Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

waar mijn broek van afzakt (BM)

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Martin schreef:Ja en zo hoort een bb ook te zijn , de belangrijke honden in de top van z-afrika zijn allemaal zowat het type van buck, 70/80 kg,wat dat betreft kan ik je nog wel tien andere bb types laten zien, er zijn er die op een rback lijken , maar ook types die meer op een bm lijken dan op een bb, dan zijn er ook de kleintjes die meer naar boxer type trekken ,en zo kan ik nog wel even doorgaan , als ik mij goed herinner heeft Martijn wel eens gezegt , dat Buck niet naar de standaard beoordeeld moet worden , maar de standaard naar Buck , en daar had hij volkomen gelijk in :ok:
Dat kan wel zo zijn, maar denk je niet dat Buck uiteindelijk last zal krijgen van zijn gewicht? Begrijp me goed, ik ben totaal van mening dat Buck een mooie hond is, maar hij is wel erg zwaar wat mij betreft.

Die van de vriendin van mijn moeder zijn veel lichter en ook echt Zuid Afrikaans.
Het gaat natuurlijk ook erg om het karakter van de honden, dat is iets waar een boerboel voor gefokt is nl. :wink: De ene prefereert bully type, de ander zwaar type zonder erg bully te zijn en weer een ander het lichte lenige type dat zwaar ridgeback voert. Uiteindelijk moeten ze terreinen bewaken daar. Wel mooi om te zien hoor. :ok: Ze heeft veel honden daar lopen op een enorm stuk land met paarden.

Helaas gaat er zo nu en dan een dood aan een beet van een gifslang maar dat is niet te voorkomen helaas. Beter dan de kinderen die daar ook lopen.
Afbeelding
Mol
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mol »

groote op zich is geen probleem zolang het in verhouding is tot de hond zelf, en zolang de hond zijn taken zou kunnen vervullen ook niet
ik zelf heb ook reuen lopen die boven de standaard zijn in e vorm van te hoog/groot, maar niet uit proporties
Ebony is ook groot maar ook niet overdreven ze is en blijft vrouwlijk.
je ziet vandaag de dag teven op show waar het vrouwlijke ver te zoeken is.
waar mijn probleem ligt in mijn ras is de over beladenheid van de spier massa honden totaal uit verhouding gerukt zoals ik al eerder heb gezegt het uiterlijk krijgen van een dikbil koe/stier.
het moet breder zwaarder logger dan ooit tervoren, niet normaal, rimpels zo zwaar mogelijk. kom op zeg, hou de functinalitijd er in daar waar voor het ras gefokt is.

je ziet het ook steeds meer gebeuren bij de Presa(dogo) canario, die honden worden ook totaal uit proportie gefokt daar is de bulldoggen stand in middels al een feit, moet diet met elk mollosser ras gaan gebeuren, ik vraag het me af.
zolang fokkers en liefhebbers van de BM of welk ander ras dan ook dit soort honden uit brengen en waarderen is het gedaan met het ras zoals het bedoelt is.

mol :8):
Martin
Zeer actief

Ongelezen bericht door Martin »

MARC_S schreef:
Martin schreef:Ja en zo hoort een bb ook te zijn , de belangrijke honden in de top van z-afrika zijn allemaal zowat het type van buck, 70/80 kg,wat dat betreft kan ik je nog wel tien andere bb types laten zien, er zijn er die op een rback lijken , maar ook types die meer op een bm lijken dan op een bb, dan zijn er ook de kleintjes die meer naar boxer type trekken ,en zo kan ik nog wel even doorgaan , als ik mij goed herinner heeft Martijn wel eens gezegt , dat Buck niet naar de standaard beoordeeld moet worden , maar de standaard naar Buck , en daar had hij volkomen gelijk in :ok:
Dat kan wel zo zijn, maar denk je niet dat Buck uiteindelijk last zal krijgen van zijn gewicht? Begrijp me goed, ik ben totaal van mening dat Buck een mooie hond is, maar hij is wel erg zwaar wat mij betreft.

Die van de vriendin van mijn moeder zijn veel lichter en ook echt Zuid Afrikaans.
Het gaat natuurlijk ook erg om het karakter van de honden, dat is iets waar een boerboel voor gefokt is nl. :wink: De ene prefereert bully type, de ander zwaar type zonder erg bully te zijn en weer een ander het lichte lenige type dat zwaar ridgeback voert. Uiteindelijk moeten ze terreinen bewaken daar. Wel mooi om te zien hoor. :ok: Ze heeft veel honden daar lopen op een enorm stuk land met paarden.

