Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
gezelschapshond, welk ras mogenlijk?
Moderator: moderatorteam
-
- Vaste gebruiker
gezelschapshond, welk ras mogenlijk?
ik ben me dus aan het informeren over verschillende rassen en ik zou graag eentje vinden dat bij ons hier in huis past zodat we die binnen afzienbare tijd zouden in huis halen. (kan mss nog wel een jaartje duren)
we hebben ervaring met labrador en golden retriever en minder goede ervaring met mechelse herder aangezien die hier niet op zijn plaats was.
de situatie:
heel grote tuin, als het weer een beetje meezit kan hij konstant binnen en buiten lopen.
groot huis.
zowel pa als ma als ik en men broer hebben zeer onregelmatige werk en lesuren. meestal is het huis echter niet langer leeg dan een halve dag en is de rest van de dag wel iemand aanwezig. (weliswaar meestal werkend achter een bureau)
wat we zoeken:
een kortharig ras dat rustig is en regelmatig wel even alleen kan blijven.
een echte huishond dus.
iemand die me wat kan aanraden zodat ik een paar richtingen heb waarin ik verder kan gaan zoeken? (naast een pluche hond uit de speelgoedwinkel, dat grapje heb ik hier al wel een paar keer gezien)
we hebben ervaring met labrador en golden retriever en minder goede ervaring met mechelse herder aangezien die hier niet op zijn plaats was.
de situatie:
heel grote tuin, als het weer een beetje meezit kan hij konstant binnen en buiten lopen.
groot huis.
zowel pa als ma als ik en men broer hebben zeer onregelmatige werk en lesuren. meestal is het huis echter niet langer leeg dan een halve dag en is de rest van de dag wel iemand aanwezig. (weliswaar meestal werkend achter een bureau)
wat we zoeken:
een kortharig ras dat rustig is en regelmatig wel even alleen kan blijven.
een echte huishond dus.
iemand die me wat kan aanraden zodat ik een paar richtingen heb waarin ik verder kan gaan zoeken? (naast een pluche hond uit de speelgoedwinkel, dat grapje heb ik hier al wel een paar keer gezien)
- Mama Sanneke
- Zeer actief
-
- Actief
Er zijn vast vele rassen die aan deze beschrijving voldoen, maar zelf vind ik onze Galgo's (Spaanse windhonden) wel goed in de beschrijving passen. Ze willen wel graag iedere dag even lekker naar buiten, maar dat geldt volgens mij voor vrijwel alle honden. In huis zijn ze heel rustig en met alleen zijn hebben die van ons ook geen problemen. Als er iemand thuis is dan vinden ze het wel fijn om bij je in de buurt te zijn, maar dan liggen ze doorgaans ook gewoon te slapen.
Zelf vindt ik het ideale huishonden, ze zijn rustig in huis, blaffen vrijwel nooit en zijn heel makkelijk in de omgang. Maar ja, ik ben nou eenmaal besmet met het windhondenvirus.
Veel Galgo's komen uit Spanje, maar momenteel zitten er ook een paar in de Nederlandse asiels.
www.dierenasiels.com
www.helpdespaansewindhonden.nl
www.greyhoundsinnood.nl
www.greyhoundsrescue.nl
Er zijn ook nog andere organisaties, maar deze ken ik persoonlijk.
Zie net dat je in Belgie woont.
www.greyhoundsinnood.be
www.greyhoundsrescue.be

Zelf vindt ik het ideale huishonden, ze zijn rustig in huis, blaffen vrijwel nooit en zijn heel makkelijk in de omgang. Maar ja, ik ben nou eenmaal besmet met het windhondenvirus.

