Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Hoe leer ik mijn pup los lopen?
Moderator: moderatorteam
- Disney
- Vaste gebruiker
Hoe leer ik mijn pup los lopen?
Misschien een hele simpele vraag, maar ik wil het wel graag weten!
Hoe leer ik een pupje om hem te gehoorzamen en los te laten lopen. Het is toch ook zo dat sommige honden gewoon niet los "kunnen" lopen omdat ze gewoon niet luisteren?
Hoe zit het bij de Westie? Hoe kan ik dit ras het best leren luisteren naar mij als we in het bos lopen?
Alvast heel erg bedankt!!
Disney
Hoe leer ik een pupje om hem te gehoorzamen en los te laten lopen. Het is toch ook zo dat sommige honden gewoon niet los "kunnen" lopen omdat ze gewoon niet luisteren?
Hoe zit het bij de Westie? Hoe kan ik dit ras het best leren luisteren naar mij als we in het bos lopen?
Alvast heel erg bedankt!!
Disney
-
- Zeer actief
Ik heb mijn pup vanaf dag 1 dat we hem hadden zoveel mogelijk los laten lopen. Bij de zindelijkheidstraining gewoon los mee naar buiten genomen. Beetje door de straat lopen. Los mee naar buiten als de buurtkinderen buitenspeelden om even kennis te gaan maken. Even een vuilniszak in de container gooien of een brief posten? Pupje los mee. Zo zijn we begonnen.
Bij het oversteken moest hij aan de riem maar bij het grasveld lekker weer los zodat hij met onze andere hond kon spelen. Hij is nu 6 maanden en heb nooit problemen gehad met hem. Als hij losloopt let hij keurig op mij en blijft goed bij me in de buurt. Ik heb wel altijd snoepjes of worst bij de hand. Heb ergens gelezen dat juist als ze nog zo heel klein zijn je ze gewoon lekker los moet laten meehobbelen omdat ze dan juist hun baasje (lees: de wandelende koekjesfabriek) niet uit het oog willen verliezen in die grote boze enge buitenwereld.
Bij het oversteken moest hij aan de riem maar bij het grasveld lekker weer los zodat hij met onze andere hond kon spelen. Hij is nu 6 maanden en heb nooit problemen gehad met hem. Als hij losloopt let hij keurig op mij en blijft goed bij me in de buurt. Ik heb wel altijd snoepjes of worst bij de hand. Heb ergens gelezen dat juist als ze nog zo heel klein zijn je ze gewoon lekker los moet laten meehobbelen omdat ze dan juist hun baasje (lees: de wandelende koekjesfabriek) niet uit het oog willen verliezen in die grote boze enge buitenwereld.
Groetjes van Bianca en een slobber van Casper en Smekkie.