Helaas gaat er zo nu en dan een dood aan een beet van een gifslang maar dat is niet te voorkomen helaas. Beter dan de kinderen die daar ook lopen.
Ik denk niet dat Buck last van zijn gewicht zal krijgen , omdat als je naar de lijn kijkt waar Buck uit voort komt, allemaal honden zijn die rond de 80kg zijn, zonder overbodige overdrijvingen,(geen bully)en een gangwerk hebben waar je U tegen zegt, het karakter is erg belangrijk , vooral als je hem gaat gebruiken waar hij voor is (bewaking/verdediging) en de meer dieper liggende capaciteiten, zoals zijn grote zelfstandigheid en het optreden zonder de aanwezigheid van de baas.
Er zijn in de familie van Buck ook al verschillende honden door gifslangen dood gebeten , met de verdediging van de puppen die gifslangen aantrekken.
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

Mol schreef:groote op zich is geen probleem zolang het in verhouding is tot de hond zelf, en zolang de hond zijn taken zou kunnen vervullen ook niet
ik zelf heb ook reuen lopen die boven de standaard zijn in e vorm van te hoog/groot, maar niet uit proporties
waar mijn probleem ligt in mijn ras is de over beladenheid van de spier massa honden totaal uit verhouding gerukt zoals ik al eerder heb gezegt het uiterlijk krijgen van een dikbil koe/stier.
het moet breder zwaarder logger dan ooit tervoren, niet normaal, rimpels zo zwaar mogelijk. kom op zeg, hou de functinalitijd er in daar waar voor het ras gefokt is.

je ziet het ook steeds meer gebeuren bij de Presa(dogo) canario, die honden worden ook totaal uit proportie gefokt daar is de bulldoggen stand in middels al een feit, moet diet met elk mollosser ras gaan gebeuren, ik vraag het me af.
zolang fokkers en liefhebbers van de BM of welk ander ras dan ook dit soort honden uit brengen en waarderen is het gedaan met het ras zoals het bedoelt is.

als ik op de show ben, probeer ik meestal wel bij de Bm te kijken, vind ze geweldig over het algemeen, maar idd ik zie er wel een verandering in... als ik bv kijk naar de bm's die ik persoonlijk ken en heb gekend.. zo bv Junior.. als ik die vergelijk met paco.. dan vind ik paco wel mega.. dan persoonlijk zou ik zeggen dat een hond zoals junior was, qua type beter het doel kan dienen waar ze voor gefokt zijn, ik heb paco niet vaak in actieve actie gezien dus ik kan niet oordelen of hij wel of niet nog die souplesse en snelheid heeft.. jij kende junior ook en neem aan dat je paco ook kent, wat vind jij daarvan?

wijzelf hebben Hootch gehad, een erg grote reu, maar wel in verhouding en toch op een bepaalde manier nog wel "elegant" en strak..
Brigitte
Zeer actief

Ongelezen bericht door Brigitte »

MARC_S schreef: Geef mij maar een mager, rank uitgevallen bulletje met een net wat te lange neus en lekker strak van lichaam. :ok: Ik wil fietsen met mijn honden en verder eis ik dat ze zolang ze jong zijn kunnen sprinten, springen en uren lopen. Dat kan zo'n breed gefokte hond zeker niet of je moet hem wel erg zwaar trainen.
Ik kan het alleen maar met je eens zijn. Op dit moment is het Bully type voor en Bully type na. Natuurlijk zitten er ook Bully's bij die niet zo overdreven zijn en waar volop mee getraind wordt maar dat zijn er niet veel. Net zoals bij de BM is het nu hoe groter en zwaarder hoe mooier. Op shows merk je dat al, bij de Standaardjes is het nooit zo druk als bij de Bully's. Maar straks met de show dit weekend heeft mijn hondje weinig last en liggen veel Bully's hun longen eruit te hijgen met die warmte en lopen ze enorm te pompen voor lucht.

