Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

anticonceptie bij honden

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Beau en Lara
Vaste gebruiker

anticonceptie bij honden

Ongelezen bericht door Beau en Lara »

Ik vroeg me af wat de mogelijkheden zijn voor anticonceptie bij honden. Ik heb wel eens gehoord van de pil en de prikpil voor honden. Welke nadelen zitten er aan een (prik)pil? En zijn er nog andere mogelijkheden ( behalve steriliseren of casteren?
alvast bedankt,
Andrea
Takkie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ierse Wolfshond
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Takkie »

Ja, hier ben ik eigenlijk ook wle benieuwd naar :ok: !
Afbeelding
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

De pil : wordt meestal enkel gegeven bij de poes. De hormonale cyclus bij de poes is veel korter dan bij de hond en daardoor makkelijker te beïnvloeden door een pil

de prikpil : deze injectie bevat derivaten van het vrouwelijk progesteronhormoon. Zoals boven vermeld, is de uterus van de teef erg gevoelig voor hormonen, dus moet de injectie gegeven worden als het geslachtsstelsel van de teef in absolute rust is. Het beste tijdstip voor haar eerste prikpil is 100 dagen na de loopsheid (correcter is 100 dagen na de ovulatie, maar dat kan u als eigenaar niet opmerken, deze gebeurt ongeveer in het midden van de loopsheidperiode). Bij sommige preparaten moet de 2de injectie 3 maanden later herhaald worden, de daaropvolgende 4 maanden later en dan telkens om de 5 maanden (herders beter om de 4 maanden). Het progesteron-depot moet immers opgebouwd worden in het lichaam. Bij andere preparaten kan men meteen om de 5 maanden gaan prikken. Wanneer de prikpil gestopt wordt, wordt de teef weer loops na 6 tot soms 26 maanden, afhankelijk hoe lang de teef de prikpil heeft gehad. Indien de prikpil op het correcte tijdstip wordt gegeven is er relatief weinig gevaar, maar als de correcte tijdstippen niet gerespecteerd worden is het gevaar voor het ontwikkelen van een baarmoederontsteking zeer reëel! De prikpil kan eventueel voor gewichtstoename zorgen, kan soms de ontwikkeling van mammatumoren (borstkanker) bevorderen, en ev. op lange duur baarmoederontsteking veroorzaken, een grotere gevoeligheid voor het ontwikkelen van diabetes mellitus (suikerziekte) werd ook opgemerkt. Vroeger werd er soms gebruik gemaakt van pillen op basis van mannelijke hormonen om de loopsheid te onderdrukken, doch deze worden door de niet geringe bijwerkingen niet meer gegeven. Een voordeel echter is dat deze preparateen geen invloed hebben op de baarmoeder.

mijn persoonlijke mening? ik spuit die rotzooi niet in mijn honden, oftewel als het echt moet een castratie of ogen open, gezond verstand en geheelonthouding :wink:
rianneke
Zeer actief

Re: anticonceptie bij honden

Ongelezen bericht door rianneke »

Beau en Lara schreef:Ik vroeg me af wat de mogelijkheden zijn voor anticonceptie bij honden. Ik heb wel eens gehoord van de pil en de prikpil voor honden. Welke nadelen zitten er aan een (prik)pil? En zijn er nog andere mogelijkheden ( behalve steriliseren of casteren?
alvast bedankt,
Andrea

Een heel belangrijk nadeel van de prikpil is dat het de kans op kanker aanzienlijk vergroot. Ik zou daarom mijn hond nooit volspuiten daarmee.
Afbeelding

Groetjes,
Rianne en Layka
Sjiel
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sjiel »

rianneke schreef:Een heel belangrijk nadeel van de prikpil is dat het de kans op kanker aanzienlijk vergroot. Ik zou daarom mijn hond nooit volspuiten daarmee.
Kanker waarvan???
weg gehaald zit een virus in
dobervriendin
Zeer actief
Mijn ras(sen): dobers en hollanders
Contacteer:

Ongelezen bericht door dobervriendin »

Honden die een prikpil hebben gehad hebben grote kans om baarmoederontsteking te krijgen. Verder is er niks ja jij als baas moet je heel goed opletten met reuen en je teef niet meer los laten lopen.
Groetjes van Dobervriendin haar en hollanders Haru en Kandalf
Takkie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ierse Wolfshond
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Takkie »

oh...nou laat dan maar.
Afbeelding
rianneke
Zeer actief

Ongelezen bericht door rianneke »