- Disney
- Vaste gebruiker
(big smile) haha, super geformuleerd!BeëlzeBubble schreef:Ik heb wel altijd snoepjes of worst bij de hand. Heb ergens gelezen dat juist als ze nog zo heel klein zijn je ze gewoon lekker los moet laten meehobbelen omdat ze dan juist hun baasje (lees: de wandelende koekjesfabriek) niet uit het oog willen verliezen in die grote boze enge buitenwereld.
Ik hoop dat ik ook zo'n volgzame pup krijg. Ik ga ook op puppy-cursus dus daar zullen we ook wel leren hoe het moet, maar ik wilde nu al graag het een en ander weten! Thnx!
- yamie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
- Contacteer:
een pupje, en dan wanneer je het hondje net hebt, direct loslaten, uiteraard daar waar het veilig is, dus niet langs de weg oid... een pup voelt zich nog heel klein en onzeker in de grote wereld.. en zal wat bekend is volgen, dat zijn de benen van een mens, en al heel snel ook jullie stem daarbij... vaak maken mensen de fout, omdat ze het eng vinden, om een pup de eerste week (weken) aan de riem te houden, wat gebeurt er dan vaak.. zo'n pup loopt dan aan de riem in het gebied waar hij/zij uitgelaten word, neemt de omgeving in zich op... en went daar aan, vind het dus steeds minder vreemd en "eng".. maar goed zolang hij aan de riem zit kan hij niet weg.. dan mag hij los.. maar ja hij "kent" de omgeving al en ach hij durft al wel wat.. dus de drang om dicht bij de baasjes te blijven, bij de bekende benen is er een stuk minder... juist in die eerste weken kun je een hondje erg goed leren wat mee lopen is, wat bij je komen is... uiteraard ook veel belonen daarvoor
-
- Zeer actief
- stefanie
- Zeer actief
Inderdaad, vanaf dag 1 los laten lopen. Een pup verliest je echt niet uit het oog.
Er zijn hondenscholen die nog steeds zeggen dat je je hond de weken dat je daar op cursus zit, niet los moet laten lopen. Zo achterhaald! Dan kan je gewoon op de problemen wachten.
Ik ken zelfs een school die verkondigt dat je je hond de eerste 2 jaar aan de riem moet houden! Niet al te snuggere mensen daar dus.
In het uitlaatgebied loopt dus iemand die daar op cursus is geweest. En die dus ook dat advies heeft opgevolgd....... Na 2 jaar liet hij de hond dan eindelijk los. De hond vond het natuurlijk heerlijk om eindelijk lekker te kunnen rennen en met andere honden te kunnen spelen. En kwam dus echt niet terug als het baasje hem riep. Nou is het baasje ook niet al te snugger want hij riep de hond altijd met een zeer boze stem. En als de hond dan uiteindelijk kwam, moest ie meteen aan de lijn. Als ik die hond was, zou ik dus ook niet komen.
Alle adviezen van anderen werden in de wind geslagen. Het baasje is het zat en mag de hond helemaal niet meer los.
Er zijn hondenscholen die nog steeds zeggen dat je je hond de weken dat je daar op cursus zit, niet los moet laten lopen. Zo achterhaald! Dan kan je gewoon op de problemen wachten.
Ik ken zelfs een school die verkondigt dat je je hond de eerste 2 jaar aan de riem moet houden! Niet al te snuggere mensen daar dus.
In het uitlaatgebied loopt dus iemand die daar op cursus is geweest. En die dus ook dat advies heeft opgevolgd....... Na 2 jaar liet hij de hond dan eindelijk los. De hond vond het natuurlijk heerlijk om eindelijk lekker te kunnen rennen en met andere honden te kunnen spelen. En kwam dus echt niet terug als het baasje hem riep. Nou is het baasje ook niet al te snugger want hij riep de hond altijd met een zeer boze stem. En als de hond dan uiteindelijk kwam, moest ie meteen aan de lijn. Als ik die hond was, zou ik dus ook niet komen.
Alle adviezen van anderen werden in de wind geslagen. Het baasje is het zat en mag de hond helemaal niet meer los.

- Noela
- Vaste gebruiker
-
- Zeer actief
- Contacteer:
Even hierop inhaken.Noela schreef:Tenzij je een windhond hebt, want dan ben je hem kwijt...