Afbeelding

Mijn vader is helemaal weg van de BM maar ik heb gezegt als er ooit één komt gaan we naar Mol en nergens anders heen :pffff: :wink:
Mol
Zeer actief

yamie schreef:
Mol schreef:groote op zich is geen probleem zolang het in verhouding is tot de hond zelf, en zolang de hond zijn taken zou kunnen vervullen ook niet

als ik op de show ben, probeer ik meestal wel bij de Bm te kijken, vind ze geweldig over het algemeen, maar idd ik zie er wel een verandering in... als ik bv kijk naar de bm's die ik persoonlijk ken en heb gekend.. zo bv Junior.. als ik die vergelijk met paco.. dan vind ik paco wel mega.. dan persoonlijk zou ik zeggen dat een hond zoals junior was, qua type beter het doel kan dienen waar ze voor gefokt zijn, ik heb paco niet vaak in actieve actie gezien dus ik kan niet oordelen of hij wel of niet nog die souplesse en snelheid heeft.. jij kende junior ook en neem aan dat je paco ook kent, wat vind jij daarvan?

wijzelf hebben Hootch gehad, een erg grote reu, maar wel in verhouding en toch op een bepaalde manier nog wel "elegant" en strak..
zoals je weet is Junior de vader van Chevy en Hotlips en Ramblin.
machtige vererving, maar groot kwa hoogte bij de reuen de teven in hele mooie verhoudingen.
Junior was in mijn ogen een inverhouding staande BM, samen met zijn broer Jesse, die ik persoonlijk nog meer naar dat idiaal beeld trekt.
Paco is een zoon van Jesse uit me hoofd gezegt hang me er niet aan op :mrgreen:
Paco vind ik van daag de dag meer in verhouding dan menig ander Frankental afstamelingen hij is soepel met goed gan werk en hooofd hals zijn in verhouding mooie korte rug en voldoende bone
Maar dat kan ook niet anders tis immers een zoon van Sugar en Spice die ook de moeder is van Gomez.

als en ik zeg ALS ik nog een nest ga fokken dan is Paco de reu die ik ga gebruiken op Chevy.

yamie
Zeer actief
Contacteer:

Mol schreef:
yamie schreef:

machtige vererving, maar groot kwa hoogte bij de reuen de teven in hele mooie verhoudingen.
Junior was in mijn ogen een inverhouding staande BM, samen met zijn broer Jesse, die ik persoonlijk nog meer naar dat idiaal beeld trekt.
Paco vind ik van daag de dag meer in verhouding dan menig ander Frankental afstamelingen hij is soepel met goed gan werk en hooofd hals zijn in verhouding mooie korte rug en voldoende bone
Maar dat kan ook niet anders tis immers een zoon van Sugar en Spice die ook de moeder is van Gomez.

als en ik zeg ALS ik nog een nest ga fokken dan is Paco de reu die ik ga gebruiken op Chevy.

ja paco is van jesse :mrgreen:

ik vind hem geweldig hoor, ik vroeg me dus alleen af of hij niet iets te "zwaar" is... nou heb ik hem de laatste tijd alleen op de show gezien haha en dan is het gewoon een lekkere sul, die het liefst zijn hoofd in mijn nek plant en in slaap dondert, dus nogmaals over zijn actieve acties weet ik weinig :mrgreen:

jesse vind ik ook erg gaaf, persoonlijk zag ik alleen junior zijn kop liever.... :wink:

nou als je dan die combi doet, wil ik wel een keer komen kijken naar die kids :mrgreen:
Mol
Zeer actief

yamie schreef:
Mol schreef:
yamie schreef:

ja paco is van jesse :mrgreen:

ik vind hem geweldig hoor, ik vroeg me dus alleen af of hij niet iets te "zwaar" is... nou heb ik hem de laatste tijd alleen op de show gezien haha en dan is het gewoon een lekkere sul, die het liefst zijn hoofd in mijn nek plant en in slaap dondert, dus nogmaals over zijn actieve acties weet ik weinig :mrgreen:

jesse vind ik ook erg gaaf, persoonlijk zag ik alleen junior zijn kop liever.... :wink:

nou als je dan die combi doet, wil ik wel een keer komen kijken naar die kids :mrgreen:
je bent van harte welkom .