Sjiel schreef:
rianneke schreef:Een heel belangrijk nadeel van de prikpil is dat het de kans op kanker aanzienlijk vergroot. Ik zou daarom mijn hond nooit volspuiten daarmee.
Kanker waarvan???

baarmoederhalskanker....heeft onze DA bevestigd.
Afbeelding

Groetjes,
Rianne en Layka
Kenny
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Kenny »

Hier nog wat info:

Voordelen chirurgische sterilisatie van de teef (prepuberaal):

1. indien het gebeurt voor de eerste loopsheid (prepuberaal) verminderd de kans op ontwikkeling van mammatumoren op latere leeftijd (slechts 0,5% kans).

2. bloeding is beperkter bij jonge dieren.

3. Snellere, gemakkelijkere operatie en snellere recovery.

Nadelen chirurgische sterilisatie van de teef (prepuberaal):

1. zwakke spierontwikkeling.

2. Vertraagde sluiting van de groeiplaten (blijven dus langer groeien en worden groter).

3.infantiele vulva en mammae

Voordelen chemische sterilisatie met progestagenen:

1. reversiebel (uitzonderlijk niet).

Nadelen chemische sterilisatie met progestagenen:

1. verhoogde kans op baarmoederproblemen (cysteuze endometrium hyperplasie (CEH) - pyometra complex)

2. geven hypersecretie van groeihormoon vanuit de melkklier (progestageen-geinduceerd) met als gevolg eventueel acromegalie (betekent letterlijk "vergroting van de lichaamsuiteinden", we zien een erg grote tong, meer ruimte tussen de tanden, etc...). Groeihormoon maakt het lichaam ook minder gevoelig aan insuline (nodig om suiker uit het bloed op te nemen in de cellen), hierdoor krijg je een continu te hoog suiker in het bloed (hyperglycemie) wat dan de pancreas continu aanzet tot meer secretie van insuline en wat uiteindelijk leidt tot uitputting van de pancreas met een insulinetekort tot gevolg. We krijgen dus diabetes mellitus (suikerziekte) door die groeihormonen!

3. Als de pil uitgewerkt geraakt gaat het progesteron dalen in het bloed (logisch) maar zo'n daling gaat gepaard met een stijging van een ander hormoon nl. prolactine wat verantwoordelijk is voor schijndracht!

4. Er is een verhoogde kans op neoplasie (kanker) van de melkklieren.

5. we zien een verhoogde eetlust en neiging tot verdikken.

6. lethargie en lusteloosheid

7. Vachtveranderingen: kaalheid, depigmentatie en pijn op injectieplaats

Je ziet dus dat er erg veel nadelen zijn aan de pil en ik raad ze dan ook absoluut niet aan te gebruiken. ZEKER NIET BIJ KATTEN! die krijgen er bijna gegarandeerd melkkliertumoren van en deze zijn bij katten bijna steeds erg kwaadaardig!
Groetjes,
Kenny en Laika
Beau en Lara
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Beau en Lara »

Bedankt voor jullie reacties! Ik ben nu een stuk wijzer geworden. Ik had weleens gehoord dat er nadelen aan de pil voor een hond zaten, maar dat er zoveel waren. De pil is geen optie meer.
Fozze
Actief

Ongelezen bericht door Fozze »

rianneke schreef:
Beau en Lara schreef:Ik vroeg me af wat de mogelijkheden zijn voor anticonceptie bij honden. Ik heb wel eens gehoord van de pil en de prikpil voor honden. Welke nadelen zitten er aan een (prik)pil? En zijn er nog andere mogelijkheden ( behalve steriliseren of casteren?
alvast bedankt,
Andrea

Een heel belangrijk nadeel van de prikpil is dat het de kans op kanker aanzienlijk vergroot. Ik zou daarom mijn hond nooit volspuiten daarmee.
Mijn eerste hond een dwergpoedeltje heeft jaren de prikpil gekregen en is overleden aan mamakanker op 9 jarige leeftijd. Ik zou dit nu niet meer doen.
Groetjes Veronique en ne dikke poot van Fozze

Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”