Ik vind het heel handig om een windhond te konditioneren op een fluitje, een hondenfluitje of een ander fluitje, als het maar ver draagt. Vooral omdat windhonden niet voor niets zo heten, ze zijn in een oogwenk aan de horizon te zien, als een stipje. Als je hond goed reageert op je fluitje heb je een hele goede manier om hem bij je te roepen zonder te moeten brullen.
Een fluitje heeft een onmiskenbaar geluid waarop een hond (meestal) heel goed reageert als hij het hoort, door naar je toe te komen, als je hem dat geleerd hebt.
Je kunt je hond leren dat het fluitje betekent dat hij een super-lekker hapje bij je kan komen halen. Je leert hem dit door te beginnen met gewoon net voordat je hem zijn eten geeft te fluiten en af en toe thuis zomaar, als hij bij je in duurt is even te fluiten en hem dan wat lekkers te geven.
Heeft hij eenmaal door dat dit geluid lekkers betekent dan kun je het uit gaan bouwen. Door af en toe te fluiten als hij niet bij je in de buurt is, maar bvb. in een andere kamer is of in de tuin. Komt hij dan weet je dat het begint te werken. Je kunt nu ook beginnen om hem tijdens het uitlaten af en toe te fluiten en hem wat lekkers te geven, in het begin natuurlijk als je hem aan de riem hebt, om te voorkomen dat hij je fluit negeert.
Begin je goed te zien dat hij ook als hij is afgeleid toch direkt naar je kijkt en naar je toekomt kun je beginnen om op rustige plaatsen zónder konijnen of andere sterke afleiding hem los te laten en af en toe te fluiten. Als alles goed gaat reageert hij direkt door naar je toe te komen.
Belangrijk is dat je maar één keer fluit, reageert hij niet dan laat je dat zo. Even later probeer je het gewoon nog een keer.
Gaat dit goed dan kun je beginnen om stapje voor stapje ook wat moeilijkere situaties op te zoeken, met wat meer afleiding. Fluit hem bij je op momenten dat hij niet druk bezig is, maar wacht even tot hij niet intens bezig is. Zo ga je door met opbouwen, steeds een stapje verder, tot je uiteindelijk bereikt hebt dat je hond onder vrijwel alle omstandigheden reageert met direkt naar je toe te komen.
Gebruik een voertje wat hij echt héél erg lekker vindt, en geef hem dit alleen maar op deze momenten, als hij bij je komt op je fluit.
Begin ook om hem af en toe als hij bij je komt even aan de riem te doen om hem daarna weer te laten gaan. Zo leert hij dat bij je komen niet altijd betekent dat je hem aanlijnt, en ook dat als je hem aanlijnt hij even later weer vrij krijgt.
Ik hoop dat dit een beetje duidelijk is. Vooral omdat als je dit goed ingetraind krijgt je een windhond zult hebben die onder vrijwel alle omstandigheden lekker los kan rennen zonder dat je de kontrole verliest. Ik ken diverse Galgo´s die perfekte hierkomers zijn, van heel ver vandaan en in moeilijke omstandigheden, het loont de moeite hier tijd aan te besteden.
Ditzelfde geldt, indien gewenst, natuurlijk ook voor willekeurig welke pup.
Mijn ervaring is dat het heel erg afhangt van de individuele pup. Er zijn pups bij die de baas idd niet uit het oog verliezen, maarrrrrr.... dit is zeker niet standaard.
Zo had ik geen gewone pup, nee ik had een PONCHO-pup. En met acht weekjes liep die al, zodra ik haar neerzette, linea recta de andere kant op, weg van mij. Die was (is) zo zelfstandig, ze bekeek me niet eens
Toen ze zeven maanden was, hadden we al vier cursussen achter de rug. En pas toen begon ze buiten een beetje op me te letten, af en toe te luisteren. Toch heb ik haar altijd zoveel mogelijk losgelaten, met perioden wel met een waslijn achter haar aan slepend
Met Bambi en Kit geen centje pijn. Die luisterden gewoon goed, als een 'normale' pup. Toch, als ik mocht kiezen, zou ik weer een Poncho-karaktertje nemen. Ik heb zoveel van dat beest geleerd, ze fascineert me nog dagelijks. Plus het feit dat ik haar zover heb gekregen dat ze nu altijd bij me wil zijn... dat geeft me toch wel een heel speciaal gevoel.
Maar goed, wat ik dus wilde zeggen: de ene pup is de andere niet
Zo had ik geen gewone pup, nee ik had een PONCHO-pup. En met acht weekjes liep die al, zodra ik haar neerzette, linea recta de andere kant op, weg van mij. Die was (is) zo zelfstandig, ze bekeek me niet eens