Veel Galgo's komen uit Spanje, maar momenteel zitten er ook een paar in de Nederlandse asiels.
www.dierenasiels.com
www.helpdespaansewindhonden.nl
www.greyhoundsinnood.nl
www.greyhoundsrescue.nl
Er zijn ook nog andere organisaties, maar deze ken ik persoonlijk.
Zie net dat je in Belgie woont.

www.greyhoundsinnood.be
www.greyhoundsrescue.be
Laatst gewijzigd door Laura W op 05 jun 2005 11:59, 1 keer totaal gewijzigd.
- Mama Sanneke
- Zeer actief
-
- Actief
Over windhonden gaan zo veel vooroordelen de ronde zoals bij zoveel hondenrassen. In huis zijn het echt ideale honden. Wij hebben er nu drie rondlopen en soms vraag je je af of ze er nog wel zijn zo rustig.
Windhonden zouden de hele dag moeten rennen en heeeeel veel uitgelaten moeten worden: die van ons gaan gewoon hun dagelijkse blokjes om en één keer per dag een lange wandeling in het bos en dan is het prima.
Windhonden zouden niet op te voeden zijn: met de jongste zit ik op cursus en hij is een van de bravere van de 'klas'. Hij leert prima en is juist heel gehoorzaam.
Windhonden kunnen absoluut niet met katten: wij hebben hier tien katten rondlopen.
Zo kan ik nog wel even doorgaan. Ik denk dat over de meeste rassen wel dergelijke verhalen de ronde doen. Hoe vaak hoor je niet dat alle 'pitbulls' valse gevaarlijke honden zijn en dat alle kleine hondje onopvoedbare hielenbijtende keffertjes zijn enz.
Maar zoals ik al zei, er zijn natuurlijk nog veel meer rassen die in aanmerking komen, het is maar net waar je persoonlijke voorkeur naar uit gaat.

Windhonden zouden de hele dag moeten rennen en heeeeel veel uitgelaten moeten worden: die van ons gaan gewoon hun dagelijkse blokjes om en één keer per dag een lange wandeling in het bos en dan is het prima.
Windhonden zouden niet op te voeden zijn: met de jongste zit ik op cursus en hij is een van de bravere van de 'klas'. Hij leert prima en is juist heel gehoorzaam.
Windhonden kunnen absoluut niet met katten: wij hebben hier tien katten rondlopen.
Zo kan ik nog wel even doorgaan. Ik denk dat over de meeste rassen wel dergelijke verhalen de ronde doen. Hoe vaak hoor je niet dat alle 'pitbulls' valse gevaarlijke honden zijn en dat alle kleine hondje onopvoedbare hielenbijtende keffertjes zijn enz.

