerd was heeft hij er nooit geen last meer van gehad.

Toen zijn allebei zijn ellebogen verschillende keren leeggezogen. Niet lekker...
qyan

Ongelezen bericht door qyan »

Qyan heeft in het verleden ook vaak last gehad van doorligplekken.
Hij lag toen nooit vaak in zijn mand of op zijn kussen, maar meer op het zeil of op het kleed.
Je kan er weinig aan doen eigenlijk.
Wij zogen het gewoon zelf leeg (kregen spuiten mee van de da en een grondige instructie) met een spuitje en ontsmetten met betadine naderhand.
Cortisone in een doorligplek spuiten vind ik eigenlijk een beetje overdreven, maar dat vind ik natuurlijk.
Qyan ligt nu veel vaker in zijn mand of op zijn kussen en heeft er eigenlijk al een hele tijd geen last meer van gehad.
Sjiel
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sjiel »

Een ligger of legger is geeen doorligple!! Een doorligplek is als door slechte doorbloeding (de bloedvaten worden dichtgedrukt door het veel op dezelfde kant liggen) weefsel afsterf, er ontstaan dan echte wonden.
Een legger is een verkregen slijmbeurs: doordat er op een bepaalde plek(daar waar het bot niet beschermd wordt en vlak onder de huid ligt (bv elleboog, vlak bij de hak))veel druk wordt uitgeoefend door liggen op een harde ondergrond. Om schade aan het bot te voorkomen maakt het lichaam een holte gevuld met vloeistof.
Zolang de legger niet ontstoken raakt is het meestal alleen maar lelijk.
Het is nu zaak om ervoor te zorgen dat je hond alleen nog maar op een zachte ondergrond ligt.
weg gehaald zit een virus in
cloris
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dogo Argentino en de Portugese Keizerhond

Ongelezen bericht door cloris »

Laat er zeker niet teveel inspuiten, een injectienaald zo dicht bij het gewricht kan ontstekingen veroorzaken en verkalking, iets wat ze er niet bijzeggen :roll:
Het is idd enkel vaak maar een schoonheidsding, last hebben ze er niet van, ik heb al eens vaker hier de tip gegeven, afspuiten (als het mogelijk is) met koud water, insmeren met toverhazelaar-olie (pbtje voor info) of antiflogistine (te verkrijgen bij een vee-arts)
Zelfs zwarte zalf kan helpen, maar je moet gewoon consequent zijn in het smeren en afspuiten :wink:
Afbeelding
De Koning is dood, lang leve de Keizer
Juan Manuel Fangio is one of the best car racers the world has ever known
Fangio; I would give anything for just one minute with you... Ik mis je vriend...
Sjiel
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sjiel »

En vooral een zachte ligplaats aan bieden/opdringen!!
weg gehaald zit een virus in
qyan

Ongelezen bericht door qyan »

Sjiel schreef:Een ligger of legger is geeen doorligple!! Een doorligplek is als door slechte doorbloeding (de bloedvaten worden dichtgedrukt door het veel op dezelfde kant liggen) weefsel afsterf, er ontstaan dan echte wonden.
Een legger is een verkregen slijmbeurs: doordat er op een bepaalde plek(daar waar het bot niet beschermd wordt en vlak onder de huid ligt (bv elleboog, vlak bij de hak))veel druk wordt uitgeoefend door liggen op een harde ondergrond. Om schade aan het bot te voorkomen maakt het lichaam een holte gevuld met vloeistof.
Zolang de legger niet ontstoken raakt is het meestal alleen maar lelijk.
Het is nu zaak om ervoor te zorgen dat je hond alleen nog maar op een zachte ondergrond ligt.
Oh oeps :oeps:
Ik dacht dat er een ligplek bedoeld werd
Bedankt voor de info trouwens!
Rea
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse cocker spaniels: Teun en Pien
Engelse cocker spaniels: Lot, Jet en Noor
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rea »

Grotere rassen hebben hier vaker last van.
Hier hebben de ieren ze ook gehad, niets aan doen zolang ze niet ontstoken raken. Ze verdwijnen vanzelf.
En alles wat een DA er aan wil doen is gewoon niet nodig en kan eigenlijk meer kwaad dan goed. Kost je wel weer een consult en behandeling.
Ze verdwijnen gewoonlijk van zelf maar kan wel erg lang duren.
Afbeelding
muze
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door muze »

bedankt
Maar Wat bedoel je met afspuiten? Ook die zalfjes zal ik onthouden
groetjes muze
muze
Brigitte
Zeer actief

Ongelezen bericht door Brigitte »

Mijn Staford heeft slijmbeursonstekingen gehad en echt heel lang, ze bleven open gaan en hij heeft er hele lelijke en kale ellebogen van over gehouden. Op een gegeven moment leek het wel alsof hij 2 waterzakken bij zijn ellebogen had hangen. Na diverse dierenarts ritjes zijn we zelf begonnen met een zalf voor mensen en die heeft uiteindelijk ervoor gezorgd dat het dicht ging.
cloris
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dogo Argentino en de Portugese Keizerhond

Ongelezen bericht door cloris »

muze schreef:bedankt
Maar Wat bedoel je met afspuiten? Ook die zalfjes zal ik onthouden
groetjes muze
Gewoon met de tuinslang als je die hebt, en vooral met koud water :wink:
Afbeelding
De Koning is dood, lang leve de Keizer
Juan Manuel Fangio is one of the best car racers the world has ever known
Fangio; I would give anything for just one minute with you... Ik mis je vriend...
Tulp
Zeer actief
Mijn ras(sen): boerboel
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Tulp »

Ik zou arniflorgel van VSM proberen. En ook eventueel tijdelijk schuimrubbertje om de poot, net onder de vochtplek zodat het ook echt kan genezen. En inderdaad voortaan altijd zacht liggen.
Jose
Zeer actief

cloris kan je me helpen

Ongelezen bericht door Jose »

cloris schreef:Laat er zeker niet teveel inspuiten, een injectienaald zo dicht bij het gewricht kan ontstekingen veroorzaken en verkalking, iets wat ze er niet bijzeggen :roll:
Het is idd enkel vaak maar een schoonheidsding, last hebben ze er niet van, ik heb al eens vaker hier de tip gegeven, afspuiten (als het mogelijk is) met koud water, insmeren met toverhazelaar-olie (pbtje voor info) of antiflogistine (te verkrijgen bij een vee-arts)
Zelfs zwarte zalf kan helpen, maar je moet gewoon consequent zijn in het smeren en afspuiten :wink:
waar kan ik dat halen de olie voor bullit

groetjes jose
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”