Toen ze zeven maanden was, hadden we al vier cursussen achter de rug. En pas toen begon ze buiten een beetje op me te letten, af en toe te luisteren. Toch heb ik haar altijd zoveel mogelijk losgelaten, met perioden wel met een waslijn achter haar aan slepend

Met Bambi en Kit geen centje pijn. Die luisterden gewoon goed, als een 'normale' pup. Toch, als ik mocht kiezen, zou ik weer een Poncho-karaktertje nemen. Ik heb zoveel van dat beest geleerd, ze fascineert me nog dagelijks. Plus het feit dat ik haar zover heb gekregen dat ze nu altijd bij me wil zijn... dat geeft me toch wel een heel speciaal gevoel.
Maar goed, wat ik dus wilde zeggen: de ene pup is de andere niet

- Disney
- Vaste gebruiker
Oké, dankjewel.Inge O schreef: maar, disney, meteen loslaten hoor![]()
!!
Het is misschien al een beetje gezegd, maar waar nu precies wél en waar niet? Thuis natuurlijk sowieso.
Wij wonen in een redelijk rustige straat. Mag hij dan alleen in mijn straat loslopen? Of de straat erna ook? En wat als hij een andere hond ziet aan de andere kant van de straat? Blijft hij dan ook bij me?
En is het erg dan er zoveel mensen op de pup afkomen omdat ze hem schattig vinden?
- kristien
- Actief
- Contacteer:
Ik zou mijn hond niet op straat laten loslopen. Ik zou dat niet riskeren met autos. Ik heb mijn pupje ook al van dag een los laten lopen, we moesten dan 200 meter aan de lijn en dan kwamen we tussen de velden zonder autos. Misschien heb jij ook wel zo iets? Of rij er even mee naar het bos (nog niet te lang mee wandelen!)Wij wonen in een redelijk rustige straat. Mag hij dan alleen in mijn straat loslopen? Of de straat erna ook? En wat als hij een andere hond ziet aan de andere kant van de straat? Blijft hij dan ook bij me?
De meningen zijn hierover waarschijnlijk verdeeld, maar ik zou mensen die mijn pup willen aaien hun gang laten gaan (neem misschien ook koekjes mee die die mensen dan mogen voeren). Het is belangrijk dat een pup in deze periode verschillende soorten mensen ziet en eraan gewoon wordt EN deze leuk vindt. Als je hond ouder is zal je wel merken of hij het nog op prijs stelt en al dan niet mensen laten aaien, nu is het belangrijk dat hij leert dat mensen OK zijn.En is het erg dan er zoveel mensen op de pup afkomen omdat ze hem schattig vinden?
- Disney
- Vaste gebruiker
Wij hebben inderdaad wel zoiets, een gebied waar hij lekker los kan zonder dat er auto's zijn! Dus eerst aan de riem op straat en daarna los in het losloopgebied.kristien schreef:Ik zou mijn hond niet op straat laten loslopen. Ik zou dat niet riskeren met autos. Ik heb mijn pupje ook al van dag een los laten lopen, we moesten dan 200 meter aan de lijn en dan kwamen we tussen de velden zonder autos. Misschien heb jij ook wel zo iets? Of rij er even mee naar het bos (nog niet te lang mee wandelen!)Wij wonen in een redelijk rustige straat. Mag hij dan alleen in mijn straat loslopen? Of de straat erna ook? En wat als hij een andere hond ziet aan de andere kant van de straat? Blijft hij dan ook bij me?
- Minhie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Akita
- Aantal honden: 1
Ik slluit me hier volledig bij aan! direct loslaten! wij hebben inprincipe ook geen problemen, soms als hij met een hond aan het spelen is heeftie geen oren..maar verder wel! en worst meenemen of wat lekker zodat bij jou komen geweldig is! Heb minyo gewoon op straat losgelaten, bij ons voro zit een soort speeltuintje er komen nauwelijks autos. Maar gewoon loslaten! Zonde als de hond later niet los kan.. Een vrouw bij ons in de buurt durft haar hond niet los te laten..... Bang dattie wegloopt.. Zonde!!