Maar zoals ik al zei, er zijn natuurlijk nog veel meer rassen die in aanmerking komen, het is maar net waar je persoonlijke voorkeur naar uit gaat.
- Renske
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund
- Aantal honden: 2
- marian*
- Erelid
- Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
- Takkie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Ierse Wolfshond
- johan1969
- Zeer actief
- Contacteer:
-
- Vaste gebruiker
het gaat hier over een middelgrote hond die elke dag meermaals buiten gaat en waar mee gewandeld word.
onder een gezelschapshond versta ik zelf een rustige hond die niet heeel veel beweging nodig heeft en niet perse moet werken om geen abnormaal gedrag te krijgen. zoals ik al zei hebben we net een mechelse herder gehad waarbij dat wel het geval was. ik wil nu goed geinformeerd zijn voor ik een andere hond in huis haal.
hij moet niet gaan dienen voor africhting of iets dergelijks, gewoon een goede kameraad hierthuis, niet heel groot maar ook niet zo een klein dropje.
hondensport zal er niet echt bij zijn denk ik (we zijn wel bij een hondenclub aangesloten maar veel gaan we daar niet naartoe)
een jachtinstinct is niet echt een probleem zolang dat niet overdreven is, ik laat een hond graag los lopen tijdens het wandelen.
onder een gezelschapshond versta ik zelf een rustige hond die niet heeel veel beweging nodig heeft en niet perse moet werken om geen abnormaal gedrag te krijgen. zoals ik al zei hebben we net een mechelse herder gehad waarbij dat wel het geval was. ik wil nu goed geinformeerd zijn voor ik een andere hond in huis haal.
hij moet niet gaan dienen voor africhting of iets dergelijks, gewoon een goede kameraad hierthuis, niet heel groot maar ook niet zo een klein dropje.
hondensport zal er niet echt bij zijn denk ik (we zijn wel bij een hondenclub aangesloten maar veel gaan we daar niet naartoe)
een jachtinstinct is niet echt een probleem zolang dat niet overdreven is, ik laat een hond graag los lopen tijdens het wandelen.
- Takkie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Ierse Wolfshond
- stefanie
- Zeer actief
- Seahorse
- Actief
-
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik was hier gisteren met Eline en Martijn in het asiel (Marc durfde niet naar binnen :N: ) alwaar we een aantal Galgo´s hebben leren kennen waar we helemaal weg van waren. Zulke lieve, rustige, aanhankelijke en innemende dieren, en bovendien prachtig om te zien. Volgens mij zou je inderdaad met zo´n Galgo een perfekte huishond in huis halen die geen enkel probleem zal hebben met het leven wat jullie hem kunnen bieden.
- Mama Sanneke
- Zeer actief
Wil de hond schreef:Ik was hier gisteren met Eline en Martijn in het asiel (Marc durfde niet naar binnen :N: ) alwaar we een aantal Galgo´s hebben leren kennen waar we helemaal weg van waren. Zulke lieve, rustige, aanhankelijke en innemende dieren, en bovendien prachtig om te zien. Volgens mij zou je inderdaad met zo´n Galgo een perfekte huishond in huis halen die geen enkel probleem zal hebben met het leven wat jullie hem kunnen bieden.

Sanneke, Bazinneke van Luka Poedelmans

Ik ben gewoon mezelf

Ik ben gewoon mezelf
-
- Zeer actief
- Contacteer:
- Rataplan
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): asielhonden!
-
- Zeer actief
- Contacteer:
Een hoog hek is niet nodig, tenminste, wat noem jij een hoog hek? Een hek van 30 cm. is een beetje laag, zelfs voor een Galgo.Rataplan schreef:Moet je dan een hoog hek om je tuin zetten? Is dat een ras die op zijn eigen houtje achter het wild aan gaat?
Ook off topic maar toch ook weer niet
En ja, ze gaan achter wild aan. Maar het zijn honden die pas gaan jagen als er wild gezien wordt wat zich beweegt. Als het goed is.
- Dibbes
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
- Moos
- Zeer actief
Tja, welke hond niet eigenlijk? Ik zou ook zeggen, doe maar geen Maltezer want die vinden een beetje veel beweging en aandacht van de baas ook wel erg fijn.Marion. schreef:Doe maar in elk geval dan geen labrador of golden. Die vinden een beetje veel beweging en aandacht van de baas namelijk wel fijn
Ik vind ook eigenlijk dat je niet aan een hond moet beginnen als je geen zin hebt om veel te lopen. Praktisch elke hond is gewoon het gelukkigst met veel beweging. Behalve misschien de honden met kortere neuzen?

-
- Actief
Het verschilt allemaal wel per hond natuurlijk, maar onze honden hebben geen enkele neiging om over de schutting te klimmen.Rataplan schreef:Moet je dan een hoog hek om je tuin zetten? Is dat een ras die op zijn eigen houtje achter het wild aan gaat?
Ze hebben wel een jachtinstinct, zoals zoveel honden. Een héél enkele keer komen we wel eens een verdwaald konijn tegen in het bos en dan gaan ze er wel even achteraan, maar ze komen ook zo weer terug. Wel houden we er rekening mee, we gaan dus niet ergens lopen waar veel wild zit. We gaan het niet opzoeken natuurlijk.
Officieel mogen ze inderdaad niet los lopen, maar die wet stamt nog uit de tijd dat deze honden veel werden gebruikt om te stropen. Op die manier wilden ze dat stropen aan banden leggen. De meeste mensen die nu galgo's of andere windhonden hebben gebruiken die helemaal niet om te stropen, maar gewoon als huishond. De wet slaat dan ook eigenlijk nergens meer op. Laatst kwam ik iemand met een heidewachtel tegen en we raakten wat aan de praat. Bleek dat die heidewachtel in zijn jonge jaren (was al 16) soms wel 4-5 keer in de week met zelf gevangen wild aan kwam, onze windhonden hebben nog nooit wat gevangen.

