Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Nogmaals wondvraag

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Nogmaals wondvraag

Ongelezen bericht door Caro. »

Het zint me allemaal nog niet erg, de heling van de wond van Kaya.
De wond is diep, schuin onder de huid (dus alle huid was nog aanwezig). Het is nu ruim 2 weken geleden, 5 dagen geleden zijn de hechtingen eruit gegaan, maar het lijkt er nu op of het 'flapje' bovenhuid afzonderlijk van de onderhuid gaat genezen, dus dat het niet meer aan elkaar groeit.
Wat moet ik hiermee? :denken: Opnieuw hechten lijkt mij niet meer kunnen na 2 weken, maar kan het geen kwaad dat dit waarschijnlijk apart van elkaar geneest, dus dat je altijd een los stukje huid blijft houden?

Hier twee foto's:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Annet
Zeer actief

Ongelezen bericht door Annet »

Jammer dat ze het niet gehecht hebben, dan zag het er waarschijnlijk een stuk beter uit. Alhoewel het moeilijk te beoordelen is op basis van twee foto's.
Ik kan je aanraden er propolis op te smeren. Onze kat, die nu al weer een jaar dood is, maar dat terzijde, had eens een gat op zijn heup ter grootte van ongeveer een euro. De da gaf aan dat hij de kat wel even onder narcose zou brengen, de wond zou hechten en toen ik wat moeilijk keek omdat ik de rekening al zag groeien, zei hij óf heb je liever niet dat hij onder narcose komt?' Nou maakte me dat niet zoveel uit, ik ben zelf ook wel onder narcose geweest en dat is op zich helemaal geen ramp. Maar door zijn vraag kwam ik met de tegenvraag 'wat zou je zelf doen als het je eigen kat was?' Het kwam erop neer dat hij het dan rustig even aan zou kijken en gewoon goed schoon zou houden. Nou, dan kon ik dat ook. Dus alleen een consult gerekend en ik weer naar huis met de kat met nog steeds dat gat in zijn heup.
Mijn schoonmoeder kwam met de tip om er propolis om te smeren en dat heb ik dus gedaan. Ongelooflijk, maar waar: binnen 10 dagen was het helemaal geheeld en rustig. Een paar weken later was het haar weer aangegroeid en zag je er niets meer van.
Propolis is iets wat bijen in hun korf gebruiken om bacteriegroei te voorkomen. Het is wel duur en moeilijk te krijgen, maar wonderbaarlijk goed spul.
Annet
Zeer actief

Huh? Ik lees de vraag net nog eens over en het is dus al gehecht? Hm, niet erg goed gedaan lijkt me dan, het staat immers nog helemaal open. :roll:
Scooby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse dog
Contacteer:

Ongelezen bericht door Scooby »

Hoi Caroline,

Je kunt hier, wat betreft hechten, nu niets meer aan doen. Of ze zouden er eerst een randje vanaf moeten snijden en het dan opnieuw hechten.
Ik denk dat het wel goed komt (gezien de ervaringen die ik hier met de dogjes heb gehad met dergelijke wonden), alleen duurt het wat langer. Het geneest nu van binnenuit, maar ik denk dat je er over een tijd niets meer van ziet.
jip007
Erelid
Mijn ras(sen): naakthonden .
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door jip007 »

ik heb ff een foto van naf haar poot gemaakt , dat zag er toen net zo rot uit als bij kaya. Ik heb er wel 1 1/2 mnd acederm opgespoten 3 keer perdag , dat is tegen wildvlees vorming. Nu ziet het er dus zo uit , zitten alleen geen haren meer op.

Afbeelding
Afbeelding
Knuffies van Flirtje, Sophietje, Pommelien en Splinter.
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Acederm, is dat iets totaal anders dan wondzalf? Ik moet nu 2 keer per dag de wond onder de hoogtezon houden en 2 of 3 maal per dag met wondzalf insmeren.

Maar jullie denken dat het dus nog wel dichtgroeit? Daar gaat het mij eigenlijk om, want een litteken vind ik niet zo erg, maar wel als dit open zou blijven staan en dus altijd een zwakke plek blijft.