- J
- geregistreerd lid
Vanaf het begin los in het bos (in onze straat houd ik haar aan de lijn). Ook ik heb een pupje (nu 4,5 maand) wat graag zelf onderzoekt en de eerste keer los een heel eind bij ons vandaan liep.
We gaan vaak met z'n tweeen en nemen veel lekkers mee. Daar varieer ik in, de ene keer worst, kaas, frolic, boterham met pindakaas etc. Soms ook haar favoriete speeltje. Tijdens de wandeling roep je al af en toe 'hier' en geef het lekkers. Daarnaast zul je zelf veel moeten bewegen: trek een sprintje, loop ineens de andere kant op, verstop je achter een boom of in hoog gras. De pup leert dan op jou te letten want zeker in het begin kunnen ze niet zonder je. Het is dan wel belangrijk dat je niet iedere keer hetzelfde rondje loopt. Dat herkennen ze dan en letten uiteindelijk minder op waar de baas is: ze weten toch wel waar ze naar toe moeten. Ik heb Jente nu zover dat ze bij iedere kruising omkijkt om te vragen waar ze naar toe moet (ze loopt altijd voorop). Vaak loopt ze ook een pad in, keer ik me weer om of loop een andere kant op en komt ze dus hard hollend acher me aan. Dan ga ik ook rennen en vind ze het nog leuker
Ik bepaal waar we heen lopen, zij moet volgen.
Wat ook goed heeft geholpen zijn de aandachtsoefeningen bij de puppycursus: zij moet ons het leukst en het belangrijkst vinden, de andere honden zijn niet interessant. Dat lukt aardig al zijn sommige honden gewoon te leuk en daar blijft ze dan ook bij hangen. Ik probeer dan met van alles haar aandacht te krijgen en haar te roepen. Soms lukt dat en soms ook niet, dan moet je haar dus gewoon halen...Maar vooral leuk blijven voor de hond dan blijft ' ie vanzelf bij je.
We gaan vaak met z'n tweeen en nemen veel lekkers mee. Daar varieer ik in, de ene keer worst, kaas, frolic, boterham met pindakaas etc. Soms ook haar favoriete speeltje. Tijdens de wandeling roep je al af en toe 'hier' en geef het lekkers. Daarnaast zul je zelf veel moeten bewegen: trek een sprintje, loop ineens de andere kant op, verstop je achter een boom of in hoog gras. De pup leert dan op jou te letten want zeker in het begin kunnen ze niet zonder je. Het is dan wel belangrijk dat je niet iedere keer hetzelfde rondje loopt. Dat herkennen ze dan en letten uiteindelijk minder op waar de baas is: ze weten toch wel waar ze naar toe moeten. Ik heb Jente nu zover dat ze bij iedere kruising omkijkt om te vragen waar ze naar toe moet (ze loopt altijd voorop). Vaak loopt ze ook een pad in, keer ik me weer om of loop een andere kant op en komt ze dus hard hollend acher me aan. Dan ga ik ook rennen en vind ze het nog leuker

Wat ook goed heeft geholpen zijn de aandachtsoefeningen bij de puppycursus: zij moet ons het leukst en het belangrijkst vinden, de andere honden zijn niet interessant. Dat lukt aardig al zijn sommige honden gewoon te leuk en daar blijft ze dan ook bij hangen. Ik probeer dan met van alles haar aandacht te krijgen en haar te roepen. Soms lukt dat en soms ook niet, dan moet je haar dus gewoon halen...Maar vooral leuk blijven voor de hond dan blijft ' ie vanzelf bij je.
- Branka
- moderator
- Mijn ras(sen): Golden Retriever
- Aantal honden: 1
Even een opmerking. Niet zo zeer over het belonen, maar waarmee. Je geeft aan een boterham met pindakaas te gebruiken. Veel honden zijn er inderdaad gek op, maar wij hebben dus een mindere ervaring daarmee. Onze honden kregen n.l. als tractatie ook wel eens een boterham met pindakaas, maar daar zijn we mee gestopt toen een stuk bij de oudste bleef steken. Door de plakkerigheid bleef die n.l. achter in zijn bek (bijna in zijn keel) plakken. Paniek alom dus. Zijn bek opengetrokken en het uit zijn keel gehaald. Daarna zijn we dus niet meer zo enthousiast met het geven van broodjes pindakaas aan de honden.