- Rataplan
- Zeer actief
Nee ik zoek het ook niet op maar hier loopt nogal watLaura W schreef:Het verschilt allemaal wel per hond natuurlijk, maar onze honden hebben geen enkele neiging om over de schutting te klimmen.Rataplan schreef:Moet je dan een hoog hek om je tuin zetten? Is dat een ras die op zijn eigen houtje achter het wild aan gaat?
Ze hebben wel een jachtinstinct, zoals zoveel honden. Een héél enkele keer komen we wel eens een verdwaald konijn tegen in het bos en dan gaan ze er wel even achteraan, maar ze komen ook zo weer terug. Wel houden we er rekening mee, we gaan dus niet ergens lopen waar veel wild zit. We gaan het niet opzoeken natuurlijk.
Officieel mogen ze inderdaad niet los lopen, maar die wet stamt nog uit de tijd dat deze honden veel werden gebruikt om te stropen. Op die manier wilden ze dat stropen aan banden leggen. De meeste mensen die nu galgo's of andere windhonden hebben gebruiken die helemaal niet om te stropen, maar gewoon als huishond. De wet slaat dan ook eigenlijk nergens meer op. Laatst kwam ik iemand met een heidewachtel tegen en we raakten wat aan de praat. Bleek dat die heidewachtel in zijn jonge jaren (was al 16) soms wel 4-5 keer in de week met zelf gevangen wild aan kwam, onze windhonden hebben nog nooit wat gevangen.

In Belgie mag geen enkele hond loslopen. Stiekum wel natuurlijk, maar de jagers zien Obelix ook liever niet los

Obelix 6-5- 2004 - 13-6- 2009 Rataplan 7-4 1998- 18-3-2013 Forever may not be long enough for this love....
-
- Actief
Onze schutting is ook zoiets, maar ze hebben er geen interesse in. Maar ik denk dat je bij alle rassen wel ontsnapperige exemplaren hebt. In een asiel waar ik gewerkt heb zat een kruising jachthond en die vond het niet leuk om op het speelveld te lopen. Dan klom hij zo over het hek heen en voor je het wist liep hij weer bij de balie rond.Rataplan schreef: Nee ik zoek het ook niet op maar hier loopt nogal watHek van ongeveer 1,80 m denk ik. Ik dacht dat zo als een katachtige erover heen zouden klimmen.
In Belgie mag geen enkele hond loslopen. Stiekum wel natuurlijk, maar de jagers zien Obelix ook liever niet losAl zit daar voor een jachthond weinig jacht in