Annet: ja, het is direct gehecht. 10 dagen lang moesten we iedere dag het verband verschonen en de wond ontsmetten. Na 10 dagen gingen de hechtingen eruit, niet omdat de boel vastzat, maar omdat de hechtingen niks meer deden (ze hielden de boel niet bij elkaar). :19:
Afgelopen maandag zei de dierenarts dat we het nog 10 dagen aan moesten kijken, hiervan zijn nu dus 6 dagen voorbij, maar ik vraag me af of ik hier toch weer mee terug zal gaan of niet. Als het dichtgroeit zo, dan heb ik er verder geen probleem mee.
Afbeelding
A good dog never dies...

jip007
Erelid

heb ff op het busje gekeken, en dit staat er bij werking.
bevordert de epithelisering en werkt antiseptisch.
normaliseert de granulatie.
stoot necrotisch en purulent weefsel af.
remt de exudaat vorming, maar houd de huid soepel.
remt de bacteriele groei.
geen bijwerkingen bekend

indicaties.
wondbehandeling.
verwondingen ook met oud littekenweefsel.
voorkomt wildvlees vorming.
nabehandeling van operatieve wonden.
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Oke, bedankt Jip :ok:
Dat klinkt goed. Ik zal er maandag achteraan gaan.
Afbeelding
A good dog never dies...

*Linda*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Linda* »

Wat ook echt heel goed helpt is aluminiumspray. (Ik weet niet of het echt zo heet maar ik gebruik het altijd voor de paarden, als ik het zo zeg weet mijn DA wel altijd wat ik bedoel :mrgreen: ) Ik ben zelfs van de acederm overgestapt op dit spul :ok: Sluit de wond mooi af maar is wél ademend, je krijgt er mooie schone en droge wonden van en het geneest dan erg mooi. Je hond loopt dan alleen wel met een zilveren plekje....Succes!
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
~Tine~
Zeer actief
Mijn ras(sen): Australian Kelpie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door ~Tine~ »

Yis had ook zo'n wondje, net op dezelfde plek, maar dan een beetje kleiner. Het was ook precies alsof iemand er met een mes een stuk uit had gesneden.

Eigenlijk ben ik er zoveel mogelijk afgebleven. Elke avond een beetje ontsmettende zalf erop en klaar.

Het is vrij snel genezen zo, nog één keer terug opengegaan toen we eenganse middag zijn gaan wandelen.

Ondertussen is het helemaal dicht, een viertal weken verder (maar na een week was het eigenlijk al toe), maar er is nog een bobbel en haar staat er ook niet meer.
Sem - Australian Kelpie °14-06-2006
Finn - Australian Kelpie °18-03-2020
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Sunnybunny schreef:Wat ook echt heel goed helpt is aluminiumspray. (Ik weet niet of het echt zo heet maar ik gebruik het altijd voor de paarden, als ik het zo zeg weet mijn DA wel altijd wat ik bedoel :mrgreen: ) Ik ben zelfs van de acederm overgestapt op dit spul :ok: Sluit de wond mooi af maar is wél ademend, je krijgt er mooie schone en droge wonden van en het geneest dan erg mooi. Je hond loopt dan alleen wel met een zilveren plekje....Succes!
Volgens mij gebruikt mijn dierenarts dat spul ook
Afbeelding
Zo zag ze er namelijk uit toen een gat in haar zij gedicht en gehecht was :wink:
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
vinkje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Boomertje

Ongelezen bericht door vinkje »

Die wond bij Kaya moet nu van binnenuit dicht groeien. Wat ik nu ga schrijven heeft dan wel geen betrekking op een hond, maar als dat bij een mens zo moet is dat bij een dier denk ik ongeveer hetzelfde. De vriendin van mijn zoon is geopereerd onder haar oksel aan een hele grote ontsteking. Ze hebben dat helemaal open gemaakt in het ziekenhuis, en ze hebben het niet gehecht, de wond moet gewoon open blijven, wel gaasjes enzo erop, maar verder moet het uit zichzelf van binnenuit dicht groeien.
Afbeelding