-
- Actief
Ik zou hem ook op veilige plaatsen direkt los laten.
Je zou ook als hij naar je toe komt met een lief stemmetje hier kunnen roepen.Niet dat hij dat snapt,nog niet maar het is een beetje conditioneren.Dit kun je ook thuis doen als hij naar je toe komt.
Op een gegeven moment ligt hij de link en heeft hij een commando geleerd.
Je zou ook als hij naar je toe komt met een lief stemmetje hier kunnen roepen.Niet dat hij dat snapt,nog niet maar het is een beetje conditioneren.Dit kun je ook thuis doen als hij naar je toe komt.
Op een gegeven moment ligt hij de link en heeft hij een commando geleerd.

Groetjes Saskia en Zep
- deacon
- geregistreerd lid
wij hebben ook een pup
na dit topic gelezen te hebben, was het tijd voor de praktijk
tot ergenis van mijn vriendin want die zag het niet zitten
hondje losgelaten.........en wat schetst de verbazing, hij loopt idd gewoon achter je aan
af en toe kijkt tie je met een beteuterd bekkie aan
, om daarna..als je hem roept weer rennend naar je toe te komen
hij gaf totaal geen aanstalten om ergens anders heen te lopen, vanzelfsprekend waren we op een open veld met geen andere honden in de buurt
maar dit gaan we zkr herhalen
na dit topic gelezen te hebben, was het tijd voor de praktijk
tot ergenis van mijn vriendin want die zag het niet zitten

hondje losgelaten.........en wat schetst de verbazing, hij loopt idd gewoon achter je aan
af en toe kijkt tie je met een beteuterd bekkie aan
hij gaf totaal geen aanstalten om ergens anders heen te lopen, vanzelfsprekend waren we op een open veld met geen andere honden in de buurt
maar dit gaan we zkr herhalen

Pootje van Goucho
Hollandse Herder X Akita Inu
Hollandse Herder X Akita Inu
- Zoek stok!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
- Aantal honden: 2
In de natuur lekker los laten lopen! Ik zou het niet doen waar auto's langskomen, want zo'n jonge pup snapt nog niet dat die gevaarlijk zijn. Ik doe Bram altijd even aan de lijn tot het natuurgebied en dan gaat hij los. Direct vanaf dag 1 gedaan en daar profiteer ik nu enorm van.Disney schreef:Oké, dankjewel.Inge O schreef: maar, disney, meteen loslaten hoor![]()
!!
Het is misschien al een beetje gezegd, maar waar nu precies wél en waar niet? Thuis natuurlijk sowieso.
Wij wonen in een redelijk rustige straat. Mag hij dan alleen in mijn straat loslopen? Of de straat erna ook? En wat als hij een andere hond ziet aan de andere kant van de straat? Blijft hij dan ook bij me?
En is het erg dan er zoveel mensen op de pup afkomen omdat ze hem schattig vinden?
Ik kom heel veel verbaasde mensen tegen: zo'n pup laat je toch niet los? zeggen ze dan. Totdat ze hem zien rennen als ik hem roep. Na een aantal weken ging het loslopen steeds slechter. Toen heb ik me een paar keer verstopt achter een boom en nu houdt meneer me keurig in de gaten.
Ik blijf er altijd bovenop staan als we onbekenden tegenkomen. Opspringen mag niet en ik zeg dat tegen hem. Ook als ik zie dat mensen het niet leuk vinden of als ik hun niet leuk vindt (dat kan ook) dan kan ik hem direct wegtrekken. En ja, het gebeurt idd dat hij achter een jogger aanloopt oid, maar je leert snel genoeg dit voor te zijn.
Dus loslopen met die hap!