Martin
Zeer actief

MARC_S schreef:

Over types gesproken , wat denk je van deze?.......een veel belovende bb uit Z-Afrika.......ach ja, je moet er van houden :N:

Afbeelding
Scooby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse dog
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Scooby »

MARC_S schreef:
Martin schreef:
Scooby schreef:
Noela schreef:Tsja, ik moet eerlijk zeggen, ik houd helemaal niet van die logge lompe honden. Sinds ik een Galgo heb, vind ik de meeste andere honden een soort domme onnozele blik in hun ogen hebben. Sorry! :wink:
Goh, laat ik dat nou net van de Galgo denken. :wink:
Ja dat wilde ik ook net zeggen , zet die domme Galgo eens voor de Boerboel van mij , dan zal hij hem eens een poepie laten ruiken
Wat is dit nu voor lullige opmerking? De galgoblik moet je begrijpen. Die honden staan voor kracht, snelheid en intelligentie. Als iemand niet van molossers houdt betekend het niet dat hun honden meteen door een agressieve molosser gemold hoeven worden hoor :denken:
Hoi Marc,

Daar heb je helemaal gelijk in, maar als iemand van windhonden houdt, betekent dat natuurlijk ook niet dat alles wat geen windhond is onnozel is.
Scooby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse dog
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Scooby »

MARC_S schreef:Waarom zo aangevallen door iemand die net een lieve galgo heeft uit Spanje en helemaal stapel is op dat beest. :ok:
Hoi Marc,

Omdat diegene zich nogal laagdunkend uitlaat over andere rassen dan een windhond.
laeken
Zeer actief

Martin schreef:Over types gesproken , wat denk je van deze?.......een veel belovende bb uit Z-Afrika.......ach ja, je moet er van houden :N:

Afbeelding
Nee, die hond vind ik ook niet mooi hoor.

Deze daarentegen wel weer en juist dat licht overbouwde vind ik persoonlijk echt typisch voor een BB :wink:
De oren zijn niet mooi, dat weet ik :ok:

Afbeelding
Afbeelding
yamie
Zeer actief
Contacteer:

MARC_S schreef:
Martin schreef:Over types gesproken , wat denk je van deze?.......een veel belovende bb uit Z-Afrika.......ach ja, je moet er van houden :N:

Afbeelding

Deze daarentegen wel weer en juist dat licht overbouwde vind ik persoonlijk echt typisch voor een BB :wink:

Afbeelding
tja overbouwd... de hond staat ook op een heuveltje... ik zou wel andere foto's willen zien van deze hond
Martin
Zeer actief

MARC_S schreef:

Afbeelding

Afbeelding
Dat is natuurlijk wel een mooi hondje , maar in geen geval een typische boerboel , vergeet niet dat een boerboel een mastiff achtige hond is , en dat zie ik in deze hond helemaal niet terug, dat opgetrokken buikje en die oren zeggen mij al genoeg, daar is iets anders overheen geweest.
Rob*
Zeer actief

Ongelezen bericht door Rob* »

Om nog meer off-topic te gaan...de boerboel is toch nooit gefokt om licht te zijn?De Danziger en Mastif waren zware honden, dan is daar toch niks mis mee, beide rassen konden dit gewicht aan, de mastif is nog kolosaler dan de boerboel en die heeft toch ook zover ik weet geen gewrichtsproblemen door overgewicht.

Maar ik begrijp Mol wel, zover ik hem ken sterft ie met het ras de BM, en hij wil gewoon graag een standaard hanteren die historisch klopt en dan heb je zgn "fokkers" die een standaard hanteren die compleet afwijkt, dan vraag je je wel af waarom je nog je best zal blijven doen.
Ik wilde ook gaan fokken met de boxer, eerlijk is eerlijk, ik ben gek op de Boxer, in mijn ogen een perfecte atleet, maar het ras is voor 90% of meer kapotgefokt met al zijn problemen, daarom zie ik ervan af, ik wil iets bijdragen en lukt dat niet dan pas ik.
Mol
Zeer actief

Martin schreef:
MARC_S schreef:

Afbeelding

Afbeelding
Dat is natuurlijk wel een mooi hondje , maar in geen geval een typische boerboel , vergeet niet dat een boerboel een mastiff achtige hond is , en dat zie ik in deze hond helemaal niet terug, dat opgetrokken buikje en die oren zeggen mij al genoeg, daar is iets anders overheen geweest.
hoeft niet hoor martin kijk naar gomez die is ook altijd droog geweest en altijd een opgetrokken buiklijn gehad, en er zijn ook bullmastifs met dit type oor stand
Afbeelding