Als je de mensen leert kennen, ga je van dieren houden.
*Linda*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Linda* »

Inge schreef:
Sunnybunny schreef:Wat ook echt heel goed helpt is aluminiumspray. (Ik weet niet of het echt zo heet maar ik gebruik het altijd voor de paarden, als ik het zo zeg weet mijn DA wel altijd wat ik bedoel :mrgreen: ) Ik ben zelfs van de acederm overgestapt op dit spul :ok: Sluit de wond mooi af maar is wél ademend, je krijgt er mooie schone en droge wonden van en het geneest dan erg mooi. Je hond loopt dan alleen wel met een zilveren plekje....Succes!
Volgens mij gebruikt mijn dierenarts dat spul ook
Afbeelding
Zo zag ze er namelijk uit toen een gat in haar zij gedicht en gehecht was :wink:
Dat is idd een bekend kleurtje :mrgreen:
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Ben gelukkig weer gerustgesteld doordat niemand hiervan schrikt en roept 'naar de dierenarts! :M: ' :mrgreen:
Het groeit dus dicht waarschijnlijk en dat is het voornaamste. Mocht ik nou van de week toch weer ongerust zijn, dan ga ik nog wel een keer langs de dierenarts, al zal die er op dit moment weinig meer aan kunnen doen lijkt mij.
Afbeelding
A good dog never dies...

Sjiel
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sjiel »

Als je het snel en mooi (en duur) wil hebben kan je bij de dierenarts een wondtoilet laten doen. Dan halen ze van het oppevlak een dun laagje af en hechten de verse wondranden weer op elkaar, aan gezien de wnd nu niet geinfecteerd is zal de genezing voorspoedig verlopen (na 10 dagen hechtingen eruit en klaar is Kaya).
Als je geen haast hebt en een leleijker litteken gen bezwaar vindt kan je het nu schoonhouden en eventueel met een wondzalf met honing behandelen (de zalf moet wel steriel zijn want in honing kunnen een paar akelige bacterieën zitten die je niet in een wond wil smeren).
De wond moet nu zoals ie is volgranuleren en dat duurt een poosje :19:
De wond is geworden zoals ie nu is doordat ie geinfecteerd was, dan groeien wondranden niet aan elkaar vast.
weg gehaald zit een virus in
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Sjiel schreef:Als je het snel en mooi (en duur) wil hebben kan je bij de dierenarts een wondtoilet laten doen. Dan halen ze van het oppevlak een dun laagje af en hechten de verse wondranden weer op elkaar, aan gezien de wnd nu niet geinfecteerd is zal de genezing voorspoedig verlopen (na 10 dagen hechtingen eruit en klaar is Kaya).
Als je geen haast hebt en een leleijker litteken gen bezwaar vindt kan je het nu schoonhouden en eventueel met een wondzalf met honing behandelen (de zalf moet wel steriel zijn want in honing kunnen een paar akelige bacterieën zitten die je niet in een wond wil smeren).
De wond moet nu zoals ie is volgranuleren en dat duurt een poosje :19:
De wond is geworden zoals ie nu is doordat ie geinfecteerd was, dan groeien wondranden niet aan elkaar vast.
Wat je op het laatst zegt 'dan groeien wondranden niet aan elkaar vast', betekent dit dat de wond nu nooit meer dicht zal groeien? Of betekent 'volgranuleren' dat het wel weer dichtgroeit, maar dan bv met littekenweefsel/wild vlees ofzo?

De wond is dus in eerste instantie gehecht en na 10 dagen zijn de hechtingen eruit gehaald. Duur is het wondje al, want dat hechten was Euro 130,00 ( :roll: ).