Linda, Izzie en Bram
- MaHo
- Vaste gebruiker
Prima uitgelegd!yamie schreef:een pupje, en dan wanneer je het hondje net hebt, direct loslaten, uiteraard daar waar het veilig is, dus niet langs de weg oid... een pup voelt zich nog heel klein en onzeker in de grote wereld.. en zal wat bekend is volgen, dat zijn de benen van een mens, en al heel snel ook jullie stem daarbij... vaak maken mensen de fout, omdat ze het eng vinden, om een pup de eerste week (weken) aan de riem te houden, wat gebeurt er dan vaak.. zo'n pup loopt dan aan de riem in het gebied waar hij/zij uitgelaten word, neemt de omgeving in zich op... en went daar aan, vind het dus steeds minder vreemd en "eng".. maar goed zolang hij aan de riem zit kan hij niet weg.. dan mag hij los.. maar ja hij "kent" de omgeving al en ach hij durft al wel wat.. dus de drang om dicht bij de baasjes te blijven, bij de bekende benen is er een stuk minder... juist in die eerste weken kun je een hondje erg goed leren wat mee lopen is, wat bij je komen is... uiteraard ook veel belonen daarvoor
-
- geregistreerd lid
Happen
Hallo allemaal,
Wij hebben sinds twee weken een Berner Sennen pup. Hij is nu 10 weken en het is onze 1e hond. Wat ik nu wil vragen is, hoe leer ik het af dat hij direct hapt? Het is uiteraard speelsigheid, maar hij wordt steeds sterker , dus dat happen is dan niet echt prettig meer. Graag advies van jullie!
groetjes Mirjam (Borus)
Wij hebben sinds twee weken een Berner Sennen pup. Hij is nu 10 weken en het is onze 1e hond. Wat ik nu wil vragen is, hoe leer ik het af dat hij direct hapt? Het is uiteraard speelsigheid, maar hij wordt steeds sterker , dus dat happen is dan niet echt prettig meer. Graag advies van jullie!
groetjes Mirjam (Borus)
- Zoek stok!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
- Aantal honden: 2
Re: Happen
Auw roepen als het te hard gaat of negeren als hij het doet. Ligt eraan hoe erg je het vindt. Ik vond het niet erg (zolang het niet tot bloedens aan toe ging), inmiddels hapt hij zelden. Zo eens per dag als we gaan stoeien.Borus schreef:Hallo allemaal,
groetjes Mirjam (Borus)

Linda, Izzie en Bram
-
- geregistreerd lid
Re: Happen
als we met de hond stoeien is hetniet erg( tot nu toe),maar hij begrijpt nog niet dat als WIJ stoppen HIJ ook moet stoppen. en uiteraard vind ook niet iedereen die hier komt het leuk om te stoeien en spelen dus ook dan moet hij leren dat het niet kan.Zoek stok! schreef:Auw roepen als het te hard gaat of negeren als hij het doet. Ligt eraan hoe erg je het vindt. Ik vond het niet erg (zolang het niet tot bloedens aan toe ging), inmiddels hapt hij zelden. Zo eens per dag als we gaan stoeien.Borus schreef:Hallo allemaal,
groetjes Mirjam (Borus)
Mirjam(Borus)
herder 15 maanden wil met elke hond spelen
ik heb vaak problemen in het bos met mensen die kleine hondjes hebben.
mijn hond doet geen vlieg kwaad maar rent uit enthousiasme naar elke hond toe om te kijken of die willen spelen.
de mensen met kleine hondjes schrikken ervan en denken dat die meteen verscheurd worden, hoevaak ik ook zeg dat hij niks doet toch worden er een aantal boos en willen mijn hond weg jagen of zelfs een schop verkopen.
ik wil dit natuurlijk niet omdat hij hierdoor misschien vals word.
hoe kan ik het hem afleren dat hij niet naar iedere hond toe rent maar bij mij blijft.
hij is dus nog erg speels .
mijn hond doet geen vlieg kwaad maar rent uit enthousiasme naar elke hond toe om te kijken of die willen spelen.
de mensen met kleine hondjes schrikken ervan en denken dat die meteen verscheurd worden, hoevaak ik ook zeg dat hij niks doet toch worden er een aantal boos en willen mijn hond weg jagen of zelfs een schop verkopen.
ik wil dit natuurlijk niet omdat hij hierdoor misschien vals word.
hoe kan ik het hem afleren dat hij niet naar iedere hond toe rent maar bij mij blijft.
hij is dus nog erg speels .
-
- Zeer actief
Smekkie wil ook graag elke hond die hij tegenkomt begroeten. Ik ben nu bezig met de clicker om hem dat af te leren. Als we een hond tegenkomen en ik merk dat Smek ernaartoe wil dan zeg ik zijn naam of ik fluit even en als hij zijn aandacht dan op mij richt dan click ik eb dan mag hij zijn beloning komen halen. Vaak treuzel ik wat met de beloning zodat hij zijn aandacht op mij blijft houden terwijl de andere hond ondertussen uit het zicht verdwijnt.
Werkt hier ontzettend goed
Werkt hier ontzettend goed