Mol
Zeer actief

hier Mean Mr. Mustard op en top bullmastiff en machtig dier om naar te kijken.
Afbeelding

Martin
Zeer actief

Mol schreef:hier Mean Mr. Mustard op en top bullmastiff en machtig dier om naar te kijken.
Afbeelding

Ja als je dit ziet ,dat is een prachtige massieve hond daar valt dat bbtje helemaal bij in het niet , dat is gewoon een ranke hond ,en ik vindt hem meer op een boxer lijken dan op een bb, Ik vond Gomez wel droog maar hij was toch een stuk forser als dat bbtje met zijn wespentaille, Gomez zat toch ook dik over de 70kg?? , nou dat haalt die bb niet hoor, misschien 50 :denken:
De buiklijn van de boerboel is meer recht , zoals vroeger de rottweilers hadden.
laeken
Zeer actief

Martin schreef:Dat is natuurlijk wel een mooi hondje , maar in geen geval een typische boerboel , vergeet niet dat een boerboel een mastiff achtige hond is , en dat zie ik in deze hond helemaal niet terug, dat opgetrokken buikje en die oren zeggen mij al genoeg, daar is iets anders overheen geweest.
In mijn ogen is het gewoon een mooie strakke hond :wink: Een BB is toch zowiezo een miks van rassen. Je kan daardoor altijd typische terugslagen verwachten :ok:
Afbeelding
Mol
Zeer actief

Martin schreef:
Mol schreef:hier Mean Mr. Mustard op en top bullmastiff en machtig dier om naar te kijken.
Afbeelding

Ja als je dit ziet ,dat is een prachtige massieve hond daar valt dat bbtje helemaal bij in het niet , dat is gewoon een ranke hond ,en ik vindt hem meer op een boxer lijken dan op een bb, Ik vond Gomez wel droog maar hij was toch een stuk forser als dat bbtje met zijn wespentaille, Gomez zat toch ook dik over de 70kg?? , nou dat haalt die bb niet hoor, misschien 50 :denken:
De buiklijn van de boerboel is meer recht , zoals vroeger de rottweilers hadden.
ja ik begrijp jou punt ook zeker wel, wat ik bedoelde te zeggen is dat gewicht niet bepalend hoef te zijn voor hoe de hond er uit ziet mits het in verhouding is natuurlijk ,ja gomez woogin zijn top ook 70 kg, en ja hij was masief mssr nooit en dan ook nooit in de vormen die je nu in de ring ziet lopen, gomez was fit op en top fit uur op de tredmill had hij niks van en sprinten geen probleem en snel bloed snel

Mol
Zeer actief

MARC_S schreef:
Martin schreef:Dat is natuurlijk wel een mooi hondje , maar in geen geval een typische boerboel , vergeet niet dat een boerboel een mastiff achtige hond is , en dat zie ik in deze hond helemaal niet terug, dat opgetrokken buikje en die oren zeggen mij al genoeg, daar is iets anders overheen geweest.
In mijn ogen is het gewoon een mooie strakke hond :wink: Een BB is toch zowiezo een miks van rassen. Je kan daardoor altijd typische terugslagen verwachten :ok:
de BB zou de BB niet zijn als de invloed van de BM er niet in is gefokt.

Martin
Zeer actief

MARC_S schreef:
Is het ook zonder meer!! , maar de mixen waren veelal met zware massieve honden, de fokkerij van de afgelopen 20 jaar heeft veel meer invloed op het type gehad dan de terugslagen van de div rassen.
Martin
Zeer actief

Mol schreef:
MARC_S schreef:
de BB zou de BB niet zijn als de invloed van de BM er niet in is gefokt.

Daar hebben we het weleens uitgebreid over gehad , toen we de twee rassen vergeleken met elkaar, ik geloof ook dat deze twee rassen dichter bij elkaar staan dan over het algemeen wordt aangenomen.
Hansel
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Hansel »

Ik kan me mijn eerste jongehondendag nog herrineren, in 1997, waar de keurmeester eerst uitgebreid staat te vertellen dat de BM te groot, te fors wordt en te korte neuzen krijgen en dat dit niet goed voor het ras is.
Wat gebeurd er: uit elke klasse haalt hij de grootste en breedste naar voren als winnaar.
Zolang de keurmeesters massa prefereren zullen er altijd (show) fokkers zijn die hier naar gaan fokken. Alleen maar voor de resultaten.
En zoals al aangegeven veel "gelegenheids" fokkers kiezen voor of de kampioenen als dekreu, staat inderdaad goed op de stamboom en verkoopt makkelijker, of de reu die veel puppies geeft.