Er zijn natuurlijk honden die niet los kúnnen lopen omdat ze weg lopen of door andere redenen, maar ik denk toch dat als het enigzins kan het voor een hond veel fijner is om los te kunnen lopen. Aan de riem kan je ze toch niet dat bieden wat loslopen biedt. Los kunnen ze lekker rennen, spelen met elkaar en met andere honden, speuren, enz. Ik begrijp wel dat honden niet overal los mogen lopen, maar je moet toch ergens wel de mogelijkheid hebben om ze even lekker los te laten.
Ik vind duidelijkheid in deze ook wel belangrijk. Het moet gewoon duidelijk zijn dit is een losloopgebied en dit is een niet-losloopgebied. Dan weet je waar je aan toe bent. Als het in een gebied niet toegestaan is dat honden los lopen dan gaan we er gewoon niet naar toe.
- Rataplan
- Zeer actief
Ja dat is ook zo een van mijn honden vroeger nam ik mee naar mijn werk (asiel) en die kwam uit elk hok ook de speelweiden klimmen. Hij was een soort labrador/herder kruising kwam daar ook vandaan. Verder deed hij niets liep gewoon dan bij mij maar die kon absoluut niet meer terug in een hok (hoefde hij ook niet meer want ik liet hem thuis en zorgde voor oppas thuis toen bleek dat ik hem daar geen plezier meer mee deed). Hij liep ook nooit weg hij bleef altijd in het zicht.Laura W schreef:Onze schutting is ook zoiets, maar ze hebben er geen interesse in. Maar ik denk dat je bij alle rassen wel ontsnapperige exemplaren hebt. In een asiel waar ik gewerkt heb zat een kruising jachthond en die vond het niet leuk om op het speelveld te lopen. Dan klom hij zo over het hek heen en voor je het wist liep hij weer bij de balie rond.Rataplan schreef: Nee ik zoek het ook niet op maar hier loopt nogal watHek van ongeveer 1,80 m denk ik. Ik dacht dat zo als een katachtige erover heen zouden klimmen.
In Belgie mag geen enkele hond loslopen. Stiekum wel natuurlijk, maar de jagers zien Obelix ook liever niet losAl zit daar voor een jachthond weinig jacht in
![]()
Er zijn natuurlijk honden die niet los kúnnen lopen omdat ze weg lopen of door andere redenen, maar ik denk toch dat als het enigzins kan het voor een hond veel fijner is om los te kunnen lopen. Aan de riem kan je ze toch niet dat bieden wat loslopen biedt. Los kunnen ze lekker rennen, spelen met elkaar en met andere honden, speuren, enz. Ik begrijp wel dat honden niet overal los mogen lopen, maar je moet toch ergens wel de mogelijkheid hebben om ze even lekker los te laten.
Ik vind duidelijkheid in deze ook wel belangrijk. Het moet gewoon duidelijk zijn dit is een losloopgebied en dit is een niet-losloopgebied. Dan weet je waar je aan toe bent. Als het in een gebied niet toegestaan is dat honden los lopen dan gaan we er gewoon niet naar toe.
Ik laat de honden hier wel loslopen ze luisteren prima ik roep ze bij mij als ik andere honden zie of joggers of paarden dan gaan ze aan de riem. Ze veroorzaken geen enkele overlast verder, ik ruim de poep op. Samen lekker dollen dat vinden ze leuk en omdat ze goed luisteren mogen ze dan van mij ook.
Obelix 6-5- 2004 - 13-6- 2009 Rataplan 7-4 1998- 18-3-2013 Forever may not be long enough for this love....
- Mechelfanaat
- Actief
http://www.ikzoekeenhond.nl/ Op deze site kan je een test doen,
aan de hand van een aantal vragen rold er dan een ras uit wat het best bij jou ( en je leef wijze past) past.
Klik links op die site op het bruine balkje: ik zoek een ras
en doe de test.
veel succes
en uh laat je ff weten wat er uit rolde
aan de hand van een aantal vragen rold er dan een ras uit wat het best bij jou ( en je leef wijze past) past.
Klik links op die site op het bruine balkje: ik zoek een ras
en doe de test.
veel succes

en uh laat je ff weten wat er uit rolde

-
- Zeer actief
- Mol
- Zeer actief
- Mama Sanneke
- Zeer actief
nee, hij zoekt een huishond.Angel-eyes schreef:johan1969 schreef:Waarom geen Mopshondje of Franse Bulldog ?
Ze zoekt een hond.

Laatst gewijzigd door Mama Sanneke op 05 jun 2005 21:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Sanneke, Bazinneke van Luka Poedelmans

Ik ben gewoon mezelf

Ik ben gewoon mezelf