Groetjes van Bianca en een slobber van Casper en Smekkie.

- bokke
- Vaste gebruiker
-
- Actief
Het heeft mij 4 weken oefenen gekost voordat hij me in de gaten ging houden. Nu gaat het perfect maar als jonge pup ging hij er meteen vandoor (soms meer dan 500 meter) en kwam ook echt niet meer terug. Ook niet als ik me verstopte of wegliep. Nu heb ik wel de uitzondering op de regel (met alles) maar ik zou de eerste keer in ieder geval wel een hele veilige plek opzoeken.
Groeten,
Eelco
Groeten,
Eelco
- Zoie
- Zeer actief
Waarom niet ? Als je twijfelt begin je eerst met de lange lijn hem het hierkomen te leren. En als dat goed gaat, laat je hem een keer los waar het veilig is.bokke schreef:kun je een hond van een half jaar oud nog leren loslopen?
Ik weet dat dat veel te laat is om eraan te beginnen, maar is het nog mogelijk?

- josje2003
- Vaste gebruiker
Buster kan bij ons in de wijk op 1 plaats veilig loslopen. Helaas zitten daar veel vissers die altijd hun rommel in de bosjes weggooien. Ook kattenpoep is een heerlijke beloning als je los mag lopen. Dan kan ik roepen wat ik wil, maar meneer komt echt niet terug voordat het lekkere hapje op is. Ik vind het vervelend, maar vind het ook belangrijk dat hij minstens 1 keer per dag lekker kan rennen en dollen met andere honden. Ik probeer hem niet de geluidswal op te laten rennen, maar dat lukt nog niet erg. Zelfs met hele lekkere snoepjes duurt het even voordat hij terugkomt. Wel iedere keer belonen als hij terugkomt, ook al is niet te ver weggegaan. Maar die wal heeft zoveel spannends en lekkers te bieden, daar kan hij maar moeilijk weerstand aan bieden.
Groetjes van Josje en Buster
- Jacksel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel - Aantal honden: 1
Ze kunnen allemaal los hoor, mijn kruising jackrussel/yorkie kan het ook... En geloof me, ze heefft niet het makkelijkste karakter... Soms is ze lichtelijk oostindisch doof..., maaar meestal reageert ze goed, iedere keer dat ze komt als ze los is (en ook vaak als ze aan de lijn is, maar trekt en reageert op het commando kom), krijgt ze dan ook een frolic...
Mijn mormeltje reageerde vandaag alleen niet toen ze met 2 andere honden aan het spelen was *grinnik*
Mijn mormeltje reageerde vandaag alleen niet toen ze met 2 andere honden aan het spelen was *grinnik*

You'll be in my heart... Always...