Het maakt mij op zich niet uit als ze een litteken blijft houden, maar waar het mij omgaat is dat de wond dichtgroeit want anders blijft het altijd een zwakke plek (ontstekingen ofzo). Dus als het beter is om het opnieuw te laten hechten, dmv een laagje eraf halen, dan zal ik dit doen. Alleen is er dan niet weer opnieuw kans op een ontsteking zodat we er weinig mee opschieten?

Anders ga ik maandag misschien toch nog maar langs de dierenarts; eens kijken wat hun ervan zeggen :denken:
Afbeelding
A good dog never dies...

Annet
Zeer actief

Als je toch nog naar de dierenarts gaat, zou ik meteen even flink gaan klagen dat het er nog zo belabberd uitziet. Mijn hond heeft een keer een snee in haar poot gehad, precies op de pols. Een kleine snee, slechts een centimeter lang, maar wel diep, helemaal door alle huidlagen heen. Omdat het voor op de pols zat, zou het bij elke beweging weer open gaan staan, dus is het gehecht. Groen verbandje erom en een tijdje later (geen idee meer hoe lang dat was) was het weer klaar. Nu is natuurlijk het haar er weer op gegroeid en ik zou niet meer weten welke poot het was.
Maar misschien was dat makkelijker te hechten dan bij Kaya, omdat zij meer een schuine wond had. Maar dan nog, voor 130 euro zou je toch mogen verwachten dat het daarmee klaar zou zijn.
jip007
Erelid

Annet schreef:Als je toch nog naar de dierenarts gaat, zou ik meteen even flink gaan klagen dat het er nog zo belabberd uitziet. Mijn hond heeft een keer een snee in haar poot gehad, precies op de pols. Een kleine snee, slechts een centimeter lang, maar wel diep, helemaal door alle huidlagen heen. Omdat het voor op de pols zat, zou het bij elke beweging weer open gaan staan, dus is het gehecht. Groen verbandje erom en een tijdje later (geen idee meer hoe lang dat was) was het weer klaar. Nu is natuurlijk het haar er weer op gegroeid en ik zou niet meer weten welke poot het was.
Maar misschien was dat makkelijker te hechten dan bij Kaya, omdat zij meer een schuine wond had. Maar dan nog, voor 130 euro zou je toch mogen verwachten dat het daarmee klaar zou zijn.
belachelijke prijs trouwens , wij waren met hechten en 2 AB injektie's 36 euro's kwijt :roll:
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

jip007 schreef:
Annet schreef:Als je toch nog naar de dierenarts gaat, zou ik meteen even flink gaan klagen dat het er nog zo belabberd uitziet. Mijn hond heeft een keer een snee in haar poot gehad, precies op de pols. Een kleine snee, slechts een centimeter lang, maar wel diep, helemaal door alle huidlagen heen. Omdat het voor op de pols zat, zou het bij elke beweging weer open gaan staan, dus is het gehecht. Groen verbandje erom en een tijdje later (geen idee meer hoe lang dat was) was het weer klaar. Nu is natuurlijk het haar er weer op gegroeid en ik zou niet meer weten welke poot het was.
belachelijke prijs trouwens , wij waren met hechten en 2 AB injektie's 36 euro's kwijt :roll:
Ze kreeg een roesje en dat was zo duur :19:
Achteraf was volgens mij een plaatselijke verdoving beter geweest en dus wel antibiotica.

Maar ja.......
Afbeelding
A good dog never dies...

Annet
Zeer actief

Dat van mijn hond was nog in het guldentijdperk. Hechten gebeurde met plaatselijke verdoving en inderdaad een AB-spuit achteraf en pillen mee geloof ik. Maar wel op zondag natuurlijk. Dus dat zal ook wel 100 gulden zijn geweest.
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:
Stang schreef: Of betekent 'volgranuleren' dat het wel weer dichtgroeit, maar dan bv met littekenweefsel/wild vlees ofzo?
klopt. en nee, zo'n plek is op zich niet gevoeliger voor infecties of ontstekingen. het weefsel is er alleen wat minder soepel, maar dat mag bij een hond normaal niet echt voor problemen zorgen :wink: . (ik bedoel dan itt een paard, waar de wildvleesvorming soms behoorlijk uit de hand kan lopen).
Nou, dan laat ik het gewoon zo. Dat ze een litteken heeft, maakt me niet uit (is toch geen showhond ofzo en het kind mist ook al een tand door een wilde bui :mrgreen: ).
Hou ik het gewoon verder in de gaten, smeer er meermalen per dag wondzalf op of iets dergelijks en als het dan verder niet gaat ontsteken maar wel gewoon dichtgroeit, vind ik het wel best eigenlijk.
Afbeelding
A good dog never dies...

Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:
Stang schreef: Dat ze een litteken heeft, maakt me niet uit (is toch geen showhond ofzo en het kind mist ook al een tand door een wilde bui :mrgreen: ).
kaya een wilde bui :eek: :denken: ???
nog enkele jaren zo onbesuisd spelen en ze is rijp voor de sloop :smile: !
Hihihihihihi, nogal ja :mrgreen:
En al zou ik met haar willen showen.... zelf zou ze het daar totaal niet mee eens zijn de hele dagje rustig en lief zijn 'oeps, sorry hoor keurmeester, maar ik heb de jodium bij me hoor' :mrgreen:
Afbeelding
A good dog never dies...

Scooby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse dog
Contacteer:

Ongelezen bericht door Scooby »

Stang schreef:Maar jullie denken dat het dus nog wel dichtgroeit? Daar gaat het mij eigenlijk om, want een litteken vind ik niet zo erg, maar wel als dit open zou blijven staan en dus altijd een zwakke plek blijft.
Hoi Caroline,

Het groeit wel dicht, het duurt alleen wat langer, omdat het nu van binnenuit moet helen.
Sjiel
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sjiel »

Stang schreef: Wat je op het laatst zegt 'dan groeien wondranden niet aan elkaar vast', betekent dit dat de wond nu nooit meer dicht zal groeien?
De wondranden die ik bedoel zijn de nu roze binnekant van de flappen, als het niet geinfecteerd is groeien die aan elkaar als je ze op elkaar brengt (en houdt) dan was er nu hooguit een kaal streepje te zien geweest.
Of betekent 'volgranuleren' dat het wel weer dichtgroeit, maar dan bv met littekenweefsel/wild vlees ofzo?
Volgranuleren heeft IngeO al uitgelegd, er komt een rozig bobbelig weefsel(granulatieweefsel) in de wond, daar groeit wel weer huid maar geen haar meer over, een (lelijk) litteken. Als het granulatieweefsel excessief groeit krijg je wildvlees
De wond is dus in eerste instantie gehecht en na 10 dagen zijn de hechtingen eruit gehaald. Duur is het wondje al, want dat hechten was Euro 130,00 ( :roll: ).
nu zou je dus verse wondranden kunnen creeren waardoor het als nog primair( 2 verse wondranden die direct aan elkaar groeien zonder (veel) littekenweefsel) genezen. Als een wond met granulatieweefsel dicht moet gaan heet dat secundaire wondheling, duurt langer, resultaat is mindre mooi en op sommige plaatsen is littekenweefsel ongewenst.
Het maakt mij op zich niet uit als ze een litteken blijft houden, maar waar het mij omgaat is dat de wond dichtgroeit want anders blijft het altijd een zwakke plek (ontstekingen ofzo). Dus als het beter is om het opnieuw te laten hechten, dmv een laagje eraf halen, dan zal ik dit doen. Alleen is er dan niet weer opnieuw kans op een ontsteking zodat we er weinig mee opschieten?
Nu is de wond rustig, er zal geen vuil meer inzitten zoals toen de wond nieuw was (in het water gebeurt toch? kunnen de bacterieen er lekker ver erin), het zou dus een keurige steriele wond worden die netjes primair geneest. Beter? Weet ik niet. Als ze er geen last van heeft zou ik het zo laten.
Anders ga ik maandag misschien toch nog maar langs de dierenarts; eens kijken wat hun ervan zeggen :denken:
weg gehaald zit een virus in
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”