Ik heb in 2000 een kleindochter van Red Sails (de rode reu in een van de eerste reacties) uit Engeland gehaald omdat ik het anders wilde doen.
Op bijna elk keurrapport staat, heeft te weinig massa en moet nog uitzwaren. Zoals Mol al aangaf, voldoet perfect aan de standaard maar geen schijn van kans in de showring in Nederland.

Toch is het juist nu de uitdaging om hier tegen in te gaan en het anders te doen.

:smile1: :smile1: :8): :smile1: :smile1:

gr,
Hansel
Laatst gewijzigd door Hansel op 26 mei 2005 23:31, 1 keer totaal gewijzigd.
New Sensation's Bullmastiffs
Afbeelding
johan1969
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door johan1969 »

Een werkproef met Ausdauertest (20 km naast de fiets lopen) vooraleer je een kampioenstitel krijgt, zou al veel oplossen.
https://www.flickr.com/photos/23084668@N07/albums
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hutsje »

De rasstandaard:

Algemeen beeld:
Krachtig gebouwd, symmetrisch, met veel massa, maar niet lomp, evenredig actief.
Karakteristieken:
Krachtige bouw, uithoudingsvermogen, actief en betrouwbaar.
Hoofd en schedel:
Schedel groot en vierkant vanuit elke hoek bekeken, met plooivorming als hij geïnteresseerd is maar niet in rust. De omvang van de schedel mag evenveel centimeters meten als de hoogte van de schoft. De schedel moet breed en diep zijn, met goed opgevulde kaken. Geprononceerde stop. Voorsnuit kort. De afstand van de neuspunt tot de stop moet bij benadering eenderde zijn van neuspunt tot de occiput. Breed onder de ogen. De neusrug is breed tot het einde bij de neuspunt. De voorsnuit is stomp en vierkant en vormt een rechte hoek met de lijn over de neusrug. De massa van de voorsnuit moet in overeenstemming zijn met de massa van de schedel. De onderkaak moet breed blijven tot het einde. De neusspiegel moet breed zijn, met goed geopende neusgaten. De neus ligt vlak, noch puntig noch opwaarts gebogen. De lippen niet overhangend, nooit beneden de onderkant van de onderkaak.
Ogen:
Donker of hazelnootkleurig en van middelmatige grootte, zover uit elkaar geplaatst als de breedte van de neusrug en tussen de ogen een groeve. Lichte of gele ogen hoogst ongewenst.
Oren:
V-vormig naar achteren gevouwen. Hoog en ver uit elkaar aangezet en geeft met de bovenkant van de schedel een vierkante indruk, welke zeer belangrijk is. De oren zijn klein en donkerder van kleur dan de kleur op het lichaam. De punt van het oor komt ter hoogte van het oog wanneer de hond alert is. Rose-oor is hoogst ongewenst.
Mond en gebit:
Gebit bij voorkeur tanggebit, maar lichte ondervoorbeet is toegestaan doch niet geprefereerd. Hoektanden groot ontwikkeld en ver uit elkaar geplaatst. Overige tanden ook goed ontwikkeld en recht geplaatst.
Hals:
Goed gebogen en van middelmatige lengte, zeer gespierd en van bijna dezelfde omtrek als de omvang van de schedel.
Voorhand:
Borst breed en diep, goed tussen de voorbenen geplaatst met een diepe voorborst. Gespierde schouders, schuin liggend en krachtig maar niet beladen. Voorbenen krachtig en recht met zwaar bot. Goed uit elkaar geplaatst zodat er een krachtig recht front ontstaat. Sterke en rechte middenvoeten.
Lichaam:
Rug kort en recht, wat de hond een compacte indruk geeft, doch nooit zo kort dat het hinderlijk wordt bij de beweging. Karperruggen en slappe ruggen hoogst ongewenst.
Achterhand:
De lendenen zijn breed en gespierd met behoorlijk diepe flanken. Achterbenen sterk en gespierd met goed ontwikkelde onderdijen, die kracht en beweeglijkheid geven. Nooit lomp. Hakken middelmatig gehoekt. Koehakkig is hoogst ongewenst.
Voeten:
Goed gebogen tenen (katvoet) met harde teenkussens. Donkere teennagels gewenst. Spreidtenen hoogst ongewenst.
Staart:
Hoog aangezet-breed bij de aanzet, smal uitlopend en tot de hak reikend. Hij wordt recht of licht gebogen hangend gedragen, doch nooit zo ver over de rug of zo hoog als bij brakken. Knik of kronkelstaarten hoogst ongewenst.
Beweging:
De beweging toont kracht en straalt vastberadenheid uit. Als de hond recht loopt mogen voor- noch achterbenen elkaar kruisen. Het rechtervoorbeen en linker achterbeen worden tegelijk voortbewogen. Een goede ruglijn gecombineerd met een krachtige achterhand geeft een goede balans en een harmonisch gangwerk.
Vacht:
Kort en hard, weerbestendig, vlak aanliggend.
Kleur:
ledere tint van gestroomd, zandkleurig of rood. De kleur dient zuiver te zijn. Een kleine witte aftekening op de borst is nog toegestaan. Andere witte aftekeningen niet. Een zwarte voorsnuit is essentieel, omhooglopend tot en rond de ogen. Dit geeft de typische expressie.
Schofthoogte:
Reuen: 63,5 cm tot 68,5 cm.
Teven: 61 cm tot 66 cm.
Gewicht:
Reuen: 49,5 kg. tot 59 kg.
Teven: 41 kg. tot 49 kg.
Fouten:
ledere afwijking van de voorgenoemde punten moet als fout gezien worden. De waarde van die fout moet ten opzichte van het totaal aangerekend worden. Reuen moeten twee ingedaalde testikels hebben en zichtbaar zijn in het scrotum.

Toen ik begon met de Bullen heb ik me erover verbaasd dat er maar zo weinig BM's waren die aan de rasstandaard voldeden. De koppen, in rust met rimpels, de gewichten, de hoogte, noem het maar. Zolang het in verhouding is heb ik er niet zo veel problemen mee, maar die verhoudingen zijn de laatste tijd zeker ver te zoeken. Bij veel honden is het atletische ver te zoeken, terwijl dat nou juist hetgene was waarom ik aan dit ras begonnen ben en niet aan een Mastiff of Mastino. Maar waar ik me het meeste zorgen over maak is de gezondheid. Er wordt maar aan gefokt, met honden met ED (daar hoeft niet op gecontroleerd te worden, en ach hij is dan wel geopereerd maar dat komt omdat hij een verkeerde beweging heeft gemaakt), slappe polsen, hartproblemen, nierproblemen, kanker, entropion. Dat maakt het er allemaal niet leuker op.
Afbeelding
yamie
Zeer actief
Contacteer:

Toen ik begon met de Bullen heb ik me erover verbaasd dat er maar zo weinig BM's waren die aan de rasstandaard voldeden. De koppen, in rust met rimpels, de gewichten, de hoogte, noem het maar. Zolang het in verhouding is heb ik er niet zo veel problemen mee, maar die verhoudingen zijn de laatste tijd zeker ver te zoeken. Bij veel honden is het atletische ver te zoeken, terwijl dat nou juist hetgene was waarom ik aan dit ras begonnen ben en niet aan een Mastiff of Mastino. Maar waar ik me het meeste zorgen over maak is de gezondheid. Er wordt maar aan gefokt, met honden met ED (daar hoeft niet op gecontroleerd te worden, en ach hij is dan wel geopereerd maar dat komt omdat hij een verkeerde beweging heeft gemaakt), slappe polsen, hartproblemen, nierproblemen, kanker, entropion. Dat maakt het er allemaal niet leuker op.
ED niet verplicht om op te testen? tjee dat verbaast me een beetje...
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hutsje »

Nee hoor, alleen HD, verder geen gezondheidstesten. En er mag eindeloos met combi's HD-D en HD-C gefokt worden..........
Afbeelding
yamie
Zeer actief
Contacteer:

Hutsje schreef:Nee hoor, alleen HD, verder geen gezondheidstesten. En er mag eindeloos met combi's HD-D en HD-C gefokt worden..........
geweldig zeg! wat verdomd zonde!!
Mol
Zeer actief

zeg het maar welke wordt het volgens jou?

Afbeelding

Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”